جمعه ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ - 7 Jun 2024
 
۰
نویسنده و فعال سیاسی ترکیه‌ای:

علویان از تظاهرات میدان تقسیم حمایت کردند

جمعه ۳۱ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 294075
یکی از نویسندگان و فعالان سیاسی ترکیه تأکید کرد که علویان ترکیه به دلیل نامگذاری پل سوم تنگه بسفر به نام «یاووز سلطان سلیم» از تظاهرات میدان تقسیم علیه دولت اردوغان حمایت کردند.
علویان از تظاهرات میدان تقسیم حمایت کردند
به گزارش جهان، «علی اورنک» نویسنده، روزنامه نگار و فعال سیاسی ترکیه در گفت و گو با فارس به تشریح وقایع پارک گزی میدان تقسیم و دلایل حمایت اقشار علوی ترکیه از این تظاهرات ضددولتی پرداخت.

علی اورنک هم مانند بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران ترکیه معتقد است که وقایع پارک گزی و گسترش آن به سراسر ترکیه در واقع نقطه انفجار خشم انباشته شده مردم ترکیه از سیاست های اردوغان، نخست وزیر ترکیه و حزب حاکم عدالت و توسعه است.

وی می گوید دلیل حمایت علویان ترکیه از این تظاهرات به دلیل سیاست های مذهب گرایانه اردوغان و بخصوص نامگذاری پل سوم تنگه بسفر به نام "یاووز سلطان سلیم" امپراطور قاتل شیعیان و علویان است.

متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است:

فارس: وقایع پارک گزی در میدان تقسیم چگونه آغاز شد؟ ارزیابی شما از این وقایع چیست؟

تظاهرات ترکیه؛ انفجار خشم مردم علیه اردوغان

اوزگوندوز: حزب حاکم عدالت و توسعه به رهبری اردوغان از مدت ها پیش در پی تغییر کاربری میدان تقسیم و اطراف آن بود و قرار بود آخرین فضای سبز باقی مانده در این منطقه یعنی پارک گزی تبدیل به مرکز خرید شود. اما مخالفان این پروژه تصمیم به حفظ این پارک گرفتند. اما مداخله خشونت بار پلیس علیه معترضین باعث شد تا خشم دوازده ساله مردم علیه اردوغان برملا شود. به عقیده من اینک دولت اردوغان در مورد این پروژه کاملا عقب نشینی کرده، چونکه تظاهرات به سمت و سوی استعفای اردوغان کشیده شد.

اگر به تظاهرکنندگان نگاهی بیاندازید متوجه می شوید اولین قشر همان قشر متوسطی هستند که در مرکز شهرها زندگی می کنند. اما قشر دوم به نظر من علویان ترکیه بودند. در واقع سیاست دولت اردوغان علیه سوریه و تلاش اردوغان برای محق جلوه دادن این سیاست که وی را مجبور به مذهب گرایی کرد، باعث نگرانی شدید علویان ترکیه شد. از سوی دیگر چند روز قبل از آغاز تظاهرات نامگذاری پل سوم تنگه بسفر با نام یاووز سلطان سلیم که قاتل شیعیان و علویان بود باعث شوک علویان ترکیه شده بود و لذا از همان روز اول تظاهرات، علویان ترکیه هم در استانبول و هم در دیگر شهرهای بزرگ شروع به حمایت از این تظاهرات کردند.

فارس: ارزیابی شما از دستگیری گسترده مردم ترکیه در ارتباط با وقایع پارک گزی چیست؟

اردوغان، ترکیه را به لحاظ روانی به دو قسمت تجزیه کرد

اوزگوندوز: در واقع دولت آنکارا می توانست روزهای اولیه آغاز وقایع پارک گزی عقب نشینی کند و مانع بروز واکنش ها علیه اردوغان شود، اما اردوغان این امر را به منزله شکست و عقب نشینی خود می دانست و لذا جو را بیشتر متشنج کرد و با گردآوردن طرفدارانش عملا ترکیه را از لحاظ روانی به دو نیم تقسیم نمود. از سوی دیگر هر چه دولت آنکارا از جهت دهی سیاسی این تظاهرات در می ماند، شدت خشونت اعمال شده از سوی نیروی پلیس بیشتر می شد و در ادامه دولت آنکارا برای جلوگیری از گسترش تظاهرات شروع به حمله به گروه های سیاسی و دستگیری مسئولین این گروه ها کرد.

فارس: هشت تن از خبرنگارانی که وقایع پارک گزی را پوشش می دادند، دستگیر شدند. چرا؟

هدف دستگیری خبرنگاران، ایجاد رعب و وحشت در رسانه های مستقل بود

اوزگوندوز: ترکیه به لحاظ آزادی مطبوعات و رسانه ها در وضعیت بسیار بدی قرار دارد. می دانید که ترکیه قبل از آغاز این تظاهرات به بزرگترین زندان خبرنگاران در دنیا معروف شده بود. بعد از آغاز تظاهرات نیز دولت آنکارا تلاش کرد تا مطبوعات و رسانه های مستقل را ساکت کرده و بدین ترتیب افکارعمومی را آرام کند و به همین دلیل بحث دستگیری خبرنگاران را در دستور کار خود قرار داد.

فارس: هم زمانی نامگذاری پل سوم تنگه بسفر به نام یاووز سلطان سلیم و آغاز تظاهرات پارک گزی را چگونه ارزیابی می کنید؟

انتخاب نام یاووز سلطان سلیم برای پل سوم تصادفی نبود

اوزگوندوز: حزب حاکم عدالت و توسعه در عرصه سیاست خارجی اش قرار گرفتن در محور به اصطلاح "هلال سنی" که آمریکا در تلاش برای ایجاد آن در مقابل ایران است را به عنوان یک وظیفه تلقی می کند. این سیاست خارجی در داخل به صورت گفتمان مذهب گرایانه دولت اردوغان منعکس شده و اصولا غیر از این هم نمی تواند باشد. اردوغان هفته گذشته در سخنرانی خود نمونه آشکار سیاست مذهب گرایانه اش را نشان داد و گفت کسانی که در انفجارهای ریحانلی کشته شده اند، سنی مذهب بودند، که چنین مذهب گرایی در تاریخ جمهوری ترکیه دیده نشده است. این سخنان با واکنش علویان اعم از کرد و ترک و عرب و ایجاد همبستگی بین آنان شد.

فارس: چرا پلیس ترکیه در تظاهرات پارک گزی به خشونت بیش از حد متوسل شد؟

اردوغان به دلیل ترس از قدرت مردم آنان را سرکوب کرد

اوزگوندوز: شدت خشونتی که پلیس ترکیه در پارک گزی اعمال کرد بیش از حد تصور است. پلیس ترکیه حتی به اورژانس های بیمارستان ها گاز اشک آور انداخت و بمب های گاز اشک آور را مستقیما به صورت تظاهرکنندگان شلیک کرد و از گلوله استفاد کرد و حتی در آبپاش ها از مواد شیمیایی استفاده نمود. به عقیده من حزب حاکم عدالت و توسعه از دیدن این تظاهرات به وحشت افتاده بود و برای همین راه اعمال خشونت علیه تظاهرکنندگان را برگزید.

به عقیده من اردوغان بازنده سیاسی این ماجرا بود و حالا با پرونده اعمال خشونت پلیس علیه مردم و جامعه ای که به شدت دو قطبی شده روبروست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *