جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۸
۶۶

دیروز: «نه غزه نه لبنان»؛ امروز: «جانم فدای غزه»

دوشنبه ۳۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 371344
اگر کریس رونالدو از غزه حمایت می کند، اگر کفش طلایش را تقدیم غزه می کند، کاری را می کند که همیشه انجامش می داده. فرقی هم نمی کند که ۲۰۰۹ میلادی باشد یا ۲۰۱۴ یا حتی ۲۰۱۸. کریس رونالدو و امثال کریس رونالدو کاری را می کنند که یک آدم شریف و آزاده می کند، فارغ از هر دین و آیینی.
دیروز: «نه غزه نه لبنان»؛ امروز: «جانم فدای غزه»
گروه فرهنگی جهان نيوز: می گویند هنرمند جماعت حساس است. روحش لطیف است. هر اتفاق ریز و درشتی می تواند برایش شیرین و تلخ باشد. مثلاً اگر یک برگ از درخت بیافتد کف خیابان، یک شاعر می تواند ربطش بدهد به گذر عمر و یک کارگردان ازش قشنگی های فصل پاییز را بفهمد مثلا. هنرمند است دیگر. از یک اتفاق هزار و یک مدل برداشت می کند. کسی هم نمی تواند مؤاخذه ش کند. که هنرمند است و برداشت شخصی ش از یک اتفاق را روایت می کند....

حکایتِ بعضی آدم های معروف این سرزمین حکایت هنرمندان است. آدم های معروفی که لزوما هنرمند نیستند ولی به طرز هنرمندانه ای یک اتفاق را با هزار و یک راه و روش تفسیر می کنند و هزار و یک مدل نتیجه اخلاقی ازش اتخاذ می کنند.

آدم هایی که هم درشان هنرمند پیدا می شود. هم سیاستمدار. هم ورزشکار. هم شاید مجری تلویزیون. هم پیر سیاست. هم جوان سیاست. آدم هایی که هنرمند نیستند ولی بعضی موقع ها خیلی شبیه به هنرمند ها می شوند...!

آدم هایی که تنور داغ احساسات مردم برای شان خیلی مهم است. اگر یک موضوع سیاسی بین مردم داغ شده باشد یقیناً درباره ش اظهارنظر می کنند. اگر یک سریال پرطرفدار شده باشد می توانی آن ها را در پشت صحنه اش پیدا کنی. اگر یک نفر یک جایزه خارجی ببرد یقیناً او را جزو اولین تبریک گویندگان به آن جناب خواهی دید. اگر فرضاً امروزِ روز فلان شبکه اجتماعی بین مردم پر مخاطب شده، آن ها را در عنوان ........OFFICIAL پیدا می کنی که زیرش نوشته اند: من صفحه دیگه ای ندارم! اگر هم از جنسِ سیاستمدارش باشند می نویسند: « به منظور ارتباط مستقیم و رو در رو با مردم کشورم و برای احترام به مردم وطنم در این شبکه اجتماعی پاسخگوی شما عزیزان خواهم بود!» و فردا روزش اگر فرضاً عروسک فامیل دور توی جوان های مملکت طرفدار پیدا کرد، عکس آن ها را در شبکه اجتماعی شان می بینی که دست انداخته اند گردن عروسک فامیل دور!

حالا نمی دانم اسم این کار را بگذارم برداشت هنرمندانه یا موج سواری ماهرانه!

در هر حال حضرات خوب بلدند با مردم پیش بروند و پیش ملت ادای آدم محبوب ها را دربیاورند. ملت هم که خودمانیم بعضی وقت ها انقدر کم حافظه می شود که این برداشت های هنرمندانه متفاوت را یادشان نمی ماند و در لحظه از فلان موضع گیری آن آدم معروف ها خوششان می آید و طرفداری می کنند ازشان. و به همین راحتی است که یک آدم تعداد لایک هایش از صد هزار می گذرد و نرخ حضورش در فلان همایش به چند ده میلیون می رسد. چون محبوب است و مردمی!

این آخر ها هم آخرین موج مردمی و اجتماعی: موجی در حاشیه فاجعه غزه...

طبیعی هم هست. دیدن یک دانه عکس از فاجعه های این روزهای غزه برای هیچ آدم عادی طاقت نمی گذارد. حتی اگر آن آدم مسلمان نباشد. حتی اگر اسم آن آدم کریستیانو رونالدو باشد یا حتی تر ریحانا!

ولی همزمان با این همدردی های آزادمنشانه، بعضی ها در داخل هم شروع کردند به همدردی با غزه. یکی I hate war را به اشتراک گذاشت و دیگری هم stop killing… را. ولی...

نمی دانم چرا وقتی این همدردی ها را می بینم یک دفعه صدای فریاد های «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایرانِ» همین حضرات در سال۸۸ در گوشم می پیچد. آخر غزه که همان غزه است. اسرائیل هم که همان قدر وحشی است. دنیا هم که همان. ایران هم که همان. پس چه شد که یک دفعه تنفر از غزه تبدیل می شود به اشک برای غزه؟!

اگر کریس رونالدو از غزه حمایت می کند، اگر کفش طلایش را تقدیم غزه می کند، کاری را می کند که همیشه انجامش می داده. فرقی هم نمی کند که ۲۰۰۹ میلادی باشد یا ۲۰۱۴ یا حتی ۲۰۱۸. کریس رونالدو و امثال کریس رونالدو کاری را می کنند که یک آدم شریف و آزاده می کند، فارغ از هر دین و آیینی.

این دقیقاً وجه افتراق کریس رونالدو است با برخی حضرات محبوب و بیش از حد مردمی خودمان. آدم های محبوبی که سال ۲۰۰۹ داد می زدند: نه غزه نه لبنان، سال ۲۰۱۰ ترجیح دادند سکوت کنند و به موضوعات فانِ دیگر بپردازند، و حالا که احساسات مردم را نسبت به فجایع غزه حساس می بینند یک دفعه احساس تکلیف می کنند و برای مظلومیت غزه گریه می کنند!

همین، دقیقاً وجه افتراق این حضرات با هنرمندان آزاده این مملکت هم هست. کسانی که فارغ از اختلاف نظر های سیاسی، درباره امور جاریه مملکت اظهار نظر می کنند. فرقی نمی کند در انتخابات ۹۲ به قالیباف رأی داده اند یا به جلیلی. طرفدار ولایتی بوده اند یا روحانی. مهم این است که در چارچوب دین و نظام ممکلت تعریف شده اند. و مهم آن است که حرف دل خودشان را می زنند. نه موج سواری می کنند نه ژست آدم های خوب و مردمی را در می آورند. خودشان هستند. خودِ خودشان. و همین زلال بودن است که باعث می شود آدمیزاد از خواندن نظرهای اجتماعی و سیاسی شان دلزده نشود و صداقت را از خط به خط سوگواره های این روزهای غزه شان لمس کند. بر عکس حضرات موج سواری که حال آدم از تمام این خیمه شب بازی های مزورانه شان می گیرد.

رک باشیم. خداییش برای این ها نه غزه اهمیت دارد و نه حتی «نه غزه». این ها فقط دنبال دریوزگی نگاه مردم اند. راه دیده شدن را هم خوب بلدند. موج سواری را هم از آن بهتر. پس حالا که غزه مُد شده از اشک غزه می گویند و دیروز که فحش دادن به غزه مُد بود به غزه فحش می دادند. هیچ معلوم هم نیست که فردا روز چه موضعی دارند. کاملاً بستگی به اوضاع احساسات مردم دارد و صد البته بادهای موسمی!

حالا نمی دانم اسم این کار این حضرات محبوب نما ، برداشت هنرمندانه است یا موج سواری ریاکارانه. شاید هم اسمش « نان به نرخ روز خوری» باشد؛ نمی دانم!

منبع: دانشجو
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
احسنت.
اصغری
هیچ اصلاح طلبی این شعار را سر نداد بدون کار مخالفان اصلاحات بود
پس کی بود؟؟؟ یکم وجدان داشته باش
اصلاح طلب های افراطی شعار نه غزه نه لبنان را سر دادن و اصلاح طلب های میانه رو در مقابل اون شعار سکوت کردند و هیچی نگفتند که در اصل تایید بود
آره تا دیروز که با افتخار این شعار رو می دادید امروز انکار می کنید ؟
شما تندروها هر جا احساس کنید اجماعی وجود دارد خود را به سمت آن اجماع سوق می دهید تا وانمود کنید بیشمارید !
و همین باعث میشه انسان های ساده اندیش گمان کنند که اکثریت هستند ...
پس چرا سران تندروی شما سکوت کردند ؟
واقعا از این توجیهات مضحکانه بود ...
یی
بسیار زیبا بود!!
Iran, Islamic Republic of
آقا واقعا" گل گفتي زبان حال بعضي آقايان هست
مجید مجد
آقایان ف....
هم فکرای آقای مجید مجد این شعارو گفتن و انداختن گردن اصلاح طلبها
ای بدبخت ها !
اگر کار ما بود حب چرا سران ملعون فتنه محکوم نکرده بودند ؟
حسین
Iran, Islamic Republic of
شعار نه غره و نه لبنان نه تنها تنفر از غزه هست بلکه زیر سوال برده حدیث " من سمع رجل ینادی یا للمسلمین فلم یجبه فلیس به مسلم " است مسلماً اگه ما در این زمان نیز فریاد مظلومی را بشنویم و در جهت حمایت از مظلوم گام برنداریم مسلمان نیستیم این حدیث مختص زمان رسول الله نیست بلکه در تمامی زمان ها کارایی دارد
محمد
Iran, Islamic Republic of
شعار نه غزه نه لبنان به معني تنفر از غزه نيست
پس به معنی عاشق غزه بودنه؟؟؟؟
یعنی اینکه چو ایران نباشد تن من مباد . اول ایران و بعد غزه
برای حفظ ایران باید از غزه و لبنان دفاع کرد
متفکر نابغه !
این " نه " که گقتی این مطلب رو می رسونه ؟ از اون توجیهاتی بود که فقط یه انسان ... می تونه ارائه بده !
Iran, Islamic Republic of
دادش گلم جو گير نشو شرايط غزه در حال حاضر طوري هست كه بايد انسان خيلي بيخيال باشه كه طرفداري از كودكان مظلوم نكنه بايد به فكر مظلومان باشيم اينم حالا ، هم من وخيلي از مردم ايران هميشه ميگن ما هم مثل ساير كشورها بايد اول به منافع ملي خودمان وبيچاره هاي خودمان نظر داشته باشيم بنده وشما زماني مي توانيم كمك كنيم كه داشته باشيم وقتي جيب خودت خالي هست چه كمكي مي توني بكني فكر نكنم اين تفكر خيانت باشه وخيلي هم خوبه
Iran, Islamic Republic of
به همین معناست که بالا نوشتن
اینها برایشان نه غزه مهم است و نه حتی " نه غزه "
خودتون طرح مسئله میکنین جواب میدین شک ندارم کار خودتونه
فامیل دور
Iran, Islamic Republic of
تنفر از غزه نیست؟؟؟
من دیگه حرفی ندارم!!!
مودی
Iran, Islamic Republic of
برادر جان خودت را لو نده ...
احسان
Iran, Islamic Republic of
آره به معنای تکدر خاطر از غزه است
کریمی
Iran, Islamic Republic of
همان کریس رونالدو هم حاضر نیست بگوید جانم فدای غزه.ضمنا اینهایی که میگفتند نه غزه نه لبنان که حرفشان حمایت از جنایات اسراییل نیست.ما هم میگوییم جانم فدای ایران.وقتی ایرانی نیاز دارد چرا لبنانی و ...
United States
اولا که این ازاذل با قصد غرض و مرض آن شعار را می دادند دوما اگر مسلمان باشی حضرت زهرا فرمودند : اول همسایه بعد خانه ...
United States
این که خیلی خوب است. اگر کسی حرفی خلاف میل ما بزند ولو حقانیتش مثل روز روشن باشد دلیل می آوریم که چون حرف با قصد و غرض و مرض زده شده پس باطل است
کدام حقانیت ؟
شما با آن سابقه جنایت دم از حقانیت می زنید ؟ خجالت هم نمید کشید ؟
Ireland
از کی تا به حال گینه بیسائو، بورکینافاسو و ونزوئلا شده اند همسایه؟ احتمالا برای این ها هم یک تبصره ی دیگر آماده دارید! یاد آن لطیفه ی معروف افتادم!
بله مشکل شما کاسه لیسان این است که فقط اسرائیل را همسایه می دانید ..
کسی نگفت چرا جانم فدای غزه نمیگین،گفتیم چرا با این همه جنایات اسرائیل شعار رهاکردن غزه میدید؟؟مگه شماانسان نیستین؟؟ حتی اگه یه نظریه پرداز بی وجدان هم باشین متوجه میشین که اگه ماغزه و لبنان رو رهاکنیم فردا نوبت ماست
کسی هم از این جماعت انتظار گفتن جانم فدای غزه نداشت. فقط انتظار این را داشتیم که شعار سایت وزارت خارجه اسراییل را فریاد نزنند و شعار مرگ بر اسراییل را خط نزنند. نفاق و دورویی تا چه جد؟
ای کاش این جماعت لا اقل آزاده بودند...
کسی نگفته جانت رو فدای غزه بکن
شعار نه غزه در روز قدس 88 قرار بود جایگزین شعار مرگ بر اسراییل بشه محکوم نکردن جنایت کار مثل حمایت از جنایاتشه
مگر ندیدی نتانیاهو چند روز بعدش گفت اینها بزرگترین سرمایه های ما در ایران هستند
جانت رو فدای غزه نکن ولی میتونی که از اسراییل اعلام برائت و بیزاری بکنی
احسنت محمد
این ها که نمی فهمن
در جهل مرکب مانده اند
اشتباهی مثبت زدم
ولی به معنی بی غیرتی و سکوت در برابر ظلم ظالم وفریاد مظلوم که هست به نظرم چنین کسی ادم نیست
Iran, Islamic Republic of
لابد پرچم امام حسین آتش زدن هم بمعنای عاشق امام حسین بودنه...
بی توجهی به جنایات اسرائیل که دل هر انسانی را به درد می آورد چه دلیلی جز تنفر از غزه دارد؟؟
معنیش چیزیه که شنونده متوجه میشه نه چیزی که شما میگی .
کریمی
خیلی منطقی و پر محتوا بود احسنت
سعید110
Iran, Islamic Republic of
هر خبر نگاری که توانست رشید پور را پیدا کند و یک مصاحبه در این خصوص ازش بگیرد پیش من یک جایزه دارد.
....
United States
حالا خوبه توی این شعار جانم فدای ایران هست بعضیها که نه تنها غزه رو نجات ندادند بلکه ایران رو هم به خطر انداختند.و....
Iran, Islamic Republic of
منظورت آقاي احمدي نزاده كه همه تهديدها ومحاصره ها را كاغذ پاره خواند واين مردم را به بدترين شرايط اقتصادي رساند وبا اختلاسهاي ميلياردي زمان ايشان ايران در حال نابودي بود ديگه آره؟
نه منظور خاتمی فتنه گر با آن فاجعه 8 ساله است ...
حیدر
احسنت به تو که شیر پاک خوردی . برعکس کسانی که شیرشان مشکل اساسی داشته است !!
جالبه که فتنه گرهای دیروز حرف از انسانیت میزنند!!
ادمو دچار روانپریشی میکنه نمبدونه بخنده یا گریه کنه
شما از اول هم روان پریش بودی و فقط مثل همه روان پریشهای دیگه خیال میکردی روانت سالمه خدا شفات بده برادر
همین جملت هم دلیل بر این است که روان پریش هستی تندروی اقلیت!
دچار دلواپسی...
دچار دل آرامی ...
آدمی که اینقدر الکی مبتلا به روانپریشی بشود، به احتمال زیاد روانپریش بوده فقط یادش رفته سر به دکتر بزند.
شما که قطعا روان پریش هستی که هر لحظه شعار عوض می کنید...
Iran, Islamic Republic of
شوما به حال خودت گريه كن
نیکتا
United States
«هَمَجٌ رعاع» خیلی خوبه تعبیر مولا علی که فرمودند مگس های ریزی که باد آنها را به هر طرف می برد
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنتشون کنه
امیرحسام
واقعا" حرف دل مردم رو زدید...
حالم از این ریاکاری به هم میخوره....
تازه انقدر وجود نداشتن اسرائیلیا رو مورد خطاب قرار بدن گفتن همنوع کشی رو متوقف کنید. حالا مخاطب حماس بوده یا صهیونیستا یا هر دو یا هیچکدام معلوم نیست...
بدم میاد از آدمای تازه به دوران رسیده ی نون به نرخ روز خور!
خدا شاهده تو این مملکت پره از آدمهایی که یک ثانیه لبخند رضایت امام زمانشون رو با هزارتا اسکار عوض نمی کنن....
Iran, Islamic Republic of
امير حسام دوست محترم ، الان 6دانگ مسلماني را زدي به نام خودت وبراي دوستات هم تند تند نوشابه باز كن واگر كسي مثل تو فكر نكنه مسلمان نيست ودشمن امام زمانه دوست من اين ديگه عند بي معرفتيه. عيب نداره برادر تو با خيال خودت حال كن زمان بهترين وصبور ترين شاهد اين مردم خواهد بود.
معنای واژه ها عوض شده. بعضی ها امروز رنگ عوض کردن و موج سواری را همراهی با مردم تعبیر میکنن. طرف هی رنگ عوض میکنه اونوقت میگه ما با مردم هستیم.
قدیما آدم ها از دورویی خودشون شرمنده میشدن اما الان با کمال پرویی دورویی خودشون را همراهی با مردم تعبیر میکنن!
نگاه میکنن تو فضای مجازی چی بورسه، واسه خودنمایی سریع اون رنگی میشن و بعد میگن ما با مردمیم!!!!!!!
موج سواری خودشون را همراهی با مردم توصیف میکنن. اینا از آزادگی هیچ بویی نبردن
مجید
خیانت شاخ و دم ندارد
پس خاائن هستند و حزب باد و قدرت طلب و هیچ اعتقادی هم به خداوند و ودعده هایش ندارند

و این نشان از پست بودن و حقارت انهاست و دائم در حال شکست
فوق العاده بود.جهان ممنون
خیلی هم بدبین نباشید شاید واقعاازشعار دیروزشان پشیمان شده باشند. انشاللهخ
حتما !
منتقد بی سواد بی شناسنامه
Iran, Islamic Republic of
آقای حمید.ر. ف. الان درمورد غزه چه می گویید؟
خانم بهاره ر.که در حوادث سال 88 فعالانه حضور داشتید چه خبر؟
آقای رضا ر.که گفته بودید اگر صدا وسیما به دست وپای من هم بیفتد دیگر به تلویزیون بر نمی گردم و در سال 88 در زمره سینه چاکان بودید؟
آقای کارگردان ک.ت. و ج.پ.شما چه خبر؟
خانمهای بازیگر پ.آ و ب.ک. که فعالانه مردم را به حضور در کف خیابانها تشویق می کردید و از پایمال شدن خون شهدای جنبش سبز کاسبی می کردید، کجا هستید؟
و....
الان این موج و باد آماده است.احیاناً قصد سوار شدن ندارید؟!
درود بر شرف آقای سلحشور که این جماعت را خوب شناخته است!
آیا همین برادران در غزه نبودند که از تکفیریها در مقابل سربریدن علویان سوریه حمایت نکردند؟ آیا همین اسماعیل هنیه نبود که رفت و دست مفتی یاوه گوی مصر را بوسید؟
بی سواد !
اولا حمایت از غزه به معنای حمایت از مقاومت است ! دوما این کودکان چه گناهی کرده اند ؟ سوما حساب برخی از فلسطینی ها با مقاومت جداست ...بفهم
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
اون یه اشتباه بود. گول خوردن. شما اصلاح طلبا چیکار کردین؟؟؟؟
امریکا و اسراییل ازتون حمایت نکردن؟؟؟؟
فتنه گری نکردین؟؟؟ عاشورای امام حسین فراموش کردین؟؟؟
ایرانی
سلام مرگ برمنافق
Iran, Islamic Republic of
به نظر من غزه با لبنان متفاوت است. لبنان یعنی حزب الله عده ای بچه شیعه هستند که با الگوبرداری از امیرمومنان و سید الشهدا علیهماالسلام مبارزه می کنند در حالی که همین حماسی که سنگ آن را به سینه می زنید حامی تکفیری های سوریه است که می خواهند حرم حضرت زینب و حضرت رقیه علیهما سلام الله را با خاک یکسان کنند. بنابراین، در جنگ غزه نه می توان فسلطینی ها را برحق دانست نه اسرائیلی ها. هر دو ظالمند و پیروزی هیچکدام هم به نفع ما نیست. بهترین وضعیت این است که اینها همیشه در جنگ و ستیز باشند. به طور قطع بدانید سنی های حماس دل خوشی از دولت شیعه ندارند و اگر گاهی نام ایران می برند به خاطر نیازی است که به پول و سلاح های ایران دارند.