دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۰
۳۱

مطهری:اگر پدرم شهید نمی­شد اشغال سفارت آمریکا رخ نمی­داد

شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۰۲
کد مطلب: 155597
ماهنامه «نسیم­‌بیداری» به بهانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی وسقوط رژیم پهلوی گفت­وگویی را با علی مطهری، نماینده اصولگرای مجلس ترتیب داده است.

به گزاش خبر آنلاین در بخشی از این مصاحبه امده است:

*هر حرکت و نهضت اجتماعی باید مبتنی بر یک حرکت و مکتب فکری باشد تا در دام مکاتب بیگانه گرفتار و از مسیر خود منحرف نشود. بهترین نمونه آن هم حرکت مجاهدین­‌خلق در ایران است که پس از مدتی به خاطر ضعف بنیان­‌های بنیادی ـ اعتقادی مگس وار در تا­ر عنکبوت مارکسیسم گرفتار شدند. آنها در سال ۵۴ تغییر ایدئولوژی دادند و تنها از اسلام به عنوان ابزاری برای رسیدن به قدرت سود­ جستند. استقلال فرهنگی و عدم التقاط با مکاتب بیگانه جزء تاکیدات مطهری­ بود و می­‌گفت از همین حالا ما باید راه خود را از مجاهدین­‌ خلق و طرفداران اسلام منهای روحانیت، جدا و برای مردم هم تبیین و روشن­ کنیم . در سال ۵۶ بعد از رحلت حاج آقا مصطفی خمینی دوره جدید نهضت اسلامی آغاز شد. در این مقطع قرار ­شد روحانیت مبارز تهران و جامعه­ مدرسین حوزه علمیه قم بیانیه مشترکی صادر و اهداف نهضت­ اسلامی را تشریح کنند. این جلسه در قم تشکیل شد و مطهری که عضو هر دو طیف بودند چون هم در قم مدرس بودند و هم در تهران با روحانیت مبارز همراه در آن جلسه، شهید مطهری مطرح کردند که از اکنون باید راهمان را با مجاهدین جدا و در اعلامیه هایی به صراحت آن را اعلام کنیم؛ در آن جا عده­ ای مخالفت کردند از جمله شهید بهشتی، با این مضمون که این خلاف وحدت و به نفع رژیم شاه است و اکنون زمان اعلام مشی نیست و باید بعد سراغ این مباحث برویم، با این پیشنهاد مخالفت کردند. این اختلاف نظر سبب شد جلسه به تصمیم واحد نرسد. قرار بر این شد نظر امام را در این خصوص جویا شوند. آیت ا... طاهری خرم آبادی می گوید: من مامور شدم به نجف نزد امام بروم و کسب تکلیف کنم و امام حق را به مطهری دادند و گفتند از اکنون باید راه را از مجاهدین جدا سازید و اسلام­ منهای روحانیت مانند مملکت بدون طبیب­ است. این فضای غبار­آلود آن زمان ­است که حتی بزرگان انقلاب هم خطر مجاهدین را احساس نمی­‌کردند، اگر از شخص امام و مطهری بگذریم در آن سال­ها هنوز انقلابیونی بودند که طرفدار مجاهدین خلق بودند و به راه مطهری با تردید نگاه می­کردند و می گفتند وی افراط می­کند. تازه بعد از شهادت وی و آن تعریف استثنایی امام بود که آنها به هوش­ آمدند و متوجه موضوع شدند.

*بعد از جشن­های ۲۵۰۰ سال شاهنشاهی در ایران شاه دچار غرور شد و حتی شاه طی مصاحبه­ای تند از ارتجاع سرخ و ارتجاع سیاه سخن گفت که منظورش از ارتجاع سرخ مارکسیست و ارتجاع سیاه اسلام بود، سپس دم از دروازه تمدن و تمدن بزرگ می زد و فکر می­کرد تمام نیروهای مخالف را سرکوب کرده و راه برای او باز است. شاه دیگر گوشش شنوای انتقادها نبود و از قدرت مذهب، روحانیت و مردم در ایران غافل بود در صورتی که اگر سیاست به خرج می داد و ظاهر را حفظ می­کرد، سرنگونی او سخت و با تاخیر همراه می‌شد.

*اگر شاه زیرک بود و فضای باز سیاسی را ایجاد می­کرد و وانمود می­کرد ما مجلس شورای واقعی داریم و نمایندگان حرفشان را می­زنند و انتقاد می­کنند، مانند اواخر سلطنتش که افرادی همچون پزشکیان نقدهای­ تندی می­کرد و مردم نمی دانستند این بازی خیمه شب بازی است یا تغییر جدی رژیم، می­توانست سقوط را عقب بیاندازد.

*[در پاسخ به این پرسش که آیا انقلاب سرنوشت محتوم ایران در سال ۵۷ بود] محتوم که نبود اما با فرض وجود امام محتوم شد، اگر ما رهبری به قدرت امام خمینی نداشتیم ممکن بود انقلابی صورت نگیرد. ما در هیچ دوره ای سراغ نداریم که این تعداد یاران قوی اطراف یک رهبر باشند. افرادی چون منتظری، مطهری، طالقانی، بهشتی، هاشمی و رهبر انقلاب یا شخصیتی تحصیل کرده مانند مهندس بازرگان و دیگران که در کنار کارهای ساختاری شهید مطهری و دکتر شریعتی به این نتیجه می‌رسیم که انقلاب سرنوشت محتوم سال ۵۷ بود. شاه به هر قیمتی هم دیگر نمی توانست بماند چرا که حتی بدنه ارتش هم در بهمن ۵۷ به نهضت پیوسته بود، مگر آن که سال ۵۶ را مدنظر قرار دهیم که در آن صورت هم فردی مثل صدام فقط این کار را می­توانست بکند ولی محمد رضا شاه فردی ضعیف‌­النفس و در تصمیم گیری فردی متزلزل بود که قاطع عمل نمی­‌کرد.

* کمتر کسی باور می­کرد نهضت به این زودی به پیروزی برسد و فکر می­کنم خود امام و یاران نزدیکشان هم چنین پیش‌بینی نمی­‌کردند. البته همین پیروزی سریع نیز مرهون درایت و رهبری امام بود. انتخاب مهندس بازرگان به ریاست دولت موقت یکی از تیز­هوشی ها و زیرکی­ هایی بود که با پیشنهاد شهید مطهری انجام شد و سبب شد غرب و آمریکا زودتر دست از رژیم شاه بردارند و انقلاب با تلفات کمتری به پیروزی برسد و حساسیت غربی­ها کمتر شود. هر چند امام بعدا گفتند ما اشتباه کردیم اما شخصا معتقدم وجود مرحوم بازرگان با شرط وجود شهید مطهری درست بود ولی وقتی مطهری زود ترور شد آن مشکلات ب­وجود آمد.

*بازرگان شخصیتی بود که با شهید مطهری تفاهم و نسبت به او حرف‌شنوی­ داشت تا امام، این یک واقعیت است. بازرگان مطهری را بیشتر از امام قبول داشت و معتقد بود امام خیلی با قشر تحصیلکرده آشنا نیست و شهید مطهری هم با فرض وجود خودش، بازرگان را پیشنهاد کرد.

*من مطمئنم اگر مطهری بود داستان شکل دیگری پیدا می­کرد و حتی تسخیر لانه جاسوسی هم اتفاق نمی‌­افتاد و ایشان سریعا بازرگان را برکنار می­‌کرد یا روش و کار او را تصحیح می­‌کرد. خاطره ای دارم که موید این نکته است، ظهر همان شبی که پدر ترور شد سر سفره ناهار من بودم و آقای لاریجانی و پدر که صحبت بازرگان شد و من گفتم مهندس بازرگان در مصاحبه آخر خود حرف ها و کنایه هایی به امام می­‌زدند که پدر گفت خودت شنیدی یا از دیگران؟ که گفتم خودم شنیدم. سپس پدر مکثی کردند و گفتند امام هم از دست وی خیلی راضی نیست و ما تصمیم داریم ظرف همین دو سه روزه او را برکنار کنیم و یک دولت انقلابی روی کار بیاوریم و حتی مطهری هم نا­امید شده بود ولی در کل انتخاب بازرگان به شرط حضور مطهری درست بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
واقعا مایه عذاب است که این حرف ها را از فرزند شهید مطهری بشنوی
1- قرار نبود امام از مطهری حرف شنوی داشته باشد چرا که امام رهبر بود و مطهری پیرو
2- بازرگان که از اسلام همان اراجیفی را بلد بود که در غرب می گفتند می بایست از شهید مطهری حرف شنوی داشته باشد و قیاس بازرگان و امام اگر خائنانه نباشد از سر کوته فکریست
3- شما اگر خیلی تحلیل‌گری تو وقایع فتنه موضع درست بگیر
Iran, Islamic Republic of
ايشان چه اصولگرايي است كه با وجود اينكه مقام معظم رهبري بارها از فتنه 88 سخن گفتنه اند هنوز از اينكه سران آشوب طلب سال گذشته را فتنه گر بنامد ابا دارد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
با وجود چنین فرزندی نیازی به توهین ضد انقلاب به استاد شهید مطهری نیست!
Iran, Islamic Republic of
مگه شما طرفدار شاه بودي يا دلت براش سوخته كه پيشنهاد ميدي كه چه كار بايد مي كرد كه ديرتر بركنار بشه؟!
Iran, Islamic Republic of
خیر اگر استاد زنده بود فرزندش را طوری بار نمی آورد که هم کلام فتنه گران شود.
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری امام خمینی خیلی از تصورات ذهن شما بالاتر بودند که شما هیچ وقت فکرتان هم به آنجا ها نمی رسد پس در اظهار نظراتتان در باره ایشان کمی تفکر کرده بعد حرف بزنید
Iran, Islamic Republic of
ای شیطون تا الآن چرا رو نکرده بودی!
Iran, Islamic Republic of
آقای مطهری حتما این نکته را خوب می دانید که پد بزرگوار شما سنجیده و با اندیشه و تامل و دقت و تعقل سخن می گفتند و حتی گاهی برخی کتاب هایشان را تا شب قبل از سپردن به انتشارات برای چاپ برای چندمین بار " بازنگری" می کردند. پس دست کم از پدر عزیزتان و استاد بزرگ و شهید والا مقام علامه مطهری(ره) بیاموزید که سنجیده و منطقی و با تامل و دقت سخن بگویید.
Iran, Islamic Republic of
ضرب المثل در زبان شیرین فارسی گاهی به جای یک کتاب بار معنوی دارد و آن اینکه ...
گیرم پدر تو بود فاضل
از فضل پدر تو را چه حاصل !!
Iran, Islamic Republic of
به ایشان نصیحت می کنم یک دور کتاب های شهید استاد مطهری را مطالعه کند تا شاید با مبانی فکر پدرشان آشنا شود
Iran, Islamic Republic of
دیگه چه خبر!
Iran, Islamic Republic of
فاین تذهبون اقای علی مطهری!
Iran, Islamic Republic of
واقعا این آقا خودش را از امام هم باهوشتر می داند و امام را متهم به اشتباه فکری و تحلیلی می کند!!
خوب حالا راحتتر می توان موضعگیری های این نماینده را درباره فتنه توجیه کرد چرا که کسی که خود را برتر از امام بداند خیلی راحت‌تر خود را برتر از مقام معظم رهبری هم می داند و تحلیل ... خود را بر تحلیل هوشمندانه رهبری ارجح می داند.
Kuwait
شهید مطهری کجایی که یادت بخیر؟
یکی بیاد این علی مطهری رو ساکت کنه.
Iran, Islamic Republic of
جناب اقای دکتر از شما انتظار نمی رود امام ره و انقلاب را که به فرموده امام ره از نشانه های امام زمان عج است را بشناسید ولی فکر می کنم انتظار بی جایی نباشد که از شما توقع داشته باشیم که حداقل پدرتان را بشناسید و در حقشان جفا نکنید شما که آثار پدرتان را به ارث برده اید حداقل یک دور این آثار را بخوانید شاید شهید مطهری را بهتر بشناسید
Iran, Islamic Republic of
اگه جنابعالی پسر استاد نبودی عمرا الان چنین موقعیتی داشتی
Iran, Islamic Republic of
بهتر است ایشان تصوراتش را برای خودش نگهدارد .
مگر قرار است هر اتفاقی که بعد از شهادت اقای مطهری افتاده پسر ایشان بگویند اگر شهید مطهری زنده بود چنین می کرد و چنان می کرد و هر چه عقیده خودشان است پای پدر بزرگوارشان بگذارند .
Iran, Islamic Republic of
فقط کافی بود این حرف را مشایی بزند چه غوغای رسانه ای به پا می شد و وصله آمریکایی بودن هم به او می چسباندند !!!
خدا به فرزند خلف دانشمند بزرگ سلامتی اعطا بفرماید
Iran, Islamic Republic of
واقعا براي برخي نظردهندگان متاسفم كه تعصب چشم و ذهنشان را كور كرده و فهم اقل در برداشت از صحبت هاي فرد مصاحبه شونده را ندارند
Iran, Islamic Republic of
من خیلی از مواضع مطهری را قبول ندارم اما به نظرم در مجموع حرف بدی نزده.
Iran, Islamic Republic of
سلام علیکم
حقیقتا شناخت امام خمینی سخت است . تا چه برسد اینکه با این صراحت بخواهیم چنین تفکیکی را بین رهبری امام و نگاه شهید مطهری طرح نماییم . آقای علی مطهری اگر کمی مطالعه روی زندگی استاد امام مرحوم آیت الله شاه آبادی می کردند متوجه می شدند که چنین تطبیقی منصفانه نیست . مرحوم شاه آبادی از زمانی که خود را شناخت و یا اینکه جامعه او را شناخت مستقل فکر می کرد . اسقلال فکری مرحوم شاه آبادی به خاطر این بود که فقط درد دین داشت . و امام راحل هم چنین سیاست راهبردی را مشی خود قرار داد . شاهد مثال هم در پاسخ به خبرنگاری که در هواپیما از ایشان نمود که چه احساسی دارید ؟ ایشان در پاسخ گفتند « هیچ » .
Iran, Islamic Republic of
سلام، خدايي اگر شهيد مطهري زنده بود، اولين كاري كه مي كرد، پسرش را خوب تربيت مي كرد، تا آب در آسياب دشمن نريزد.
Iran, Islamic Republic of
هرچه علي مطهري از آقازادگي خود سوءاستفاده كرد و... ما سكوت كرديم اما اينكه شروع به تفسير وارونه از پدرش كند و او را با نگاه كوته خود واگويه كند، ديگر تحمل نمي‌كنيم چرا كه مطهري متعلق به ملت ايران است و هيچ كس حق ندارد او را از ملت بگيرد.
Germany
شما به آن دانسته های پدر عمل کن، پیش بینی پیش کش
Iran, Islamic Republic of
سفارتی که خارج از وظیفه قانونی اش مشغول جاسوسی و خرابکاری باشد در واقع بع حریم آن کشور میزبان حمله کردخ و باید گوشمالی داده شود که داده شد
Iran, Islamic Republic of
اگه پدر شما شهيد نمي شد حتما از دست شما دق مي كرد.
Iran, Islamic Republic of
اگر رفتگان زنده بودند نوبت به علی مطهری نمیرسید!
Iran, Islamic Republic of
حرفاي گنده گنده !
بابا دوستان چرا ایینطوری نظر میدین؟
اصلا متن رو کامل خوندین؟
یا فقط با دیدن تیتر نظر میدین؟
داره میگه اگه پدر بود بازرگان برکنار میشد یعنی یه دولت ضد آمریکایی میومد خودش حساب اون لانه جاسوسو رو میرسید نیازی به تسخیر نبود.
بند آخر رو بخونین
و توبه کنین بابت این نظراتتون!
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای مطهری هر صحبتی که نمایند، مطمئنا یک عده ای با غرض ورزی شخصی یا جناحی سعی در سیاه نمایی از مواضع ایشان دارند