جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۶

این است فدک، سرزمین مادریمان! +عکس

شنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۲ ساعت ۰۱:۱۲
کد مطلب: 281069
پیامبر صلی الله علیه و و اله وسلم فرمود: ترس من از آن است كه نااهلان، تصرف نكردن تو را در زمان حیاتم بهانه اى قرار دهند و بعد از من، آن را از تو منع نمایند.
این است فدک، سرزمین مادریمان! +عکس
به گزارش جهان، پس از نزول آیه ی شریفه ی « و ات ذالقربی حقه » پیامبر اکرم صلی الله علیه و و اله وسلم به فرمان خدا بلافاصله حضرت زهرا علیها السلام را فراخواند و فرمود:

خداوند فدك را براى پدرت فتح كرد و چون لشكر اسلام آن جا را فتح نكرده اند، هیچ سهم و نصیبى از آن نمى برند و مالكیت آن به اذن خداوند از آن من است تا خواست خداوند را درباره ى آن اجرا گردانم. هم اكنون دستور خداوند بر عطاى فدك بر تو نازل شده و از سوى دیگر، مهریه ى مادرت، خدیجه، بر عهده ى پدرت مانده است. پدرت به دستور خداوند و در قبال مهریه ى مادرت، فدك را به تو عطا مى كند. آن را براى خود و فرزندانت بردار و مالك آن باش!

فاطمه زهرا علیها السلام به پدر عرضه داشت: شما بر جان و مال من صاحب اختیارید و تا شما زنده اید، نمى خواهم در آن تصرفى داشته باشم.

پیامبر صلی الله علیه و و اله وسلم فرمود: ترس من از آن است كه نااهلان، تصرف نكردن تو را در زمان حیاتم بهانه اى قرار دهند و بعد از من، آن را از تو منع نمایند.

فاطمه زهرا علیها السلام عرضه داشت: پس آن گونه كه صلاح مى دانید، عمل نمایید.

سپس پیامبر صلی الله علیه و و اله وسلم به شرح زیر عمل نمودند:

فشهد على ذلك على ابن ابى طالب علیه السلام و مولا لرسول الله و ام ایمن. فقال رسول الله: ان ام ایمن امرأة من اهل الجنة

 حضرت علی علیه اسلام و ام ایمن را بر این مسئله شاهد گرفتند  و پس از شهادت دهى ام ایمن، در شأن او فرمود: «ام ایمن زنى از زنان اهل بهشت است».

سپس پیامبر صلی الله علیه و و اله وسلم  ، مردم را به منزل حضرت زهرا علیها السلام فراخواند و به آنان خبر داد كه فدك از آن فاطمه است و در همان جا اولین درآمد فدك را به عنوان اهدایى فاطمه علیهاالسلام بین مردم تقسیم فرمودند و بدین صورت مالكیت فاطمه علیهاالسلام بر فدك را رسمیت بخشیدند. (بحارالأنوار، ج‏17، ص378)

برای دریافت تصویر در اندازه واقعی بر روی آن کلیک کنید

 
مرجع : تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


نیماراسخ
چندسالی است که شنیده می شود اقشار مختلف غیرسادات حضرت صدیقه ی طاهره فاطمه زهرا سلام الله علیها را «مادر» خطاب می کنند یا می نامند.آن حضرت فقط مادر ساداتند و هرکسی از غیر سادات حضرتشان را مادر خطاب یا یاد کند وهن مقام شامخ عصمت کبری را کرده است. البته این خطا از نوحه ها و مولودی هایی نشات گرفته که مداحان نوظهور می خوانند وگرنه از قدیم الایام رسم و متواتر بوده که آن حضرت را جده ی سادات یا مادر سادات خطاب می کرده اند و این عبارت جده ی سادات در اقسام قسم و سوگند هم کاربرد دارد.
حمید
Iran, Islamic Republic of
وقتی پیامبر می فرمایند "انا و علی ابوا هذه الامه"
غیر سادات هم به خود حق می دهند حضرت فاطمه (س) را مادر خطاب کنند . مگر پیامبر (ص) نفرمودند: ام ابیها
پس سخت نگیر . رافت و محبت این بانوی بزرگوار در حق شیعیان به حدی است که به ما غیر سادات هم جرات گفتن نام مادر به ایشان را می دهد . پس سخت نگیر
فاطمه زهرا (س) مادر تمام شیعیان ولایتمدار است عزیز من.
مهدی
اتفاقا یه سری ازسادات با کارهای ناجوری که می کنن ربطی به مادر سادات ندارن.....
خادم ولایت
برادر بزرگوارم اقا نیما
براساس روایات از امام جعفر صادق (ع) هرکس حب حضرت زهرا (س) رو در دل داشته باشه حضرت مادرشه واینکه فرمودند حب مادر ما به دل نامحرمان نمیفته! این یعنی چی؟من سید نیستم ولی هر وقت میخوام حضرت رو خطاب قراربدم میگم مادر! ایشون مادر همه ماست ومن با افتخار همه جا اعلام میکنم.
سید غدیر
Iran, Islamic Republic of
همه ی شیعیان و مومنین واقعی و گریه کنندگان بر مصائب اهل بیت(ع) در حکم فرزندان حضرت هستند و میتوانند ایشان را مادر خطاب کنند. علمای بزرگ شیعه از جمله علامه امینی(ره) هم در این باب فرمایشاتی دارند. این کار به نظر بیشتر جنبه ی عاطفی، تربیتی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دارد و به افزایش معرفت و محبت نسبت به آن حضرت و ائمه اطهار و امام زمان(عج) هم کمک میکند.

البته بحث فقهی "سیادت و نسل بنی هاشم" چیز دیگری است و هیچ غیرسیدی با کار فوق، سید نمی شود و ادعایش را هم ندارد.