جمعه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 17 May 2024
 
۱
۳۲
هاشمی با تمجید ویژه از عملکرد خود و دولتش:

می‌خواستم مذاکره با آمریکا را شروع کنم اما ... !

سه شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۱
کد مطلب: 215843
هاشمی رفسنجانی عنوان کرد در نامه ای پنهانی که خودش به امام راحل داده، نوشته است: اینکه با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست! اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود. هاشمی البته به پاسخ امام خمینی(ره) اشاره ای نکرده اما به نظر می رسد سکوت امام، خود گویای پاسخ نامه هاشمی است.

به گزارش جهان، آقای هاشمی رفسنجانی با شماره جدید فصلنامه مطالعات بین المللی گفت وگویی درباره عملکرد دولت سازندگی و مسائل روز در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی داشته که در آن سخنان جدید و در عین حال تامل برانگیزی را مطرح کرده است.

او خود را شخصی همواره "معتدل" نامیده و در بخش اعظم این گفت وگو به تعریف و تمجید ویژه از عملکرد دولت سازندگی و انتقاد تند و تیز از وضعیت موجود پرداخته است. هاشمی حتی اساس دستاوردهای امروز حوزه هسته ای را به دولت خودش رسانده است.

او برای نخستین بار از نامه ای سخن گفته و مدعی شده که خودش به صورت دستنویس به امام راحل تحویل داده است. 

هاشمی رفسنجانی می گوید در این نامه نوشته است: اینکه با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست! ... اگر شما ما را از این گردنه عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود. 

اما سخن گفتن از مذاکره با آمریکا و حتی دفاع از آن در شرایطی از سوی هاشمی بیان می شود که کاخ سفید در سال های اخیر بویژه چند ماه گذشته از هیچ توطئه، تهدید و تحریمی علیه ایران گذشت نکرده و با تمام توان در حال تحت فشار گذاشتن ایران و شرکای تجاری آن است.

وی البته به پاسخ امام خمینی(ره) به این نامه اشاره ای نکرده اما به نظر می رسد سکوت امام، خود گویای پاسخ به این درخواست هاشمی است.
این متن گزیده گفت و گو هاشمی است:

*تقریباً همیشه از نوجوانی و جوانی در روستا و در قم، در بحث‌ها و سخنرانی هایم معتدل حرکت می‌کردم. در مبارزه هم این‌گونه بودم. آن قدر معتدل بودم که اواخر مبارزه، منافقین و کسانی که می‌خواستند خیلی تند باشند، با من درگیر شده بودند. مبارزه مسلحانه را نفی نمی‌کردم. ولی در کنارش موارد زیادی را شرط می‌کردم.


* من در سالهای آخر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود... یکی از این مسایل رابطه با آمریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با آمریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل تداوم نیست. آمریکا قدرت برتر دنیا است. مگر اروپا با آمریکا، چین با آمریکا و روسیه با آمریکا چه تفاوتی از دید ما دارند؟ اگر با آنها مذاکره داریم، چرا با آمریکا مذاکره نکنیم؟ معنای مذاکره هم این نیست که تسلیم آنها شویم. مذاکره می‌کنیم اگر مواضع ما را پذیرفتند و یا ما مواضع آنها را پذیرفتیم، تمام است.


*(در پاسخ به این پرسش که آیا تلاش‌هایتان مبنی بر نزدیکی ایران و عربستان و بالطبع کشورهای عربی را به بن بست رسیده می‌دانید؟) بن‌بست نمی‌بینم. البته آنها دوست دارند که راهشان به ایران باز شد. آنها می‌دانند که ایران قدرت بزرگی در منطقه است. فکر می‌کنم آنها می‌توانند و مایل هستند، اگر روابط سنجیده‌ای باشد با ایران همکاری و رابطه داشته باشند... من آن موقع، دنبال احیای میراث فرهنگی شیعه در عربستان بودم. ائمه ما همه در آنجا حضور داشته‌اند و آثار ارزشمندی از آنها در آنجا باقی مانده است. می‌خواستم آنها احیا شود. در عربستان که بودم آیت‌الله صافی نامه‌ای به من نوشتند و گفتند که شما روی این مسئله کار کنید. ...خیلی از مسائل را در گفتگوها حل کردیم، ولی وقتی به ایران برگشتم، چون فکر می‌کردند این توافقات می‌خواهد به نام من تمام شود، از کل آن صرف‌نظر کردند. وزیر خارجه عربستان برای پیگیری توافقات به ایران آمد، پیگیری که نکردند حتی برعکس عمل شد. روزی از رادیو شنیدم که آقای متکی در جدّه در مصاحبه‌ای اعلام کرده که به آقای ری‌شهری، در عربستان اهانت کرده‌اند. من تعجب کردم و بعداً از آقای ری‌شهری سؤال کردم که آیا چنین چیزی اتفاق افتاده؟ گفتند که نه، اصلاً چنین مسائلی نبوده. گفتم که تکذیب کن. تکذیب هم کرد. ولی رادیو کار خودش را می‌کند و به تکذیب ایشان اعتنایی نکردند.

*در مصر هم همین‌گونه است. بعد از رحلت امام(ره)، در شورای عالی امنیت ملی، تصویب کردیم که روابطمان را با مصر برقرار کنیم. بعضی‌ها خدمت رهبری رفتند و گفتند که چون این رابطه را امام بعد از کمپ دیوید دستور دادند که قطع کنیم، مخالفت با امام می‌شود. آن زمان امام به شورای انقلاب دستور دادند و ما هم رابطه با مصر را قطع کردیم. از این مسئله هفت، هشت سال گذشته بود که ما تصویب کردیم. لذا نشد. در یک سفری که به ترکیه داشتم، نخست وزیر مصر که روی کشتی مهمان رئیس جمهور ترکیه بودیم کنار من بود. ایشان به من گفت که چرا با مصر رابطه برقرار نمی‌کنید؟ گفتم به خاطر صلح کمپ دیوید. گفت «کمپ دیوید دیگر مرده است و چیزی از آن وجود ندارد.» ما می‌توانیم هم با کشورهای عربی به خصوص با همسایه‌های جنوبی و هم با کشورهای آسیای میانه و کشورهای جدا شده از شوروی سابق ارتباطات مفید برقرار کنیم. سران برخی کشورهای مشترک‌المنافع بهترین دوستان من بودند و حامی آنها پس از استقلال، جمهوری اسلامی ایران بود که در زمان دولت من بود." "آقای نیازوف که کشورش مرکز مهم گاز منطقه است به من می‌گفت که شما بیایید گاز ترکمنستان را معامله کنید و در اختیار شما باشد تا این بحث‌ها پیش نیاید. در حال مذاکره بودیم که عمر دولت من تمام شد و دیگران دنبال نکردند." "در تاجیکستان، در قزاقستان، با این عظمت، اسرارشان را به ما می‌گفتند. چون آنها مرکز مهم فضایی شوروی سابق بودند. به علاوه مراکز مهم موشک‌های ده کلاهکی که به سمت دنیا نشانه گرفته بودند در آنجا بود و همه اینها را می‌گفتند که چه کار می‌کنند و با ما مشورت می‌کردند. واقعاً در شمال ایران در قفقاز، گرجستان و آذربایجان، صمیمی‌ترین دوست ما بودند." "در آذربایجان در یک جلسه رسمی که خبرنگاران هم حضور داشته، آقای حیدر علی‌اف به من گفت که هفده شهر ما متعلق به شماست و باید اینها را حفظ کنید. ما با شما هستیم. چون با ارمنستان در حال جنگ بودند. تا این حد با ایران صمیمی بودند و کار می‌کردیم. در جنوب به صورت دیگری بود و بعد از جنگ کم‌کم یخ‌های روابط آب و روابط گرم شده بود. ما اگر فقط با کشورهای منطقه خودمان روابط را گرم کنیم، قدرت واقعی ایران در منطقه حفظ می‌شود. یعنی مرکز اقتدار ایران در منطقه است. اما حیف...."


*(در دوران ریاست جمهوری) فکر می‌کنم هر جا احساس می‌کردیم که حقوق بشر مراعات نمی‌شود جلویش می‌ایستادیم... مثلاً یک بخش، بخش زن‌ها بود. من از همان اول که آمدم دفتر امور زنان را تأسیس کردم. راه خانم‌ها را به دانشگاه باز کردیم که بعداً تشویق هم کردیم. مسئله ورزش زنان را که به طور کلی فراموش شده بود، این کار را درست کردیم. سعی می‌کردیم کمترین تعداد زندانی را داشته باشیم. البته یک مواردی هم پیش آمد که از اختیار ما خارج بود و افرادی خاص این کار را می‌کردند. اصلاً هیچ موردی تا به حال مخصوصاً آن دوره‌ای که رئیس جمهور بودم، موافق با زندانی سیاسی کردن هیچ کس نبودم. ما زندان را می‌شناختیم که چیست. بستن روزنامه برای من اصلاً یک تابو بود. مگر اینکه از دست من خارج بود. در زمان آقای خاتمی تعدادی روزنامه‌ها بسته شدند. با اینکه رئیس جمهور نمی‌خواست بسته شود. ولی عوامل دیگری بودند. اقلیت‌های دینی یا قومی را سعی می‌کردیم که راضی باشند. همه تلاش می‌کردیم. البته اینها یک مقدار طول می‌کشید. در یک جامعه‌ افرادی هم هستند که به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کنند."


*یک بار آقای گالین دوپل را فرستادند. این مقدار مشکل اصلاً نداشتیم و به تدریج در حال حل شدن بود. مسئله هسته‌ای که مربوط به حقوق بشر نبود. ما مسئله هسته‌ای را خوب پیش می‌بردیم. به خاطر فضای خوبی که درست کرده بودیم، دیگر از ما نمی‌ترسیدند، تأسیسات و امکاناتی که الان داریم، تقریباً همه از آن زمان شروع شد و خیلی هم پیشرفت کرد. در حالی که از صفر شروع کرده بودیم. البته از زمان قبل از رحلت امام(ره) شروع شده بود و در زمان من تقویت شد... مسائل حقوق بشر هم به تدریج در حال حل شدن بود...

*(در دوره هشت ساله ریاست جمهوری) می‌خواستم با مصر رابطه برقرار کنیم که نتوانستیم. می‌خواستم با آمریکا با شروطی که گذاشته بودم، مذاکره را شروع کنم که نتوانستم. نتوانستم غیر از این است که نخواستم. مثلاً کاری که می‌خواستیم با ترکمنستان انجام بدهیم که نگذاشتند و خیلی حیف شد. بنا بود گاز ترکمنستان از طریق ایران به دنیا صادر شود. آقای نیازوف اصرار داشت و به اینجا آمد و اصرار کرد ساخت خط لوله را افتتاح کنیم و حتی در جوش دادن لوله‌ها هم شخصاً شرکت کرد و آن زمان تصاویرش هم پخش شد.... مواردی از این قبیل داریم که نشد. ولی می‌خواستیم که بشود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقاي هاشمي فراموش كرده اند فضاي زمان ايشان باعث شد كه مردم به دامان خاتمي بيفتند . مردم فكر مي كردند خاتمي فردي است كه با سياستهاي بسته هاشمي مقابله خواهد كرد ولي متاسفانه بعدا معلوم شد كه همه اينها يك سناريوي سياسي بود. در مورد اينكه ايشان منبع همه تحولات را خودشان مي دانند خيلي اشكالي نيست . وقتي ايشان مي گويند امام از موضوع كاپيتالاسيون بي اطلاع بودند من به ايشان گفتم و ايشان خودشان را منشاء تحولات نيمه خرداد 42 مي دانند پس طبيعي است هركار ديگري را درآن كاري انجام گرفته مثل موضوع هسته اي را به خودشان منتسب كنند . واقعا خدا عاقبت ايشان را به خير كند
امیدوارم نظام از میانه‌روی های اقای هاشمی استفاده کنه. وجود این افراد حتی با داشتن اشتباه همیشه در تمام کشورها و نظامها راه گشاست و سبب میشه مملکتی از ورطه جنگ وفلاکت تحمیل شده از طرف تندرو ها خلاص بشه تندروهایی که همیشه بزرگترین ضربه ها رو به دین واسلام وارد آوردند
قبول هاشمي و بزرگي ايشان براي عده اي سخت و براي عده اي غيرقابل قبول است. اما واقعيت را كه نمي توان تغيير داد و يا تا ابد پنهان كرد.
United States
آقای هاشمی مخالف زندانی سیاسی بودند ولی ظاهرا با تهدید و ارعاب هیچ مشکلی نداشتند در زمان ایشان کسی جرات داشت به سیاست های دولت انتقاد کند؟!
United States
برادر گرامی
نمی دونم سن شما چندساله ولی بهتره که قبل از هر چیز تاریخ کشورتو حداقل یکبار مطالعه کنی.اداره کشور در دولت های هاشمی و خاتمی با شرایط بعد از 8 سال جنگ،ویرانی کشور،بدهی های خارجی،صنعت و تولید ورشکسته،درامدهای کم ارزی ان هم فقط از راه فروش نفت 7 دلاری به همراه شروع پروژه های عظیم صنعتی در کشور از جمله سد سازی،فولاد،نفت و گاز در منطقه عسلویه و ......کمر هر دولتی رو میشکست.ولی این دو بزرگوار نسبتا خوب از عهده این کارها بر امده و طی 16 سال زیرساخت های لازم برای توسعه کشور را فراهم کردند.حال در دوران احمدی نژاد با درامدهای نجومی نفت که معادل فروش نفت تمام ادوار کشور بوده و درامدهای هنگفت خصوصی سازی و....اداره کردن کشور با این همه گرانی و تورم که دیگه تشت رسواییش از پشت بام افتاده واقعا فقط از عهده احمدی نژاد بر میومد و لاغیر.به عنوان مثال بنده خودم چون 10 سال در منطقه عسلویه و سایر مناطق نفتی کشور کار کرده ام بنا به گواه امارهای خود شرکت نفت تمام 10 فازی که تاکنون در منطقه عسلویه به بهره برداری رسیده تا فاز هشتم در زمان اقای خاتمی بوده و فازهای 9و 10 هم در زمان خاتمی شروع شده وفعالیت های نصب تجهیزات ان در اوایل دوران احمدی نژاد به اتمام رسیده(انهم بدون استخراج گاز از دریا به دلیل تحریم ولوهای سر چاهی چنانچه خسارت این فازها تا کنون حدود 10 میلیارد دلار براورد شده است).در سایر صنعت ها نیز چنانچه مایل باشید اماده ارایه موارد متعدد به تفصیل خواهم بود.
ظاهرا شما اصلا اصول فکریت با امام و رهبری فرق میکنه آقای هاشمی. تازه ادم متوجه میشه چرا امام برای رهبری نظام رو شما حساب نکرده بود.
واقعا نفهمیدیم سیاست های آقای هاشمی آقای خاتمی را روی کار آورد یا مقابله با سیاست هاشمی آقای خاتمی را روی کار آورد

بعضی می گویند حضور کارگزاران و خطبه های آقای هاشمی قبل از انتخابات باعث تقویت آرای خاتمی شد

بعضی می گویند سیاست های بسته آقای هاشمی باعث شد مردم به آقای خاتمی رای دهند

بعضی می گویند توسعه شهری و حضور تکنوکراتها باعث شد که آقای خاتمی رای بیاورد

ظاهرا این تحلیل های سطحی یک مقصد را دنبال می کند واینکه با هر بهانه ای هاشمی مورد حمله و تخریب قرار گیرد

بقول شهید بهشتی که به هاشمی گفت اسیاب به نوبت
جناب آقاي هاشمي

اولاً هيچ كس نميتواند براى آمریکا در كشور ما فرش قرمز پهن كند

در ثاني مگر يزيد از امام حسين (ع) چي مي خواست فقط بيعت يعني به اصطلاح امروزي رابطه ديپلماتيك!!!

ثالثاً رابطه گرگ و ميش نمي خواهيم

ضمناً به ياد داشته باشيم تمامي پيشرفت ها از عدم رابطه با آمريكا حاصل شده است.
اگر شماهم مثل امام به فکر تکیه محض به خدا و اعتماد به مردم باشی دیگه نیازی به رابطه با امریکا نمی بینی . ما اگر خودمونو درست نکنیم رابطه با هیچکس نمی تونه به ما کمک بکنه خصوصا گرگهای جهانی
آقا عجب بهشتی بوده دوران ایشان!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
البته ايشان نگفته كه چرا وبه چه علت شركتهاي پيمانكاري (برده داري مدرن) وخريد وفروش انسانها رو به اسم خصوصي سازي دروغين در دوره ايشون راه اندازي كردن واين همه بي عدالتي وظلم در ادارات پايه ريزي شد واين همه سرمايه مملكت وحق كارگران به جيب شركتهاي پيمانكاري رفت.
United States
اذهبا الی فرعون انه طغی فقولا له قولا لینا...نکنه به نظر شما نعوذبالله شما از خدا بیشتر میفهمید !!!
Iran, Islamic Republic of
فواید تایپ نکردن را هم فهمیدیم!!!
United States
خدمت این استاد استفاده ابزاری از قرآن کریم عرض کنم که اون آیه ای که درباره رفتن حضرت موسی (ع) پیش فرعون هست ربطی به درخواست اقای هاشمی نداره. چون هاشمی قصد برقراری ارتباط سیاسی داشته ولی حضرت موسی (ع) برای موعظه و هدایت پیش فرعون رفته و ماهیت اون رفتن با این رفتن خیلی فرق می کنه. قدرت استنباط نداری مجبور نیستی از قرآن برای این سیاست غلط هاشمی مایه بذاری.
Latvia
بدون رد سوء مديريت آقاي احمدي نژاد شكي نيست كه ريشه بسياري از مشكلات اساسي امروز ايران را بايد در عملكرد 33 سال اخير آقاي هاشمي رفسنجاني و برخی حاميان پر شيطنت و دسيسه گر او جستجو كرد.
United Arab Emirates
درود برهاشمی مظلوم
Latvia
مفهوم سخنان آقاي هاشمي رفسنجاني توهين محض به امام بوده و اينكه امام قدرت تحليل و تصميم گيري نداشته و سخنان و تصميمات او مثل در راس امور دانستن مجلسي كه هاشمي رفسنجاني رييس آن است يا بركناري بني صدر ووو ... القاء و ديكته آقاي هاشمي بوده و هاشمي قدرت مطلق و اول كشور بوده است و بنابراين هرچه مشكل داريم زير سر اوست و ملت هرچه فرياد دارد بايد بر سر او بكشد كه در انتخابات 10 سال اخير كشيد!
Iran, Islamic Republic of
عزیزی که دم از سنو سال بالا ومطالعه دقیق تاریخ میزنی وهمه خوشبختیهای ایران را به هاشمی وخاتمی وصل کردی خواهشمندم چند نکته را به خاطر داشته باش:
1-اولا اگر از عملکرد هاشمی به تنهایی تعریف میکردید باز کمی جا داشت ولی خاتمی در طی 8 سال جز اینکه همش میگفت نمیذارن کار کنیم و عقب نشینی در مقابل تهدیدهای خارجی در مسایل هسته ای و ریخت وپاش و حیف ومیل شدید بیت المال وبیکفایتی زیر دستانش وخودش چیزی به یاد نداریم
2-همون هاشمی هم که اینقدر سنگشو به سینه میزنید انصافا بعضی کارهای خوب هم داشت ولی بیچارگی وعقب ماندگی اقتصادی مردم ورشد قارچ گونه و روزبه روز فربه شدن سرمایه داران خصوصا اطرافیان ایشان همچون برادر وفرزندانشان ماحصل مدیریت درخشان ایشان است .
3-و اما احمدی نژاد فراز ونشیبهایی داشته ونواقصی هم،ولی حقا اگر کنترل ومدیریت منابع انرژی واغاز هدفمندی یارانه ها که در کلان بسیار مفید برای کشور است بدست احمدی نژاد کلید نمیخورد 10 تا هاشمی و خاتمی جرات ورود به ان را نداشتندوکارهای بزرگی مثل مسئله هسته ای که جناب خاتمی مارا کلا بدهکار به غرب کرده بود . ورود جدی به عرصه فناوری فضا- ارتقاء حقوق فرهنگیان وبازنشستکان-ارتقاء موقیت سیاسی ایران در منطقه وجهان ومنفعل کردن آمریکا و اروپا در برابر زیاده خواهی هایشان-کنترل مصرف بی رویه سوخت در کشور-ساخت وتکمیل صدها پروژه بزرگ عمرانی در کشور-اختراع واکتشافات فراوان در شاخه های مختلف علمی و جهش کشور به سمت مرزهای دانش در بسیاری از شاخه ها-نمونه هایی از هزاران عملکرد مفید دولت حاضر بوده است.
Iran, Islamic Republic of
"شما بهتر است در زمان حیاتتان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سدّ راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود"
به امام با اون شخصيت تعيين تكليف ميكنه چي درسته و چي غلطه!!
يعني خود امام نميدونه بعد از خودش چي ميشه!!
لحن حرف زدنش جوريه كه انگار امام حالت ابزار داره و خود هاشمي آدم عاقليه كه ميدونه چقدر امام ابزار خوبيه كه خود امام هم اينو نمي دونه!
شما خیلی خوب بودی آقای هاشمی! فوق العاده بودی اصلا!!
فقط نمی دونم چرا همه کارها رو فقط "می خواستی" انجام بدی و "نشد"!
شما تو اون هشت سال پس چی کار می کردی که همه این کارها رو فقط رسیدی قصد انجامش رو بکنی؟!
برادر عزیز!
آخه شعور مردم رو در چه حد فرض می کنی که میای با اعتماد به نفس این حرفا رو می زنی؟!
زمان شما کارهایی انجام شد، قبول.
اما چرا هر کاری از ازل تا ابد انجام شده رو به خودت نسبت می دی؟؟
چرا یه چیزایی می گی که این همه مردم با چشم خودشون، در زمان شما برعکسش رو دیدن؟
خفقان سیاسی دوره شما که دیگه واسه کسی پوشیده نیست. مردم هنوز یادشون نرفته که داشتن زیر فشار اقتصادی له می شدن، اون وقت شما میومدی جلوی دوربین صدا و سیما واسشون سخنرانی می کردی.
برادر!
بزرگ سیاست و مذاکره!
هنوز نامه بدون سلام و والسلامتون که از یاد ما نرفته!
هنوز خطبه های فوق العادتون توی نماز جمعه رو که مردم فراموش نکردن.
آخه کیه که ندونه اگه شما هر چند ماه یه بار یه مصاحبه شبیه این نکنی، و یکی دیگه از افتخارات پرطمطراقت رو مطرح نکنی، به تاریخ می پیوندی!
دست بردار برادر، دست بردار...
باغ سوخته پس از جنگ ویرانگر را آقای هاشمی ترمیم کرد با بی پولی نهالهای زیادی را کاشت حالا بعضیا نشستن رو سرشاخه های این درخت به ثمر نشسته تند تند میوه میخورند و بد و بیراه به گذشتگان میگن و مدعی هستند این پیشرفتها را ما یک شبه ایجاد کردیم. بحمدالله با این درآمدهای فضایی الان کشور و پشت سر گذاشتن خرابیها و بستر سازیهای گذشته، کم کار ترین دولت، دولت فعلی هست که به اندازه تمام دولتهای نیم قرن گذشته در طی سه سال درآمد نفتی داشته همش میاد میگه من بیشتر کار کردم .با این جیپ پر پول بایدم بیشتر کار میکردین که نکردین چرا منت بیجا میذارین و اتهام ناروا به گذشتگان میزنید؟ البته همیشه زمان حال زمان حال باقی نمیماند و زودتر از آنچه فکر میکنیم به گذشته برای برای اینده تبدیل خواهد شد و چه پرده ها که درافتد.
Iran, Islamic Republic of
درود بر آقاي هاشمي رفسنجاني. من بعنوان يك ايراني به وجود ايشان افتخار مي كنم و تمام صحبتهاي ايشان را قبول دارم. اميدوارم سالم و پاينده باشند.
Iran, Islamic Republic of
جای بسیار شگفتی است چرا آقای هاشمی اینقدر ...... واقعا نمی توان کلمه آورد فکر کنم ایشون همه چیز را برای خودش و خانواده اش و اطرافیانش می خواهد و حالا هم که وفق مرادش نیست تا انجا که بتواند می خواهد ضربه بزند . اما نمی تواند با این ملت که سفت و سخت پشت ولایت فقیه هستند در بیفتد که فقط سرنوشتی چون منتظری خواهد داشت .
Iran, Islamic Republic of
کافی است کمی از اصول پای بلغزد اینجا که دشمن در باغ سبز نشان می دهد و این زمینه لغرشهای بعدی است و این چراغ سبز دادن ها .
Latvia
"""باغ سوخته پس از جنگ ویرانگر ...""! اين هموطن عزيز گويا در فضا سير مي كنند و نقش آقاي هاشمي و دوستانش را در ايجاد انواع خرابكاري و مشكلات براي كشور و مردم را نمي دانند. كافي است به مواضع مخالفان آقاي هاشمي بويژه از طرف اصلاح طلبان حكومتي مثل عاليجناب سرخپوش نويسان و جنبش سبزيهاي امروز كه سنگ او را به سينه مي زنند و از ترس احمدي نژاد زير پرچم او و آقازاده هايش قرار گرفتند مراجعه و مطالعه و كمي هم تحليل فرمايند.
Latvia
اين سخنان آقاي هاشمي بزرگترين توهين به امام و مقام معظم رهبري است. به امام از اين جهت كه ايشان به اين عزيز سفركرده خط مي داده و تمام تصميمات را ديكته مي كردند و به رهبري از اين جهت كه از مديريت و حل معضلاتي مثل رابطه با آمريكا ناتوان است!
Latvia
اگر حمايت آقاي هاشمي رفسنجاني از آقاي موسوي نبود قطعا ايشان بخاطر عملكرد افتضاح آقاي احمدي نژاد پيروز انتخابات 22 خرداد88 بودند.
Iran, Islamic Republic of
"اين سخنان آقاي هاشمي بزرگترين توهين به امام و مقام معظم رهبري است ..."


این نظر کم لطفی در حق اقای هاشمیه. ایشون نظرشو گفته جنایت که نکرده
Iran, Islamic Republic of
ایراد آقای رفسنجانی فقط یک چیز است:
(( افراطی نیست! ))
Iran, Islamic Republic of
البته برخی برای فرار از افراط به دام تفریط گرفتار میشن. فکر کنم اقای هاشمی هم اینطور شده باشن
Iran, Islamic Republic of
اون عزيزاني كه با خوندن اين متن ناراحتن و به دفاع از هاشمي نظر دادند ظاهرا اصل مطلب رو فراموش و به حاشيه پردازي رو آوردن. عزيزان اصلا اين مطلب جاي تقابل احمدي نژاد-هاشمي نيست كه شما دوستان در باب حمايت از ايشون به احمدي نژاد گير دادين. شما با بد دفاع كردن از هاشمي داريد اونو بيشتر خراب ميكنيد .عزيزان شما در مورد اصل اين قصه نامه نوشتن به امام راحل(ره)، نوع نگارش، مطالب درخواست شده و.... اگر دفاعي داريد نظر بدين لطفا
Iran, Islamic Republic of
هاشمی ادم فهمیده ومعتدلی هست منصفانه نیست اظهار نظر افرادی مثل هاشمی رو بر نتابیم