جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۲
تاریخ شفاهی و تصویری ایران:

چرا از آمریکا F۱۴ خریدیم؟

سه شنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۳۲
کد مطلب: 396625
معاون مطالعات نیروی هوایی در مراسم رونمایی پروژه تاریخ شفاهی ایران - عصر پهلوی دوم گفت: پاسخ سوالاتی چون چرایی خرید F۱۴ از آمریکا، یا چگونگی رفت‌و‌آمد اسرائیلی‌ها به ایران در این پروژه موجود است.
به گزارش جهان به نقل از خبرنگار مهر، مراسم رونمایی از پروژه تاریخ شفاهی ایران - عصر پهلوی دوم، با حضور جمعی از محققان و مسئولان فرهنگی کشور، پیش از ظهر امروز سه‌شنبه ۲۵ آذر در کتابخانه ملی برگزار شد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حبیب‌الله حسنی قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در این برنامه گفت: این برنامه‌ها باید با نقد همراه باشند. بعد از دیدن و مطالعه آثار این پروژه، گفتم چه خوب می‌شد اگر تاریخ شفاهی همراه با عبرت‌ها و معرفی آن‌چه که به پیروزی انقلاب انجامید، همراه بود.

من و تختی مساوی بودیم، اما...

وی در ادامه به بیان خاطراتی پرداخته و گفت: در بلاروس بودم که الکساندر مدوید اسطوره ۱۲ سال کشتی جهان در بیمارستان و تحت جراحی قلب بود. به عیادت او رفتم و وقتی با قرائت آیات قرآن به محل جراحی قلبش دست کشیدم و او را با قرآن بدرقه کردم، اشک در چشمان مردی که ۸۰ سال در حکومت کمونیستی زندگی کرده بود، جمع شد. این کشتی‌گیر همان مردی بود که در رده‌ای برابر جهان‌پهلوان تختی قرار داشت و تختی با علم به این‌که زانوی چپ او مجروح است، از آن موضع زیر‌یه‌خم او را نگرفت. او به من گفت مردان ایران همیشه به مردانگی شهره هستند. من و تختی همیشه مساوی بودیم ولی به خاطر کاری که با من کرد، او برای همیشه پهلوان شد.

حسنی در ادامه گفت: در بنیاد شهید هم مانند این‌جا باب، خاطرات و تاریخ شفاهی را باز کرده‌ایم. امروز پدران و مادران شهدای ما، بالای ۸۰ سال و همسران شهدا بالای ۵۰ سال سن دارند و آن‌چه اینان از خاطراتشان چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، نقل می‌کنند، مهم است. در این فکر هستیم که این اسناد و خاطرات را از سینه‌های این افراد استخراج کنیم؛ مطالبی که هویت و اصالت ما ناشی از آن‌هاست.

قائم‌مقام نماینده ولی‌فقیه در بنیاد شهید گفت: متجاوز از ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار سند را که بسیاری از آن‌ها هم در گروه تاریخ شفاهی جا می‌گیرند، در بنیاد شهید نگهداری می‌کنیم. به نظرم نگاه به تاریخ شفاهی باید وسیع‌تر و عبرت‌آموز و هدفمند باشد، به نوعی که در کنار مفهومی مانند انقلاب اسلامی، برای آن تعریف داشته باشیم.

اسرائیلی‌ها چگونه به ایران آمدند

امیر سرتیپ خلبان حسین چیت‌فروش‌ معاون مطالعات و تحقیقات نیروی هوایی نیز در این برنامه با اشاره به کتاب مربوط به سپهبد عبدالله آذربرزین گفت: مگر می‌شود بدون آشنایی با دیروز، درباره امروز اظهار نظر کرد؟ اسرائیلی‌ها چگونه به ایران می‌آمدند و می‌رفتند؟ پاسخ این سوال به دقت در کتاب مربوط به آذربرزین آمده است. ما در زمان پهلوی دوم، خرید تجیهیزات زیادی از آمریکا داشتیم. جنگنده و تجهیزات F۱۴ را فقط ما و آمریکا داشتیم. این خوب بوده یا بد؟ به جای ۷۰ فروند F۱۴ می‌توانستیم ۲۰۰ فروند F۱۵ داشته باشیم. در این مورد ۲۷ صفحه گزارش در این کتاب که آقای دهباشی کار کرده، مطلب درج شده است.

وی در ادامه گفت: آذربرزین فقط یک چهره نظامی نیست. خواندن تاریخ شفاهی از زبان ایشان، برای هر وزارتخانه‌ای لازم است تا بدانند تهیه آیین‌نامه صحیح، ساختار، دستورالعمل و... یعنی چه. هرکس از صاحب‌نظران نیروی هوایی این کتاب را می‌دید، می‌پرسید دهباشی کیست که سوالاتش این‌قدر تخصصی است؟ بعد از این کتاب، تاریخ شفاهی رونق گرفت و پرچم بالا رفت. به قول آقای آشنا، ما کتاب‌خوان، کم داریم ولی به نظرم اگر حرفی، حرفه‌ای باشد، کتابخوان برای خواندنش پیدا می‌شود.

در ادامه این برنامه از مجموعه تاریخ شفاهی پهلوی دوم رونمایی به عمل آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Latvia
اگه همون هواپیما رو تو جنگ نداشتیم الان...
متاسفانه از امسال شما که نمی فهمند چی می گن ..تو مملکت کم نداریم
مطلب ربطی به جواب شما نداشت