پنجشنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 16 May 2024
 
۰

چه رفتارهایی موجب سرطان می شود؟

يکشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۸:۲۰
کد مطلب: 268733
رییس مرکز تحقیقات سرطانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این‌که ‌کم‌تحرکی، چاقی، استعمال دخانیات، ‌آلودگی هوا، رژیم غذایی ناسالم از عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند، گفت: 95 درصد از سرطان‌ها اکتسابی است و فرد از محیط دریافت می‌کند.
به گزارش جهان، دکتر «فاطمه همایی» 8 بهمن‌ماه در نشست خبری هفته‌ی مبارزه با سرطان، در شهرک دانش و سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی موظف است با فراهم کردن امکانات لازم و آموزش‌های صحیح به شهروندان بتواند راهکار تشخیص و درمان را سریع‌تر انجام دهد.
 
وی افزود: کم‌تحرکی، چاقی، استعمال دخانیات، ‌آلودگی هوا، رژیم غذایی ناسالم از عوامل خطر ابتلا به سرطان هستند، که می‌توان از آن‌ها اجتناب و این رفتار نادرست را اصلاح کرد.
 
رییس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این‌که سرطان پستان در برخی زنان به علت وجود سابقه‌ی ابتلاء به سرطان پستان در بستگان درجه یک، کم تحرکی، مصرف چربی به مقدار زیاد و سابقه‌ی تماس قفسه‌ی سینه با اشعه زیاد ممکن است نسبت به دیگران مستعدتر باشند.
 
وی گفت: شایع‌ترین علامت سرطان پستان پیدایش توده‌ای به قطر یک سانتی‌متر در اطراف سینه و تغییر شکل در شکل ظاهری و ترشحات غیرطبیعی از سینه است.
 
دکتر همایی یادآور شد: افراد از بیست سالگی باید توسط خود یا پزشک، ماموگرافی و سونوگرافی معاینه شوند.
 
وی با اشاره به این‌که روش‌های غربالگری مانند آزمایش پاپ اسمیر برای سرطان دهانه‌ی رحم و ماموگرافی برای سرطان پستان باید انجام شود، تصریح کرد: استفاده اصولی از یک آزمون تشخیص در افراد بدون علامت، برای شناسایی موارد غیرطبیعی یا پیش سرطانی که می‌تواند به سرطان در آ‌ینده منجر شود، موثر است، هم‌چنین برنامه‌های غربالگری برای سرطان‌هایی موثر است که شایع باشد.
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *