جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۹
۱۵
آیا قرار است داعش دوباره تقویت شود؟

چهار هدف اصلی آمریکایی‌ها از طرح مجدد تجزیه عراق به 3 کشور

دوشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 420815
بر اساس گزارش رسانه ها، سیاستگذاران جمهوری‌خواه کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا چند روز قبل با اشاره به نگرانی های روزافزون از آن چه به زعم خود، نفوذ ایران در دولت بغداد خوانده اند، در طرحی،‌ خواستار به رسمیت شناخته شدن کشورهایی برای شبه نظامیان کرد و سنی عراق شده بودند.
چهار هدف اصلی آمریکایی‌ها از طرح مجدد تجزیه عراق به 3 کشور
گروه بین الملل جهان نيوز: در این طرح دفاعی سالیانه، کمیته خدمات مسلح کنگره آمریکا بودجه ۷۱۵ میلیون دلاری را برای کمک به نیروهای عراقی که در حال مبارزه با داعش هستند، اختصاص داده است. حداقل ۲۵ درصد این بودجه به نیروهای پیشمرگه، شبه نظامیان سنی و گارد ملی اهل تسنن اختصاص خواهد یافت.

در این لایحه آمده است که باید برای نیروهای پیشمرگه کرد که عنوان نیروهای امنیتی با یک مأموریت ملی عمل کرده و همچنین گارد ملی سنی عراق، یک کشور در نظر گرفته شود. اجرای این طرح اجازه خواهد داد تا این نیروهای امنیتی به‌صورت مستقیم کمکهای آمریکا را دریافت کنند.

بر اساس قانونی که باید وضع شود از نیروهای شیعی خواسته می شود که به گارد ملی بپیوندند و حمایت از آنها پایان می یابد.

این در حالیست که دولت عراق مخالفت خود را با پیش‌نویس طرح خطرناک و تجزیه طلبانه کنگره آمریکا در خصوص تعامل مستقلانه با کردها و اهل‌سنت عراق اعلام کرده است.

دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: در حالی که دولت عراق از تلاش‌های تمام دولت‌هایی که کنار عراق در جنگ با تروریست‌های داعش قرار دارند، استقبال می‌کند، ما به همه تأکید می‌کنیم که تعامل با دولت عراق، همچنان در چارچوب احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی عراق است که دولت عراق آن را در چارچوب اصول و تأکیدهای مستمر در مذاکرات خود با این کشورها قرار داده است.

در این بیانیه آمده است: با معیارهای دوگانه با دولت عراق از سوی طرفهای خارجی مخالف هستیم و تأکید می‌کنیم که هرگونه تسلیح (گروه‌های عراقی) فقط باید از طریق دولت عراق بر اساس طرحهای نظامی که وضع کرده، صورت گیرد.

در این بیانیه آمده است که پیش‌نویس طرح کمیته روابط خارجی کنگره آمریکا مردود است و این طرح منجر به شکاف‌های بیشتر در منطقه خواهد شد.

از سوی دیگر حیدر العبادی در گفتگوی تلفنی با بایدن مخالفت کشورش با قوانین و طرح هایی که وحدت کشور را تضعیف می کند و ناقض حاکمیت ملی است تاکید کرد.

علاوه بر این هیئت علمای و پارلمان عراق مخالفت صریح و قاطع خود با طرح کنگره آمریکا برای تقسیم عراق را نیز اعلام کردند.

لازم به ذکر است که جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا در ژوئن سال ۲۰۱۳ خواستار برپایی اقلیم شیعی، سنی و کردی شده بود و راهکار بحران عراق را تبدیل آن به سه اقلیم دانسته بود.

اما چرا آمریکایی ها دوباره به فکر زمینه سازی برای تجزیه عراق افتاده اند؟


الف: می توان این علاقه مندی به تجزیه عراق را به رقابت های داخلی آمریکا مرتبط کرد. پیشنهاد دهندگان این طرح جمهوریخواهان هستند. جمهوریخواهان در ماه های اخیر انتقادات زیادی به سیاست خارجه اوباما وارد کرده اند. آنها دولت دموکرات اوباما را متهم به ضعف در قبال داعش و دولت سوریه و ایران متهم می کنند.

به همین دلیل معتقدند باید اوباما در سیاست خارجه خود تهاجمی تر عمل کند. جمهوریخواهان با پیشنهاد این طرح به دنبال نشان دادن قاطعیت خود در سیاست خارجه آمریکا هستند و از این طریق البته تلاش می کنند اوباما را نیز تحت فشار قرار بدهند.

ب:
تاکنون دولت اوباما نسبت به این طرح واکنش جدی نشان نداده است. به همین دلیل شائبه همراهی دولت اوباما با این طرح بیشتر شده است. در یک نگاه کلی آمریکایی ها در نهایت به دنبال تجزیه کشورهای قدرتمند مسلمان در منطقه هستند و ریشه این طرح به همین نگاه کلی آمریکا بر می گردد.

اما پس از حمله داعش به عراق، آمریکایی ها مدتی تجزیه عراق را در آن شرایط چندان مساعد نمی دانستند. آنها تشکیل یک دولت سنی در مناطق سنی نشین و دولت کردی در کردستان عراق را گرچه دنبال می کردند ولی تمایلی به شکل گیری این دولت ها به خصوص در مناطق سنی نشین با داعشی ها نداشتند و به دنبال مهره های مطیع تری بودند. با تضعیف داعش آمریکایی ها یکبار دیگر تجزیه عراق را دنبال می کنند.

ج:
بی شک یکی از دلایل مطرح کردن چنین طرح تجزیه طلبانه ای درباره عراق مهار نفوذ ایران در عراق و همچنین گروه های وابسته به مقاومت است. آمریکایی ها به خوبی می دانند با شکست نهایی داعش – که خیلی دور نیست- دولت عراق و گروه های مقاومت که عامل اصلی این پیروزی خواهند بود به اوج محبوبیت و ثبات خواهند رسید و تجزیه عراق را در آینده بسیار مشکل تر خواهد کرد. به همین دلیل در این مقطع زمانی آمریکایی ها یکبار دیگر به دنبال زمینه سازی برای تجزیه عراق هستند.

د:
برخی از ناظرین تحولات عراق نیز معتقدند آمریکایی ها با این طرح به دنبال نوعی اختلاف اندازی جدید بین گروه های سنی، شیعه و کرد با یکدیگر هستند. این اختلاف از یک طرف تجزیه عراق را کلید می زند و از سوی دیگر داعش را تقویت می کند. تقویت داعش یک فایده راهبرد منطقه ای برای آمریکا دارد و آن اینکه همچنان دولت عراق و محور مقاومت را مشغول داعش می کند و از رسیدن به دیگر هدف گذاری ها در منطقه باز می دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
چقدر آمريكايي ها پر رو هستند و رسما دارد در درباره تجزيه كشور ديگري تصميم مي گيرد !!!
Iran, Islamic Republic of
ولی بنظر من باید شیعیان اعلام کنن ک در صورت تجزیه قسمت شیعی عراق طی رفراندومی به ایران ملحق میشه و استانی از ایران میشود...در اون صورت ایران با کویت و عربستان مرز مشترک پیدا میکنه
اگه این حرف رو بزنن خوده عربستان پول میده تا عراق تجزیه نشه :))
Iran, Islamic Republic of
فعلا که دولت ایران مخصوصا با حرفهای یونسی مشاور روحانی، خودش کاری کرد که عراقی ها رابطه شون با ایران رو کم کنند و دست نیاز به آمریکائیها دراز کنند. وقتی دولت در قبال حرفهای یونسی موضعی نمیگیره یعین اون حرفها رو تایید میکنه و اوضاع همین میشه که میبینیم
Mohamad
اونا یونسیو نمیشناسن اونا حاج قاسمو میشناسن
ابراهیم
Iran, Islamic Republic of
عراقو ولش کل منطقه رو بچسب که برای طرح خاورمیانه جدید در آشوب است
Iran, Islamic Republic of
هدف اصلیشان ایران است
آدمیزاد
Colombia
یک آدم با نفوذ داخلی هست(دکترمحسن) که برنامه تجزیه ایران(فدرالیسم اقتصادی) را داشت،و کلی دراینباره تبلیغ هم میکرد.
Iran, Islamic Republic of
نگذاريد آمريكا منطقه را آنگونه كه منافع استكباريش اقتضا مي كند، اداره كند. اگر حكومت ها بر گرفته از مردم باشد، يا مشكلي بوجود نمي آيد و يا در اسرع وقت حل خواهد شد.
مریم بانو
حیدر العبادی جان شما که تشریف برده بودید برای دست بوسی اوباما پس چرا نتیجه عکس گرفتی پسرم ؟بهتر نبود دوباره از کشور دوست و همجوارت ایران درخواست کمک کنی تا بیهچی چشمداشتی کمکت کنن؟؟؟؟
عاشق امام خامنه ای
به امریکا پیشنهاد می شود طرح تجزیه عراق را در ایالت های رنگین پوستان کشور خود اجرا کند .
یا حسین
بخشی از سخنان سید حسن نصرالله را که در شرایط شما در یمن صادق است را برای شما می آورم:
نَحنُ سَوفَ نَبقی هُنا (ما اینجا خواهیم ماند)
وسَوفَ یَبقی نِدائُنا (و ندای ما خواهد ماند)
أن یَفهَمَهُ الإِمِرِکیّون (که آمریکاییها آنرا بفهمند)
أمِرِکیّیون لا یَعرِفون ماذا یَعنی لبّیکَ یا حُسَین
(آمریکاییها نمی دانند لبیک یا حسین یعنی چه)
لَبّیکَ یا حُسَین یَعنی أنَّکَ تَکونُ حاضِراً فی المَعرَکَه
(لبیک یا حسین یعنی اینکه در معرکه جنگ حاضر باشی)
وَلو کُنتَ وَحدَه (هر چند تنها باشی)
وَلو تَرَکَکَ النّاس (وهر چند مردم تو را رها کرده باشند)
وَاتَّهَمَکَ النّاس (وتو را متهم کرده باشند)
وَخَذَلَکَ النّاس (و تو را بی یاور گذاشته باشند)
لبّیکَ یا حُسَین یَعنی أن تَکونَ أنتَ و مالُکَ وَ أهلُکَ وَ أولادُکَ فی هذه المَعرَکه
ّّ[لبیک یا حسین یعنی تو و مالت و زن و فرزندانت در این معرکه جنگ باشید]
لََبَّیکَ یا حُسَین یَعنی أن تَدفَعَ الاُمُّ بِوَلَدِها لِیُقاتل
(لبیک یا حسین یعنی مادر فرزندش را به میدان جنگ بفرستد)
فَإذا استُشهِدَ و احتُزَّ رأسُه وَ اُلقیَ بِهِ إلی آُمِّهِ
[ و هنگامی که فرزندش شهید شدو سرش بریده شد و به
سوی مادرش انداخته شد ]
وَضعتهُ فی حِجرِها وَ مَسَحَت الدَّمَ و التُّرابَ عن وَجهِهِ وَ قالَت لَهُ راضیَةً مُحتَسِبَةً بَیَّضَ اللّهُ وَجهَکَ یا بُنَیَّ کَما بیَّضتَ وَجهی عِندَ فاطِمَةَ الزَّهراءِ یَومَ القیامَه
[مادرش آنرا به خانه برده،خاک و خون را از آن پاک کرده به او بگوید:از توراضی هستم خداوند رو سفیدت کند همانطور که مرا برای روز قیامت و نزد فاطمه زهرا رو سفید کردی ]
هذا یَعنی لََبَّیکَ یا حُسَین (این است معنای لبیک یا حسین)
لَبَّیکَ یا حُسَین یَعنی أن تأتی الاُمُّ وَ الاُختُ وَ الزّوجَه لِتُلبِسَ زوجَها أو أخاها أو إبنَها جامةَ الحَرب و تَد فَعُه إلی الجِهاد
[لبیک یا حسین یعنی مادرو خواهر و زن می آید تا شوهر یابرادر یا فرزندش را لباس رزم بپوشاند و او را راهی میدان جنگ کند]
لبّیکَ یا حسَین یَعنی أن تُقَدِّمَ زَینَبُ لأخیها الحُسَین جَوازَ المَنیَّةِ و الشَّهادة هذا یَعنی لََبَّیکَ یا حُسَین
[لبیک یا حسین یعنی زینب جواز مرگ و شهادت را به برادرش حسین
تقدیم کند این یعنی لبیک یا حسین]
وَ بِهِ نَختُم لِیَسمَعَهُ العالم
[و با این کلام سخن را خاتمه می دهیم تا جهانیان آنرا بشنوند]
العَمَل العَمَل إذااحتاجوا الینا فی ساحةٍ اُخری
[هر جای دنیا که به ما نیاز باشد ما حاضریم]
لَن نکونَ حَمَلَةَ الأکفانِ فَقَط وَ إنَّما سَنَکونُ حَمَلَةَ الأکفانِ وَ السِّلاح
و اینگونه نیست که فقط کفن پوش باشیم بلکه ما کفن پوش و سلاح به دست خواهیم بود
وَالخِتام لَبَّیکَ یا حُسَین وَالسََّلامُ عَلَیکُم
[و در پایان اینکه لبیک یا حسین والسلام علیکم]
United Kingdom
زنده باد سید حسن.آرزو میکنیم این سید بزرگوار همانند مولايش حسین(ع)در صف اول جنگ باشد نه بوسیله ودیو کنفرانس دعوت به شهادت کند.
جهان دوباره فیلتر نکن
قريشي
ليبك يا حسين
فداي سيد حسن و مقتدايش سيد علي
با سلام
اگر اشغال عراق میوه مذاکرات سعد آباد بود الان تجزیه عراق قطعا میوه مذاکرات وین، لوزان و نیویورک است . افلا تعقلون
جواد
Iran, Islamic Republic of
پیشنهاد می گردد با توجه به ناآرامی های چند سال اخیر در امریکا بدلیل تبعیض نژادی، امریکا به سه کشور سفید پوستان، سیاهپوستان و رنگین پوستان تجزیه شود!