سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۰

جزییاتی از توافقات پنج کشور ساحلی خزر

دوشنبه ۷ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۴۰
کد مطلب: 383080
معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری نوشت: در نشست امروز آستراخان، علاوه بر امضای سه موافقتنامه توسط وزرای مربوطه و نیز صدور بیانیه مشترک توسط سران پنج کشور ساحلی دریای خزر، توافقات بسیار مهمی صورت گرفت.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، «پرویز اسماعیلی» امروز (یکشنبه) در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی فیس بوک، اضافه کرده است: به دنبال توافق روسای جمهور کشورهای ساحلی خزر در اجلاس سوم سران در باکو برای تجدید حدود مناطق سطح دریای خزر، در اجلاس چهارم سران، عرض منطقه حاکمیت ملی ۱۵ مایل دریایی و عرض منطقه انحصاری ماهیگیری ۱۰ مایل (مجموعا ۲۵ مایل) تعیین شد.

وی اضافه کرد: مابقی دریا به عنوان 'پهنه مشترک' تعیین شد که بین ۵ کشور مشترک خواهد بود.

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری تصریح کرد: از دیگر موارد بسیار مهم توافق، تصویب ممنوعیت حضور نیروهای نظامی کشورهای غیر ساحلی در دریای خزر است.

وی افزود: رویه مرسوم در دنیا برای دریای سرزمینی یا منطقه حاکمیت ملی، ۱۲ مایل است؛ دریای خزر با ۱۵ مایل، یگانه دریایی است که ۳ مایل بیشتر از پهنه های آبی دیگر، منطقه حاکمیت ملی خواهد داشت.

بر اساس مطلب منتشر شده معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رییس جمهوری، در این اجلاس رژیم حقوقی خزر نهایی نشد؛ چنین هدفی البته از قبل نیز طراحی و پیش بینی نشده بود.

وی افزود: مسایل مهم دیگر نیز در دستور مذاکرات 'گروه کاری ویژه تدوین کنوانسیون رژیم حقوقی' قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *