شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

تهران ، ميزبان نخستين جشن جهاني نوروز

شنبه ۷ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۰۰:۴۵
کد مطلب: 103625
تهران پايتخت ايران اسلامي امروز شنبه هفتم فروردين 89 ميزبان نخستين جشن جهاني نوروز است؛ آيين کهن ايراني که حدود يک ماه قبل با تصويب قطعنامه اي از سوي مجمع عمومي سازمان ملل، براي نخستين بار به عنوان "جشن بين المللي نوروز" ثبت و معرفي شد.
تهران ، ميزبان نخستين جشن جهاني نوروز
جشن جهاني نوروز روز شنبه - هفتم فروردين ماه 1389 - با حضور روساي جمهوري اسلامي ايران، تاجيکستان، افغانستان، ترکمنستان و عراق در مجموعه فرهنگي سعدآباد تهران برگزار خواهد شد تا بيش از پيش، عاملي براي استحکام بخشيدن به وحدت و يکپارچگي ميان ملت هاي متمدن و صلح طلب منطقه باشد. 

ميزباني تهران براي برگزاري نخستين "جشن جهاني نوروز" حاکي از توجه ويژه ملت و نظام جمهوري اسلامي ايران به ايجاد و تقويت هرچه بيشتر وحدت و يکپارچگي ميان ملتها و رفع هرگونه کدورت ميان آنها در منطقه و سراسر جهان است و جمهوري اسلامي ايران اين بار براي اثبات مجدد حسن نيت خود به عنوان سفير صلح و وحدت، نوروز را به عنوان نماد شادماني و صميميت، بهانه اي براي تقويت دوستي ها قرار داده است. 

مجمع عمومي سازمان ملل چهارم اسفند ماه 88 با تصويب قطعنامه ياد شده، براي نخستين بار در تاريخ اين سازمان، نوروز ايراني را به عنوان يک مناسبت بين المللي به رسميت شناخت . اين قطعنامه که توسط نمايندگي دائم کشورمان نزد سازمان ملل و در يک ابتکار عمل مشترک ايران با کشورهايي که نوروز را در سطح ملي جشن مي گيرند ( جمهوري آذربايجان، افغانستان، تاجيکستان، ترکيه، ترکمنستان، قزاقستان و قرقيزستان ) آماده شده بود، مورد حمايت عمومي کشورهاي عضو سازمان قرار گرفت و به اتفاق آرا به تصويب رسيد. 

نوروز تنها معرفي يک روز در تقويم ها نيست، بلکه فرهنگي عميق و ريشه دار است که با تمامي آداب و سنن خود همه ساله، اميد، صلح و شادماني را براي انسانها در سراسر کره زمين به ارمغان مي آورد. 

نوروز، بزرگداشت ريشه ها، تاريخ و ارزش هاي تمدن هاي درخشان بشري است که در طول قرن ها، ارزش هاي انساني را حفظ و منتقل ساخته اند و امروز بيش از 300 ميليون نفر نوروز را در آسيا، شبه قاره هند، آسياي مرکزي، خاورميانه، قفقاز، بالکان، حوزه درياي سياه و بسياري از نقاط ديگر جهان گرامي مي دارند.

** جغرافياي نوروز
مناطقي که در آن جشن نوروز به سبک ها و اشکال گوناگون برگزار مي شود، تنها به ايران و چند کشور منطقه محدود نمي شود و امروزه بيش از 300 ميليون نفر در نقاط مختلف جهان ، نوروز را جشن مي گيرند.
جغرافياي نوروز با نام نوروز يا مشابه آن، سراسر خاورميانه، بالکان، قزاقستان، تاتارستان، در آسياي ميانه ، ترکستان چين، سودان، زنگبار،سراسر قفقاز تا آستراخان و نيز آمريکاي شمالي، هندوستان، پاکستان، بنگلادش، بوتان، نپال و تبت را شامل مي‌شود.
هرچند کشورهايي مانند مصر و چين جزو سرزمين‌هايي نيستند که در آنها نوروز جشن گرفته مي‌شد، اما امروزه جشن‌هايي مشابه جشن نوروز در اين کشورها برگزار مي‌شود.
در تاريخ 10 فروردين 1388، پارلمان فدرال کانادا، اولين روز بهار هر سال را به عنوان نوروز (Nowruz Day)، عيد ملي ايرانيان و بسياري اقوام ديگر نامگذاري کرد.
در تاريخ 4 اسفند سال 88 سازمان ملل متحد با تصويب يک قطعنامه در مقر سازمان در نيويورک، عيد نوروز را به عنوان روز بين المللي نوروز و فرهنگ صلح در جهان به رسميت شناخت.

** ايران، خاستگاه نوروز
نوروز، آييني ايراني با قدمتي بيش از سه هزار سال، يکي از کهن‌ترين جشن‌هاي به جا مانده از دوران باستان است. خاستگاه نوروز در ايران باستان بوده و هنوز مردم مناطق مختلف فلات ايران، نوروز را جشن مي‌گيرند. زمان برگزاري نوروز، در آغاز فصل بهار است.
نوروز در ايران و افغانستان آغاز سال نو محسوب مي‌شود و در برخي ديگر از کشورها، تعطيل رسمي است.
پيش از اينکه نوروز در اسفند سال 88 به عنوان يک آيين و جشن بين المللي به رسميت شناخته شود، در تاريخ 8 مهر 1388 خورشيدي، نوروز توسط سازمان علمي و فرهنگي سازمان ملل، به عنوان ميراث غير ملموس جهاني، به ثبت جهاني رسيده ‌بود.
امروز بيش از 300 ميليون نفر نوروز را در سراسر جهان جشن مي گيرند. بزرگداشت نوروز بزرگداشت ريشه ها، تاريخ و ارزش هاي تمدن هاي درخشان بشري است که در طول قرن ها ارزش هاي انساني را منتقل ساخته اند .
ترويج و پيشبرد فرهنگ زندگي سازگار با طبيعت يکي ديگر از جنبه هاي نوروز است که همسو با بسياري از اهداف سازمان ملل مي باشد.
قطعنامه سازمان ملل در خصوص نوروز در 17 بند مقدماتي و 5 بند اجرايي تنظيم شده است که بندهاي اجرايي اين قطعنامه به شرح زير هستند:
1- شناسايي اول فروردين ماه (21 مارس) به عنوان روز بين المللي نوروز
2- استقبال از تلاشهاي کشورهايي که نوروز را گرامي مي‌دارند در جهت حفظ و توسعه فرهنگ و سنت هاي نوروزي.
3- تشويق ساير کشورها به آگاه سازي در مورد نوروز و سازماندهي مراسمي در بزرگداشت نوروز به طريق مقتضي.
4- درخواست از کشورهايي که نوروز را گرامي مي‌دارند براي پژوهش پيرامون تاريخ و سنت‌هاي نوروزي با هدف انتشار آگاهي در مورد ميراث نوروز در ميان جامعه بين المللي.
5- دعوت از کشورهاي علاقمند ، کارگزاري هاي تخصصي ملل متحد بويژه يونسکو، صندوق‌ها و برنامه هاي ملل متحد، سازمانهاي بين المللي و منطقه‌اي و سازمان هاي غير دولتي براي شرکت در مراسم نوروزي.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *