جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۴
نقدینگی بلای جان اقتصاد ایران؛

شورای پول و اعتبار نظر خود را تغییر دهد!

سه شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 198879
شورای پول و اعتبار به عنوان مرجع سیاست گذار امور بانکی و پولی در کشور را می توان اصلی ترین دلیل برای تورم در این روزهای کشور دانست.
به گزارش جهان، دولت نهم با سیاستی پای به عرصه اقتصادی کشور گذاشت که همه فکر می کردند  از این طریق بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور حل می شود.

اما بعد از گذشت ۶ سال به نظر می رسد خود دولتمردان هم به اشتباه دستوری بودن نرخ سود پی برده و سعی می کنند این موضوع به نحوی حل و فصل کنند.
اما نکته جالب ان که اعضای شورای پول و اعتبار هنوز این موضوع را که نقدینگی موجود در جامعه به دلیل سیاست های اقتصادی دولت در حال شکستن کمر اقتصاد کشور است پی نبرده اند و به سیاست اشتباه خود ادامه می دهند.

برخی کارشناسان می گویند با تورم ۲۰ درصدی چگونه می توان انتظار داشت که نرخ سود ۱۲ درصدی بتواند نقدینگی در جامعه را جذب کند و ازاین طریق تورم موجود در کشور را کاهش دهد.

سرسختی دولت تا آنجا پیش رفته که در این بین دو تن از اعضای شورای پول و اعتبار که با دستوری باقی ماندن نرخ سود مخالف بودند کنار گذاشته و افرادی موافق با این سیاست جایگزین شده اند.

اما در آخرین اظهار نظر که بهمنی بیان است می توان این موضوع را دید که دیگر کشور ظرفیت چنین نرخ سودی را نداشته و باید گفت تورم در حال انفجار می باشد.

روشن است که نقدینگی کنونی به عنوان اصلی ترین دلیل تورم در حال سست کردن بنیان های اقتصادی است و نیز نوسانات موجود در بازار های سکه و ارز و وجود شکاف بین قیمت دولتی و ازاد ارز و سکه ناشی از همین نقدینگی سرگردان در جامعه است.

این موضوع در گذشته هم باعث نوسانات شدید در بازار مسکن شده بود که نگرانی های جدی در جامعه در این باره به وجود آورد.
اما بهمنی برای آن که افزایش تورم در ماه های اخیر را توجیه کند پایین بودن نرخ سود را عامل تورم دانسته و عنوان کرده است با این نرخ سود نمی توان نقدینگی را کاهش داد.
بهمنی دراین رابطه می گوید: نقدینگی فعلی بازار را نمی توان با این سودها جمع آوری کرد زیرا تورم آبان ماه ۱۹.۸ درصد بوده است.
محمود بهمنی در نشست صبحانه اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: با توجه به نرخ تورم موجود و نرخ سود ۱۰و ۱۲ درصدی سپرده های بانکی، چگونه می توان انتظار جذب نقدینگی موجود در بازار را داشت.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: با این نرخ تورم امکان جذب نقدینگی موجود در بازار وجود ندارد .

با وضعیت موجود که دولت در حال بستن بودجه برای سال اینده است باید انتظار داشت یک تصمیم معقول از جانب اقتصاددانان دولت گرفته شود که از تمام ظرفیت ها برای جذب نقدینگی برای کاهش تورم استفاده کنند تا سال اینده شاهد تورم های تک رقمی متناسب با اهداف برنامه پنجم توسعه باشیم.

نقدینگی در ایران با توجه به درآمدهای نفتی که دولت از طریق آن به دخل و خرج خود می رسد یکی از اصلی ترین دلایل ضعف تولید در داخل بوده و این موضوع هم باعث افزایش واردات در کشور می شود که می توان گفت از این طریق هم کش.ر دچار آسیب جدی خواهد شد.

گفتنی است پیش از این هم در دو مقطع پیشنهادهایی برای افزایش نرخ سود بانکی مطرح شده بود که شورای پول و اعتبار برای هر دو مرتبه با این پیشنهاد مخالفت کرده بود. برخی منابع خبری درباره بسته پولی سال ۹۱ که این روزها برای تصویب آن در شورا اخبار زیادی منتشر می شود پیشنهاد شناور بودن نرخ سود را داده اند که باید دید اعضای شورا با آن موافقت می کنند یا خیر.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
عجب استدلالي؟! آخه وقتي نرخ سود بازاري بالاي 30درصده، سود بانكي از 12 درصد بشه مثلا 20 درصد، چه دردي را دوا ميكند؟ به دوستان كارشناس پيشنهاد ميشود به فكر رفع موانع جريان وجوه به سمت توليد باشند نه به فكر استامينوفنهايي مثل تغيير سود بانكي كه عوارض جانبي زيادي هم دارد.
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد ميكنم آقاي بهمني را به يك دوره آشنايي با اصول اوليه اقتصادي مالي اعزام نمائيد
Iran, Islamic Republic of
براي خراب كردن هر چيزي ادمهاي كوچك را در جاي بزرگ قراربده وادمهاي بزرگ را در جاي كوچك
Iran, Islamic Republic of
وقتي به احمدي راي ميداديم چه فكر ميكرديم ولي چي شد!!!!!! گماردن افرادي بيسواد در مصادر عالي امور مملكت بعنوان كارشناس اقتصادي و برنامه ريز كشور داري كه فقط به دروغ داد موفقيت برنامه هاي ضعیف اقتصادي را ميدهند و كشور را با تلاطم و بهم ريختگي و تورم افسار گسيخته روبرو كرده اند و فقرا را فقيرتر و بدهكارتر و ثروتمندان را فربه تر كرده اند