چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰

دولت ارز را سهمیه‌بندی کند

شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 238906
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با طرح پیشنهاد سهمیه بندی ارز با اولویت دارو و کالاهای اساسی گفت: در شرایط محدودیت عرضه ارز، مدیریت تقاضا یک ضرورت است.
به گزارش جهان، احمد محمدزاده در گفت و گو با فارس اظهارداشت: از آنجا که عرضه ارز با محدودیت روبرو است در این شرایط مدیریت تقاضا و مدیریت واردات یک ضرورت است.
 
وی با بیان اینکه باید اولویتهای وارداتی مشخص شوند تأکید کرد که باید از واردات کالاهای غیرضروری جلوگیری شود و تمرکز بر روی کالاهای ضروری و اساسی باشد.
 
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: شرایط کنونی ایجاب می کند که نرخ ارز تک نرخی شود و همان نرخ ارز مرجع باشد. ولی به هر تقدیر، چه ارز تک نرخی شود و چه چند نرخی، نباید حمایت ارزی از گروههای دارای اولویت تعیین شده از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت قطع شود.
 
وی گفت: همه واحدهای صنعتی برای تأمین مواد اولیه خود نیازمند ارز مرجع هستند، اما اگر دولت نمی تواند ارز کل صنعت را تعیین کند، حداقل گروههای یک و دو را که شامل غذا و دارو هستند را در رأس حمایتهای ارزی خود مبتنی بر نرخ ارز مرجع قرار دهد.
 
وی اضافه کرد: اگر ترجیح دولت به شناور کردن قیمتهاست مسلما باید نرخ ارز نیز شناور باشد. نمی شود نرخ ارز شناور باشد و قیمت کالاها ثابت.
 
محمدزاده اضافه کرد: اگر اصرار بر این است که قیمتها افزایش نیابد مسلما نرخ ارز باید مبنای نرخ ارز مرجع باشد.
 
وی افزود: اگر حتی امکان تک نرخی کردن ارز وجود ندارد، با سهمیه بندی باید به حمایت ارزی از اولویتهای تعیین شده از سوی وزارت تجارت اقدام کرد و سایر بخشهایی که در اولویت قرار ندارند را به سمت بازار عرضه و تقاضا رهنمون شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *