يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰

المپیک نظامی یا المپیک اقتصادی؟

شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۳۵
کد مطلب: 223757
در حالی که تا زمان برگزاری بازی های المپیک 2012 زمان چندانی نمانده، شاهد اوج گیری جدال میان دولت انگلیس و مسئولان برگزاری این رقابت ها هستیم.
به گزارش  مشرق، جهان در حالی خود را آماده برگزاری بازی های 2012 لندن می کند که اختلاف میان انگلیسی ها و مسئولان کمیته بین المللی المپیک به شدت افزایش یافته است. این موضوع، به رفتار میزبان باز می گردد که با تدابیر شدید امنیتی، زمینه ای را جهت نگرانی حامیان مالی وسرمایه گذاران فراهم کرده است. آنها نگرانند که مبادا تداوم این رفتار پلیسی موجب شود تا چرخش مالی این رویداد بزرگ، به آن چیزی که پیش بینی کرده اند، نرسد. همین نکته نیز چالش های فراوانی را موجب شده است.

* اعتراض رسمی یک مقام اصلی المپیک
لرد کوئه، رئیس ساماندهی بازی های المپیک لندن در این باره با اعتراض به رفتار پلیسی صورت گرفته و تشدید شده در روزهای اخیر، به حمایت از حقوق حامیان مالی این رویداد پرداخته و نسبت به تداوم روند کنونی، هشدار داده است. این در حالی است که برخی همچنان نگران وضعیت امنیتی این رویداد هستند و بر افزودن دامنه تمهیدات نظامی اصرار دارند.
این صحبت ها در حالی بیان می شود که دو سوم از بودجه برگزاری این بازی ها در لندن، از سوی حامیان مالی و بخش خصوصی پرداخت شده است. البته، هدف از چنین هزینه ای نیز قطعا، بهره برداری مناسب مالی است که برخی، فضای کنونی را مانع جدی برای رسیدن به این هدف می دانند. البته، نباید فراموش کرد با این وجود، این رقابت ها همچنان با کمبود بودجه مواجه است و همچنان نیز بر هزینه های آن افزوده می شود.

* هدف از برگزاری المپیک چیست؟
"همواره اهداف آموزشی در اولیت اصلی ما در مواجهه با برخوردهای قانونی و قضایی بوده است؛ اما این بسیار مهم است که یادمان باشد چه کمپانی هایی به حمایت از برگزاری این رقابت ها پرداخته اند. اگر نتوانیم به اهداف اقتصادی خود دست یابیم، شهروندان ما هستند که بایستی این تعهد را بر دوش بکشند." این را می توان دقیقترین تحلیل از وضعیت این مسابقات دانست که کوئه در گفت و گویی به آن اشاره کرده بود.
رئیس ساماندهی بازی ها در واکنش به انتقادات درباره نحوه توزیع بلیت ها، می گوید: "هنگامی که نزدیک به دو میلیون نفر به دنبال تعداد محدودی بلیت هستند، این آغاز یک پایان خوب نمی تواند باشد. مردم نا امید می شوند و این را درک می کنم." وی ادامه می دهد: " در حال بررسی راه های جدید هستیم. در تاریخ برگزاری رویدادهای ورزشی، سابقه نداشته با چنین وضعیتی مواجه شده و چنین میزان داوطلبی برای تهیه بلیت وجود داشته باشد."
چندی پیش آخرین بخش بلیت های این رویداد که حدود یک میلیون بود، به فروش گذاشته شد. این بلیت ها مربوط به مراسم روز افتتاحیه تا روز اختتامیه در لندن بود که در اختیار مردم قرار گرفت؛ اگرچه میلیون ها نفر نیز نخواهند توانست خود را به محل برگزاری این دوره برسانند.

* المپیک نظامی می شود؟
این اتفاقات در حالی روی می دهد که کوئه از آمادگی کامل این تشکیلات برای برگزاری این دوره می گوید؛ اما نمی تواند نگرانی اش درباره تاثیرات منفی بر حامیان مالی را پنهان کند. او عنوان می دارد المپیک آوردگاهی برای حضور و بازی جوانانی است که اکنون در سایه فعالیت های پلیسی دولت انگلیس قرار گرفته است.
در این بین، واکنش فیلیپ هاموند، دبیر امنیتی المپیک نیز جالب است که متذکر می شود، حضور گسترده نظامی در بازی ها آسیبی به فضای این رویداد نخواهد زد. "تمامی دوره های المپیک از آتلانتا تا کنون، با حضور نیروهای امنیتی- نظامی در اطراف بازی ها همراه بوده است. یک رزمایش همه جانبه ای را برگزار کردیم و در حاشیه این رقابت ها خواهیم بود. می خواهیم المپیک، فستیوالی فرهنگی و ورزشی باشد."
این صحبت ها در حالی عنوان می شود که به نظر می رسد، اختلافات میان دولت انگلیس و مقامات برگزار کننده هر روز جدی تر می شود. نگاه نظامی به این رویداد باعث شده تا هر روز بر حضور نیروهای حفاظتی افزوده شود؛ اما کمیته بین المللی المپیک می داند تداوم این روند، اصل برگزاری را زیر سوال می برد. این نیز نه به نفع ورزش و نه به نفع کمپانی ها و کارتل هایی است که به دلارهای حاصل از این رویداد می اندیشند. باید صبر کرد و دید کدامیک برنده این رویارویی می شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *