جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۹
۱۵

تهاجم مستانه به دین / نقدی بر فیلم حاجی فرح بخش!

يکشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۲۱
کد مطلب: 408504
آیا عادی شمردن ارتباط نامحرم آنهم تنها زیر یک سقف در تضاد با این روایت نیست که رسول اعظم صلی الله علیه و آله می‎فرماید : هیچ مردی با زن نامحرمی در خلوت سخن نمی‎گوید مگرآنکه در دل نسبت به او رغبت پیدا می‎کند.
تهاجم مستانه به دین / نقدی بر فیلم حاجی فرح بخش!
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به تازگی فیلم سینمایی (مستانه) در شبکه خانگی توزیع شده است. به این بهانه نکات زیر در نقد محتوایی این فیلم (و نه نقد مبتنی بر فنون سینمایی) تقدیم می‌شود.
 
نام فیلم : مستانه
 
کارگردان : محمدحسین فرح‎بخش
 
بازیگران : سحر دولتشاهی، باران کوثری، فرهاد اصلانی، میلاد کی‌مرام، آتیلا پسیانی
 
خلاصه داستان : یک بازیگر مشهور سینما مورد تعرض قرار می‎گیرد اما در مراجعه به دادگاه نمی‎تواند حقانیت خود را ثابت کند و ...
 
و حالا چند نکته درباره‎ی این فیلم :
 
1 -  محمد حسین فرح‎بخش در برنامه هفت سیما گفته بود که فیلم مستانه ضددینی نیست و نمی‎تواند فیلم دینی بسازد و وزارت ارشاد هم به فیلم ضد دینی مجوز نمی‎دهد. او مدعی شده بود فیلم‎هایی ساخته که با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و بنابراین ذیل نظام جمهوری اسلامی ایران و بدون هرگونه اشکال به لحاظ شرعی بوده است. این حرف همانی است که در فیلم مستانه هم از زبان بازیگر این فیلم بیان می‎شود. جایی که باران کوثری در نقش وکیل مستانه می‎گوید عکس‎های بدحجاب بازیگران زن در اینترنت مبتذل نیست و این تنها نگاه متحجرانه‎ عده‎ای مذهبی‎نما است وگرنه این تصاویر متعلق به فیلم‎هایی است که از ارشاد مجوز گرفته‎اند. در مورد ساخت فیلم‎های محمدحسین فرح‎بخش که او را (حاجی) خطاب می‎کنند بسیار می‎توان و باید گفت اما به یک نکته بسنده می‎کنیم که متأسفانه تصاویر بزک‎کرده بازیگران زن و لباس‎های نامناسب و تنگ در فیلم‎های او بر بدن بازیگران و کلوزاپ چهره‎های آرایش شده به مثابه‎ی شرکت‎کنندگان در جشن عروسی و غیره از جمله مواردی است که لابد (حاجی) معتقد نیست اینها حرام است. شاهد این مدعا آنکه در برنامه هفت به صراحت می‎گفت که حرامی مرتکب نشده است و شرع را بهتر از هر کسی می‎شناسد! قابل تأمل آنکه وی در تصاویر پشت‎صحنه به بازیگران گوشزد می‎کند که حجاب خود را حفظ کنند و حتی یک تار موی آنان هم بیرون نباشد!!! این در حالی است که انبوهی از تصاویر ضدعفاف و شرع در لباس و حرکات و آرایش بازیگران به مخاطب عرضه می‏شود و معلوم نیست این چه اسلامی است که زن هر خودنمایی می‎تواند انجام دهد اما فقط موی خود را نباید نمایش دهد!
 
2 -  در این فیلم ظاهراً دو نامحرم با مستانه در ارتباط هستند. یکی فرهاد (آتیلا پسیانی) و دیگری خسرو (میلاد کی‏مرام). اولی چه بسا قصد ازدواج دارد و به خانه مستانه رفت و آمد دارد و دومی معلم پیانوی خواهر مستانه است و اسیر هوای نفس!
 
این تفسیر ساده از این فیلم است. اما تفسیر عمیق‎تر آن است که به مخاطب نشان داده می‎شود یک فرد بیمار و وحشی (به بیان بازیگر فیلم) می‎تواند به مستانه تعرض نماید و این در حالی است که نامحرم دیگر علیرغم آنکه با مستانه در ارتباط است به او دست‎درازی نمی‎کند. پس اصل اختلاط محرم و نامحرم اشکالی ندارد! در بخشی از این فیلم وکیل مستانه می‎گوید در جامعه امروزی ما غیرعادی نیست که زن و مرد نامحرم دقایقی زیر یک سقف (تنها) باشند اما رابطه غیرمشروع حاصل توحش و بی‎ارادگی یکی از طرفین است!
 
حالا به نظر شما این فیلم با بیان اینچنینی توهین به روایتی نیست که می فرماید : امیرالمؤمنین علی علیه‎السلام به زنان جوان سلام نمی‎فرمود تا مبادا بیش از ثواب سلام گناهی متوجه ایشان گردد!
 
آیا عادی شمردن ارتباط نامحرم آنهم تنها زیر یک سقف در تضاد با این روایت نیست که رسول اعظم صلی الله علیه و آله می‎فرماید : هیچ مردی با زن نامحرمی در خلوت سخن نمی‎گوید مگرآنکه در دل نسبت به او رغبت پیدا می‎کند. قسم به خدایی که جانم در دست اوست مردی با زنی خلوت نمی‎کند مگر اینکه شیطان (برای به گناه انداختن آنان) وارد می‎شود.
 
متاسفانه در این فیلم از زبان وکیلی که زن مورد تعرض قرار گرفته او را مذهبی نما می‎داند و حتی بارها در این فیلم از ناسزا و الفاظ زشت در مورد او استفاده می‎کند گفته می‎شود که خلوت زن و مرد نامحرم برابر شرع مقدس اسلام زمینه گناه را فراهم می‎کند و در مقابل فرد مورد تعرض واقع شده طوری وانمود می‎کند که انگار این حرف‌ها استفاده ابزاری از دین و متحجرانه است!
 
3 -  مستانه در این فیلم با لحنی حق‎به‎جانب می‎گوید : (من کار بدی نکردم که باید اینگونه مجازات شوم) و این در زمانی است که او به دلیل ارتباط نامشروع به حکم دادگاه شلاق خورده است!
 
اصرار در گرم‎گرفتن با معلم پیانوی خواهرش بطوریکه وی از انگشتان کشیده و نوع عطری که مستانه استفاده کرده می‎گوید، تعارف به ماندن در منزل پس از اتمام درس پیانو، سپردن خواهرش به معلم نامحرم (با عبارت حواستون به مریم باشه من مشغله زیادی دارم)، گرم‎گرفتن معلم پیانو با شاگردش (با بکاربردن عبارت مریم جون و تغییر عبارت خانم صدر به مستانه خانم)، انتخاب معلم مرد(نامحرم) برای خواهر جوان مستانه در منزل، راه دادن معلم (مرد نامحرم) به خانه وقتی مریم نیست، پوشش غیراسلامی و نامناسب مقابل مرد نامحرم در منزل، بگوبخند کردن با فرهاد (نامحرم) جلوی خسرو از جمله کارهای بدی است که مستانه مدعی است مگر بد است؟!
 
4 -  این فیلم با توجه به پشت‎صحنه به نمایش درآمده در پایان فیلم و دیالوگ وکیل خسرو، به نظر می‎رسد در صدد تولید جوابیه در مقابل اظهارات فرج الله سلحشور کارگردان مجموعه یوسف پیامبر درباره زنان بازیگر و سینما هم بوده است. مستانه در این فیلم می‎گوید هر زن در هر شغلی می‎تواند اجازه ندهد که مورد سوء استفاده قرار گیرد یا در پاسخ به ادعای جریحه دار شدن عفت عمومی با نمایش تصاویر بدحجاب بازیگران زن در اینترنت (و چه بسا در پرده سینماها) می‎گوید : تا شئونات را چی بدونین؟ این نگاه مریض شما است که باعث می‎شود در زندگی مردم سرک بکشید. وکیل مستانه هم می‎گوید : عکس‌ها از نظر شما مبتذل است وگرنه مربوط به فیلم‎هایی است که در همین نظام با مجوز وزارت ارشاد تولید شده‌اند! او به وکیل خسرو می‎گوید : شما به فرهنگ و سینمای مملکت توهین کردید (در حالی که مشابه اظهارات سلحشور را داشته است) و خوشحالم که مردم این افکار متحجرانه امثال شما را ندارند!
 
5 -  در این فیلم حرف درستی هم وجود دارد و آن بیان اینکه زن می‎تواند با رفتار اشتباه خود زمینه تحریک را فراهم ‎کند. متاسفانه این حرف درست از زبان نماینده دادگستری زده می‎شود که می‎گوید : زن تا خودش نخواهد اجازه تجاوز نمی‎دهد (اما با نگاه معنادار وکیل مستانه در طرد این سخن مواجه می‌شود) و یا وکیل خسرو (متجاوز) می‎گوید : هر منکری انگیزه می‎خواهد و علت جرم تحریک ایجاد شده از سوی مستانه بوده است. در این فیلم وکیل فرد متجاوز فردی با ظاهری مذهبی که از اسلام سوء استفاده می‏کند نمایش داده می‎شود و اعتقادات اسلامی از زبان او بیان می‎شود و یا از زبان نماینده دادگاهی که به گمان مستانه عدالت را رعایت نکرده است به مخاطب ارائه می‎گردد.


 
6 -  وکیل مستانه در دادگاه می‎گوید : فضای نا امن حاصل خودنمایی برخی بازیگران سینما نظیر مستانه نیست بلکه فضای ناامن آن است که خسرو (فرد متجاوز) برای امثال موکل من ایجاد کرده است!
 
این درست است که مرد نامحرم باید چشم خود را مواظبت کند (به بیان قرآن کریم) و از ارتباط و شوخی با نامحرم به شدت پرهیز نماید (به بیان قرآن کریم و روایات) اما زن هم اجازه خودنمایی ندارد (به بیان قرآن کریم و روایات) و حتی نباید طوری رفتار کند که اگر فردی در دل مریض است به گناه اقدام کند (تصریح قرآن کریم)
 
حال در این فیلم طوری به مخاطب القاء می شود که بدحجابی برخی بازیگران زن سینما اشکالی ندارد و مشکل از بددلی مردانی است که به گناه می‎افتند و حتی فرهاد (نامحرم) در این فیلم نماد مردی است که با وجود محرمنبودن اما تعرضی هم در ارتباط دوستانه با مستانه نداشته است! به نظر شما این نوع القاء به مخاطب با اسلام در تضاد نیست؟
 
7 -  سکانس کوتاه چادر به سر کردن مستانه و پخش اذان هم از شاهکارهای فرح‎بخش است. مستانه که پوشش نامناسبی دارد به یکباره در یکی از اماکن متبرکه نشان داده می‎شود تا به مخاطب القاء شود که او هم فردی مذهبی است (و البته به نظر می رسد این کار استفاده ابزاری از چادر و دین باشد)
 
8 -  در پایان فیلم هم از زبان محمد متوسلانی به مستانه گفته می‎شود که او هم دردکشیده و در دادگاه این مملکت به لطف تندروهای اول انقلاب تحقیر شده است! او با بیان اینکه مردم حرف آخر را می‎زنند به مستانه می‎گوید : (مرغ زیرک چون به دام افتد تحمل بایدش) و از او می‎خواهد صبر کند!
 
در یک جمله باید گفت یک آسیب اجتماعی که قرار بود در فیلم مستانه مورد نقد واقع شود به صدور بیانیه‎های متعدد علیه اسلام و قوه قضائیه تبدیل شده است.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


این یارو مثل...داره از اسلام ارتزاق میکنه یک مدت به عنواتن معلم دینی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!الان هم کارگردان؟؟!
پدر رانت بگید بهتر از حاجی است
فرزاد
آقايون چرا صورت مسئله رو اشتباه متوجه شدين و جواب اشتباه ميدين. اولا همين توهين هايي كه همين نفر قبلي داره ميكنه خودش جزو گناه هاي كبيرس. گناه گناهه چطور اون آقا كه داريد به اصطلاح حاجي خطاب ميكنيد گناه كاره اين آقا كه نظرش رو تأييد كرديد گناه كار نيس گناه گناهه ابعادش مهمه ولي باز هم همون گناهه. در همين به اصطلاح نقد و نكته شما خودتون كارگردان رو زير سوال برديد و ميگيم گناه نه ولي به يك انسان داريد توهين و كنايه ميزنيد. شما خودتون همينجا داريد از مثالهايي استفاده ميكنيد كه حجو اسلاميش نقد اشتباهه. مگر حجوم تندروها در اول انقلاب دروغه؟ اين فيلم حمايت از اين بازيگر نيس صورت سوال رو دوباره بخونيد اين فيلم كاملاً بيانگر محل و جايگاه و خواستگاه زندگي ماست كه مابايد خودمون رو با اون وقف بديم و در اين فيلم اين بازيگر اينطور نبوده. كارگردان داره به ما ميگه مواظب باشيد. يك مشكل اجتماعي رو با واقعيت ها بيان ميكنه. آيا استخدام يك معلم مرد در ايران وجود نداره براي خانومها. آيا تعليم رانندگي ها مرد به شرط وجود يك خانم ديگر براي تعليم يك خانم قرار نميدن؟ آيا اين 3 نفر در يك مكان بسته نيستن؟ والا موقعي كه مأمور مارو ميگيره با دختر ميگه تو يه مكان بسته‌ايد. پس اين هم كه خود دولت اجازه داده بايد زير سوال برد؟ يا نه طبق رويكرد زمانه جلو رفت؟ با اين كه فيلم سكوت بره ها بيش از 20 ساله در جهان اكران شده (و در ايران هم داراي دوبله استثنايي هست) هنوز هم كه هنوزه دختران از سوار شدن به ون امتناع ميكنن و ترس درونشونه. پس اين نشون ميده اون فيلم به هدفش رسيده. اين فيلم هم همينطور بيانگره اينه كه سري كه درد نميكنه براي چي بايد دستمال بست. اينه صورت مسئله آقايون
Iran, Islamic Republic of
خدا اجرتون بده. ان‌شاءالله با اولیای خدا محشور بشید. بعد دیدن این فیلم مشمئز کننده و آشغال به تمام معنا، این حرفها و نقدها توی گلوم گیر کرده بود که دیدم شما هنرمندانه و به زیبایی بیانش کردین. دمتون گرم
سپهر
Argentina
سلام دوستان .مسئله فیلم این نبود .شما هم لطفا سینما رو سرکوب نکنین .وفیلم به هیچ وجه قصد نمایش صحنه مبتذل نداشت
Iran, Islamic Republic of
وقتی صحنه آخر فیلم که بازیگر با چادر در صحن امامزاده دیده می شود را در کنار مابقی فیلم قرار می دهیم، کاملا ساختگی بودن و نچسب بودن این دو صحنه مشاهده می شود. این دو طرز فکر کاملا در خلاف جهت هم هستند: کسی معرفت(هرچند ناچیز) زیارت امامزاده دارد نمی توانند استدلالی مشابه استدلالهای فیلم در تایید بدحجابی داشته باشد. بنابراین، بیشتر به نظر می رسد برای منظورهای دیگری چنین صحنه ای قرار داده شده است. ضمنا، اصلا حذف این صحنه هیچ خللی به کلیت داستان وارد نمیکرد! این مساله موید این است که باوجود شعارهای پرطمطراق در فیلم، کارگردان دست به دامن این چنین صحنه های کلیشه ای شده است!
Iran, Islamic Republic of
من امروز این فیلمو دیدم و اومدم نقدشو بخونم ایراننن پر شده از شماهایی ک فکر میکنید فقط خودتون خدا دارین فقط خوذتدن میتونین برین تو امامزاده خودتون میتونین به فقرا کمک کنید نذری بدین.....دل همه رو خون میکنید با حرفاتون شما اصل قصه رو ول کردین چسبیدین به فرعیاتش....جمع کنین
Iran, Islamic Republic of
مطلبی که از نظرها دور مانده است این است که، مطابق قوانین (ادله اثبات دعوی) قهرمان فیلم اگه در اروپا و امریکا هم به دادگاه شکایت کند باز هم کمابیش همین نتیجه را خواهد گرفت! چالش بزرگ در کل فیلم، موضوع تقابل بین اخلاق و قانون در برخی حوزه ها است! اگر یادتان بیاید فیلمهای خارجی با همین مضمون را دیده ایم که موید این ادعا است. دوستان دست اندرکار فیلم، تفاوت بین اخلاق و قانون را درک نمیکنند! متاسفانه از این عدم درک، ناجوانمردانه در جهت تحقیر مذهب و دین استفاده شده است. دین ما بر خلاف مسلکهای غربی و شرقی، برای برون رفت از این تقابلهای اخلاقی-قانونی راه حل ارائه می دهد. اما دست اندرکاران فیلمهای به دلیل مطالعات غیر بومی، از آنها بی اطلاعند.
Iran, Islamic Republic of
یک فیلم به شدت یک جانبه که بغض و کینه و افکار خشن فرو خورده عده ای از هنرمندان رو بی انصافانه فریاد میکنه. ...
Iran, Islamic Republic of
ولی در کل میلاد کی مرام بازیگر خوبیه و خیلی مستعده ولی متاسفانه تا الان بخت یارش نبوده یا انتخاب های خوبی نداشته و متاسفانه همش فیلم های سطح پایین و غیرارزشی کار کرده که مخاطب خاص داره. واقعا فیلم هایی مثل مستانه و ملی و راه های نرفته اش و غیر مجاز، به شخصیت هنريش آسیب زده و محبوبیتش رو کم میکنه.
Iran, Islamic Republic of
آره از نظر شما طرف باید نقش یوزارسیفو بازی کنه تا خوب جلوه کنه
Iran, Islamic Republic of
نقد خوبی بود ولی همشو قبول نداشتم درسته که زن هم با رفتاراش می تونه توی این اتفاق سهم داشته باشه ولی در هر صورت تجاوز تجاوزه درست مثل خونه ای می مونه که درش وا مونده بعد دزد اومده دزدی کرده درسته که صاحب خونه مستحق سرزنش ولی باز بودن در خونه چیزی از گناه دزد کم نمی کنه.
Iran, Islamic Republic of
خیلی نیاز به نقد نبود، سناریوی این فیلم کپی فیلم "ماتیک" Lipstick تولید سال 1976 امریکاست، حتی خواهر مستانه و معلم پیانو !
شیرین صفوی
Iran, Islamic Republic of
یعنی هر مرد و زنی اگه یک لحظه تنها باشن حتما مورد حمله افکار و هوس شیطانی قرار میگیرن ؟؟؟؟ !!!! بابا بس کنید...
نسترن
Iran, Islamic Republic of
جدای از نقدهایی که گفتین درمورد نگاه فیلم به دین و سینما و ..... من خیلی از فیلم بدم اومد بخاطر فن و تکینک بد خود فیلم. خیلی آماتوری و افتضاح ساخته شده و بازیگرا افتضاح بازی کردن. یعنی آدم بدنش مور مور میشه با دیدن این فیلم بی محتوا و پر از ایراد فنی و تکنیکی. خیلی بد ساخته شده و خیلی بد بازی کردن توش
Iran, Islamic Republic of
موافقم بخصوص صحنه های دادگاه..‌انگار کلاس درسه.‌‌‌نویسنده باید مطالعات همه جانبش بیشتر باشه ن از رو احساسات