جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
آیت الله شاهچراغی:

امر به معروف و نهی از منکر عمومی شود

يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب: 347468
نماینده ولی فقیه در استان سمنان عمومی شدن امر به معروف و نهی از منکر را ضروری دانست و گفت: متاسفانه برای احیا فریضه امر به معروف و نهی از منکر نوآوری نداریم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، آیت الله سید محمد شاهچراغی ظهر یکشنبه در نشست شورای ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر استان سمنان که در دفتر امام جمعه سمنان برگزار شد ضمن بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر باید عمومی شده و از خانه، مدرسه، ادارات و ... شروع و اجرایی شود اظهار داشت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر برای احیا نیاز به جدیت بیشتر و برنامه های نوین دارد و متاسفانه در این عرصه نوآوری نداریم.

وی ترویج امر به معروف و نهی از منکر را در جامعه ضروری و مهم دانست و گفت: این فریضه مهم باید در بین مردم و اقشار مختلف فرهنگ سازی شده و کسانی که وظیفه این امر مهم را برعهده دارند بدانند که وظیفه ای بسیار سنگین نزد خدای متعال خواهند داشت.

افرادی که نمی توانند کاری انجام دهند کار را به دست جوانان دهند

امام جمعه سمنان با اشاره به این مطلب که احیا و اجرای امر به معروف و نهی از منکر باید جدی تر گرفته شود از افرادی که نمی توانند کاری انجام دهند خواست تا کار را به دست جوانان دهند.

آیت الله شاهچراغی تلاش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر را نیازمند عزمی ملی دانست و گفت: با توجه به هجمه های گسترده دشمنان، تلاش ها باید مضاعف شود.

وی، با بیان اینکه چراغ امر به معروف و نهی از منکر در این استان نیمه خاموش است عنوان کرد: بازار این فریضه کساد است و گرم نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم ترویج تذکر لسانی و با اشاره به شرایط آمر به معروف و ناهی از منکر گفت: فرد آمر و ناهی باید عادل و با انصاف باشد.

آیت الله شاهچراغی اظهار داشت: برنامه ریزی مسئولان و تلاش برای احیای امر به معروف و نهی از منکر ضرورت بسیار مهم و نیازمند عزم ملی است و تنها در سایه خرد جمعی و مشارکت گسترده مردم در جامعه نهادینه می شود.

مسائل فرهنگی با تبلیغات درست نمی شود

مشاور دبیر کل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور نیز در این نشست گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس قانع شده است تا زمینه تشکیل شورای عالی امر به معروف و نهی از منکر را فراهم کند.

حجت الاسلام یدالله حبیبی افزود: اعضای این شورا شامل سران قوا، نماینده رهبری و مسئولان ذیربط پیش بینی شده است.

وی با بیان اینکه رفتار حاکمان و مدیران در فرهنگ سازی تاثیر گذار است عنوان کرد: مسایل فرهنگی با تبلیغات درست نمی شود.

مشاور دبیر کل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور عمل را برای تبدیل یک مسئله فرهنگی مهم خواند و اظهار داشت: تبدیل یک مساله فرهنگی با شعار، تبلیغات و ... نیست.

نیروهای سر ریز در حوزه های فرهنگی مورد استفاده هستند

مشاور دبیر کل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور تصریح کرد: ستادهای احیای امر به معروف و نهی از منکر در استانها جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده اند.

حبیبی ضمن تاکید بر اینکه عملکرد امر به معروف و نهی از منکر متناسب با توقع مقام معظم رهبری نیست و به رغم تلاش های دستگاه های مختلف خروجی مناسبی ندارد گفت: در نشست هایی این مسایل مورد آسیب شناسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به این مطلب که اصل هشتم قانون اساسی اختصاص به امر به معروف و نهی از منکر دارد که در کشور این اصل تعطیل است عنوان کرد: نیروهای سر ریز در حوزه های فرهنگی مورد استفاده هستند.

نگاه به فرهنگ باید راهبردی باشد

مشاور دبیرکل ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کشور با بیان اینکه نگاه به فرهنگ باید راهبردی باشد اظهار داشت: مباحث فرهنگی با تحکم حل نمی شود.

حبیبی تصریح کرد: باید در زمینه امر به معروف و نهی از منکر چنان فعالیتی انجام شود که ۱۰تا ۱۵ سال آینده فریضه امر به معروف و نهی از منکر به یک روش و رفتار اجتماعی تبدیل شود.

وی فرهنگ را مظلوم خواند و افزود: متخصص فرهنگی را تربیت نمی کنیم و مسئولیت های فرهنگی به دست مهندسین و ... است در حالیکه باید توسط صاحبنظران فرهنگی اداره و راهبری شود.

در این نشست که با حضور امام جمعه سمنان، استاندار و سایر اعضا برگزار شد از سردار علی استاد حسینی دبیر قبلی ستاد احیای استان سمنان تقدیر و حیدر آسیابی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان به عنوان دبیر جدید این ستاد معرفی شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *