جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۲
۱۰۸

آقای رئیس جمهور؛ برای محمد جواد ظریف بیشتر وقت بگذارید!

دوشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۳۷
کد مطلب: 359797
سخنان آقای دکتر روحانی در سازمان انرژی اتمی بیش از آنکه فرحبخش باشد، ناامیدکننده بود؛ نه به این دلیل که آنچه ایشان گفت سخنان نادرستی است بلکه از این رو که نخستین کسی که نیازمند لحاظ کردن این سخنان در عملکرد خویش است، خود حسن روحانی است.
آقای رئیس جمهور؛ برای محمد جواد ظریف بیشتر وقت بگذارید!
به گزارش جهان، مهدی محمدی در وطن امروز افزود: درست این بود که آقای روحانی قبل از ۳ آذر ۹۲ یعنی قبل از انعقاد توافق ژنو، آقای ظریف را صدا می‌کرد و همین منبر را برای او می‌رفت. مخاطب بسیاری از آنچه روحانی گفت، قبل از هرکس محمدجواد ظریف و تیم مذاکره‌کننده او است و میزانی که باید با آن میزان راستی این سخنان را سنجید، توافق‌ ژنو است. دیروز که سخنان آقای روحانی را می‌شنیدم، ناخودآگاه، آنچه از پیش چشمم می‌گذشت سطور توافق‌ ژنو بود و سؤالی که از خود می‌پرسیدم این بود که اگر واقعا آقای روحانی به این چیزهایی که می‌گوید معتقد است، پس توافق ژنو را در چه چارچوبی باید تحلیل کرد؟

اجازه بدهید چند مورد شاخص را با هم مرور کنیم.

۱ـ رئیس‌جمهور گفته است دولت در زمینه فناوری هسته‌ای یک قدم عقب نخواهد نشست.
با توجه به اینکه ایشان در سازمان انرژی اتمی و حین افتتاح دستاوردهایی که بیشتر پزشکی محسوب می‌شود تا هسته‌ای، سخن می‌گفته، احتمالا مقصودش این است که تا آنجایی که فناوری هسته‌ای یک دانش محسوب می‌شود، دولت روحانی قصد ندارد از آن کوتاه بیاید. مهم‌ترین سؤال در اینجا این است که اولا پس چرا در توافق‌ژنو پذیرفته شد که عملا برنامه تحقیق و توسعه ایران در زمینه غنی‌سازی متوقف شود؟

چرا پس از توافق ژنو، آمریکایی‌ها زیر بار اینکه حتی یک ماشین IR-۸ در بخش تحقیق و توسعه نطنز نصب شود، نرفتند؟ و چرا فعالیت تحقیق و توسعه ایران که دقیقا به معنای مدیریت روند پیشرفت دانش هسته‌ای در ایران است، عملا متوقف شده است؟ و چرا عملا آنچه در توافق نهایی در حال رخ دادن است، این است که «توسعه» از فرآیند «تحقیق و توسعه» حذف شده یا در حال حذف شدن است؟ از همه اینها مهم‌تر، چرا دولت اصرار دارد دائما درباره فناوری هسته‌ای به مثابه یک «دانش» حرف بزند نه فناوری هسته‌ای به مثابه یک «صنعت»؟ آنچه حسن روحانی و دولت وی متولی حراست از آن است، فقط دانش هسته‌ای نیست بلکه «صنعت هسته‌ای» است که بر اساس این دانش شکل گرفته و اکنون در حال برچیده شدن است.

۲- آقای رئیس‌جمهور گفته است عمده نگرانی‌هایی که غربی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران در سال‌های گذشته مطرح کرده‌اند، دروغ بوده است.
بسیار خب! اگر واقعا آقای روحانی به این موضوع اعتقاد دارد ـ که باید پذیرفت همینطور است ـ پس چرا مذاکراتی که اکنون با گروه ۱+۵ در حال انجام است، براساس به رسمیت شناختن نگرانی‌های غرب بنا شده است. بسیاری از نگرانی‌های کاملا ساختگی و بسیار خبیثانه‌ای که غربی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران مطرح می‌کردند و ایران تاکنون هرگز آنها را به رسمیت نشناخته بود، اکنون به رسمیت شناخته شده و هدف مذاکرات در واقع چیزی جز «رفع نگرانی‌های غرب» نیست.

مهم‌ترین این نگرانی‌ها که چیزی جز یک عملیات روانی صهیونیستی علیه برنامه هسته‌ای ایران نیست و متاسفانه تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بدون اینکه نامی از آن بیاورد، عملا پذیرفته است این نگرانی مبنای فنی مذاکرات باشد، مساله محدود کردن آن چیزی است که غربی‌ها نام آن را توان گریز هسته‌ای ایران گذاشته‌اند. در ظاهر غربی‌ها می‌گویند هدفشان این است که اگر ایران روزی خواست مواد لازم برای ساخت یک سلاح هسته‌ای را تولید کند، اولا این کار به سرعت کشف شود و ثانیا در زمانی بیشتر از ۱۲ تا ۱۸ ماه انجام شود تا آمریکایی‌ها به قول خودشان بتوانند یک «واکنش‌مؤثر» به آن نشان بدهند.

اما این فقط ظاهر قضیه است. در اصل، غربی‌ها این نگرانی را علم کرده‌اند تا زیرساخت غنی‌سازی صنعتی را در ایران جمع کرده و یک برنامه محدود سمبلیک به جای آن بگذارند چرا که تا زمانی که ایران تصمیم داشته باشد در ابعاد صنعتی غنی‌سازی کند، توان گریز هم وجود خواهد داشت. آقای روحانی بفرمایند چرا تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای بر اساس فرمول Break Out مذاکره می‌کند و آیا این به معنای به رسمیت شناختن دروغ‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای ایران نیست؟

۳- جالب‌تر از همه آن بود که آقای دکتر روحانی گفت، ایران زیر بار آپارتاید هسته‌ای نمی‌رود.
آپارتاید هسته‌ای یعنی چه؟ بیایید به جای آقای روحانی این اصطلاح را تعریف کنیم.
آپارتاید هسته‌ای یعنی اینکه ایران در جامعه بین‌المللی از حیث حقوق هسته‌ای که از آن برخوردار است و تکالیف هسته‌ای که موظف به اجرای آنهاست با بقیه اعضای معاهده ان‌پی‌تی مشابهت نداشته باشد و به عنوان یک «استثنا» و «یک مورد ویژه» تعریف شود. آپارتاید هسته‌ای یعنی اینکه برای بقیه معاهده ان‌پی‌تی معلوم کند حق و تکلیفشان چیست ولی برای ایران یک توافق سیاسی با گروه ۱+۵ جانشین ان‌پی‌تی شود.

توافق‌ژنو دقیقا چنین کاری می‌کند و توافق ‌نهایی هم دقیقا چنین کارکردی خواهد داشت. توافق ‌ژنو می‌پذیرد ایران در طول اجرای گام‌نهایی یک استثناست و از حقوقی که دیگران از آن بهره‌مند هستند، محروم خواهد بود. توافق‌نهایی هم در اصل کاری نمی‌کند جز اینکه میزان این محدودیت را تعریف کند. این دقیقا همان آپارتاید هسته‌ای است که روحانی می‌گوید دولتش هرگز زیر بار آن نخواهد رفت. نکات دیگری هم البته وجود دارد. مثلا آقای رئیس‌جمهور گفته است تهدید و تحریم علیه ملت ایران کارگر نخواهد بود.

حال این پرسش مطرح می‌شود که پس چرا از ترس تحریم‌ها به یک توافق ‌بد در ژنو رضایت داده شد؟ و چرا دولت مهم‌ترین اولویت خود را رفع‌ تحریم از طریق مذاکره قرار داده که می‌دانیم امکانپذیر نیست؟ پیشنهاد من این است که آقای رئیس‌جمهور در این حوزه کمتر سخن بگویند و بیشتر عمل کنند و هر وقت هم اراده سخن گفتن کردند، آقای ظریف را صدا کنند و اصولی را که به آنها اعتقاد دارند برای ایشان مرور کنند. در واقع پیشنهاد این است: آقای روحانی، برای محمدجواد ظریف بیشتر وقت بگذارید!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


حسین زاده
سلام

متاسفانه آقای روحانی و وزیر امور خارجه این سخنان تند انقلابی را فقط در سخنرانی ها و مجلس برای دل خوش کنک عنوان می کنند. عملکرد در مذاکرات خلاف این به ظاهر مواضع انقلابی است و از آن بدتر آن که نقد هم ممنوع است و دلواپسی هم مذموم!!

به عمل کار براید به سخنرانی نیست!!!
هادی
Iran, Islamic Republic of
بازم جای شکرش باقیه. چون تا قبل از این حتی در سخنان نیز خلاف مصلحت کشور و نظام صحبت می کردند. امیدوارم این تغییر روش در عمل نیز اتفاق بیفتد. نه اینکه پوششی باشد برای ادامه همان روند.
همین که برای مجمود جانتون 8 سال وقت گذاشتید.... کافیه
این همه اعتراض می کنید یه کلمه حرف منطقی تو حرفاتون پیدا نمیشه
....
عابدین
این چنین مواضع غیر شفاف و مخدوش موجب مطرح شدن گفتمان ( ما دلواپسیم) شده است . آقای روحانی باید بدانند که شعور سیاسی مردم ایران بالاتر از گمان ایشان است .
رضا
به قول نقی سریال پایتخت: "الکی میگه"!
Iran, Islamic Republic of
دقیقا با نویسنده موافقم
من
....شما مخاطبان خود را فراري ميدهيد
درود بر روحانی ..صنعتی که توسعه اش بر علیه منافع ملی است وسبب تحریم کشور نبودنش بهتر است
United Kingdom
اگه میخوای از روحانی دفاع کنی لااقل مثل خودش در ظاهر یک کم غیرت نشون بده!!!!!!
باور نمیکنم تو اصالتا ایرانی باشی اگر کمی غیرت داشته باشی و بفهمی اینجوری حرف نمیزنی اصلا منافع ملی را میدانی چیه ؟ واقعا که
علی اصغر
منظورش منافع رژیم حرام زاده کودک کش سگ وحشی بود .
سبب تحریم کشور !! یا ساده ای یا ...
مجيد
غيرت كه هيچ مخت هم تعطيله
یاسر
شاگرد زیبا کلامی ؟ دقیقا به همین دلیل که هیچ سودی واسه ایران نداره امریکایی های موئدبو مهربان و با اخلاق با توسعه اش مخالفن!!!!!!!!!!!! درست مثل انگلیسیها که وقتی میخواستن نفت ایران رو به غارت ببرن میگفتن ببینیند چه قدر بدبویه!!!!1بدین ما ببریم....واقعا ادم بعضی دلایل رو میشنومه شک میکنه ایا تو کله اینا مخه یا کاهگل....جل الخالق
محمد باقر
آقای ناشناس مصداق کامل مرعوب بودن هستی
واقعا همه با سوادها سطح درک شون از مسائل روز علمی دنیا به اندازه شماست؟؟؟اول بگو منافع ملی با کدوم "م" نوشته میشه؟؟!!گرچه مذاکرات نشون میده واقعا همه باسوادهای دولت مثل شما هستند!!!
شما یا نمیدونی صنعت چی هست یا نمیدونی منافع ملی یعنی چی یا مفهوم توسعه رو نمیدونی.عزیز من مجبوری وقتی نمیدونی حرف بزنی خب ساکت باش
چراغ علی
به حق بود...
اصغر آقا، حالا ... که همه رو تعطیل کرد، تحریم برداشته شد؟
رهبرم سید علی
دقیقا.عده ای تندرو ازین تحریم ها سود میبرند....درود بر روحانی
ایرانی همچو ارش
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه حرفهای حاج حسن مصرف داخلی داره،و عملا قضیه کاملا بر عکسه.
چراغعلی
خدا پدر اون رو را بیامرزه که این مصرف داخلی داره را به تو یاد داد
آقا نمیشه داروی شجاعت به دولت تزریق کرد؟
نه اما میشه حواسمون را در انتخابات اینده جمع کنیم
حرف نزنی می گن لالی؟
اقاي رئيبس جمهور مي بايست دست اقاي ظريف اين قهرمان ملي را باز بگذارد تاايشان براساس راهبرد مقام رهبري سريعا مذاکرات را به سرانجام برساند- نوشته هاي روزنامه هاي زرد نيايد در اراده کترظريف اثر بگذارد-
بله!البته یک دست دندان زاپاس هم برای ایشان تهیه کند تا اگر مذاکرات طول کشید مبادا دندان های قهرمان ما سرما بخورد!!
علی اصغر
تمام این مذاکرات بازی است این دولت ....
محمد
سلام :
تا حالا دستش باز بوده و هرچی داشتیم به پلمپ کردن رسونده .بفیه اش دیگه زیادی میکنه .
سورج
آقای محمدی شماآدم بهانه گیری هستی ،رییس جمهورمحترم هرجورکه سخن بگویدشمامنفی تفسیرمیکنی،ضمنا آقای محمدی این واقعیت رابپذیرکه مردم درزمان انتخابات دیدگاههای شماودوستانتان ودیدگاه دکترروحانی وتیمش راشنیدندودیدگاه شمارارد ودیدگاه ایشان رابرای کشورمناسب تشخیص ورای دادند
United Kingdom
اشتباه مثبت زدم.
خیلی نظر سطحی و ساده اندیشانه ای است
اصلا صحبتهای دوره تبلیغات را یادت هست خیلی زود فراموشی گرفتی ایشان اصلا قرار نبود اینجوری عمل کنه در هر مورد عکس صحبتها عمل میکنند هم در قضیه هسته ای هم بحث یارانه فقط خوب حرف میزنند و عکس ان عمل و متاسفانه ما به حرفهای زیبای ان موقع رای دادیم .اشتباه نکن برادر من
یادم نیست
مطمئن باش مردم اگه میدونستند که اینها مثل ده سال قبل میخواستن همه چیز رو تعطیل کنن به اقای روحانی رای نمیدادن
خدایا عاقبتمون رو ختم به خیر کن
این داداشمون خیلی خوشحاله
اسم روحانی در تاریخ ایران دوبار با تعلیق و تعطیلی ثبت شد ... ....
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
آقای رئیس جمهور...مهم چیزی هست که امضا شده و بهتر است به محض این که ذره ای طرف مقابل بدعهدی کرد کلا ژنو را بیخیالش بشوند و پای همه طبعاتش بایستند که صددرصد بهتر از این هست که بخواهیم زیر بار این توافقنامه ننگین برویم
Iran, Islamic Republic of
دولت راستگویان!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
به آقای محمدی بگویید از رهنمود ... احمدی نژاد استفاده کند ...
فقط می تونم بگم متاسفم
Iran, Islamic Republic of
ناراحتم از این وضع
دولت لا درود
عالی بود
United States
عالی بود این تحلیل..این حرفا فرافکنی و انحراف افکاره ای کاش...
مجید سرابی
Iran, Islamic Republic of
راهبرد دولت تدبیر و امید !! این است که یواش حرف بزن و محکم بیانداز . یعنی در حرف گل و بلبلی سخن بگو و در عمل دستاوردهای ملت ایران را به یغماگران بسپار
مونا آسمان خراش
شنیدی میکن حرفی که از دل در بیاد به دل میشنه خدا وکیلی موقعی آین اقا آنطور با حرارت صحبت میکنه چه احساسی بهتون دست میده
احمدی
Australia
می توانیم با توافق ژنو مخالف باشیم ولی نمی توانیم با منتخب یک ملت اینگونه سخن بگوییم.
کم سواد
اگر منتخب مردم، دستاوردهای مردم را تاراج کرد چه؟ دستاوردهایی که برایش دانشمندانش را شهید کردند داد. تحریم را به جان خرید. سختی کشید. در انصورت تکلیف چیست؟
محمد
سلام :
مگر احمدی تژاد منتخب ترین یک ملت نبود ؟
یادتان رفته که به ناحق .....
نیلوفر
منتخب ملت اگر حرفهای متناقض بزند حتما باید جوابگو باشد
این همان آزادی بیان است که باید رعایت شود
مهدی
Iran, Islamic Republic of
منتخب ملت باید حرف ملت را بزند که انرزی هسته ای حق مسلم ماست. نه بکوید ما نگرانی امریکا را ــ که اصل وجود ملت و حکومت را نمی خواهد ــ بر طرف می کنیم و ما با همه سازش می کنیم!!
سرور
چه ظریف!
دلسوز مردم
Iran, Islamic Republic of
در یه جمله؛.... ناامیدی ...
منتخب یک ملت هم نمی تواند لگد به تمام داشته های یک ملت بزند و ان را در برابر اندک بهایی ببازد
دقیقا چگونه سخن گفته؟ برید ببنید تو هشت سال گذشته چه حرفایی به رئس جمهور وقت زدید و خجالت بکشید
محمد
سلام :
زیاد هم به منتخب بودن ایشان تکیه نکنید .
این رئیس جمهمور اتفاقاً با ضعیف ترین رأی در تاریخ ریاست جمهوری ایران انتخاب شده و باید توجه داشته باشد که.....
فقط باید بگیم روحانی مچکریم
ضعیف ترین رای دور دوم هاشمی بود که حداکثر مشارکت درانتخابات50 درصد بود ...اه که چه دوران رخوت و سرخوردگی سردار سازندگی برای ملت درست کرده بود!!!
United States
اقای احمدی نژاد با ضعیفترین رای انتخاب شدند. با 5 میلیون رای در دور اول
کامیز مامانی پور
بنده خدا تو ریاضیت هم ضعیفه شاید فراموشی گرفتی شاید هم فکر کردی حواسمون پرته
یک ادم بی ادعا امد وبا هاشمی قوی شوکت رقابت کرد....
صد در صد همینطوره
کریم شیره ای
احشنت ! بعژی ها هنوژ فکر میکنند احمدی نژاد شر کاره....
Iran, Islamic Republic of
ديگه خيلي دارين پاتونو از گليمتون درازتر ميزاريد.
مخالف هستيد قبول ولي دبگه ...
لطفا محدوده ی گلیم تون رو مشخص بفرمایید چون هر جا که پا می ذاریم گلیم شماست !
United Kingdom
کاملا همینجوره.
رضا شاه هم به مدرس میگفت پاتو از روی دم من بردار.
شهید مدرس فرموده بود به ایشون بگید محدوده دمشون کجاست که هرجا من پا میذارم دم ایشون هست!
محدوده گلیم به اندازه باغ پسته است...افتاد؟؟؟!!!
حسن
حرف شرعی کارغیرشرعی!!
....
امری باشه
برات متاسفم
کلک!
اي کدخدا با من سر یک میز بنشین

بیرون کن از دل آن کدورت هاي دیرین

....
حرف حرف وفقط حرف ...8 ماه به همین منوال گذشت وباقی هم همینطور به علاوه پرخاشها و شکایتهای گاه وبیگاه که چرا گفتید بالای چشم دولت ابروست بیسوادان بی شناسنامه!!!
مجید
Iran, Islamic Republic of
این شیوه سخن گفتن برای دلواپس ها مصرف دارد.
شراره قلیان پور
مجید ! و برای امثال شما واداده ها ضرر
Iran, Islamic Republic of
........فقط لبخند ایشان را دیدیدیم
یک هموطن
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز منفی با احترام عرض می کنم:
آیا اگر همین الان دولت اعلام کند از ادامه مذاکرات هسته ای منصرف شده و اوضاع بوضع سابق برگردد، راضی می شوید؟ یا ساز جدیدی کوک می کنید که چرا حالا که داشتید به نتیجه می رسیدید کار را رها کردید و همه را به خیانت و کوتاهی و اهمال متهم کنید. خواهش داریم اجازه دهید مسئولین این امر کار را تا آخر بپایان ببرند و ملت از نتایج آن بهره مند شوند
ملت همین الانم به اندازه کافی از نتایج بهره مند شده اند، خبر دارید که پراید شد 22 میلیون؟!
محمد
موافقم خوب دیگه بعضیا نون به نرخ روز خورند
وپرشیا ی زپرتی 43میلیووووووووووووووون؟؟؟
United States
برو کار کن از پرشیا بهتر بخر نشستی پای چرندیات افراطیون معلومه که یه چرخش هم نمیتونی بخری
منفی یعنی چی اینجا؟؟؟
ظریف چی گفت؟
روحانی بازم لا مچکریم
Iran, Islamic Republic of
آقای مهدی محمدی عزیز.مقاله خوب مینویسی اما نه تجربه داری نه دیپلماسی بلدی بیخود ایراد میگیری .ظریف کارشو بلده از شماهم دلسوز تره .
United Kingdom
اگه معنای دیپلماسی اینه که سرمایه ها را بدیم و به آب نبات دلخوش کنیم راست میگی ظریف تو این زمینه واقعا قهرمان دیپلماسیه!!!!!
ايران
Mexico
هرچي الان مي کشيم نتيجه ي8سال عملکرد احمدي نژاد است که داريم درو ميکنيم
علی اصغر
ایرانی جان چرا نظری میدی که بهت بخندند .
چراغعلی
بلاشک بلاشک بلاشک کسی که به این تیم و این دولت دلخوش باشه که منافع ملت را در بعد داخلی و خارجی حفظ بکنه دقیق مثل انی میمونه که...
ببخشید شما چند کلاس دیپلماسی خوندی؟؟؟خوش به حالت!
من که بی سوادم...
شراره قلبان پور
البته با چاشنی یک لیوان اب زرشک خنک
Netherlands
به زودی همه ی مذاکره کنندگان هسته ای و موافقانشان و نیز کسانی که در برابر خیانت ژنو سکوت کردند توسط مردم مجازات می شوند
انشاالله
United States
حالا شما بزار کسانی که به فرمایش شما فتنه 88 را راه انداختند و توسط ملت در انتخابات 92 مجازات شدند از زیر مجازات خلاص شوند. بعد
hedayat
این بابا یه چیزی فرمود. دیگه این همه تو روش زدن نداره. تا ما باشیم و با فکر و دقت انتخاب کنیم نه با حرف قشنگ شنیدن.
کاش این جمله ای را که سردمداران آمریکا بارها مطرح کردند که : ( توافق نکردن بهتراست از توافق بد ) تیم مذاکره کننده ما میشنید وبه آن عمل میکرد .
درمستند " من روحانی هستم " قسمت آخرش خیلی دردناک وعبرت آموز بود اینکه برای مصالح جناحی و ناکام نماندن در بحث مذاکره ناچار شدند متنی را غفلتا"به عنوان تعلیق بپذیرند که نتیجه اش دو سال تعطیلی هسته ای بود فقط برای اینکه بگویند درمذاکره به توافقی رسیده ایم این یعنی توافق بد برای ما . دقیقا اینبار هم تکرار همان ماجراشد توافق بد برای رهایی از فشار عدم توافق
روزی که ظریف وزیر خارجه شد کامنت زدم جناب وزیر برو تاریخ بیهقی را بخوان تورا بر نخواهند تابید لذا........
حتی يک قدم. ايييينه.
مختار
Iran, Islamic Republic of
چون تاریخ وقایع راثبت می نمایدوازسوئی بهانه تراشی های سران ژنوهم تمامی نداردبهترین گزینه برای تاریخ ما تصمیم گیری های عاقلانه مسئولین عزیزودست اندرکارمی باشدکه باشجاعت وهمدلی واتحاداتخاذگرددتاتاریخ ایران سرافرازمانده وبه نیکی ازاسامی هایادشود.بانفاق وعدم همدلی و فکری هرگزنتیجه ای حاصل نخواهدشد
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
اینها خوراک داخلی است برای جلوگیری از ریزش محبوبیت مردمی!
به قول امریکایی ها این سخنان مهم نیست مهم سخنانی است که پای میز مذاکرات گفته میشود!
yaser
Iran, Islamic Republic of
مختصر و مفید بود ممنون
چه تحلیل سبکی
مهرداد جان (بذرپاش)روی تحلیلهات یه کم فکر کن
علی اصغر
اختیارش دست روحانی نیست از پدر خوانده تقاضا کن .
علی اصغر
به همه اعلام می کنم که اینها دنبال حل این موضوع نیستند با هماهنگی با 1+5 در پی وقت کشی هسنتد تا فرجی بشه .
Iran, Islamic Republic of
روحانی در هر صورت مچکریم!
الکییی می گه
روحانی لا لا لا مچکریم
یک ناظر
...

ظاهرا در کابینه روحانی در باغ سبز نشان دادن به خارجی ها تبدیل به یک مسابقه شده
فوق لیسانس بیکار
زمان احمدی نژاد لااقل جوان های بیکار می توانستند پرایدی بخرند و با آن مسافر کشی کنند حالا با نجومی شدن قیمت ها همین فرصت اندک را هم از دستشان گرفتید