سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

بازديد شوراي شهر از پروژه صدر-نيايش

جمعه ۴ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۵:۲۲
کد مطلب: 196457
رييس كميسيون عمران شوراي اسلامي شهر تهران پيشرفت پروژه تونل نيايش و احداث طبقاتي پل صدر را مطلوب توصيف كرد و گفت: تاكنون تونل نيايش ۴۰ درصد و احداث طبقه دوم بزرگراه صدر ۳۰ درصد پيشرفت فيزيكي داشته است.
به گزارش ايسنا، حمزه شكيب در جريان بازدي شوراي شهر تهران از پروژه صدر ـ نيايش كه به اتفاق مهدي چمران ـ رييس شوراي شهر، حسن بيادي ـ نايب رييس شوراي شهر و احمد شيباني ـ ديگر عضو شوراي شهر تهران انجام شد، با بيان اينكه پروژه صدر ـ نيايش يكي از پروژه‌هاي كليدي شهر تهران است، اظهار كرد: اين پروژه با هدف اتصال بزرگراه صدر به بخش غربي تهران و ايجاد مسير دسترسي شرقي ـ غربي علاوه بر بزرگراههاي همت و رسالت اجرا مي‌شود.

وي پيشرفت پروژه را خوب و حتي خارج از انتظار توصيف كرد و افزود: به لحاظ كيفيت نيز كنترل‌ها به خوبي و به صورت مستمر انجام مي‌شود.

به گفته شكيب تجربيات گذشته شهرداري تهران در احداث دو تونل شهري رسالت و توحيد نيز در اين پروژه لحاظ شده و اشكالات و ايرادهايي كه در اين تونل‌ها با آن مواجه بوديم در پروژه فعلي مرتفع خواهد شد.

وي همچنين سرعت پيشرفت پروژه صدر ـ نيايش را مطلوب توصيف و افزود: علاوه بر اين با طراحي گام به گام اين پروژه، كنترل هزينه نيز به شكل مطلوبي صورت مي‌گيرد تا هزينه اضافي ايجاد نكنيم.

رييس كميسيون عمران شوراي شهر تهران با اشاره به اينكه پروژه‌ صدر ـ نيايش قطعا بخشي از ترافيك مسيرهاي شرقي ـ غربي را كاهش خواهد داد، عنوان كرد: با اين وجود حجم خودروهاي ورودي به اين مسير بسيار زياد است و قطعا نمي‌توان تنها با اتكا به اين پروژه مشكل ترافيك را برطرف كرد.

به اعتقاد شكيب شهرداري تهران بايد براي اين منظور شاخص‌هاي طرح جامع حمل و نقل شهر تهران را دنبال كند و ظرفيت عمده پروژه صدر ـ نيايش را نيز به حمل و نقل عمومي اختصاص دهد.

وي همچنين درباره اهميت پروژه صدر ـ نيايش و ضرورت در اولويت قرار گرفتن اجراي اين پروژه به خبرنگاران گفت: اگرچه برابر طرح جامع حمل و نقل شهر تهران، سهم حمل و نقل عمومي ۷۵ درصد خواهد بود و مترو نيز از اين ميزان ۳۰ درصد حمل و نقل عمومي را به خود اختصاص داده است، اما اجراي پروژه‌هايي براي حمل و نقل خصوصي نيز ضروري است.

وي ادامه داد: قطعا اولويت نخست شهر تهران توسعه مترو است و هم‌اكنون نيز سالانه حدود يكهزار ميليارد تومان بابت اين امر هزينه مي‌شود اما به موازات توسعه حمل و نقل عمومي بايد پروژه‌هايي نظير صدر ـ نيايش نيز اجرا شود.

وي يادآور شد: علاوه بر اين تاكسي‌ و اتوبوس نيز مي‌تواند از ظرفيت پروژه صدر ـ نيايش يا ديگر پروژه‌هاي اينچنيني استفاده كند.

به گزارش ايسنا، در ادامه اين بازديد مازيار حسيني ـ معاون فني عمراني شهردار تهران نيز با بيان اينكه اين پروژه بزرگراه‌هاي نيايش و كردستان را به بزرگراه شهيد صدر متصل مي‌كند و كامل كننده رينگ شمالي بزرگراه‌هاي تهران است، اظهار كرد: بر اساس برنامه‌ريزي انجام شده اين دو پروژه به صورت همزمان، ۲۲ بهمن سال ۹۱ به بهره‌برداري خواهد رسيد.

وي با اشاره به اينكه آغاز عمليات اجرايي پروژه صدر ـ نيايش ۶ فروردين‌ماه سال جاري بود، تاكيد كرد: علاوه بر اينكه در اجراي اين پروژه به لحاظ كيفيت از هيچ نكته‌اي فروگذار نشده است، سرعت عمليات اجرايي نيز مناسب است.

وي يادآور شد: طول طبقه دوم بزرگراه صدر ۱۰ كيلومتر خواهد بود و احداث ۱۰ كيلومتر طول تونل نيايش و دسترسي‌هاي آن نيز به صورت زيرزميني اجرا مي‌شود.

وي همچنين از صرفه‌جويي ۱۸ ميليارد توماني در تونل نيايش از ابتداي عمليات اجرايي تاكنون خبر داد و گفت: كنترل هزينه‌ها به صورت مستمر انجام مي‌گيرد.

حسيني در ادامه يكي از مزاياي پروژه صدر ـ نيايش را جمع‌آوري دكل‌هاي برق فشارقوي عنوان كرد و با اشاره به وجود اين دكلها در بزرگراههاي صدر، امام علي(ع) و بلواركاوه تصريح كرد: تونل زيرزميني انتقال كابل‌هاي برق فشارقوي به طول شش هزار و ۲۰۰متر در حدفاصل پست برق قيطريه تا پست ازگل احداث شده است و اكنون عمليات كابل‌گذاري در حال انجام است.

معاون فني عمراني شهردار تهران از جمع‌آوري دكل‌هاي هوايي ظرف يك ماه و نيم آينده خبر داد و گفت: پس از انتقال برق به كابل‌هاي زيرزميني دكل‌هاي هوايي جمع‌آوري خواهد شد كه اين امر در سرعت عمليات پروژه صدر نيز تاثير قابل توجهي خواهد داشت.

به گفته وي عميات بتن‌ريزي شمع‌هاي پل‌ صدر رو به پايان است و بزودي عمليات ستون‌گذاري آن آغاز خواهد شد.

به گزارش ايسنا، مهدي چمران ـ رييس شوراي شهر تهران نيز در حاشيه اين بازديد ضمن مطلوب توصيف كردن روند اجراي پروژه صدر ـ نيايش خاطرنشان كرد: سرعت پيشرفت اين پروژه مطلوب بوده و حتي از زمان‌بندي از پيش‌تنظيم شده جلوتر است.

به اعتقاد چمران در صورتي كه شهرداري تهران با همين سرعت پروژه را دنبال كند قطعا به زمان‌بندي پيش‌بيني شده براي بهره‌برداري، يعني پايان سال ۹۱ خواهد رسيد.

وي با اشاره به اينكه تاكنون در روند اجرا معضل پيچيده‌ و خاصي وجود نداشته است ادامه داد: تونل نيايش از زير بزرگراه مدرس عبور كرده و بخشي كه در زير خيابان وليعصر(عج) قرار دارد نيز حفاري شده است و دو بخش مختلف تونل در روز عيدسعيد غدير به يكديگر رسيدند كه نشان از صحت عمليات براي تونل‌سازان داشت.

رييس شوراي شهر تهران پروژه نيايش ـ صدر را جزو پروژه‌هاي منحصر به فرد در كشور توصيف كرد و افزود: در پروژه احداث طبقاتي صدر نيز به دليل شرايط خاصي كه زمين اين محدوده داشته است پايش زمين‌شناسي به صورت جز به جز روي زميني كه هر يك از پايه‌هاي پل صدر در آن نصب مي‌شود انجام گرفته است.

به گفته وي گسل جدي در زير اين پل وجود ندارد اما نيم‌گسل‌هايي در جريان اين پايش‌ها مشاهده شده است.

چمران همچنين به احداث تونل انتقال كابل‌هاي برق فشارقوي اشاره كرد و با اشاره به اهميت پروژه انتقال اين كابلها به لحاظ زيست‌محيطي خاطرنشان كرد: تونل ساخته شده براي اين منظور به گونه‌اي طراحي شده است كه بعدها نيز بتوان براي انتقال ساير كابل‌هايي كه ممكن است نياز داشته باشند استفاده شود.

برابر گزارش ارائه شده از سوي مديران اجرايي پروژه صدرـ نيايش در بخش تونل نيايش طول تونل و مجموعه دسترسي‌ها ۱۰ كيلومتر است كه اجراي آن نيازمند يك ميليون و ۱۰۰هزار متر مكعب حفاري و يك ميليون و ۳۰۰ هزار متر مكعب خاكبرداري است.

همچنين طول بزرگراه طبقاتي صدر نيز با مجموعه‌هاي دسترسي‌ها ۱۰ كيلومتر است كه با وجود دسترسي‌هاي محلي و مبادي ورودي و خروجي پيش‌بيني شده مي‌تواند نقش مهمي در توزيع ترافيك عبوري شرقي ـ غربي داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *