جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۰
مروری برکارنامه ادبی محمود گلابدره‎ای؛

روزگار برزخی بچه شمرون!

چهارشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۳۶
کد مطلب: 239717
محمود گلابدره‎ای زندگی پر فرازو نشیبی را پشت سر گذاشته، از بیست و یکی دو سالگی نوشتن را آغاز کرده، شیفته جلال آل احمد بوده؛ آدمی هم که با جلال دم‎خور باشد جای تعجب نیست اگر دلبسته نیما هم باشد.
به گزارش جهان به نقل از پنجره، در جوانی چند سالی را در لندن گذرانده به یادگیری زبان و ادبیات انگلیسی و آن‎قدر در این زمینه مسلط شده که بعد‎ها اشعاری را به این زبان سروده و منتشر کند.

از اواخر دهه چهل تا اواسط دهه 60 را در ایران زندگی کرده، که مصادف بوده با سال‎های پرجوش و خروش مبازره و پیروزی انقلاب و بعد هم جنگ تحمیلی؛ گلاب دره‎ای در این دوره در کنار داستان‎نویسی کار‎ها و مشاغل گوناگونی را پشت سر گذاشته، در جریان انقلاب مشارکت جدی داشته هم به‎صورت قلمی و هم دوشادوش مردم در راه‎پیمای‎ها عليه رژيم شاه. با شروع جنگ تحميلي گريزي به جبهه‎ها زده تا ببيند اوضاع از چه قرار است. بعد راهی سوئد شده و یک سال بعد هم آمریکا که این دومی ده‎‎سالی با گشت و گذار و البته دربه‎دري در این کشور همراه شده.

در سال‎هایی که زمزمه اصلاحات درگرفته بود، به کشور باز گشته با 5 هزار دلار آمریکایی در جیب که همان ابتدا دوستی تمام سرمایه او را از چنگش در آورده و در طول سال‎های بعد جوری به او برمي‎گرداند که اصلا به چشمش نیامده و به مدد آن گذران زندگي مي‎كند و بعد هم با فعالیت‎‎های جسته و گریخته قلمی‎اش زندگی سختي را پشت سر مي‎گذارد؛ مدتی در یک فولکس استیشن که هم خانه‎اش بوده و هم ماشینش و بعد هم با اجاره‎نشینی و یک زندگی بسیار ساده و محقر.

هنگام درگیری با بیماری هم از عهده هزینه‎‎های بیمارستانش به سختی برآمده آن هم با کمک‎‎های ارشاد که در چنین مواقعی و برای چنین آدم‎هایی کار مهمی محسوب نمی‎شود! دست آورد قریب به پنجاه سال قلم زدن و زیستن با ادبیات برای او با اين حساب یک زندگی دشوار بوده و کتاب‎هایی که یکی از دوستان نزدیکش (علی خلیلی) را متولی انتشار آن کرده؛ یک رزمنده جانباز، حال این‎که در این عمر هفتاد و سه ساله چگونه یک رزمنده و جانباز می‎شود معتمد محمود گلابدره‎ای تا عزیز‎ترین یادگارهایش را به او بسپارد خود حکایتی‎ست در خور تعمق. 

گلابدره‎ای با وجود نوع زندگی‎اش، نویسنده‎ای نسبتا پرکار محسوب می‎شود، گویا از هر فرصتی برای نوشتن استفاده مي‎کرد و با سرعت هم مي‎نوشته؛ بی‎شک اگر زندگی مرتب و روبه‎راه‎تری می‎داشت تعداد آثارش بیشتر هم می‎شد که به هرحال به روایت خود او یکی از کارهایش توسط دوستی ضبط و به نام خودش منتشر شده! یکی در آتش سوزی خانه‎اش از بین رفته و ظاهرا چند تایی را هم منتشر نكرده‎اند و شايد دست‎نوشته‎هايي نيز از او باقی مانده باشد.

بگذریم به زندگی پر فراز و نشیب گلابدره‎ای اشاره کردم تا به این‎جا برسم با این نوع زندگی که قطعا تجربیات بسیاری برای او داشته، نباید تعجب بکنیم که چرا گلابدره‎ای نویسنده‎ای کم و بیش مستندگراست و تا مي‎تواند از خاطراتش استفاده مي‎كند. این مستندگرایی در برخی آثارش چنان پر رنگ می‎شود که رویکرد قالب آن به حساب می‎آيد. مثل برخي از مهم‎ترین آثارش یعنی «لحظه‎‎های انقلاب» و «ده سال هوملسی در آمریکا» و حتي «دال»، اين‎ها در واقع خاطراتي هستند كه با تغييراتي جزئي شكل داستاني به خود گرفته‎اند.

محمود گلابدره‎ای نخستین داستانهایش را در اوایل دهه چهل نوشته که در مجله صبح امروز منتشر شده. انتشار نخستین رمانش اما مربوط است به سال 1349، زمانی که از سفر لندن به ایران برگشته؛ رمانی با عنوان سگ کوره‎پز که در همان آغاز از او سیمای نویسنده‎ای مردم‎گرا را ترسیم می‎کند، این رمان داستان زندگی کودکانی‎ست که در بخش‎های حاشیه‎ای شهر تهران زندگی دشواری را می‎گذرانند.

در این رمان همدلی نویسنده با درد‎ها و رنج‎‎های شخصیت‎‎ها تا آن‎جاست که به آن کیفیتی ناتورالیستی می‎دهد. سال 1353 مجموعه داستان «ابادز نجار» را منتشر می‎کند، داستان‎هایی در روال رمان نخست او که رنگ بویی اعتراضی نیز نسبت بی‎عدالتی‎‎های اجتماعی رژيم گذشته در آن‎ها می‎توان مشاهده کرد.

در همین سال او پرکاه را منتشر می‎کند که به زعم بسیاری مهم‎ترین رمان اوست. در این رمان نیز گلابدره‎ای درد طبقات فرودست و نبود عدالت اجتماعی را بازتاب داده. روایت بی‎پرده و عریان او در پاره‎ای بخش‎‎های رمان، اگرچه به نیت نشان دادن فاصله طبقاتی و عقده‎‎های فرزند خانواده‎ای ثروتمند در محلات پست و پایین شهر صورت گرفته، اما امکان انتشار این رمان را در این سال‎ها كلا منتفی ساخته! مهم‎ترین و معروف‎ترین اثر گلابدره‎ای در دل روز‎های انقلاب شکل گرفته و اندک زمانی بعد از آن منتشر می‎شود.

مهم‎ترین ویژگی کتاب در همان رویکرد مستندگرای نویسنده در ثبت وقایع و شعارهاي مردم در طول انقلاب است که آن را به سندی دست اول در بازتاب مبارزات مردمی در اين روز‎ها بدل کرده، خاصه این‎که خود گلابدره‎ای نیز در آن وقایع حضوری مستقیم داشته. 
همانگونه که از گلابدره‎ای انتظار می‎رود او یکی از نخستین آثار داستانی درباره روز‎های جتگ ايران و عراق را هم می‎نوشته. اسماعیل اسماعیل (1360) ماجرای پیرمرد و پیرزنی در منطقه‎ای جنگ زده است که به عشق پسر به جنگ رفته خود حاضر نیستند منطقه جنگ زده را ترک کنند.

این رمان کوتاه بعد از سفر گلابدره‎ای در همان سال‎های نخست جنگ به مناطق جنگی نوشته شده. سال‎های نخست دهه شصت همزمان با ایامی که او به خارج از ایران سفر می‎کند، ایام پرکاری برای اوست: حسین آهنی (1361)، پرستو (1363)، صحرای سرد (1364)، آهوی کوهی (1365) و سرنوشت بچه شمرون (1365) و دال (1365) منتشر کرد که این آخری، لااقل به‎دلیل تازگی مضمون، مهمترین اثر او در این دوره محسوب، می‎شود چون گلابدره‎ای تجربیات خود از سفر به سوئد را دستمایه نوشتن رمانی درباره سرخوردگی‎‎های ایرانیان مهاجر در سوئد کرده. شخصيت اصلی این رمان، نبی شمیرانی که پس از چند سال دوری از خانواده‎اش به سوئد می‎رود، درواقع کسی نیست جز خود نویسنده که به‎دلیلی مشابه به این کشور سفر کرده.

او در این رمان در کنار نمایش برزخی که ایرانیان مهاجر در آن گرفتار آمده‎اند (تقابل سنت و مدرنیته‎ای هویت باخته) سعی می‎کند نگاهی منتقدانه نیز به زندگی سرد و بی‎روح مردم کشور سوئد داشته باشد.

گلابدره‎ای بعد از بازگشت به ایران تا سال 1380 اثری منتشر نکرد تا این‎که در این سال «ده‎سال هوملسی در آمریکا» را براساس تجربیات خود در گشت و گذار در آمریکا و با رویکردی انتقادی نسبت به زندگی آمریکایی نوشت، اثری که ابتدا قرار بود در 24 جلد (!) نوشته شود، اما سرخوردگی او از نحوه انتشار و پخش ضعیف کتاب بدانجا ختم شد که تنها دو جلد آن نوشته و منتشر شد.

ناشر بدون هماهنگی با نویسنده عنوان کتاب را از «ده سال در آمریکا» به «ده سال هوملسی در آمریکا» عوض کرد که این مسأله دلخوری شدید گلابدره‎ای را به‎همراه داشت، نحوه فروش کتاب هم ظاهرا از طریق پستی و پس از واریز کردن بهای کتاب توسط خریدار به شماره حساب ناشر بوده كه تير خلاص را بري نااميد كردن نويسنده شليك مي‎كند تا كار را در همان ابتدا نيمه كار رها كند. 

آقا جلال به روایت تازه (1380) حاصل سال‎های دوستی و شاگردی جلال است گلابدره‎ای در این اثر کوشیده با استفاده از فرمی نو و روایتی رمان‎گونه و تماما دیالوگ محور، تصویری متفاوت از زندگی و مرگ جلال ارائه کند. 

مادر (1381)، منیر (1383)، حکومت نظامی (1383)، چلچله‎ها و ... از دیگر آثار او در سال‎های اخیر هستند که بیشتر بازتاب‎دهنده زندگی دشوار او در این ايام و کم حوصلگی پیرمردی خسته هستند تا طراوت و نوآوری برخی از آثار قدیمی او.

با این‎حال او نشان داد به شيوه و سبك خود هنوز نویسنده‎ای‎ست معتقد به مردم، با دغدغه پرداختن به رنج‎ها و درد‎های زندگی آن‎ها و البته همچنان معتقد به انقلاب و آرمان‎هاي انقلابي.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *