سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۲

۱۰ پیام راهبردی حمله حزب‌الله علیه اسرائیل

پنجشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 404545
یک روزنامه لبنانی در تحلیلی ۱۰ پیام راهبردی برای عملیات چهارشنبه (دیروز) حزب‌الله علیه رژیم صهیونیستی برشمرد که انجام عملیات مذکور در چارچوب نزاع مهم منطقه‌ای یعنی نزاع عربی-اسرائیلی از جمله آن است.
۱۰ پیام راهبردی حمله حزب‌الله علیه اسرائیل
 به گزارش جهان به نقل از فارس، پس از آنکه رژیم صهیونیستی در یکشنبه (28 دی) یک خودروی حامل اعضای حزب‌الله در قنیطره سوریه را هدف قرار داد و 6 تن را به شهادت رساند، حزب‌الله دیروز در اقدامی تلافی‌جویانه با موشک یک کاروان ارتش این رژیم در «مزارع شبعا» را هدف قرار داد و حداقل 17 اسرائیلی را کشت و دهها تن دیگر را زخمی کرد. روزنامه لبنانی «الاخبار» در مقاله‌ای به پیام‌های استراتژیک حزب‌الله از این حمله پرداخت که در اینجا ذکر می‌شود.
 
1- حزب‌الله می‌خواست با این عملیات به اسرائیل یادآوری کند که زمان تعرض بدون پاسخ خیلی وقت است که به سر رسیده است.
 
2- حزب‌الله به دنبال حفظ موازنه «رعب» است. هر عملیاتی با حجم آن و یا شدیدتر پاسخ داده خواهد شد. این همان چیزی است که «سیدحسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله اعلام کرد.
 
3- حزب‌الله می‌خواهد بر این مسأله راهبری مهم تاکید کند که مشارکتش در جنگ با اسرائیل نه تنها باعث ضعفش نخواهد شد بلکه کاملا بالعکس بر قدرت، توان و حمایت از حزب‌الله با موشک و مهمات خواهد افزود.
 
4- حزب‌الله قصد دارد این نکته را به اسرائیل بفهماند که آمادگی مقاومت بسیار بیشتر و سریع‌تراز آن است که اسرائیل تصور می‌کند. انجام این عملیات تنها دو هفته پس ازعملیات اسرائیل علیه مقاومت انجام شد.
 
5- شاید این مهم‌ترین موضوع و جدیدترین آنها باشد . اینکه این عملیات بر همگامی و پیوسته بودن دو جبهه سوریه و لبنان تأکید کرد و البته بهتر است بگوییم پیوستگی جبهه‌ای از فلسطین تا لبنان و سوریه و در نهایت تا ایران را ثابت و به اسرائیل فهماند این عملیات فقط انتقام خون شهدای قنیطره نبود-شهدایی که سردار «محمد علی الله دادی» عضو سپاه ایران نیز در میان آنها بود- بلکه ابعاد گسترده‌تری داشت. اسرائیل باید اکنون بسیار نگران‌تر باشد چون ایران به مرزهایش رسیده است.
 
6- این عملیات موفقیت‌آمیز در آستانه انتخابات اسرائیل انجام شد. مقاومت خواست اعلام کند که قادر به تاثیر بر سیاست داخلی اسرائیل است . شکی نیست که حزب‌الله فرقی بین این رئیس اسرائیل و یا دیگری نمی‌گذارد بلکه همه آنها برای در دشمنی علیه لبنان و سوریه برابرند فقط درجه این دشمنی متفاوت است. اما مهم این است که این عملیات به سقوط «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر فعلی منجر خواهد شد.
 
7- این عملیات به گفته‌های کسانی که ادعا می‌کردند حزب‌الله به خاطر مذاکرات هسته‌ای ایران فعلا پاسخ عملیات قنیطره اسرائیل را نمی‌دهد ، پاسخ داد. چه بسا این پاسخ سریع و حساب شده برگ برنده دیگری در اختیار مذاکره کننده ایرانی قرار داد و آن این است که جهان به سمت تهران برای برقراری آرامش بیشتر متمایل خواهند شد.
 
8- این عملیات به اسرائیل فهماند سوریه خطر قرمز است و ادامه حمایت از گروه‌های تروریستی و نقض حریم مرزها بی پاسخ نخواهد ماند و معادله در حال حاضر تغییر کرده است.
 
9- این عملیات پس از اعلام همبستگی گروه‌های فلسطینی مانند حماس و جهاد و غیره با حزب‌الله، ایران و سوریه در پس حمله به قنیطره انجام شد بنابراین عملیات مذکور در چهارچوب نزاع منطقه‌ای مهم یعنی نزاع عربی-اسرائیلی انجام شده است.
 
10- حزب‌الله خواست به گروه‌های داخلی لبنان بفهماند درگیری با اسرائیل جدای از دیگر مسائل لبنان است و هر وقت بخواهد به این اقدام روی می‌آورد حتی اگر ناقض قطعنامه «1701» باشد .
 
قطعنامه 1701 از قطعنامه‌های شورای امنیت است که در 11 آگوست 2006 برای پایان دادن به جنگ میان حزب الله لبنان و اسرائیل صادر شد.
 
شکی نیست که قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی حزب‌الله امروز بیشتر از هرزمان دیگری در طی 4 سال گذشته جنگ سخت سوریه افزایش یافته است و به او قدرت تحرک بیشتری می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *