شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

آموزش گام به گام مدیریت راهبردی

يکشنبه ۱۸ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۴۷
کد مطلب: 202972
«مدیریت راهبردی» یک اثر پژوهشی و از منابع درسی دانشگاه است که در دو کتاب «تاریخچه مدیریت راهبردی، سیستم و تفکر سیستمی، تفکر راهبردی، مدیریت و برنامه‌ریزی راهبردی، مکاتب مدیریت راهبردی، بیان کاربردی و بومی مدیریت راهبردی و...» را شرح می​دهد.

به گزارش خبرآنلاین، «مدیریت راهبردی» نوشته ابراهیم حسن‌‌بیگی، رییس دانشگاه عالی دفاع ملی منتشر شد.

وی در پیشگفتار این اثر پژوهشی که به عنوان یک منبع درسی برای دانشجویان تدوین شده، تاکید کرده است: «امروزه به دلیل وجود نوعی پیچیدگی در رویدادها، وقایع و پدیده ها گسستگی و تشتتی به وجود آمده که بر خلاف تصور گذشته که پدیده ها و تحولات به همراه قطعیت گرایی بود تمام نظام ها به نحوی تحت تاثیر شدید تغییرات محیطی شده اند. هر گونه تحول در محیط های اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دفاعی امنیتی به سرعت موجب تحول در فناوری، تغییر ابزارها، روش ها و نظام ها می شود البته امکان دارد بعضی از نظام ها با نو آوری، انعطاف پذیری، فراگیرندگی در محیط خودشان تاثیر گذار باشند. این شدت پیچیدگی و تغییرات گسسته موجب شده که رویکردهای طرح ریزی و برنامه ریزی سنتی در اداره سازمانها و نظامها چندان کار آمد نباشد، بنا بر این مدیران باید با رویکرد راهبردی چنان قابل و توانمند باشند که قدرت و توان درک درست پیچیدگی تحولات را داشته باشند و مسایل درست را بشناسند و بر اساس هوشمندی راهبردی از قابلیت ها ظرفیت ها و توانمندی های خود برای حل مسایل پیش رو استفاده کنند.»

رییس دانشگاه عالی دفاع ملی در ادامه آورده است: «از آنجا که آینده جهان نیز به همین ابهام و پیچیدگی دچار خواهد بود بحث های مدیریت راهبردی که به دوره های پیچیدگی و آشوب می پردازد از کاربردی ترین مباحث دنیای امروز است، زیرا مدیریت نبود قطعیت ها یا همان مدیریت راهبردی بسیار مهم است و در این موقعیت های پیچیده متحول و سریع مدیرانی موفق می شوند که از این وقایع آگاه باشند و با آینده نگری و آینده سازی و واقع بینی و جامع نگری، آینده مطلوب را بسازند و با برنامه ریزی راهبری و با بسیج امکانان و منابع و قابلیتها به اهداف سازمانی نایل آیند. مدیریت مسایل عمومی و ملی مستلزم نگاه راهبردی بوده،این نکته مهمی است که مدیریت راهبردی در سطح سازمانها و نهادهای ملی را نسبت به نگاه محض در سطح بنگاه متمایز می سازد. »

این اثر با رویکرد بومی و نگاه ملی و کلان در دو کتاب و در شانزده فصل تالیف شده که کتاب اول به مبانی و تفکر راهبردی اختصاص دارد و کتاب دوم برنامه ریزی راهبردی است که با فصل نهم آغاز می شود و به شرح مدیریت راهبردی و اجزای آن می پردازد.

بنابراین گزارش، در فصل اول کتاب به تاریخچه مدیریت راهبردی پرداخته شده که در دو حوزه سیر تحول مدیریت و به شکل خاص سیر تحول و تطور مدیریت راهبردی بررسی شده است. فصل دوم در باب نظام و تفکر سیستمی بحث می کند و در فصل سوم نیز ضمن بیان مفهوم ، تاریخچه و ماهیت راهبرد در ادامه به نقش و ضرورت راهبرد در سازمان ، تحول مفهومی راهبرد ،معیارهای راهبرد اثر بخش و مزایای راهبرد مناسب و موانع آن پرداخته می شود. در فصل چهارم نیز به انواع راهبرد و دسته بندی اشاره شده و فصل پنجم از تفکر راهبردی به عنوان قابلیت مدیران عالی و راهبردی یاد کرده است.

فصل ششم این کتاب به برنامه ریزی راهبردی اختصاص دارد و فصل هفتم و هشتم به مکاتب مدیریت راهبردی و پارادایم اختصاص دارد. در کتاب دوم نیز که از فصل نهم تا شانزدهم آغاز می شود، مبنا بر بیان کاربردی و بومی مدیریت راهبردی گذاشته شده است.

سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) با همکاری مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی و دانشگاه عالی دفاع ملی این اثر را در 468 صفحه با قیمت 66 هزار ریال منتشر کرده است.  کتابی که برای دانشجویان رشته مدیریت به عنوان منبع اصلی درس مدیریت راهبردی تدوین شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *