سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

ايران‌چك‌هاي ۱۰۰ هزار توماني مشتری ندارد!

شنبه ۲۳ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب: 156658
درحالي كه بانك مركزي اعلام كرده ايران‌چك‌هاي ۱۰۰ هزار توماني كماكان داراي اعتبار هستند و فعلاً از چرخه پولي حذف نخواهند شد اما برخي فروشندگان از دريافت اين چك‌پول‌ها خودداري مي‌كنند و اين ايران‌چك‌ها را غير معتبر مي‌دانند.
به گزارش فارس، طبق اعلام رئيس كل بانك مركزي قرار بود ايران‌چك‌هاي ۱۰۰ هزار توماني از ۵ بهمن‌ماه از طريق پشت‌نويسي در مبادلات استفاده و به تدريج از چرخه بازار پولي خارج شوند ولي درحالي كه بانك مركزي دستورالعمل مربوط به اين برنامه را نيز به بانك‌ها ابلاغ كرده بود در تاريخ مذكور به دليل تعطيلات رسمي كشور و در روزهاي بعد از آن نيز اين اقدام در شعب بانك‌ها صورت نگرفت.

سپس بانك مركزي در دستورالعملي جداگانه در ۹ بهمن به بانك‌ها اعلام كرد كه پيرو بخشنامه صادره از سوي اين بانك، موضوع ابلاغ " دستور العمل نحوه توليد، توزيع، جمع آوري و ابطال ايران چك بانك مركزي جمهوري اسلامي ايران " بدين وسيله به اطلاع مي‌رساند؛ هدف از ابلاغ بخشنامه ياد شده حذف ايران چك يك ميليون ريالي از چرخه مبادلات كشور نبوده و تنها در مرحله خريد و فروش ايران چك در شعب بانك‌ها از خريدار و فروشنده احراز هويت به عمل خواهد آمد.

بانك مركزي در اين اطلاعيه آورده است: بديهي است گردش ايران چك مذكور در مبادلات روزمره ميان مردم و معتمدين برقرار بوده و محدوديتي براي آن وجود نخواهد داشت.

بنابراين از ۹ بهمن بانك‌ها بايد به طور رسمي اين دستورالعمل را مورد توجه خود قرار مي‌دادند و در ازاي دريافت و پرداخت ايران‌چك‌هاي ۱۰۰ هزار توماني از مردم مي‌خواستند كه اين چك‌پول‌ها را پشت‌نويسي نمايند البته بماند كه در روزهاي نخست ابلاغ اين بخشنامه برخي شعب بانك‌ها از اجراي اين امر خودداري مي‌كردند و شنيده‌هاي مردم در اين باره را فقط در حد اخبار تلوزيون عنوان مي‌كردند.

به گزارش فارس،‌ در روزهاي مذكور هر يك از بانك‌ها در اين فرآيند روند خاصي را دنبال مي‌كردند. برخي مطابق روال قبلي، برخي ديگر كم و بيش هم‌جهت با برنامه بانك مركزي و برخي ديگر نيز مسير ميانه را دستور كار خود قرار داده بودند.

بعضي از شعب بانك‌ها از طريق پشت‌نويسي كامل ايران‌چك‌هاي ۱۰۰ هزار توماني را ابطال مي‌كردند؛ به اين معني كه مراجعه‌كننده حتما بايد نام و نام خانوادگي، نام پدر، شماره ملي و شماره همراه خود را پشت ايران‌چك‌هاي ۱۰۰ هزار توماني بنويسد. اما بعضي ديگر فقط به گرفتن امضاء و شماره ملي از مراجعه‌كننده اكتفا كرده و با همين روال اين چك‌پولها را از مردم دريافت مي‌كردند. برخي ديگر نيز بي‌تفاوت به بخشنامه بانك مركزي مطابق روال قبلي خود ايران‌چك‌ها را بدون پشت‌نويسي از مردم دريافت و هنگام درخواست به آنها تحويل مي‌دادند.

اما بايد يادآور شد كه آنچه در اين گزارش مورد توجه قرار گرفته است عدم آگاهي برخي مردم از فرآيند ابطال اين چك‌پول‌هاست. طبق تماس‌هاي صورت گرفته با اين خبرگزاري و همچنين مشاهدات عيني خبرنگار فارس تعدادي از فروشگاه‌ها در سطح شهر هنگام دريافت وجه نقد اجناس فروخته شده خود به مشتريان تأكيد مي‌كنند از ارائه ايران‌چك ۱۰۰ توماني خودداري كنند.

علاوه بر فروشگاه‌ها برخي از جايگاه‌هاي سوخت (پمب‌بنزين‌ها) نيز همين رويه را پيش گرفته‌اند و با نصب اطلاعيه‌هايي خطاب به مشتريان اعلام كرده‌اند كه " از پذيرش چك‌هاي ۱۰۰ هزار توماني معذوريم " .

اين اقدامات درحالي صورت مي‌گيرد كه بانك مركزي بارها به مردم و بانك‌ها اعلام كرده است كه چك‌هاي ۱۰۰ هزار توماني كماكان در چرخه بازار پولي وجود خواهند داشت و فعلاً زمان خروج اين چك‌پول‌ها از بازار نيست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *