سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۱

انبارهای موشکی غزه کاملا مجهز است

چهارشنبه ۹ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۴۱
کد مطلب: 383567
عضو مجمع تشخصیص مصلحت نظام گفت: انبارهای موشکی غزه به لطف آموزش‌های مستشاری ایران از هر زمان دیگری مجهزتر است.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم،‌ محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همایش عبرت از غزه با اشاره به جنگ میان اسرائیل و نیروی مقاومت گفت: ظاهر جنگ این بود که مردمی با مقاومت و پایداری، برنامه‌ریزی و تدارک دیدن از قبل در برابر اسرائیل ایستادند اما تمام آزاداندیشان در برابر مردم غزه سر تعظیم فرود آوردند.

وی با تاکید بر ددمنشی رژیم صهیونیستی اظهار داشت: آدمکش نامیدن و کودک‌کش نامیدن این رژیم شایسته‌ترین چیزی است که می‌توان به این رژیم نسبت داد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به حملات رژیم صهیونیستی به مجروحین و غیرنظامیان تصریح کرد: معلوم است که این رژیم به هیچ آداب جنگی پایبند نیست.

صفارهرندی در خصوص مواضع متحدین اسرائیل گفت: کسانی که پیش از این از اسرائیل حمایت می‌کردند، این بار موضع دیگری در برابر اسرائیل اتخاذ کردند. در کشور ما هم که حمایت از مردم فلسطین سابقه دارد این بار به نوعی دیگر مردم نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی واکنش نشان دادند.

وی افزود: تحولات جنگ اخیر نشان داد که اتفاقات بزرگی در جهان رخ داده و هنوز هم ادامه دارد و حتی در حال تعامل است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به شرایط ژئوپلتیکی غزه اشاره کرد و اظهار داشت: چگونه مردم منطقه به این کوچکی که با تقسیم‌های متعددی مواجه‌اند توانستند دوام بیاورند؟ این همان تحولی است که درجهان رخ داده است. اسرائیل در جنگ ۶ روزه با اعراب هزاران کیلومتر را اشغال کرد، حکام عرب می‌گفتند که ما تمام اسرائیلی‌ها را به دریا می‌ریزیم. اما در جنگ ۶ روزه شکست خوردند و در برابر اسرائیل تسلیم شدند.

صفارهرندی خاطرنشان کرد: در آن زمان اسرائیل شروع و به مطالبه‌گری کرد و قدرت‌های جهان هم از رژیم صهیونیستی حمایت کردند. در آن زمان اتحاد جماهیر شوروی از دولت مصر به رهبری جمال‌عبدالناصر و دولت وقت سوریه حمایت می‌کرد، اما از این حمایت‌ها کاری ساخته نبود و آنها از همان ابتدا تمام تاسیسات زیربنایی خود را از دست دادند.

وی افزود: در تمام جنگ‌های حدود ۸ دهه اخیر حضور یک قدرت جهانی در پشت پرده جنگ و حمایت یک قدرت دیگر از طرف مقابل دیده می‌شود؛ یعنی عمدتا جنگ‌ها نیابتی بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره روابط ایران و عراق و شرایط منطقه‌ای این دو کشور تصریح کرد: تا پیش از انقلاب اسلامی، ایران و عراق قدرت‌های برتر منطقه بودند که عراق مورد حمایت ابرقدرت شرق بود و ایران از سوی آمریکا مورد حمایت واقع می‌شد. هیچ اتفاقی به حساب این دو کشور نوشته نمی‌شد و درگیری‌های احتمالی را به عنوان درگیری شرق و غرب توصیف می‌کردند.

صفارهرندی با تاکید بر اینکه بعد از انقلاب اسلامی به این معادله خدشه وارد شد، اضافه کرد: این در زمانی بود که جنگ به ما تحمیل شد. تحلیل عده‌ای بر این بود که شوروی این جنگ را به راه انداخته است اما چندی بعد به این نتیجه رسیدند که صدام‌حسین فقط عزیز دردانه روس‌ها نیست، بلکه غربی‌ها با شدت بیشتری از او حمایت می‌کنند. البته این مسئله در ابتدا چندان آشکار نبود اما وقتی سروکله آواکس‌های آمریکایی پیدا شد همه فهمیدند که ماجرا چیز دیگری است.

وی با اشاره به سیل کمک‌های غرب به عراق خاطرنشان کرد: امکانات روزآمد غربی همچون هواپیماهای سوپر اتاندارد و میراژهای پیشرفته فرانسوی در اختیار عراق قرار گرفت و همه متوجه شدند که رقابت میان دو ابرقدرت شکل جدیدی پیدا کرده و همه قدرتهای جهانی همراه با عراق متفق شده بودند که ایران را سر جای خود بنشانند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه در این برهه معادلات پیشین خدشه‌دار شد، اظهار داشت: دیگر هیچ تحلیل‌گری نمی‌توانست بگوید که عراق به نیابت از شوروی با ایران می‌جنگد چرا که آمریکا بشدت با ایران درگیر شده بود و جدال دو طرف بر سر لانه جاسوسی به اوج خود رسیده بود. آنها با متحدین غربی‌شان ما را تحریم نفتی کرده بودند و حتی مدت‌ها از ما نفت نمی‌خریدند. این مسئله سبب شده بود که درآمدهای ما بشدت سقوط کند.

صفارهرندی افزود: شهید رجایی در زمان نخست‌وزیری خود می‌گفت: زمانی بر ما گذشت که خزانه نفتی ما از ۲۰۰ میلیون دلار بیشتر برخوردار نبود. در حالی که ما بر ده‌ها میلیارد دلار درآمدهای نفتی تکیه کرده بودیم. ما باید این روح بلند را ستایش کنیم که در آن تنگناهای اقتصادی ایستاد و این دولتمرد واقعی هیچگاه خم به ابرو نیاورد و همچنان از موضع استواری صحبت می‌کرد. او هیچگاه دل مردم را خالی نکرد و زمانی لب به سخن گشود که خطر از سر ما گذاشته بود و غربی‌ها از هول بی‌نفتی جلوی شرکت نفت ایران صف کشیده بودند تا نفت ما را به قیمت بالایی بخرند.

وی با اشاره به مقاومت و شهامت مردم ویتنام در جنگ علیه آمریکا گفت: تفاوت آنها با شرایط ما در این بود که شوروی و چین از لحاظ تجهیز و تسلیح ویتنامی‌ها چیزی کم نگذاشتند. اگرچه جنگ ویتنام حماسه آزادیخواهانی بود که در برابر متجاوزان قد علم کرده بودند، اما آن جنگ یک جنگ نیابتی بود و ویتنام از حیثیت چین و شوروی در برابر آمریکا دفاع می‌کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: در جنگ ما با عراق همگان انگیزه‌ای داشتند که ما را سرکوب کنند. مهمترین علت شکل‌گیری این اتحاد نامیمون میان بلوک‌های قدرت این بود که انقلاب اسلامی مدل جدیدی برای اداره زندگی بشر ارائه داده بود. تا پیش از آن عادت زندگی بشر، زندگی زیر سایه حکومت‌های سکولاری بود که میان دین و دنیا فاصله انداخته بود و این الگو تثبیت شده بود. اما فردی آمد و فریاد متفاوتی سر داد که موفق هم شد. البته پیش از آن هم عده‌ای فریاد حکومت اسلامی سرداده بودند اما ناکام ماندند. این مدل به مذاق قدرت‌هایی که می‌خواستند جهان براساس مدل‌های مدون آنها اداره شود نبود. آنها ترجیح می‌دادند که رقابتی سنگین میان ایدئولوژی‌های شرق و غرب باشد اما یک پدیده نوظهور آن معادله را بر هم نزند؛ این برای آمریکایی‌ها و روس‌ها نامطبوع بود.

صفار هرندی با بیان اینکه از همین‌جا سنت جدیدی در جهان پایه‌گذاری شد، خاطرنشان کرد: آثار و نتایج این پایه‌گذاری امروز به تدریج خود را نشان می‌دهد، اما این هنوز آغاز راه است. ما این شروع را در چند جنگ منطقه‌ای مشاهده کردیم که تقریبا در همه آنها اسرائیل یک طرف درگیری بوده است؛ جنگ ۳۳ روزه، جنگ ۲۲ روزه، جنگ ۹ روزه و جنگ ۵۸ روزه اخیر در غزه.

وی با تاکید بر اینکه همه پذیرفته‌اند که بازنده این جنگ‌ها اسرائیل بود، خاطرنشان کرد: بعد از اعتراف اسرائیلی‌ها به شکست در جنگ ۳۳ روزه یکی از نشریات صهیونیستی به رهبران این رژیم نهیب زد که چرا در برابر یک ارتش غیرحرفه‌ای شکست خوردید. شما در جنگ برابر اعراب پیروز شده بودید اما چطور شد که شکست خوردید؟ افسران اسرائیلی در پاسخ به این مقاله گفتند، که شما اشتباه می‌کنید که فکر می‌کنید این یکی دیگر از جنگ‌های ما با اعراب بود؛ این نخستین جنگ ما با ایران بود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه ما ادعای رژیم صهیونیستی مبنی بر جنگ با ایران را نمی‌پذیریم، ادامه داد: جنگ مشخصات خود را دارد. اگر ما در آنجا جنگیدیم باید سربازان ما در آنجا در کنار رزمندگان حزب‌الله می‌جنگیدند در حالی که هیچ نشانه‌ای از حضور ما وجود ندارد. اتفاق مهمی که رخ داد این بود که سنت‌های مبارزاتی که در ایران پس از انقلاب شکل گرفته بود به غزه، لبنان، عراق، سوریه، یمن و... صادر شد و آنها را نیز تحت تاثیر قرار داد. اسرائیلی‌ها اذعان کردند که با خوش‌خیالی فرض می‌کردیم که اگر سوریه را به عنوان عقبه مقاومت در منطقه شکست دهیم حزب‌الله لقمه راحتی خواهد بود چرا که ارتباط آنها با ایران از طریق سوریه قطع می‌شد. اما امروز حزب‌الله تکثیر شده و در عراق، سوریه، یمن و... نیز حضور دارد و همه آنها از یک سنت و فرمول تبعیت می‌کنند.

صفارهرندی افزود: تغییراتی که در محیط بین‌المللی ایجاد شده نشان می‌دهد اگر ملتی تصمیم گرفت خودش باشد و تعلق غیرمتعارف به قدرت‌ها را کنار بگذارد و به خداوند عنایت داشته باشد، خداوند نیز به او کمک می‌کند. اثبات کننده این مسئله هم خود ما هستیم، هم اتفاقات سی و چند ساله بعد از انقلاب است و هم اتفاقات منطقه. آمریکایی‌ها و شیوخ تن‌پرور و شکم‌پرست منطقه با غیض و غضب می‌گویند ایران برنده تمام اتفاقات دو دهه اخیر در منطقه بوده است.

وی تصریح کرد: درسی که امروز از غزه می‌گیریم این است که معادلات پیشین جهانی تغییر کرده و امروز دوره شکوفایی و به ثمر نشستن است.

صفارهرندی در بیان استدلال خود مبنی بر پیروزی مردم غزه در برابر رژیم صهیونیستی تاکید کرد: وقتی اسرائیل به غزه حمله کرد، هدف اعلام شده آنها این بود که می‌خواهیم کار غزه را یکسره کنیم؛ یعنی هیچ مقاومتی از سوی مردم غزه علیه اسرائیل اتفاق نیفتد، اما مردم غزه خصوصا در جنگ اخیر نه تنها در برابر اسرائیل ایستادند بلکه اسرائیل را با موشک‌های خود آزار دادند و اسرائیل از شلیک گلوله‌های غزه در امان نبود. آنها تصور می‌کردند که برد موشک‌های مقاومت فقط تا پایتخت است و به همین دلیل از همان روزهای نخست بسیاری از ساکنان سرزمین‌های اشغالی پایتخت را ترک کرده بودند و به شهرهای دورتر رفته بودند. اما زمانی که شهرهای دورتر مورد اصابت واقع شد غافلگیر شدند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه آنها تمام راه‌های رسیدن تجهیزات نظامی به غزه را مسدود کرده بودند، تصریح کرد: اسرائیلی‌ها تونل‌هایی را که وسیله ارتباطی مردم غزه با بیرون بود منهدم کرده بودند، اما آنها با موشک‌های با برد ۸۰، ۹۰ کیلومتری سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار دادند که علت این مسئله همان خوداتکایی بود.

صفارهرندی افزود: البته ما به آنها آموزش دادیم و گفتیم که چطور می‌توان سلاح‌هایی برای دفاع از خود ساخت که این همان کار مستشاری است. اما اسرائیل می‌گفت که من می‌خواهم آخرین موشکی را که در زادخانه‌های آنهاست نابود کنم. این در حالی است که امروز انبارهای موشکی غزه از هر زمان دیگری مجهزتر است و حتی برای چند ماه دیگر نیز ذخیره موشک برای مقاومت داشتند.

وی با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت غزه خاطرنشان کرد: از ابتدای جنگ فریاد "جنگ را تمام کنید" در اسرائیل آغاز شد اما مردم غزه تا روز آخر مقاومت کردند؛ در حالی که نسبت کشته‌ها ۱۰ به یک بود و فلسطینی‌ها تلفات بیشتری داده بودند، اسرائیلی‌ها چند بار پیشنهاد آتش‌بس دادند، اما رزمندگان مقاومت می‌گفتند هنوز زمان آتش‌بس نرسیده است و باید خواسته‌های ما عملی شود تا با آتش‌بس موافقت کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید
خیالمان راحت شد