جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲۴

چرا آمار بانک مرکزی مورد انتقاد آیت الله مکارم قرار گرفت؟

شنبه ۲۰ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۴:۴۷
کد مطلب: 133716
سرویس اقتصادی جهان-اخیرا بانک مرکزی گزارشی از کاهش بی سابقه تورم در ماه گذشته را منتشر کرده است که باعث برخی واکنش ها شد.از مهمترین این واکنش ها انتقاد آیت الله مکارم از غیرواقعی بودن این آمار از نگاه مردم بود.اما چرا مردم کاهش تورم را احساس نمی کنند و چرا آیت الله مکارم شیرازی از این نحوه آمار دادن انتقاد کردند.
چرا آمار بانک مرکزی مورد انتقاد آیت الله مکارم قرار گرفت؟
بنا بر آمارهای رسمی و غیر قابل خدشه بانک مرکزی، نرخ تورم در کشور خوشبختانه از حدود نیمه دوم سال گذشته وارد فاز نزولی شده و با سرعتی کم سابقه از محدوده دو رقمی خارج و در مرداد ماه سال جاری به 8/8 درصد رسیده است. به این ترتیب و به شواهد آمارهای موجود، نرخ تورم برای نخستین بار طی ربع قرن اخیر در کشورمان به کمترین حد خود رسیده است. صندوق بین المللی پول نیز در تازه ترین پیش بینی خود، از کاهش نرخ تورم در ایران به حدود 5/8 درصد تا پایان سال جاری میلادی( اوایل زمستان ) خبر داده است. 

فارغ از علل و عواملی که به این اتفاق منجر شده آنچه مهم می نماید کسب موفقیتی کم نظیر در حوزه اقتصاد کشور است که تحقق آن همواره خواسته و آرزوی تمام مسئولان و مردم کشور بوده است. 

در چنین شرایطی اما به دلائلی قابل درک، افکار عمومی جامعه نسبت به این اتفاق نه تنها عکس العمل مثبتی نشان نمی دهد بلکه به آمارهای اعلام شده با دیده تردید می نگرد. فهم چنین عکس العملی چندان دشوار نیست و به تحلیل های موشکافانه که از عهده کارشناسان روابط عمومی نهادی مانند بانک مرکزی خارج باشد نیاز ندارد ولی با این وجود آنچه در تمام این ماه ها از این بانک و سخنگویان آن برای توجیه افکار عمومی جامعه شنیده و دیده شده، چیزی جز پاسخ های کلی و تکراری رئیس کل و جوابیه های فاقد استدلال های همه فهم روابط عمومی برای رسانه ها نبوده است. گو اینکه این عزیزان از ظرافت ها و فوت و فن های اقناع افکار عمومی چیزی جز ارسال جوابیه به رسانه ها و یا سکوت در قبال پرسش های خبرنگاران در چنته ندارند و یا دست کم در دستور کار ندارند! 

این رویه که به علت ناکارامدی و ضعف مفرط، ارزش موفقیت بزرگ مهار تورم و کاستن از آن را به شدت تحت الشعاع قرار داده است متاسفانه همچنان دنبال می شود و گویا تذکرات رسانه های دلسوز نیز تاثیری در آن ندارد همچنان که این مطلب نیز که از سر دلسوزی و با هدف رفع مشکل تحریر شده، با جوابیه ای دیگر از همان سنخ مواجه خواهد شد. 

مسئولان و کارشناسان بانک مرکزی باید بهتر بدانند در جامعه ای که به تصدیق مقامات اجرایی به علت استمرار تورم و گرانی ها، تورم انتظاری در بالاترین حد خود قرار دارد و به علت سابقه طولانی تورم های دو رقمی، افکار عمومی جامعه عادت گرانتر نشدن را از یاد برده بود، قانع سازی در مورد کاهش تورم کار دشواری است. 

رئیس کل بانک مرکزی و همکاران وی باید بهتر بدانند که توضیح تفاوت بین کمتر گران شدن و ارزان شدن برای افکار عمومی کشور دشوار است و تفهیم تفاوت این دو با یکدیگر مسئله ای است که با چند مصاحبه روسا و معاونان و ارسال جوابیه برای رسانه ها به سرانجام نمی رسد. 

در حقیقت توقف این نوع برخورد با مسئله هم اکنون نیز دیر است شاهد این ادعا هم رویکردی است که رسانه های مکتوب کشور نسبت به تازه ترین نرخ تورم اعلامی ( 8/8 درصد برای مرداد ماه ) در پیش گرفتند؛ بررسی سرانگشتی صفحه نخست روزنامه های مورخ 15/6/1389 ( فردای روزی که بعد از ظهر آن نرخ تورم مرداد از سوی بانک مرکزی اعلام شد ) نشان می دهد که از میان 26 روزنامه که تقریبا اکثریت قریب به اتفاق روزنامه های منشر شده در تهران را شامل می شوند، تنها 7 روزنامه ( کمتر از 30 درصد ) خبر کاهش نرخ تورم را در صفحه نخست خود قرار داده بودند؛ این اتفاق برای آنانی که حتی از دور دستی بر آتش کار خبر و ارزش های خبری دارند بسیار معنی دار است و امیدواریم برای کارشناسان رسانه ای بانک مرکزی هم اینگونه باشد چرا که از هر زاویه ای به خبر کاهش نرخ تورم آن هم به پایین ترین حد در 25 سال سال اخیر نگاه کنیم، این خبر واجد بسیاری از ارزش های خبری است که آن را تا حد تبدیل شدن به تیتر یک هر روزنامه ای بالا می کشد. حال باید این سوال را پیش روی بانک مرکزی قرار داد که خود را تا چه میزان در مورد بازتاب ضعیف این موفقیت در عرصه رسانه ها مقصر می دانند. مگر جز این است که رسانه ها آئینه افکار عمومی و نشانگر تلقی های آن از رخدادهای جامعه هستند، بنابراین باید دید در پیش گرفتن چه رویه ای از سوی نهاد اصلی مدیریت کننده ارزش پول ملی باعث شده افکار عمومی و سخنگویان آن تا این حد ساده و بی تفاوت از کنار خبری به این مهمی عبور کنند. باید پرسید چرا روشی که بانک مرکزی برای اقناع افکار عمومی در مورد کاهش نرخ تورم در پیش گرفته، نتایج مطلوب را به دنبال نداشته است؟ آیا این مورد از مصادیق نادیده انگاشتن و ضایع کردن دستاوردهای نظام نیست؟

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ضمن عرض سلام و خسته نباشید خدمت مسئولین این سایت خبری ....
-

واقعیت اینه که این روز ها هر ماه آمار میگیرن ! و با ماه قبل حساب میکنند که آره تورم نداشتیم و ... !
بابا رک بگید میخواهید بنزین رو گرون کنید و برای این کار نگران تورم نباشید ...
Iran, Islamic Republic of
"...توضیح تفاوت بین کمتر گران شدن و ارزان شدن برای افکار عمومی کشور دشوار است و تفهیم تفاوت این دو با یکدیگر مسئله ای است که با چند مصاحبه روسا و معاونان و ارسال جوابیه برای رسانه ها به سرانجام نمی رسد. "
با سلام خدمت سایت جهان نیوز. بالاخره آنچه توضیحش برای مردم مشکل است اگر یک واقعیت است پس باید همه اولا آن را بپذیریم و ثانیا برای تفهیم آن تلاش کنیم ،بویژه سایتهایی مثل شما باید تلاش کنند تا ما آن را بفهمیم و اینکه نمیفهمیم دلیل نادرسنی آمارها نیست.
و بالاخره نفهمیدیم منبع مورد استناد مرجع عالیقدر آیت الله مکارم چه بوده است! لطفا منتشر کنید.
Iran, Islamic Republic of
در اینجا یک برداشت غلط وجود دارد؛
وقتی گفته میشود تورم به 8 درصد کاهش پیدا کرد، در حقیقت تورم کاهش پیدا نکرده چون ما 8 درصد تورم داشته ایم و طبیعتا روند قیمت ها افزایشی است. ولی نرخ افزایش تورم به نسبت زمان مشابه کاهش داشته. پس توجه داشته باشیم که تورم در هیچ جای دنیا منفی نیست و تورم همیشه هست، نکته میزان آن است.
با سلام-قابل توجه کساني که دولت را توصيه به ولايت پذيري ميکنند:
توجه به ترفندهاى دشمن و بازى نكردن طبق نقشه‌ى دشمن. يكى از كارهائى كه دشمن ميكند، بى‌اعتماد كردن مردم نسبت به مسئولين است. ما بايد مواظب باشيم خودهامان جورى حرف نزنيم كه مردم به مسئولين كشور، مسئولين دولتى، مسئولين قضائى، مسئولين قوه‌ى مقننه بى‌اعتماد بشوند؛ كه اين بى‌اعتمادى ناحق است؛ دشمن اين را ميخواهد. ما نبايد خودمان عمل كنيم. من مى‌بينم گاهى اوقات بى‌دليل، بى‌جهت در آمارهائى كه ارائه ميشود، خدشه ميشود؛ خوب، چرا؟ چرا در آمارها خدشه‌هاى بيجا و بى‌مورد ميشود؟ آمارى است يك دستگاه مسئول دارد ميدهد، حرفش مسموع است. و از اين قبيل چيزهائى كه موجب بى‌اعتمادى است و نااميدى است(بخشي از بيانات مقام معظم رهبري در ديدار كارگزاران نظام1389/05/27) ...
برای اینکه آمار اعداد و ارقامی هست که به نظر من هم درست نیستن
باید وضع معشتیه مردم رو دقت کرد
وقتی مردم در تنگنا هستن پس آمار مشکل داره
همه دارن مشکلات مالی رو لمس میکنن
خوبه مسئولان هم به جای آمار بیان تو بطن جامعه ببینن مردم چه کار میکنن
United States
محض اطلاع بانک جهانی از آمار خود بانک مرکزی استفاده میکنه و خودش تحقیق جدیدی انجام نمیده
Iran, Islamic Republic of
به نظر من علت اصلی عدم انعکاس این موفقیت بزرگ در بیشتر جراید کشور، تلاش برای کم اهمیت جلوه دادن و نادیده گرفتن زحمتهای شبانه روزی دولت آقای احمدی نژاد است.
حتی بیشتر این رسانه ها با درج مقالات و نظرات عزیزانی مثل آیت الله مکارم، قصد دارند دولت را به دروغگویی متهم کنند.
Latvia
شما هم فقط توجيه كنيد. آمارهاي بانك مركزي غلط است . شاخص هايي كه بانك مركزي انتخاب ميكند و بر اساس آن تورم را در دو دوره زماني مقايسه مي كند مي تواند متفاوت باشد و اعداد منتج شده نيز قاعدتا متفاوت خواهند بود.
مهم چيزي است كه ما حس مي كنيم و آن تورم لجام گسيخته و فشار اقتصادي روي گرده مردم است كه روز به روز هم بيشتر مي شود. فشاري كه در پي بحران اقتصادي طبيعي بود و در پي سیاست های غلط مسئولين بيشتر هم شده است و البته تحريم ها هم مضاعفش كرده است.
Iran, Islamic Republic of
رهبري فرمودند تشكيك در آمار رسمي مراجع قانوني كشور صحيح نيست چرا اين مرجع تقليد عزيز در آمار بانك مركزي تشكيك مي كنند. این باید برای مسئولین هم هشدار باشه و به ایشون توضیح لازمو بدن تا شکی در ذهن عناصر انقلابی نباشه
Iran, Islamic Republic of
البته با تمام این تفاصیل باید دید چرا یک مرجع عالیقدر و. انقلابی به این نتیجه رسیدن و تلویحا اظهار نگرانی کردن؟
این برای دوستان انقلاب هم باید زنگ هشداری باشه
Iran, Islamic Republic of
خدا تمام مراجع انقلابی و دلسوزمونو حفظ کنه
به قول قدیمیا دوست میگه گفتنم دشمن میگه میخواستم بگم
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیزی که فرمودن تورم هیچ جای دنیا منفی نبوده باید به عرضشون برسونم که در ژاپن و کره تورم منفی بوده
امار جهانی اینو میگه
Iran, Islamic Republic of
اگر کسانی دست در آمار داشته باشند متوجه می شوند می توان آنقدر اعداد و ارقام را چرخاند که نتیجه دلخواه از آن بدست بیاید.مهم ایناست که مردم این کاهش تورم را حس نکردند.
Iran, Islamic Republic of
من دیروز مجبور شدم برای خرید ران گوسفند کیلویی 32 هزار تومان پول بدهم.نمی فهمم چرا می گویند تورم کاهش پیدا کرده است.این قیمت گوشت در ربع قرن اخیر بی سابقه بوده است.
Iran, Islamic Republic of
این کارها برای این است که که وقتی طرح هدفمند کردن یارانه ها را انجام دادند حرفی برای گفتن داشته باشند که در دولت ما تورم چنین شد و چنان شد.
Iran, Islamic Republic of
این مرجع عالی قدر دقیقا درست فرمودند.مردم که چیزی حس نکرده اند.
Iran, Islamic Republic of
آمار هر چقدر هم درست باشد وقتی مردم متوجه چیزی نشوند چه فایده دارد . حالا هی اعدا د و ارقام را پشت سر هم ردیف کنیم.
Iran, Islamic Republic of
چرا كسي به اين مرجع عاليقدر تفهيم نميكند كه كاهش نرخ تورم به مفهوم كاهش قيمتها نيست؟
مقام معظم رهبري فرمودند تشكيك در آمار رسمي كشور كار غير منطقي است.
Iran, Islamic Republic of
این 8 درصد یعنی باز هم کالا ها گران شده اند اما نه به میزان قبل بلکه کمی کمتر گران شده اند.برای همین مردم تصور نمی کنند که تورم کاهش یافته است.
Iran, Islamic Republic of
آمار بانک مرکزی برآوردی از قیمت همه کالاهاست. ولی انچه که در واقع مهم است سبد کالاهای مصرفی خانوار است که نه تنها تورم آن کم نشده بلکه خیلی هم زیاد شده است. مثلا قیمت لبنیات، نان، میوه، بنزین، اجاره خانه و ... وگرنه افزایش یا کاهش قیمت مرسدس بنز، طلا و جواهرات و ... اهمیت چندانی ندارد. بنابراین مکارم درست می گوید.
Iran, Islamic Republic of
ما از این مرجع عالیقدر بیشتر از این انتظار داریم. ایشان که نباید مانند عموم مردم بدون مدرک و از روی مسائل غیر علمی نظر دهند. همچنین واقعا این احساس می شود که با وجود همه مشکلات دولت، ولی در تورم این دولت بسیار بهتر از دولت سازندگی و اصلاحات عمل کرده است. انصافا گرانی بدتر از دوره آقای هاشمی نیست. نظر حضرت آیت الله مکارم در این زمینه چیست؟
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این مرجع انقلابی وفهیم
Iran, Islamic Republic of
من سوالی دارم نمی دونم شما می تونيد جواب بدين يا نه؟
چرا آيت الله مکارم اين روزها که رهبرمعظم به قم سفر کرده اند ديده نمی شوند ؟ايشان کجا هستند؟مسافرت هستند يا مشکلی وجود داره؟...
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این از بزرگواری و حمایت حضرت آیت الله مکارم از ولایت فقیه هست که در این ایام خبر ساز نیستن تا همچنان سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری در صدر اخبار باشد
و ایشان با این کار حمایت قاطع خودشان را از رهبری نشان داده اند
از ایشان متشکرم