جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۶
۱۱

نقدی بر فیلم کلاشینکف/ تیرباران اعتقادات با کلاشینکف!

شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۵۷
کد مطلب: 396689
فیلمی سراسر سردرگم و بلاتکلیف که با نام (رضا عطاران) سعی کرده بفروشد را می‎توان بهترین توصیف برای فیلم سینمایی (کلاشینکف) عنوان کرد.
نقدی بر فیلم کلاشینکف/ تیرباران اعتقادات با کلاشینکف!
به گزارش جهان، محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
پوسترهای فیلم کلاشینکوف پس از نمایش در سینماها حالا در مغازه‎های شهر خودنمایی می‎کند. قصد بر نقد محتوایی بود لیکن محتوای مثبتی در این فیلم نیافتیم که آن را نقد کنیم و صرفاً به بیان چند نکته بسنده می‎کنیم.
 
نام فیلم : کلاشینکوف
 
کارگردان : سعید سهیلی
 
بازیگران : رضا عطاران، جمشید هاشم پور، ساعد سهیلی، فرهاد اصلانی، اندیشه فولادوند، شقایق فراهانی، شهرام حقیقت دوست، جواد عزتی
 
خلاصه داستان : جوانی سرباز به دلیل تجاوز به خواهرش از پست نگهبانی بانک با یک قبضه کلاشینکوف در پی احقاق حق برمی‏آید اما در جریان درگیری با شوهرخواهرش که به نوعی او را دخیل در این موضوع می دانسته مرتکب قتل می شود و در پایان خود نیز به قتل می رسد و خواهر کوچکش با کلاشینکوف و یک راننده خلافکار زندگی تازه‎‏ای شروع می‏کند!
 
فیلمی سراسر سردرگم و بلاتکلیف که با نام (رضا عطاران) سعی کرده بفروشد را می‎توان بهترین توصیف برای فیلم سینمایی (کلاشینکف) عنوان کرد.
 
در این فیلم که پایان آن فاجعه است هیچ پیام درستی به مخاطب منتقل نمی‎شود و به راحتی به مردم آموزش داده می‎شود که هر کس خود را حق می پندارد می‏تواند اسلحه (که می‎تواند نماد هم باشد) به‎دست بگیرد و در پی احقاق حق خود برآید.
 
عادل با بازی ساعد سهیلی در این فیلم در پی تجاوز به خواهرش بجای پیگیری قانونی، احساساتی می‏شود و به دنبال احقاق حق می‎رود و در این راه قتلی صورت می‎گیرد. قتلی که او را به صورت سریالی در کارهای اشتباه فرو می‎برد. اسحله او که نگهبان بانک بوده (کلاشینکف) همراهش می‎شود و به جای معرفی و تحویل خود و اسلحه در پی تأمین پول عمل جراحی خواهرش برمی‏آید.
 
نکته عجیب آنکه در پایان فیلم از راه حرام (گناه) پولی برای عمل جراحی بیمار تأمین می‏شود و رضا عطاران (در نقش رضا کِلاش یا رضا کلّاش) به عادل کمک می‏کند و با زور اسلحه نه تنها این پول را تأمین می‏کند بلکه موفق می‎شود از راه زورگیری با اسحله دیه‎ی برادر دختری که مهرش را در قلب خود احساس می‎کند (و به گفته عادل این مهر و علاقه حاصل چشم‏ چرانی است!) را هم تأمین نماید! به عبارت دیگر با کار خلاف و از راه گناه، دو کار نیک انجام می‎شود و در پایان فیلم هم عطاران (رضا کلاش) به راحتی به زندگی خود ادامه می‏دهد.
 
هدف وسیله را توجیه نمی‎کند. این مفهوم اسلامی چیزی است که عکس آن در این فیلم به نمایش درمی‎آید!
 
امام حسین علیه السلام فرمود : کسی که بخواهد از راه گناه به مقصودش برسد نه تنها به مقصودش نمی‎رسد بلکه به چیزی که از آن گریزان بود نیل پیدا می‎کند. (بحارالانوار، ج 70، ص 392)
 
به راستی این فیلم چه پیامی برای مخاطب دارد؟ دیالوگ‎های دوپهلوی کنایه‎آمیز و بعضاً جنسی که در این فیلم به خصوص از زبان عطاران بیان می‏شود و پایان عجیب آن چه نکته‎ی مثبتی به مخاطب القا می‎کند؟
 
دریدن پرده‎های حیا و نمایش سیگار کشیدن هم که سکه‎ی رایج است. عجیب آنکه همه چهره‎ها از مثبت و منفی در این فیلم سیگار می‎کشند و انگار نه انگار که این کار حرام است. در سکانسی از این فیلم شقایق فراهانی (در نقش خواهر باردار عادل) نشان داده می‎شود که در خانه مشغول لاک زدن به ناخن است. حالا سؤال اینجاست. اولاً چه شخصیت‏ پردازی مؤثری در مورد او انجام شده و ثانیاً بجز لاک زدن آیا نمی‏شد کار دیگری را نمایش داد؟!
 
در یک جمله اگر بخواهیم درباره فیلم کلاشینکف چیزی بگوییم بهترین توصیف این است:
(این فیلم به واژه‎ی (بَد) هم بدهکار است)
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


وای چه فیلم بدی. عجب نقدی .
رضا
مسولین محترم ارشاد !!!!
سازندگان محترم فیلم !!!!!
پاسخ آقای لطفی زاده چیست ؟
اگر این انتقادات وارد باشد که فاجعه است !!!!!
در این صورت چرا اجازه ساخت و چرا اجازه اکران گرفته؟
پاسخ دهید.
از فیلمی که عطاران توش بازی کنه انتظار دیگه ای هم نمیشه داشت .
واقعا نویسنده این مقاله تحلیل و یا به قول خودش نکات بهتر پیدا نکرده ؟!! که مجبور شده این مقاله سطحی و کلیشه ای و بدور از تخصص در حوزه دین و هنر به نگارش در بیاورد ؟؟؟ با تشکر
Iran, Islamic Republic of
حالا شما بیا و لطف کن با تحلیل عمیق و اندیشمندانه خود همه ما را به فیض کامل برسان!
باشه از این به بعد از مردم میخوایم غیرتشون رو هم به پلیس واگذار کنند - نقد شما از دریچه تفکر جامعه مدنی است که اون رو هم قبول ندارید
میثم
Iran, Islamic Republic of
سیگار کشیدن حرامه؟؟؟!!!
دکتر محمد لطفی زاده
بسمه تعالی. با سلام و احترام
به فتوای حضرت آیت الله مکارم شیرازی سیگار کشیدن حرام است و ایشان کتابی با عنوان (چرا سیگار حرام است؟) منتشر فرموده اند.
قاطبه مراجع معظم هم حرمت سیگار را متوجه ضرر قابل توجه رساندن به بدن نموده اند که با بررسی علمی امروزی کاملاً حرمت آن واضح است.
جهت استحضار عرض می شود که مجموع مرگ ناشی از مصرف سیگار در دنیا از مجموع مرگ ناشی از سه بیماری خطرناک ایدز، مالاریا و سل بیشتر است. حالا تو خود بخوان حدیث مفصل از این مجمل.
با تشکر از نقد همه بینندگان محترم. (نویسنده نقد)
پرهام
United Kingdom
بله پسرم بسیار حرام است و جهنمی سوزان و نالان در راه است
یاابوالفضل
باسلام این فیلم به شکل کنایه آمیزی نظام و دستگاه قضارو ناتوان از گرفتن حق مظلوم معرفی می کنه ونباید اکران می شد از سینمای روشنفکری بیمار بیشتراز این انتظار نمی رود .
نیما
فیلم بسیار خوبی هم بود ...