سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۵
سخنان روحانی در نیویورک؛

اولتیماتوم روحانی که رسانه‌های غربی از آن به سادگی گذشتند

شنبه ۵ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۳۳
کد مطلب: 382595
رسانه‌های غربی بی‌توجه به ادبیات ریاست جمهوری، نه‌تنها خط رسانه‌ای مدنظر خود را که مدعی وجود اختلاف در ایران بر سر مواضع کلان هسته‌ای است دنبال می‌کنند، از کنار یکی از مهم‌ترین فرازهای سخنان رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان به سادگی عبور کردند.
اولتیماتوم روحانی که رسانه‌های غربی از آن به سادگی گذشتند
به گزارش جهان به نقل از فارس، ادبیات انقلابی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در حالی در نیویورک توجه افکار عمومی را به خود جلب کرد که در همین شهر، مذاکره‌کنندگان هسته‌ای ایران و ۱+۵ به آنچه عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی مذاکرات نفس‌گیر خوانده، ادامه می‌دهند.

با این حال، رسانه‌های غربی بی‌توجه به ادبیات ریاست جمهوری، نه‌تنها خط رسانه‌ای مدنظر خود را که مدعی وجود اختلاف در ایران بر سر مواضع کلان هسته‌ای است دنبال می‌کنند، از کنار یکی از مهم‌ترین فرازهای سخنان رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان به سادگی عبور کردند.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌ محترم جمهوری، دکتر روحانی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان اظهار داشت: «برای هر کشوری، مرزهایی وجود دارد که عبور از آن مرزها غیرقابل قبول است. تصمیمات دولت ایران به عنوان منتخب و نماینده مردم باید منطبق بر خواست مردم ایران باشد، بنابراین آنچه را که مورد قبول مردم نباشد، نخواهیم پذیرفت.»

وی افزود: «وقتی به مرز برسیم، شاید انعطاف دیگر به معنای انعطاف نباشد بلکه به معنای زیر پا گذاشتن حقوق مردم تلقی شود. ایران تا جایی که لازم بوده، در مذاکرات انعطاف به خرج داده، اما در عین حال اگر احساس کند طرف مقابل به دنبال زیاده‌خواهی است یا توافق را سخت و بر سر راه آن ایجاد مشکل می‌کند، گزینه‌های متنوعی در اختیار خواهد داشت.»

ریاست محترم جمهوری سپس در مقام یک حقوق‌دان زبده فرازی از توافق ژنو را به‌خوبی به رخ افکار عمومی کشید: «در توافق ژنو به صراحت آمده که غنی‌سازی باید در چارچوب نیاز ایران باشد و همه اعضای ۱+۵ در توافق ژنو نسبت به آن متعهد شده و آن را امضاء کرده‌اند. غنی‌سازی بر مبنای نیاز کشور و تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و آژانس نیز در هر جا که فعالیت هسته‌ای داریم حضور دارد و بازرسی می‌کند.»

این سخنان از سوی رسانه‌های غربی آن‌گونه که باید مورد مداقه قرار نگرفت، چون به‌نفعشان نبود که در این خصوص زیاد بحث و بررسی انجام دهند. اما نتایج این گفتار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران چه می‌تواند باشد؟

از سخنان ریاست محترم جمهوری، دست‌کم این نتایج را می‌توان حاصل کرد، البته این نتایج در چارچوب همان سیاست‌هایی است که نظام اسلامی سال‌هاست در پرونده هسته‌ای دنبال می‌کند:

۱- تشخیص نیازهای هسته‌ای مساله‌ای داخلی است و این نیازها را ایران تعیین می‌کند نه طرف‌های مذاکراتی؛ وقتی آقای روحانی تاکید دارد که غرب باید نیازهای هسته‌ای ایران را بپذیرد، طبعا منظورشان این نیست که غرب هم خود نیاز ایران را تعریف کند و هم بپذیرد، بلکه منظور این است که باید نیازی را که ایران بر اساس محاسبات علمی اعلام می‌نماید، پذیرا باشد؛

۲- ایران در مذاکرات اجازه عبور از مرزها یا به عبارت دیگر، خطوط قرمز را نخواهد داد و قطعا یکی از خطوط مزبور حقوق ملت است و بدیهی است نیازهایی که فوقا به آنها اشاره شد، بخشی از این حقوق است؛

۳- از نظر آقای دکتر روحانی، احقاق این حقوق خواست همان مردمی است که به ایشان رای داده‌اند و از همین رو گفته‌اند که « تصمیمات دولت ایران به عنوان منتخب و نماینده مردم باید منطبق بر خواست مردم ایران باشد، بنابراین آنچه را که مورد قبول مردم نباشد، نخواهیم پذیرفت.»

اخبار جسته و گریخته‌ای که از مذاکرات به بیرون می‌آید اما نشان از آن دارد که طرف غربی نه‌تنها نیازهای غنی‌سازی ایران را نپذیرفته، همچنان به‌دنبال کاهش ظرفیت غنی‌سازی فعلی ایران در بازه زمانی گام نهایی توافق ژنو است. آسوشیتدپرس از پیشنهاد طرف آمریکایی برای فعالیت تنها ۴۵۰۰ سانتریفیوژ از سانتریفیوژهای نسل فعلی در بازه مزبور خبر داده و این در حالی است که ایران در حال حاضر ۱۹ هزار سانتریفیوژ در اختیار دارد که ۹۴۰۰ دستگاه از آنان مشغول به کار هستند.

ایران بر اساس اعلام صریح مقامات کشور که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز قرار گرفته است، نیازمند ۱۹۰ هزار سو ظرفیت غنی‌سازی است که این ظرفیت طبعا در یک بازه زمانی منطقی باید ایجاد، تست و راه‌اندازی شود. طبعا تمام ظرفیت غنی‌سازی ایران زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و این آژانس بر عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران، مثل برنامه هسته‌ای هر کشور دیگری که عضو ان‌پی‌تی است می‌تواند نظارت کند.

با این وصف، طرف غربی در مذاکرات همچنان در برابر احقاق حقوق ایران مقاومت می‌کند، آن هم حقی که قرار است تحت نظر آژانس اعمال شود. آنچه غرب به‌عنوان غنی‌سازی در ایران پذیرفته، از منطق امنیتی نقطه گریز پیروی می‌کند که به‌هیچ‌وجه برآورد کننده نیازهای ایران نخواهد بود.

رسانه‌های غربی اگر با دقت سخنان رئیس‌جمهور در مصاحبه با سی‌ان‌ان را پیگیری می‌کردند حتما باید به آنچه وی در خصوص نیازها، مرزها و حقوق ابراز داشت توجه بیشتری نشان می‌دادند. آنها نمی‌خواهند به این گفته‌های روحانی توجه ویژه مبذول دارند بلکه از هم‌اکنون به‌دنبال مقصر جلوه دادن ایران در صورت عدم حصول توافق هستند.

آنچه رئیس‌جمهور اسلامی ایران ابراز داشت، به مثابه یک اتمام حجت دقیق و درست بود. غرب یا نیازهای ایران را می‌پذیرد یا خود باید مسئولیت شکست مذاکرات را بپذیرد.

آنچه غرب این روزها در مذاکرات می‌خواهد، تضییع حق ایران است و این امر عبور از مرزهای حقوق ملت ایران محسوب می‌شود. بدیهی است که نباید به آن تن داد.
https://jahannews.com/vdcjh8etiuqeoiz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjh8etiuqeoiz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عجب اولتیماتوم خفنی!!!!!!!!چار ستون بدنم لرزید؛ اخه با این لحن و جملات جدی وکوبنده نمیگی یهو سکته میکنن میفتن رو دستمون؟؟؟؟؟!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
روحاني دوستت داريم
علی
Iran, Islamic Republic of
جهان جان
چقد داری خودتو میکشی که یه نکته ای پیدا کنی بشه اسم اقتدار و مقاومت رو رفتار آقایون بزاری
آقا غیر از یه سری شعار های چند پهلو
چیزی از این دولت انتظار نمیره
خیالتون تخت
داداش من شما دوزاریت زیادی کجه !!!!جهان هدفش عکس این صحبت هاست.
Iran, Islamic Republic of
روحانی پرستیژ یک رئیس جمهور رو نداره..من که پشیمون شدم بهش رای دادم..طوری اولتیماتوم داده که انگار رئیس جمهور آمریکاست....