يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

ماموريت ناظران در سوريه تمديد شد

شنبه ۳۱ تير ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۵۶
کد مطلب: 234868
شورای امنیت سازمان ملل ظهر جمعه با تصویب قطعنامه ای، مدت ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه را که امروز پایان یافت، به مدت سی روز دیگر تمدید کرد.
به گزارش جهان به نقل از واحد مرکزی خبر از نیویورک، نستور اوساریو، نماینده کلمبیا در سازمان ملل و رئیس دوره ای شورای امنیت پس از این جلسه در جمع خبرنگاران گفت: قطعنامه ای که بانی آن انگلیس، فرانسه، پرتغال و آلمان بودند، درباره تمدید مدت ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه بود که به اجماع تصویب شد.
وی افزود: بر اساس این قطعنامه، زمان ماموریت ناظران در سوریه به طور نهایی و به مدت سی روز دیگر تمدید شد.
اوساریو تاکید کرد: تمدید دوباره ماموریت ناظران فقط در صورت خاتمه خشونتها، امکان پذیر خواهد بود.
وی با ابراز امیدواری برای خاتمه خشونت ها در سوریه افزود: تمدید ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه فقط از طریق گزارش دبیرکل سازمان ملل و تایید شورای امنیت در خاتمه خشونت ها محقق می شود.
نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز در جمع خبرنگاران، با اشاره به وتوی همزمان دیروز روسیه و چین درباره قطعنامه تحریمی غربی ها برضد سوریه گفت: قطعنامه ای که امروز تصویب شد، قطعنامه ای نبود که آمریکا امیدوار به تصویب آن بود.
سوزان رایس افزود: ولی خوشبختانه شورای امنیت توانست امروز در این مورد متحد شود.
وی تاکید کرد: اگر دولت سوریه در سی روزی که در قطعنامه امروز مشخص شد، به استفاده از سلاحهای سنگین خاتمه ندهد، ناظران سازمان ملل از آن کشور خارج می شوند.
نماینده آمریکا نزد سازمان ملل گفت: فقط در صورت خاتمه خشونت ها و آزادی تردد برای ناظران، می توان در مورد تمدید مجدد ماموریت آنها در سوریه تصمیم گیری کرد.
وی افزود: روزهای اسد دیگر به شماره افتاده و هر روز کمتر و کمتر می شود.
نماینده آمریکا در سازمان ملل باردیگر درباره وتو دیروز قطعنامه مورد حمایت غربی ها گفت: کشورهای عضو گروه دوستان سوریه که شمار آنها بیش از صد کشور است، درخواست کرده بودند قطعنامه ای شامل فصل هفتم منشور تصویب شود که متاسفانه این طور نشد ولی ما همکاری هایمان را با آنها و مخالفان نظام سوریه ادامه خواهیم داد.
مارک لیال گرانت نماینده انگلیس در سازمان ملل نیز دیگر فردی بود که در جمع خبرنگاران حاضر شد و درباره قطعنامه امروز گفت: فقط در صورت کاهش قابل توجه خشونت ها در سوریه، شورای امنیت با پیشنهاد دبیرکل سازمان ملل، می تواند بار دیگر مدت ماموریت ناظران سازمان ملل در سوریه را پس از مهلت سی روزه، تمدید کند.
وی با اشاره به پاراگراف دوم طرح شش ماده ای کوفی عنان که بازگرداندن نیروهای نظامی سوری به پادگان ها را خواستار شده است، تاکید کرد: این امر بسیار مهم است ولی در زمان حاضر اولویت برای ما، توقف به کارگیری سلاح های سنگین از سوی دولت سوریه است.
گرانت گفت: امیدواریم در سی روز آینده اوضاع در سوریه بهتر شود که در غیر این صورت، ناظران سازمان ملل از این کشور خارج خواهند شد.
وی افزود: گفتگوی های سیاسی که به انتقال قدرت منجر شود، بهترین گزینه است، ما به حمایت های خود از تلاشهای کوفی عنان ادامه می دهیم و با مخالفان و گروه دوستان سوریه نیز از نزدیک همکاری می کنیم و فشارها بر رژیم اسد را افزایش خواهیم داد.
لی بائودانگ نماینده چین در سازمان ملل هم بعد از تصویب قطعنامه روز جمعه، در جمع خبرنگاران گفت: این امر، علامت قاطعی را در حمایت از طرح شش ماده کوفی عنان ارسال می کند.
وی افزود: ما از همه طرف های درگیر در سوریه می خواهیم به خشونت ها خاتمه دهند تا آتش بس اجرا و با ناظران همکاری کامل شود.
نماینده چین در سازمان ملل روند سیاسی، امنیت و صلح برای مردم سوریه را دارای اهمیت ویژه ای برای پکن خواند و گفت: آینده مردم سوریه، باید از سوی خود مردم سوریه مشخص و اختلافات آنها به طور مسالمت آمیز حل شود.
وی افزود: همه ما باید از طرح شش ماده ای کوفی عنان حمایت کنیم و اجازه دهیم توافق میان طرف های درگیر حاصل شود و برای این هدف باید همه بازیگران را به میدان آوریم.
نماینده روسیه در سازمان ملل آخرین نماینده ای بود که در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سئوالات آنان پاسخ داد.
ویتالی چورکین نیز تصریح کرد: قطعنامه ای که امروز تصویب شد، قطعنامه توازن یافته ای است که شامل همه طرف های درون سوریه می شود.
وی افزود: اگر قطعنامه روز گذشته هم شامل همه طرف ها می شد و یک طرفه نبود، مطمئناً تصویب می شد ولی همه دیدید که آن متن غیرقابل پذیرش بود.
چورکین گفت: اما قطعنامه امروز به ناظران اجازه ماموریت می دهد و در عین حال از همه طرف ها می خواهد خشونت های جاری را متوقف کنند.
وی افزود: سوزان رایس، موضوع خروج ناظران از سوریه را مطرح کرد ولی این قطعنامه در مورد خروج ناظران نیست و در آن تمایل در مدت ماموریت ناظران ذکر شده است که این امر یک پیشرفت مثبت است.
نماینده روسیه در سازمان ملل تصریح کرد: این قطعنامه نشان می دهد که شورای امنیت می تواند در مورد تصمیم های مهم هم به توافق برسد.
وی مهمترین مطلب را ایجاد گفتگو میان مخالفان و دولت سوریه خواند و گفت: امیدواریم کوفی عنان با کمک همه ما بتواند با ایجاد نهاد انتقال ملی، فضای مناسبی را برای گفتگو فراهم کند.
چورکین با تاکید بر اینکه همه طرف های درگیر در سوریه باید در مورد خشونت ها پاسخگو باشند، گفت: این مطلب به طور یکسان شامل مخالفان و دولت سوریه می شود.
نماینده روسیه در سازمان ملل گفت: در پاراگراف سوم از متن قطعنامه ای که امروز تصویب شد، تمایل بر تمدید ماموریت ناظران ذکر شده است و ما می خواهیم ناظران به ماموریتشان در سوریه ادامه دهند ولی سطح خشونتها باید از سوی هر دو طرف کاهش یابد.
وی افزود: فکر می کنم سرنگون کردن دولت بوسیله اقدام نظامی، امر بسیار خطرناکی است و این به نفع مردم سوریه است تا در مورد آینده خود، به طور صلح آمیز تصمیم بگیرند.
چورکین در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به اینکه روسیه تا چه اندازه امنیت اسد را تامین می کند، گفت: باید توضیح دهم که مسئولیت بشار اسد با ما نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *