جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳۰
۵۲
مناظره زاکانی و خباز در "دیروز امروز فردا"/

زاکانی: در مجلس ششم می‌خواستند به رهبری جام زهر بدهند

خباز: وضعیت اقتصادی کشور قابل دفاع نیست
جمعه ۶ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۰۰:۱۹
کد مطلب: 268213
مناظره علیرضا زاکانی سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی و محمدرضا خباز فعال اصلاح طلب پنج شنبه شب در برنامه "دیروز امروز فردا" شبکه سوم سیما با موضوع "جریانات سیاسی بایدها و نبایدها" برگزار شد.
زاکانی: در مجلس ششم می‌خواستند به رهبری جام زهر بدهند
به گزارش خبرنگار جهان، در ابتدای این برنامه محمدرضا خباز با بیان اینکه جریانات سیاسی در مقابل چهار رکن مسئول هستند، گفت: اول در مقابل اعتقادات و ذات اقدس الهی مسئولیم یعنی اخلاق اسلامی را رعایت کنیم. ما یک باورهایی داریم که باید رعایت شود.

وی افزود: دوم در مقابل قانون اساسی که میثاق ملی ما است و همه ما ملتزم به آن هستیم. ممکن است برخی نظراتی داشته باشند، اما باید در زمان بازنگری اظهارنظر کنند.

این چهره اصلاح طلب از مردم به عنوان رکن سوم نام برد و ادامه داد: ما باید و نبایدهایی نسبت به مردم داریم. مردم ولی نعمتمان ما هستند. رکن چهارم هم باید و نبایدهای نسبت به رقیب است. ما علاوه به سه رکن اصلی یک رقیب سیاسی در درون نظام داریم که باید با او تعامل کنیم. بایدها و نبایدها با رقیب سیاسی مهم است و بسیاری از مشکلات هم از این جا آغاز می شود.

وی با بیان اینکه اگر به این چهار رکن عمل شود، روز به روز بر توده رای دهندگان افزوده خواهد شد، تاکید کرد: ولی اگر هر کدام رعایت نشود، مردم هم سرد خواهند شد.

این فعال سیاسی با طرح این سئوال که چرا مشکلات در کشور به وجود آمده است، گفت: اول باید ریشه یابی کنیم ببینیم دلیل این مشکلات چیست و نگذاریم این مشکلات مجددا تکرار شود. باید از گذشته عبرت بگیریم.

وی با بیان اینکه 8 سال است که هر سه قوه در دست برادران رقیب ما یعنی اصولگرایان است گفت: اینها هم در مقابل دین و هم مردم و هم در مقابل قانون اساسی و هم رقیبشان باید پاسخگو باشند که از این 8 سال امکانات زیادی که داشتند آیا از این بهتر نمی شد کشور را اداره کرد تا به این همه مشکل نخوریم؟ بعد به این بپردازیم که حل مشکلاتمان با تکیه بر درون، باید حل شود یا بیرون؟

زاکانی: در 18 تیر کسانی که کار دستشان بود خودشان میدان دار تیشه زدن به ریشه انقلاب اسلامی بودند

علیرضا زاکانی در ادامه با اشاره به مشکلات کشور گفت: دو نوع نگاه به مشکلات کشور وجود دارد، یکی مشکلات را معطوف به نظام سلطه می داند و دیگری مشکلات را معطوف به داشته های ملی می کند. ما به رویکرد دوم اعتقاد داریم.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه جریانات سیاسی باید خودسازی کنند، اظهار داشت: جریانات باید اول خود را بسازند و بعد پا به عرصع مسئولیت بگذارند. هر جا انقلاب بطلبد باید در آن حاضر بود.

وی با اشاره به دفاع مقدس و فتنه 18 تیر 78 عنوان کرد: امام مردم را هوشیار و بیدار کرد و مردم به صحنه آمدند. ابتدای انقلاب و بعد پیروزی هرجا لازم بوده مردم حاضر بودند. در دفاع مقدس مردم حاضر بودند، در 18 تیر 78 کسانی که کار دستشان بود خودشان میدان دار تیشه زدن به ریشه انقلاب اسلامی بودند. این چیزی نیست که کتمان کنند. مردم 23 تیر آمدند و شرایط را به سمتی بردند که سیاهی را زدودند.

نماینده تهران در مجلس افزود: در فتنه 88 مسیری انتخاب شد که ماحصل این مسیر آب به آسیاب دشمن ریخت و جانیانی مثل ریگی و منافقین از آن
زاکانی: کسي که هنوز نتيجه انتخابات اعلام نشده، ابطال آن را مي خواهد اگر پيروز مي​شد، چه مي خواست بکند؟
حمایت کردند.

زاکانی با تاکید بر اینکه رکن قانون اساسی ولایت فقیه است که یادگار امام راحل است، تصریح کرد: در فتنه 88 چه کردند با ولایت فقیه؟! هر برهه ای دست آنها (اصلاح طلبان) مسئولیتی بوده برای تضعیف ولابت فقیه تلاش کردند. در مجلس ششم 137 نماینده تحصن کردند و 127 نماینده به رهبری نامه نوشتند و می خواستند به رهبری جام زهر بدهند.

وی با بیان اینکه کسی نمی تواند مشکلات را رفع کند، گفت: مشکلاتی وجود دارد اما اینکه مشکلاتی هست و مسئولان در تلاش برای رفع آن هستند کجا و اینکه در مجلس ششم که مشکلات اقتصادی بیداد می کرد نایب رییس مجلس گفت ما شعار اقتصادی ندادیم که بخواهیم مشکلات اقتصادی را حل کنیم.

وی تصریح کرد: عدم همراهی با دشمن یک ملاک اساسی است که امام برای ما برجای گذاشتند و فرمودند هر زمان دشمن از چیزی تعریف می کند، باید شک کنیم. چندبار تاکنون برخی جریانات سیاسی در مسیری حرکت کردند که دشمن مشوق حرکت در آن مسیر بوده است؟

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان مجلس با تصریح بر اینکه عدم همراهی با دشمن یک ملاک اساسی است، یادآور شد: رفتار گروه های سیاسی مردم را مایوش و دشمن را خوشحال نکند.

زاکانی با اشاره به اینکه اگر غفلت شد نیاز به صداقت است اضافه کرد: باید با مردم صادقانه صحبت کرد و اشتباهات را به مردم گفت.

*خباز: وضعیت اقتصادی کشور قابل دفاع نیست

در ادامه این برنامه محمدرضا خباز عضو حزب اعتماد ملی با طرح این سئوال که علت ماجراهای سال 88 چه بود گفت: وقتی قبل از انتخابات اتفاقاتی بیفتد رقیب هیزم به آتش می ریزد.

وی با بیان اینکه من آن اتفاقات را تایید نمی کنم، گفت: باید به جای معلول به سراغ علت علت رفت. علت اتفاقات سال 88 هتاکی و اهانت در مناظره ها بود، وقتی مردم می بینند رقیب دوپینگ کرده و امکانات در اختیارش است و روز بعد از انتخابات مردم تهران را خس و خاشاک معرفی می کنند معلوم می شود که این اتفاقات می افتد.

وی با طرح این سئوال که آیا قرار است این اتفاقات باز هم بیفتد؟ گفت: وقتی از الان برخی آقایان پیشاپیش از طرف ملت حرف می زنند و می گویند اگر فلانی بیاید ما ردش می کنیم شما چه کاره هستید که می گویید ما رد می کنیم؟، ما قانون داریم. رهبری می فرمایند «قانون، قانون، قانون».

عضو فراکسیون اقلیت مجلس هشتم با اشاره به دولت اصلاحات و سازندگی اظهار داشت: در آن سالها 600 میلیارد دلار درآمد نفتی داشتیم اما در این سالها 750 میلیارد داریم. اکنون ببینید چگونه هستیم.

وی خطاب به اصولگرایان بیان داشت: خواسته همه ما این است که شما در مقابل ملت بیایید و بگویید که ما همه توانمان را به کار بردیم تا این دولت بوجود آمد. این دولت این اشتباهات را کرده، وضعیت اقتصاد مردم را این طوری کرده، لذا مردم ما از شما عذرخواهی می کنیم. به مردم بگویید که ما آمدیم این شکل و شمایل را ایجاد کردیم، بیاید به مردم بگویید که اگر در ماه گذشته کیسه برنج خریدید 28 هزار تومان الان شده 58 هزار تومان، قصد ما این نبوده! ولی دولتی بوجود آمده که این مشکلات اقتصادی در اثر سو مدیریت دولت بوده است و این سوء مدیریت را ما جریان اصولگرایی برای شما ایجاد کردیم و اشتباه کردیم، عیبی ندارد.

خباز
خباز: نمي خواهيم انتخابات صدامي برگزار کنيم اضافه کرد: مي خواهيم انتخابات اسلامي برگزار کنيم و بايد براي رقيب دعا کنيم نه اينکه برايش پرونده سازي کنيم
از گروه های سیاسی خواست به اشتباهات خود اعتراف کنند و افزود: وضعیت اقتصادی کشور قابل دفاع نیست. مشکلات را به آن طرف مرز نیندازید.

این نماینده مجلس هشتم ادامه داد: سیاست باید اسلامی باشد و سیاست اسلامی ابزار خود را می خواهد.

خباز جریانات سیاسی را به تیم های قرمز و آبی تشبیه و خاطرنشان کرد: قرمز تا زمانی می تواند خودنمایی کند که آبی وجود داشته باشد و آبی تا زمانی می تواند خودنمایی کند که قرمز وجود داشته باشد. ما جریانات سیاسی نیز همین گونه هستیم.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به اظهارات یکی از شخصیت ها که گفته بود "اصلاحات مرد"، تاکید کرد: این چه آرزویی و چه حرف سخیفی است؟!

وي با بیان اینکه نمي خواهيم انتخابات صدامي برگزار کنيم اضافه کرد: مي خواهيم انتخابات اسلامي برگزار کنيم و بايد براي رقيب دعا کنيم نه اينکه برايش پرونده سازي کنيم. اين کار نه عقلي است و نه شرعي و مردم پسند است.

زاکانی:موسوی حتي يک جمله نداشت که بگويد چرا نتيجه انتخابات را قبول ندارد

در ادامه زاکانی با یادآوری نوع توجه دولتها به مردم گفت: در دوره سازندگی وقتی بحث از تعدیل و فشار اقتصادی بود رییس کل وقت بانک مرکزی گفت که باید اعتباری را برای خرید باتوم و سپر اختصاص داد چرا که مردم شورش می کنند و باید آنها را بزنیم و در خانه ها کنیم و راه مواجهه با مردم خرید باتوم و سپر است! با این تعبیر که ما صد هزار شهید برای کیان کشور دادیم و اکنون هم باید برای توسعه اقتصادی این کار را انجام دهیم. سال 74 که تورم به 44 درصد رسيد و مردم اعتراض کردند، ناچار شدند از سياستشان برگردند و سياست تعديل را در پيش بگيرند. اگر يادتان باشد مقام معظم رهبري وارد ميدان شدند و گفتند شيب اين توسعه اقتصادي را بايد کم کرد چون مردم زير چرخ دنده​ها داشتند له مي شدند.

وی ادامه داد: همان عناصر اقتصادی در دوم خرداد مسئولیتشان استمرار پیدا کرد اما اصلا پاسخگو نبودند که مشکل اقتصادی وجود دارد.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی با اشاره به این سخن خباز در مورد دآمد 750 میلیاردی خاطرنشان کرد: امروز فشار اقتصادی وجود دارد اما دلایلی دارد. آیا دلار آن روز به ارزش دلار الان است؟

عضو کمیسیون شوراهای مجلس با طرح این سئوال که ریشه حوادث سال 78 چه بود، بیان داشت: من در متن آن بودم عده ای در درون حاکمیت تصمیم گرفتند که جریانی را علیه نظام ساماندهی کنند.

وی با یادآوری اینکه برخی از کسانی که آن موقع مسئولیت داشتند امروز در رسانه های بیگانه علیه نظام فعالیت می کنند گفت: آقاي افشاري که از دوستان آقاي خباز هستند و اين روزها در رسانه​هاي بيگانه هستند بيايند پاسخ بدهند. وزیر کشور اصلاحات امروز شالوده نظام را زیر سئوال می برد.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان در ادامه با اشاره به مناظره ها تاکید کرد که ما هم هتاکی ها را قبول نداشتیم و نداریم. در این هنگام خباز پرسید "چرا محکوم نکردید؟" که زاکانی پاسخ داد: محکوم کردیم و قبول نداشته و نداریم اما حرف طرف مقابل را هم قبول نداريم.

وی با اشاره به ریشه های حوادث سال 88 عنوان کرد: ریشه حوادث سال 88 آنجاست که شش ماه قبل از انتخابات کمیته صیانت از آرا راه انداختند. آقای موسوی دو روز قبل از انتخابات در مصاحبه با "تایمز" می گوید "بعد از پیروزی این
زاکانی: وزير اطلاعات وقت در دفتر آقاي حدادعادل که رئيس مجلس بودند درمورد فساد مالي يک شرکت که مورد اعتراض من بود، به من گفت که می دانی شرکت مال کیست؟ مديرش راستي است. من هم گفتم براي من راستي و چپي فرقي نمي​کند. اتفاقا با راستي​ها اول برخورد کرديم که چپي​ها حساب کار دستشان بيايد
اردوکشی ادامه خواهد یافت" و خودش به خودش زودتر از همه پيروزي در انتخابات را تبريک مي​گويد.

زاکاني با اشاره به ديدارش با پنج نفر ديگر از نمايندگان مجلس هشتم با ميرحسين موسوي اظهار داشت: او حتي يک جمله نداشت که بگويد چرا نتيجه انتخابات را قبول ندارد. من به او گفتم که ما خاطره خوشي از شما در دوره جنگ داريم، ما بچه های جبهه و جنگ هستیم بگذاريد اين خاطرات خوش حفظ شود. شما رئيس جمهور نشديد ولي مي توانيد از اين سبد راي خود جاي ديگري استفاده کنيد. اما او دليلي براي ادعايش نداشت و فقط مي​گفت "اگر من سکوت کنم، اين 13 ميليون نفر از من عبور مي کنند" اين هم شد دليل؟

زاکاني افزود: فرداي آن روز رفتيم ديدار آقاي هاشمي رفسنجاني و او به ما گفت که "موسوي همه حرف​هايش را به شما نزده است. صبح شنبه پس از انتخابات آقاي خاتمي زنگ زد زد و گفت که با سيدحسن خميني و میرحسین می خواهیم بیاییم خدمت شما". بیان صریح هاشمي رفسنجاني این بود که "موسوي به کمتر از ابطال انتخابات قانع نيست و نتيجه انتخابات را نمي پذيرد". آقاي هاشمي مي​گفت "موسوي چيزهاي ديگري را هم مي​خواهد" کسي که هنوز نتيجه انتخابات اعلام نشده، ابطال آن را مي خواهد اگر پيروز مي​شد، چه مي خواست بکند؟

نماینده تهران در مجلس با تاکید بر رعایت تقواي جمعي بیان داشت: برخي افراد ارزشمند هستند اما رعايت تقواي جمعي را نمي کنند و به هم امر به معروف نمي ​کنند.

وی با اشاره به نطق خود در دوم تیرماه 88 در مجلس خاطرنشان کرد: در مجلس صحبت کردم و گفتم که در ميان معترضين، اکثريتي هستند که مي گويند راي من کو؟ نظام وظیفه دارد که بگويد رايت کجاست. اما اقلیتی هم هستند که می خواهند آشوب کنند که نظام بايد مراقب باشد که آنها جامعه را به آشوب نکشند.

عضو فراکسیون اصولگرایان خطاب به محمدرضا خباز پرسید: شما چند بار محکوم کردید؟ کي اين تندروي ها را در 13 آبان روز مبارزه با استکبار محکوم کرديد؟ در 16 آذر چرا هتک عکس امام را دوستاني که خودشان را خط امامي مي خواندند، محکوم نکردند؟ روز عاشورا هلهله و به امام حسین (ع) توهین کردند و ديديد که دشمنان استقبال کردند. چرا آن را محکوم نکردند؟

وي با یادآوری دیدار رهبر انقلاب با ميرحسين موسوي و مسئولان ستادهاي انتخاباتي بیان داشت: رهبری بعد از ظهر سه شنبه بعد از انتخابات با ستادها جلسه گذاشتند و فرمودند دوربین ها را قطع کنید و هرچه می خواهید بگویید.

دبیر کل جمعیت رهپویان ادامه داد: در آن ديدار نماينده موسوي گفته بود در صندوق​ها اتفاقي نيفتاده و هر چي بوده بيرون از صندوق ها بوده است آقايان موسوي و کروبي هيچ دليلي نداشتند که چرا اين حرف ها را مي زنند، فقط مي گفتند که نتيجه انتخابات را قبول ندارند.

سخنگوی فراکسیون اصولگرایان اظهار داشت: وقتی نزد آقاي کروبي رفتیم هیچ دلیلی نداشت مي گفت دلم برای اسلامیت و جمهوریت نظام می سوزد می گفت چون رايم کمتر از انتخابات قبل شده، پس تخلف شده است! گفتم مردم به شما رای ندادند.

زاکاني در پاسخ به خباز در مورد خس و خاشاک خواندن مردم توسط احمدی نژاد گفت: من نسبت به مناظره آقاي احمدي​نژاد اعتراض جدی دارم اما من در آن روز در ميدان بودم و احمدی نژاد گفت که 39 میلیون و نزدیک به 40 میلیون رای دادند و بقیه که تحریم کردند خس و خاشاک بودند هرچند که من ادبيات ايشان را خوب نمي دانستم.

وي در واکنش به سخن خباز در مورد برخورد با رقیب سیاسی یادآور شد: ما در مجلس هفتم به شريف زادگان به عنوان وزير اصلاح طلب راي اعتماد داديم ولي در مجلس ششم چندماه اعتبارنامه آقاي حدادعادل را نگه داشتند. اين
خباز: بايد اشتباهات را رفع کرد نه اينکه علمش کنند اگر مسئولي ايرادي داشت، بايد در صدد رفعش بر بیاییم
احترام به رقيب است؟

*خباز: دولت سازندگي يک دوازدهم بدهي هايش درآمد داشت

در ادامه خباز گفت: الان اين دولت 750 ميليارد دلار درآمد دارد اما دولت سازندگي يک دوازدهم بدهي هايش درآمد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح طلب با اشاره به بخشی از اظهارات زاکانی عنوان کرد: اصلا حرف باتوم و شلاق نبود! ايشان مطالبي را درباره برنامه اقتصادي دولت بيان کردند که برداشت ما از آن اين بود که مي خواهند به مردم محروم بي توجهي کنند. براي همين ما به اعتراض رفتيم به دولت خدمت آقاي هاشمي و او گفت که آن نظر يک کارشناس بوده و حرف دولت نبوده است. ما هم گفتيم بيخود کرده که چنين حرفي زده! او عضوي از اعضاي دولت بوده و به عنوان نماينده دولت به مجلس آمده و نبايد اينگونه حرف مي زد.

وی افزود: اينکه برخي رفته​اند آن طرف آب حرف مي​زنند را که ما تاييد نمي​کنيم. هر کسي برخلاف نظام در رسانه​هاي بيگانه حرفي مي​زند، کار بدي کرده است. اما اين را به گردن جريان داخل نظام نياندازيد. ما هم مي توانيم 3 هزار ميليارد اختلاس را به گردن اصولگرايان بياندازيم! اما اين بي انصافي است که خلاف 10-15 نفر را به گردن اصولگرايان بياندازيم.

نماینده سابق مجلس با اشاره به فرمایشات رهبري مبنی بر اینکه بايد تقواي جمعي داشته باشيم و يکديگر را نصيحت کنيم، گفت: کدام دولت به این روشنی فرمایشات رهبري را زیر پا گذاشته است؟

وی با اشاره به سخنان زاکاني در مورد ديدرهايش با موسوي و کروبي اظهار داشت: تقوا حکم مي کند که اين افراد اينجا باشند يا نماينده تام الاختيارشان اينجا باشد و از آنها دفاع کند.

خباز در پاسخ به سئوالی در مورد "انتخابات آزاد" با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در این باره تاکید کرد: کلمه انتخابات آزاد را گاهي افرادي درون نظام مي گويند و گاهي استکبار مي گويد. استکبار نمی تواند ما را ببیند و هميشه از انتخابات ما چيز ديگري را مي​گويد. البته رهبري هم گفتند که برخي در داخل ممکن است از روي غفلت چنين چيزي را بگويند. اما برخي بلافاصله آن را با قطعيت به شخصیتی که از استوانه​هاي نظام است مي چسبانند که اگر گفت انتخابات آزاد پس با دشمن است و مي گويند ميزان حال فعلي افراد است. درحالي که امام(ره) اين جمله را بعد از انقلاب گفتند که رافت و لطف اسلامي را نشان دهند.

وی توضیح داد: اگر می گوییم که انتخابات آزاد بايد ببينيم که گوينده کيست؟ اگر از دلسوزان نظام است، نبايد به آن انگ ضد نظام بزنيم. منظور از انتخابات آزاد اين است که دوپينگ نشود، شبی که راي گيري می کنند سهام عدالت ندهند، امکانات دولتي را براي گروه خاصي هزينه نکنند. وگرنه انتخابات همواره در ايران آزاد بوده است. مردم در انتخابات نهم و دهم رياست جمهوري عملا دوپينگ را ديده​اند این جمله از دوستان انقلاب است پس دلسوزی انها را مغتنم بشماریم.

وي در پایان سخنانش گفت: پس از رهبری سه رئيس​جمهور داشته​ايم. دو تاي قبل از ايشان که هيچ، اما الان شرايط به گونه​اي شده که دو رئيس مجالس اوليه کشور و روساي جمهور پس از رهبري همه را زير سوال مي​برند. حتي رئيس جمهور الان را بيشتر مي برند زير سوال. شديدترين انتقادات و حتي گاهي با توهين به رئيس جمهور
زاکانی: بايد طرف مقابلش را هم ببینیم. کسي بود که 8 ماه کشور را به آتش کشيد و اگر پيروز مي​شد کل انقلاب را نابود مي کرد
فعلي مي​شود. اين کار درستي نيست. براي نسل جديد چه پيامي دارد که القا شود همه مسئولان گذشته کشور مساله دار بوده​اند؟ پس کي مي​ماند؟ البته هيچ کدام اين​ها معصوم نبوده​اند. بايد اين اشتباهات را رفع کرد نه اينکه علمش کنند اگر مسئولي ايرادي داشت، بايد در صدد رفعش بر بیاییم.

*نظام در حال گذر از پیچ تاریخی است

زاکاني در ادامه خطاب به خباز گفت: خوشحالم که نگاه موجود در دولت سازندگي را تاييد کرديد که براي عده اي، مردم در مقام شعار مهم بود نه در حد عمل.

وي درباره جمله "ملاک حال فعلي افراد است" امام خمینی هم بیان کرد که امام اين جمله را ابتداي انقلاب نگفتند بلکه در وصيت نامه‌شان گفتند.

نماينده تهران با تاکید بر اينکه قائل به نقد منصفانه کارشناسانه و علمي هستيم، گفت: ما توهین را قبول نداریم. من در سال اول دوره هفتم مجلس به تخلفات دولت اعتراض مي​کردم. وزير اطلاعات وقت در دفتر آقاي حدادعادل که رئيس مجلس بودند درمورد فساد مالي يک شرکت که مورد اعتراض من بود، به من گفت که می دانی شرکت مال کیست؟ مديرش راستي است. من هم گفتم براي من راستي و چپي فرقي نمي​کند. اتفاقا با راستي​ها اول برخورد کرديم که چپي​ها حساب کار دستشان بيايد. اين نشان مي​دهد که ما در مقابل تخلفات سکوت نکرديم. مثلا در مورد تخلفات دانشگاه آزاد اينگونه بوديم، گرچه رئيس اين دانشگاه به جناح راست منتسب بود. در بحث اختلاس 3 هزار میلیاردی هم اولین نامه را کمیسیون اصل 90 زد. در برابر تخلف کهريزک هم ايستاديم.

خباز از زاکاني سئوال کرد: آن وقت ايستادگي​تان به کجا رسيد؟ زاکاني گفت: متهمانش را مي​خواهند دادگاهي کنند. خباز گفت: «بعد از چهار سال»! زاکاني پاسخ داد: ما پيگيري کرديم و دادگاهش در حال برگزاري است. بخشي از امور که در دست ما نيست.

زاکانی اضافه کرد: دولت کنوني یک سری محاسن بسیار خوبی دارد و یک سری معايبي دارد که به معايبش اعتراض می کنيم.

خباز اظهار داشت: شما با تلاش خود کاري کرديد که اين آقا راي بياورد، پس در تخلفات اين دولت به همين اندازه مسئوليد و مسئولیتش را بپذیرید.

زاکاني پاسخ داد: بايد طرف مقابلش  را هم ببینیم. کسي بود که 8 ماه کشور را به آتش کشيد و اگر پيروز مي​شد کل انقلاب را نابود مي کرد!

زاکاني در ادامه در واکنش به سخن خباز که گفته بود "نمي​دانم موسوي و کروبي اين حرف​ها را زده​اند و بايد خودشان يا نماينده تام الاختيارشان باشد"، گفت: من درباره ديدارهايم با آقايان موسوي و کروبي و هاشمي نطق کردم و حرف​هايم در علني بود.

زاکانی در پایان در پاسخ به سوالی درمورد "انتخابات آزاد"، اظهار داشت: کلید انتخابات آزاد در خارج از کشور و در استکهلم خورد. نظام سلطه به این نتیجه رسید که بخاطر پیشرفهای حیرت انگیز نظام اسلامی فرصتی ندارد. نظام در حال گذر از پیچ تاریخی است.

دبیر کل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی اضافه کرد: تعجب مي کنم از کساني که سابقه دارند اما حرف بیگانگان را تکرار می کنند و در داخل از همين واژه استفاده مي کنند. و بعد از فرمايش آقا باز آن را در سايت خودشان تکرار مي​کنند اگر حسن ظني در حرفشان بود، چرا اين کار را کردند؟ همه باید در پیشگاه ملت و رهبر ی و فراتر از آن در فردای قیامت پاسخگو امام و شهدا باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آقای خباز درست گفتن.
من خودم خیلی احمدی نژادی بودم ولی الان پشیمونم که کاش 84 به آقای هاشمی رای میدادم.
البته در سال 88 بهترین گزینه بازم احمدی نژاد بود
رازقی
مناظره خیلی خوب بود و هر دو طرف با رعایت اخلاق مناظره کردند اما یک سئوال در مورد اظهارات آقای خباز برایم پیش آمد. ایشان یک بار اصولگرایان را حامی آقای احمدی نژاد خطاب کردند و یک بار هم گفتند که دولت را غیرمنصفانه نقد می کنید. صحبت ایشان در کل خوب بود اما این تناقض دور از انتظار بود.
متاسفام برای این برنامه های سخیف و بدون محتوای صداوسیما
محمد حاشر یزدانی
United Kingdom
"ملاک چه کسی بودن افراد است"!
تحلیل طنزگونه مناظره دکتر زاکانی و دکتر خباز
http://hasher.blogsky.com/1391/11/06/post-474/
درویش
سلام .خوب ومودبانه بود.بعد از مدتها حمله مردودین فتنه به اصول گرایان وشگرد روانی دست پیش گرفتن و به انفعال کشیدن اصولیون بالاخره یک نفر پیدا شد مودبانه وبدور از انفعال بتواند سوالهای مردم را ازجناح به اصطلاح اصلاح طلب بپرسد
اونهایی که الان معیشت مردم روفریاد میزنند ومدعی مردم دوستی واحترام متفابل وفانون وگفتگوی تمدنها شدند چرا پس الان در این جاها ساکتند ومیگویند که انهایی که اینطور کردن باید خودشان جواب بدهند والان نیستند .؟مانفهمیدیم پس چرا طرف داری میکنند ولی زمان جواب دادن جا خالی میدن که ماخارج نرفتیم
الان نیستن.مانماینده اونها نیستیم.من نبودم دستم بود گذشته ها
یاد چیزچیزگفتن مناظره ها افتادم راستی
چرا در فتنه عذر نخواستند .در گرانی دلار وتثبیتها حرف نزدند.در جریان سعید امامی وروزنامه های زنجیره ای که بستند وکتابه ونشچریات اکب گنجی مرتد دست دادن آفای خاتمی با یک خانم ودست گداشتن رو شونه خانمی جلوی پشم همه حضاروایکه دختر هامون رو ریختند جلوی دست هوسباز ها به اسم آزادی...پولهای که از عربها وسوروس گرفتند ومهاجرانی ومزروعی وارجمندوچند خانم کشف حجاب کرده دولت آفای خاتمی و
....
حرفی نردند؟و....
بله ایراداتی به دولت محترم وارده اماکی میتونه اونها روبگه؟؟
پیش از اینکه جواب بدن سراع کد خدای ده رو رومیگیرن.اپر داداش من بزنه سرم رو هم بشکنه داداشمه وبه کسی ربطی نداره .حتی اگه اشتباه کنه.
ولی زمانیکه رفت و پیش دشمن مون گله گی کردو رفت خارج و نامه نوشت که تحریم ها رو زیاد کنید دارن مردم میشکنند ...
United States
اقای نظر دهنده نکنه وضع معیشته خیلی خوبه که تاریخ یاد ته مونده ! راستی 3 شنبه دلار چن بود ! 3900 یا 4000 تومان ؟
مهران
مناظره خوبی بود
علی
آقای زاکانی شما خیلی اروم ومطمئن ازخودتون حرف میزدین نمیدونم این تورم به شما هم میرسه
زاکانی نتونست حتی جواب یک سوال خباز رو به نحو منطقی بده و دائما برای فرار زمین بازی رو عوض میکرد.
این خباز بود که دچار تناقض شد
اول گفت شما مدافع دولت هستید
بعد گفت شما منتقد بی انصاف دولت هستید
دکتر زاکانی بسیار متین، مستدل و منطقی صحبت کردند. اقای خباز هم مراعات ادب رو کردند گرچه به کرات در فرمایشاتشون تناقض وجود داشت
سلام
چرا جو الکی میدین؟
United States
خباز که نماینده اصلاح طلب ها نیست...
توجه کنید دولت سازندگی دولت اصولگرایان بود! البته کارش هم خوب بود
خیلی جالب بود که خباز گفت دولت هاشمی دولت اصولگرا بود!
هاشمی که تلاش کرد خاتمی بیاد سر کار شد اصولگرا؟ هاشمی که استارت فتنه را با نامه بدون سلام زد؟ هاشمی که می خواست مستضعفین را زیر چرخ توسعه له کنه؟
این دولت چیزی برای دفاع ندارد جناب زاکانی هم درباره 78 می گفت که بیش از یک ده از آن برهه گذشته است محاسن دولت اصلاحات بسیار بر معایب ش می چربد جناب زاکانی این دولت آبروی نظام را برده است اگر کمی منصف باشیم تایید می کنیم
مناظره دیشب انشالله فتح البابی باشد برای حضور کلیه سلائق در انتخابان
Finland
با این متنی که شما نوشتین، هم حرفهای آقای خباز تکراری بود و هم حاج آقا زاکانی!
Iran, Islamic Republic of
سوال اینجاست: مناظره یا مفاهمه؟!!
دور زدن قانون و فرار از الزامات قانونی و به اصطلاح دور برگردانهای احمدی نژاد از جمله دلایل متقلب بودن این انسان است.
آقای خباز فرمودند احمدی نژاد هم 84 و هم 88 دوپینگ کرده یعنی از امکانات دولت استفاده کرده سال 88 بحث کنید در موردش.سال 84 آخه چه جوری دولت دست آقای خاتمی بود آخه یک چیزی بگیم که بشه؟
با سلام اقای زاکانی لطف کنید پاسخ دهید قیامت از شما پاسخ درست میخواهند شما اولیا الله من دون الناس نیستید ایا از کارناوال روز عاشورا خبر ندارید که چه کسانی برای زیر سوال بردن خاتمی ساختند؟ایا همان کسانی که ان را ساختند و شما میدانید و ما میدانیم و اقای خاتمی پیدا کرد و ان ها را بخشید از امام حسین ع مایه نگذاشتند تا اقای خاتمی تخریب شود کارشان را نلدرست نمیدانستید که هیچ اشاره به ان نمی کنید ؟ایا امام حسین شما با ان امام حسین ع فرق دارد ؟یا هدف برای شما هر وسیله ی نامقدسی را توجیه میکند ما از هر کسی که از ان امام سو استفاده برای قدرت کند و یا نعوذ بالله اسایه ادب کند بیزاریم از کجا معلوم شیفتگان قدرت برای نابودی طرف مقابل باز همان روال کارناوال عاشورا را در این عاشورا تکرار نکرده اند؟شما که این همه از همه چبز باخبرهستید نمی دانید که چند روز قبل از انتخابات88 دستور بازذداشت گروهی از اصلاح طلبان صادر شده بود و در واقع باید اصلاح طلبان تنبیه میشدند تا هوس رسیدن به قدرت به سرشان نزند مصاحبه ی دکتر مطهری را بخوانید اصولگرایی که بر عکس بیشتر اصولگرایان برای رسیدن به هدف از دروغ و تهمت و افترا استفاده نمیکند که خدا عزتش را زیادتر کند .متاسفم اقای زاکانی شما همیشه از جنگ و جبهه برای حرفهای خود مایه میگذارید شما به جبهه رفته اید تا هر چه خواستید بگویید؟شما میگویید اقایان حرف قانون را میزدنند و لی قانون را قبول نداشتند ایا مرد مومن با تقوا مجتهدی که دبیر شورای نگهبان است و 4 عضو دیگر از یک طرف دعوا دفاع جانانه میکنند و بجای بیطرفی خودشان یک طرف معامله هستند دوباره به انها بگویند قضاوت کنید؟همین الان شورای نگهبان کاملا طرفدار اصولگرایان است داور بازی خودش از یک طرف طرفداری واضح میکند ان وقت شما حرف تقوا را میزنید ؟امام علی در حالی که حاکم مسلمانان بودند در دادگاه حاضر شده و به نگاه کردن قاضی تذکر میدهدشما که تقوا تقوایتان را مدام تکرار میکنید همین یک رفتار امام علی ع کافیست تا قدری بخود ایید.الیس الله باحکم الحاکمین.
زاکانی: من گفتم کارناوال شادی (یک گروه دختر و پسر که عصر عاشورا در خیابانهای شهرک غرب جشن گرفته بودند و عکسهای آقای خاتمی به ماشینهایشان بود )ربطی به آقای خاتمی ندارد و این كارها را یک سری افراد بی اعتقاد انجام دادند. اين نكته را گفتيم با اینکه کاندیداي ما آقای خاتمی نبودو منطقاً او را با دلايل كافي رد كرده بوديم. فردا صبح چهارشنبه حضرت آقا در سخنرانی شان فرمودند که این کارناوال شادی هیچ ربطی به آقای خاتمی ندارد. من وقتي شنيدم گفتم خداراشکر که ما بی تقوایی نکردیم. یعنی ما با ملاک حرکت کردیم. با اینکه نامزد ما نبود حاضر نشدیم به او تهمت بزنیم.
https://www.jahannews.com/vdcipyar5t1aq32.cbct.html
با سلام و احترام از این که سعی در پاسخگویی دارید:پاسخم را ندادید جناب اقای زاکانی من پرسیدم انها که ان کارناوال را درست کردند کسانی بودند مشخص و شناخته شدند ولی اقای خاتمی انها را بخشیدند من واضح گفتم باید متوحه شده باشید منظورم را.با تشکر از شما.
سميعي
Iran, Islamic Republic of
به عنوان يك اصلاح طلب، با مواردي از صحبت هاي آقاي زاكاني موافق نيستم ولي لازم مي دانم از نگاه منصفانه و اخلاقي ايشان تشكر گنم
عبارت آقای خباز خیلی زشت بود که انتخابات صدامی نمی خواهیم این حرف از انتخابات آزاد هم بدتر بود. صدام اصلا انتخابات برگزار نمی کرد و تشریفاتی بود نه اینکه یک فطبی باشد
اگر انتخابات تک قطبی صدامی است، دو انتخاباتی که هاشمی پیروز شد صدامی بود چون از قبل معلوم بود رقیب جدی ندارد
برخی نکاتی که زاکانی گفت جدید بود و برای حافظه تاریخی مردم لازم بود
مثلا تصویب بودجه در دولت سازندگی برای سرکوب مردم معترض به گرانی
یا راستی بودن جاسبی و برخورد خود اصولگراها با اومقایسه مساله رای مجلس هفتم به شریف زادگان مشارکتی و معطل کردن رای اعتماد به حدادعادل در مجلس ششم خیلی جالب بود
سعید
Canada
چرا ایشون الان نطقش باز شده
همون موقع مرد و مردونه این چیزها رو میگفت.
درثانی مگه نیروهای امنیتی و انتظامی زیر نظر رئیس جمهوری کار میکردند که دستور از اون بگیرند؟
اقای زاکانی تکرار مکررات فرمودند
سولاويسي
خباز يك مهره سوخته ودغل باز است اگر نبود مردم حوزه انتخابيه اش بعد از چند دوره نمايندگي اورا پس نمي زدند تعجب از صدا وسيماكه اين آقا را كه جزو حزب شيخ بي سواد و عامل فتنه است به اين برنامه دعوت مي كند !
Iran, Islamic Republic of
احساساتی نشو
منطقی جواب بده!
اگه این به نفر (خباز) هم نیاد صحبت کنه که دیگه دیکتاروی محضه دیگه
سعید
Canada
آمار نمایندگان تهران رو لطف کنید اعلام کنید:
بالاترین رای مربوط به آقای حداد عادل است که حدود 1.5 میلیون نفر بوده یعنی از کل جمعیت 10-12 میلیونی تهران بزرگ و اسلام شهر و شهریار فقط 1.6 میلیون نفر (بنابر ادعای وزارت کشور احمدی نژاد) به حداد عادل که بالاترین رای رو داشته رای دادند حالا حساب کنید آقای زاکانی و بقیه دوستان چند درصد رای داشتند!
شما بهتره آمار شورای شهر دوم را ببینی که تمام اصلاح طلبان در آزادترین انتخابات جهان و بدور از نظارت استصوابی (به قول خودشان) آمدند و زیر 5 درصد رای آوردند و به شورای شهر نرفتند . از بس قبلش گند زده بودند و مردم را ناراحت کرده بودند
شهاب الدین
مثل اینکه کلا اصول گرایان بجایه اینکه جواب کارشون رو بدن همش میگن دولت هایه قبلی بد بودن اقایه زاکانی شما که میگین از همه بهترین چرا مثل مناظره احمدی نژاد بجایه اینکه جواب سوال اقایه خباز رو بدین هی میگین موسوی بد کروبی بد خب اینکه شد کاره احمدی نژاد که بجایه اینکه جواب موسوی رو بده میگفت هاشمی فلانه میدونم این نظر رو منتشر نمیکنین اما حداقال بدونین مردم میفهمن
United States
اگه اشتباه کردی و عمدی نیست این جملات خباز را را اصلاح کن .
خباز تصریح کرد: می گویند در مجلس ششم نایب رییس مجلس این را گفته، من سوال می کنم که شرایط اقتصادی آن زمان بهتر بود یا الان؟ من از شما سوال می کنم شرایط اقتصادی آن زمان برای مردم بهتر بود یا الان؟ در طول تاریخ نود ساله کشور ما کلاً 600 میلیار دلار درآمد نفتی داشته ایم اما درهمین چند سال 750 میلیارد درآمد نفتی داشتیم. خب تولید به چه روزی افتاده است؟ عرض من این است که حرف یک شخص به حساب همه اصلاح طلبان کار درستی نیست. اگر قرار باشد حرف ها را تعمیم دهیم باید بگوییم همه اصولگرایان مسول شرایط فعلی است که این به دور از انصاف است.
از تیتر خبرت مشخصه اصولگرای نزدیک به احمدی نژاد هستی جهان البته مواضع شما نسبت به آقای رفسنجانی در خبرهای قبلی نیز بیانگر این موضوع است و انتخابات
کاش بیطرف بودید نه اصولگرا نه اصلاح طلب
امیدوارم رویه اصلاح گردد.
بیطرف تیتر بزنید
معلومه که جهان اصولگراست
در عالم سیاست بی طرفی معنا نداره
اما باید منصفانه قضاوت کرد که به نظرم منصفانه بود
خصوصا جدا کردن معترضین حقیقی (که فریب تقلب را خورده بودند) از آشوب طلبان
اگر زاکانی اصولگرا و خباز اصلاح طلب است
تیتر درشت زاکانی و کوچک خباز شما بیانگر گرایشات شماست
بچه های بالا
چند اشکال به خباز وارد است می نویسم تا بخواند:
1-
"خباز تاکید کرد: مردم باید اطمینان پیدا کنند که اگر جریان سیاسی اشتباه کرد، حداقل از مردم عذرخواهی می کند. بنابراین ما باید درباره اشتباهات در مقابل مردم اعتراف کرده و عذرخواهی کنیم. این همه دیگر حمایت نکنیم و بر زخم مردم نمک نریزیم"
آیا خود شما و جریان شما تاکنون یک بار هم از نامزد مورد حمایت خود انتقاد کرده اید؟ البته که نه . حتی شما پناه بر خدا وی را امامزاده می پندارید و منتظرید تا ببینید شاید شفا هم بدهد.
آقای خباز من به احمدی نژاد در هر دو مرتبه رای داده ام و به برخی عملکردهای او هم معترض هستم و از او دفاع بی خود و کورکورانه نمی کنم
2- در جواب زاکانی که گفت موسوی با مجله تایم مصاحبه کرده و
چهارشنبه قبل از انتخابات، آقای موسوی با تایمز مصاحبه کرد و گفته بعد از پیروزی هم این اردوکشی خیابانی هم ادامه خواهد داشت خباز پاسخی نداشتید که بدهید.
3- آقای خباز شما در انتقاد زاکانی به موسوی و کروبی درباره انتخابات گفتید"
تقوا این است که وقتی از کروبی و موسوی صحبت می کنید، آن ها بیایند و از خودشان دفاع کنند چون من در آن جلسات حضور نداشتم و نه می تواند این موارد را تایید کنم و نه تکذیب!
اگر تقوا این است فقط برای شما این است!!!! یعنی شما از ابتدای مناظره علیه احمدی نژاد و سیاستهای او و ... صحبت کردید بدون اینکه ایشان اینجا باشد و از خود دفاع کند . این تقوای شما است؟؟؟
اقای زاکانی فرایشات شما کسی را قانع نکرده؟؟
شما چطوری به این گزاره رسیدی؟ موسسه نظرسنجی داری یا از طرف کل مردم ایران وکالت داری که از طرف همه صحبت می کنی؟!
برهان خلف: من قانع شدم
مجری بیطرف !!!!هم خود حکایتی دارد
نیما
ایول ایول
واقعا اینو خوب اومدی
واقعا به نحوه اجرای این مجری الرزی دارم
کاملا تابلو
یه طرف قضیه است
روح اله
Iran, Islamic Republic of
تا بحال فکر میکردم حاج حسین شریعتمداری یه دونه است در مناظرات اما دیشب به این نتیجه رسیده آقای دکتر زاکانی هم شانه به شانه حاج حسین حرکت می کند
آقای زاکانی مردم فهمیدند چه خبر؟...
مهدي
Iran, Islamic Republic of
خباز گناه بزرگ تطهير فتنه گران را در پيش گرفته بود با مغالطه و جدل...
کریم
Iran, Islamic Republic of
بی مزه و بی خودی بود این اصلا به مناظره شبیه نبود اینکه جواب همدیگر را ندادن و به گونه ای فرار از جواب دادن
واقعا متاسفیم برای این برنامه
United States
بنده به دلیل اینکه تمامی کاندید های انتخابات ریاست جمهوری 1388 را فاقدصلاحیت تشخیص دادم از حضور در پای صندوق رای خودداری کردم و از این حقی که قانون اساسی جمهوری اسلامی به هر شهروند ایرانی داده است استفاده نمودم. جای بسی تاسف است که عده ای که خود را دلسوز کشور می دانند به خود اجازه می دهند، 15 درصد از مردم شریف ایران عزیز را که چه بسا از سخنرانان بی تدبیر بسیار بیشتر دلسوز اوضاع کشور هستند ، به این القاب موهن مورد خطاب قرار دهند و این افراد دلسوز را به دلیل استفاده از حقوق قانونی خود دشمن خطاب کنند. مقتضی است ایشان در پیشگاه ملت ایران با تواضع عذرخواهی کنند و از اظهارات نابخردانه خود در پیشگاه خداوند متعال توبه نمایند.
شما اگر کسی را مناسب ندیدی ولی به خون شهدا معتقد بودی می توانستی رای سفید بدی نه اینکه تحریم کنی
ضمنا شما که بیانیه تحریم ندادی. فقط از این حقت استفاده نکردی و نیت بدی نداشتی
آنهایی باید پاسخ بدهند که عامدانه و روی دشمنی شرکت نکردند
Iran, Islamic Republic of
آقای دکتر زاکانی
اگر موسوی و کروبی دلیلی ندارند پس چرا در یک دادگاه علنی محاکمه نمی کنید تا مردم هم حرفشان را بشنوند و ببینند که دلیلی ندارند.
برگزاری دادگاه یا عدم آن ربطی به امثال زاکانی نداره
اون گفت که رفته و حرفهای موسوی و کروبی را شنیده که تو خفا حرفی برای گفتن نداشتند و دلیل برای تقلب نداشتند
ضمن اینکه آنها قراره محاکمه بشن و بگن چرا بدون دلیل مردم را به کشتن دادن نه اینکه نظام محاکمه بشه و بعد معلوم بشه که حرف موسوی و کروبی غلطه
جهت اطلاع
اتفاقا این یه تاکتیک بسیار خوب از جریانات داخلیست که بحث انتخابات آزاد رو مطرح میکنند و چه خوب که مقامات ارشد همچون آقای هاشمی که هیچگاه از جمهوری اسلامی رو بر نمیگردونند این حرفهارو بزنند با این کار حرف هایی که دشمن میخواد ازش سوء استفاده بکنه نوسط مقامات جمهوری اسلامی زده میشه اینجوری اگر خدائی نکرده اتفاقی بیفته قبل یا پس از انتخابات گروه های داخلی میتونند اون رو کنترل کنند و انتخابات آزاد یا هر شعار دیگه ای رو از جانب خود نظام و در چارچوب خود نظام قبلا بهش پرداختند این اصول مبارزه بسیار نوین و جدید هست در عالم سیاست و خیلی خوشحالم از اینکه مقامات سیاسی ایران با این قبیل تاکتیک ها آشنا هستند راستی این رو هم فراموش نکنید که ممکنه ما در میان رسانه های خارجی عامل داشته باشیم و قدرت اطلاعاتی ایران و استراتژی ایران رو دست کم نگیرید .