شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

اردوغان: با آمریکا اتفاق نظر داریم

يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۱۵
کد مطلب: 392736
رئیس جمهور ترکیه از توافق نظر کشورش با آمریکا در بسیاری از مسائل ابراز رضایت کرد.
به گزارش جهان به نقل از العالم؛ "رجب طیب اردوغان" در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با "جو بایدن" معاون رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که دو کشور درباره بسیاری از مسائلی که در این دیدار درباره آنها بحث و گفتگو شد، اتفاق نظر دارند.

اردوغان در این کنفرانس که پس از ضیافت کاری در استانبول برگزار شد، اظهار داشت: دیدار با بایدن در وهله اول این فرصت را فراهم کرد که درباره تحولات کنونی در سوریه و عراق و به طور گسترده تر درباره خطرات داعش گفتگو کنیم.

اردوغان افزود که کشورش تصمیم دارد همکاری های خود را با آمریکا در زمینه مسائل منطقه و دنیا تقویت کند.

اردوغان گفت: دیدار با بایدن از این جهت بسیار مهم است و دیدارهای دو طرف آمریکایی در سطوح بالا و با همان حجم بالا ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد که روابط ترکیه و آمریکا مبتنی بر احترام و ارزش های مشترک و منافع متقابل است، و با شرایط راهبردی فعلی پیشرفت می کند.

وی تأکید کرد: اطمینان می دهم که این روابط امروز بیش از هر زمان دیگری فراگیرتر و قویتر شده است.

اردوغان گفت که روابط ترکیه با آمریکا از مرحله برادری و راهبردی با موفقیت عبور کرده و به مرحله روابط سمبلیک و همکاری درخصوص مسائل مختلف در افغانستان و بالکان و حوزه شرقی دریای مدیترانه و قفقاز رسیده است.

بایدن هم در مقابل از رئیس جمهور ترکیه به علت حسن ضیافت در استقبال از وی و هیات همراه تشکر کرد و گفت که آن ها از مدت ها پیش یکدیگر را می شناسند و وی به شناختن اردوغان بسیار افتخار می کند.

بایدن گفت که توافق عمده درنقطه نظرات و دیدگاه ها درباره مسائل مختلف حاصل شده است.
وی افزود که با رئیس جمهور ترکیه درخصوص بسیاری از موضوعات مربوط به بحران سوریه گفتگو کرده است و دو طرف راه حل های جایگزین بسیاری را دراین زمینه ارائه کرده اند.

بایدن خاطرنشان کرد که با اردوغان درخصوص لزوم کاستن از قدرت داعش و درعین حال تقویت توان دیگر گروه های مسلح در سوریه و حمایت از روند انتقال سیاسی در کشور بدون وجود "بشار اسد" رئیس جمهور سوریه به توافق رسیده اند.

بایدن از گروه های مسلح در سوریه تحت عنوان "مخالفان میانه رو" نام برد، و تأکید کرد که در این دیدار درباره تلاش های انجام شده برای آموزش و تجهیز این گروه ها گفتگو شد.

معاون رئیس جمهور آمریکا گفت: ما به ترکیه نیاز داریم و به اعتقاد من ، ترکیه نیز به ما نیاز دارد، و ما با هم برای بررسی چگونگی ارائه راه حل برای این مشکلات تلاش می کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *