پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ - 23 May 2024
 
۰

نماینده رهبري در دانشگاهها: وقت آن رسيده جاسبي جاي خود را به يك فرد تازه نفس بدهد

دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۵:۵۶
کد مطلب: 68394
حجت‌الاسلام والمسلمين محمديان با اشاره به اتمام مهلت اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد گفت: فكر مي‌كنيم آقاي جاسبي به اندازه بسيار كافي در دانشگاه آزاد خدمت كرده و الان زمان آن رسيده كه وي جاي خود را به يك فرد تازه نفس بدهد.

حجت‌الاسلام والمسلمين محمد محمديان رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌هاو عضو شوراي‌عالي انقلاب فرهنگي در گفتگو با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس اظهار داشت: دانشجوياني كه در دانشگاه آزاد تحصيل مي‌كنند تفاوتي با دانشجويان دانشگاه‌هاي دولتي نداشته و همگي سرمايه‌هاي انساني براي كشورمان محسوب مي‌شوند و مورد احترام هستند.
وي با بيان اينكه اساتيد دانشگاه آزاد نيز مانند اساتيد ساير دانشگاه‌هاي كشور مورد احترام هستند و زحماتي را براي پيشرفت علمي كشور بر دوش گرفته‌اند، گفت: بخشي از بار علمي كشورمان را در سال‌هاي گذشته دانشگاه آزاد بر دوش گرفته است و هيچ كس در اين زمينه نسبت به دانشگاه آزاد اعتراض ندارد.
عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي با اشاره به اينكه بحث‌هايي كه در مورد دانشگاه آزاد مطرح است، مربوط به ساختار مديريتي اين دانشگاه است، اظهار داشت: رئيس دانشگاه آزاد 27 سال است كه تغيير نكرده است و اين نياز احساس مي‌شود كه بايد در ساختار و نحوه مديريت اين دانشگاه تغييراتي ايجاد شود تا دانشگاه آزاد در عرصه علمي كشور بيش از پيش تأثيرگذار باشد.
محمديان با اشاره به مطرح بودن بحث اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد از چند سال پيش تا كنون، خاطرنشان كرد: در هر مؤسسه‌اي در طول 20 سال چندين بار اصلاح اساسنامه صورت مي‌گيرد در حالي كه دانشگاه آزاد از ابتداي تأسيس خود اساسنامه را اصلاح نكرده و اكنون بعد از 20 سال قرار است تغييراتي صورت گيرد.
وي افزود: هيئت مؤسس محترم دانشگاه آزاد كه بايد اين دانشگاه را اداره مي‌كرد نيز در اين سال‌ها تشكيل جلسه نداده و اصلاً چند نفر از اعضاي اين هيئت مؤسس نيز ديگر حضور ندارند و همين مطرح شدن بحث اصلاح اساسنامه موجب شد كه اين هيئت مؤسس ترميم شده و اخيراً جلساتي را تشكيل دهند و ما اين را براي دانشگاه آزاد مبارك مي‌دانيم، چرا كه خيرهايي را براي اين دانشگاه به دنبال دارد.

* اصلاح نهايي اساسنامه دانشگاه آزاد بايد در شورايعالي انقلاب فرهنگي انجام شود

رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها و عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي با بيان اينكه اصلاح اساسنامه دانشگاه آزاد جزو اختيارات شورايعالي انقلاب فرهنگي است، گفت: هيئت مؤسس پيشنهادات اصلاحي خود را بايد به شورايعالي انقلاب فرهنگي بدهد ولي اصلاح نهايي اساسنامه دانشگاه آزاد بايد در شورايعالي انقلاب فرهنگي انجام شود.
حجت‌الاسلام محمديان افزود: به هيئت موسس دانشگاه آزاد گفته شده و زمان هم داده شده تا اصلاحات پيشنهادي خود را در مورد اساسنامه ارائه كند و طبيعي است كه شورا هم بررسي مي‌كند، البته الان اين زمان تمام شده است و علي‌القاعده در يكي دوماه آينده بايد پيشنهادات خود را ارائه دهند.

* شورايعالي انقلاب فرهنگي مي‌تواند نظرات خود را در اصلاح اساسنامه اعمال كند

وي اصلاح نهايي اساسنامه را از اختيارات شورايعالي انقلاب فرهنگي دانست و اضافه كرد: اصلاحات اساسنامه بايد به تصويب شورايعالي انقلاب فرهنگي برسد و اين موضوع در اساسنامه فعلي دانشگاه آزاد نيز آمده و طبيعي است هر جا مرجعي براي تصويب اصلاحات وجود دارد، حتما مي‌تواند نظرات خود را اعمال كند والا اين اصلاحات تشريفاتي مي‌شود.
عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي تأكيد كرد: اين موضوع قطعاً با يك نگاه مثبت در شورايعالي انقلاب فرهنگي مطرح مي‌شود، چراكه هيئت موسس دانشگاه آزاد را افراد محترمي مي‌دانيم كه با دلسوزي، اصلاحات را پيشنهاد مي‌دهند و فكر مي‌كنيم به زودي و طي چند ماه آينده اين پيشنهاد از دانشگاه آزاد ارائه و در صحن شورايعالي انقلاب فرهنگي بررسي خواهد شد.
حجت‌الاسلام محمديان درباره زمان‌دار بودن رياست دانشگاه آزاد تصريح كرد: به نظر من در شورايعالي انقلاب فرهنگي يك اجماع وجود دارد كه رياست دانشگاه آزاد زمان‌دار باشد و اين موضوع مطمئناً در اصلاح اساسنامه خواهد آمد و بعد از آن نيز به طور طبيعي بايد رئيس جديد معرفي شود.

* زمان آن رسيده كه جاسبي جاي خود را به يك فرد تازه‌نفس بدهد

وي با بيان اينكه از زحمات آقاي جاسبي تشكر مي‌كنيم، اظهار داشت: فكر مي‌كنيم آقاي جاسبي به اندازه بسيار كافي در دانشگاه آزاد خدمت كرده است و الان زمان آن رسيده كه وي جاي خود را به يك فرد تازه نفس بدهد.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها همچنين دانشگاه آزاد را متعلق به نظام دانست و تأكيد كرد كه اصلاحات اساسنامه دانشگاه آزاد بايد به گونه‌اي صورت بگيرد كه اين دانشگاه بهتر و بيشتر در خدمت نظام باشد.

* وقف اموال دانشگاه آزاد بايد ذيل اصلاح اساسنامه در شورايعالي انقلاب فرهنگي مطرح شود

حجت‌الاسلام محمديان درباره بحث وقف اموال دانشگاه آزاد گفت: بنده از ريز آنچه كه در هيئت موسس اتفاق افتاده اطلاع ندارم، اما آنها اينگونه برداشت كردند كه مي‌توانند اموال دانشگاه آزاد را وقف كنند، در حاليكه در اساسنامه دانشگاه آزاد آمده كه تغيير و تحولات مالي بايد با مصوبه شورايعالي انقلاب فرهنگي صورت بگيرد و ظاهراً به اين اصل توجهي نشده است.
وي با تأكيد بر اينكه وقف اموال دانشگاه آزاد بايد در ذيل اصلاح اساسنامه در شورايعالي انقلاب فرهنگي مطرح شود، تصريح كرد: وقف در اصل يك موضوع منفي نيست و اصل وقف يك سنت بسيار حسنه‌اي است و در دنيا نيز دانشگاه‌هاي بزرگ معمولاً وقف هستند، اما اين موضوع كه چگونه اين وقف انجام بگيرد تا موجب ارتقا و اعتلاي دانشگاه و بسته شدن راه‌هاي سوءاستفاده شود و همچنين چه كسي اختيار وقف را دارد، بايد مورد توجه قرار بگيرد، چراكه بخشي از اموال دانشگاه آزاد متعلق به دولت است و در اين مورد ترديدي وجود ندارد، زيرا در برخي موارد زمين متعلق به دولت است و در برخي موارد ديگر دولت كمك كرده است، در اينجا اين سوال مطرح است كه آيا آنها نظر دولت را پرسيده‌اند كه اموال دولت را وقف كنند؟
عضو شورايعالي انقلاب فرهنگي در پايان گفت: بخشي از اموال دانشگاه آزاد اهدايي دولت است و دانشگاه آزاد بايد ببيند كه آيا دولت كلا از اختيارات خود دست كشيده‌است و آن‌را واگذار كرده يا اينكه فقط به دانشگاه آزاد كمك كرده و اين اموال هنوز اموال دولت محسوب مي‌شود؛ اين موضوع جاي بحث دارد و حتماً در شورايعالي انقلاب فرهنگي مطرح خواهد شد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *