جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

۸ تالاب ایران درمعرض خطراند

چهارشنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۲
کد مطلب: 356601
مشاور رئیس سازمان محیط زیست با تأکید بر احیای دریاچه ارومیه و قرار گرفتن آن در اولویت احیای تالاب‌های کشور، گفت: هم‌اکنون هشت تالاب ایران در لیست مونترو قرار دارد.
به گزارش جهان، اسماعیل کهرم در گفت‌وگو با فارس؛ با بیان اینکه احیای تالاب‌ها به خصوص تالاب‌های در معرض خطر یکی از اولویت‌های معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در سال جاری است، اظهار داشت: دریاچه ارومیه شاخص‌ترین تالابی است که باید مورد توجه سازمان محیط زیست برای احیا باشد.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست در ادامه داد: البته هم‌اکنون نیز در حال برنامه‌ریزی و تعیین راهکارهای موثر برای احیای این دریاچه هستیم.

وی ابراز داشت: در این میان اولویت با تالاب‌هایی است که در لیست مونترو قرار دارند که از جمله می‌توان به تالاب هامون، میانکاله، ارومیه، انزلی و ... اشاره کرد.

مشاور رئیس سازمان محیط زیست یادآور شد: هم‌اکنون هشت تالاب کشور در لیست مونترو قرار دارد که لازم است برنامه‌های لازم به منظور احیای آنها و در نهایت خروج از لیست مونترو انجام شود.

به گزارش فارس؛ معاهده‌ رامسر در سال ١٣٤٩ به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر شکل گرفته و بر مبنای آن، کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب‌های ثبت‌شده حفاظت کنند. در ابتدا این معاهده به امضای نمایندگان ۱۸کشور شرکت‌کننده رسید، اما امروزه ۱۶۰کشور جهان عضو این پیمان هستند. تالاب‌های مشمول این پیمان با نام "تالاب رامسر" مشخص می‌شوند

در ایران ٢٥٠ تالاب به مساحت دو میلیون و ٥٠٠ هزار هکتار وجود دارند که ٢٢ تالاب از مجموع این تالاب‌ها در لیست کنوانسیون رامسر به ثبت رسیده‌اند.

مونترو" نام یکی از شهرهای کشور سوئیس است که تمامی تالاب‌های که با "خطر نابودی و تغییرات اکولوژیکی" روبرو هستند در لیست سرخ مونترو قرار می‌گیرند. لیست مونترو در چهارمین نشست اعضای بلندپایه کنوانسیون رامسر به تصویب رسیده است.

این لیست که شامل تالابهای آسیب دیده و در معرض آسیب می شود ،‌ Montreux نام دارد که در فارسی مونترو نوشته می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *