جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۳
۶

کدام نوع موسیقی حرام است؟

چهارشنبه ۷ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۰۷:۲۷
کد مطلب: 387994
تشخیص اینکه آیا یک موسیقی لهوی و حرام است یا خیر با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیده متدیّن، خواهد بود.
به گزارش جهان، وبلاگ "سلام به خدا" نوشت:
موسیقی به صوت و آهنگى گفته میشود كه از آلات موسيقى، ایجاد میشود، که اگر انسان را از معنویت، از خداوند و یاد او غافل کند حرام است ، به این نوع موسیقی، لهوی گفته میشود : در مورد این موسیقی خداوند سبحان در قرآن کریم میفرماید: (مِنَ النَّاسِ مَن يَشْتَرِى لَهْوَ الْحَدِيثِ لِيُضِلَّ عَن سَبِيلِ اللَّهِ بِغَيْرِ عِلْمٍ وَيَتَّخِذَهَا هُزُواً أُوْلئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ مُّهِينٌ‏: برخى از مردم، خريدار سخنان بيهوده و سرگرم كننده ‏اند، تا بى هيچ علمى، (ديگران را) از راه خدا گمراه كنند و آن را به مسخره گيرند؛ آنان برايشان عذابى خوار كننده است.لقمان/۶)
 
مقصود (فقها) از واژۀ لهو سازگاری آواز و آهنگ نواخته شده با مجالس فساد و خوش گذرانی است؛ یعنی ممکن است نغمه ای طرب انگیز نباشد، ولی از نغمه هایی باشد که در جلسات فاسقان و هواپرستان رایج باشد.( پرسش ها و پاسخ های دانشجوئی، سید مجتبی حسینی، ص۴۱). پس از ديدگاه اسلام، آهنگ‏هايى كه متناسب با مجالس فسق و فجور و گناه باشد و قواى شهوانى را تحريك نمايد، حرام است(پرتوى از نور، ص: ۲۳۴). در حرام بودن فرقی میان با کلام یا بی کلام بودن این موسیقیها نمیباشد.
 
شما میتوانید وقتی در جمعی که اهل موسیقی هستند حاضر شدید، از حضار بپرسید که کدام یک از شما وقتی موسیقی گوش میدهید یاد خدا، قیامت، امام زمان علیه السلام و... می افتید. اصلا این حرف برای حضار خنده دار است. در گروه هایی که این سوالات پرسیده میشود به جرأت میتوان گفت حتی یک نفر هم دستش را بالا نمیبرد. زیرا که این موسیقی ها سبب غرق شدن در قوای شهوانی و دنیا میشود. به اصطلاح جوانان، با گوش دادن به برخی از این موسیقی ها شخص از خود بی خود میشود و با خدا کاری ندارد.
 
نکته دیگر این است که علاوه بر حرام بودن برخی از موسیقی ها، غنا نیز در اسلام حرام دانسته شده است: غنا یعنی آوازى كه از حنجره آدمى بيرون آمده و در گلو چرخانده (چهچهه) شود و در شنونده حالت سرور و وجد ايجاد كند و مناسب با مجالس لهو و خوش‏گذرانى باشد. (امام خمینی، المکاسب المحرمة، ج 1، ص 198ـ 224؛  حسینی، علی، الموسیقی، ص 16 و 17). از میان آیات قرآن می توان به آیه های 72 سوره ی فرقان، 30 سوره ی حج، 3 سوره ی مؤمنون و 6 سوره ی لقمان اشاره کرد که ائمه(ع) در تفسیر آنها فرموده اند مراد از واژه های "قول زور" ، "لهو" و "لغو"در این آیات، غنا است.
 
مطلب آخر:  تشخیص اینکه آیا یک موسیقی لهوی و حرام است یا خیر با مراجعه به اهل عرف، یعنى افراد فهمیده متدیّن، خواهد بود(استفتائات آیت الله مکارم شیرازی). پس اینطور نیست که شخصی بگوید من با این موسیقی از خود بی خود نمیشوم پس حرام نیست، بلکه باید دیدگاه عرف در مورد آن موسیقی یا غنا سنجیده شود.
https://jahannews.com/vdchwqnxk23n6wd.tft2.html
jahannews.com/vdchwqnxk23n6wd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یاصاحب الزمان عج توبه
Iran, Islamic Republic of
یعنی اهنگ مذهبی اشکال نداره که به یادخداهستیم ولی اهنگ عاشقانه چی؟!!
فهیم جان
United States
موسیقی مذهبی مشکل نیست امامباح است یعنی مکروه هست موسیقی باآلات نواخته بشه وآواز زن در او باشه حرام هست
بنده خدای قهار سرباز کوچیک امام زمان (عج)
Romania
سلام یه سوال داشتم مگه صدای زن حرام محسوب نمیشه پس یعنی آهنگ برای دختر همسایه (خوانده شده توسط زنان افغان برای دختران ایرانی که محتوای سیاسی و مذهبی دارد)از نظر عرف مشکل داره؟
حامد
Iran, Islamic Republic of
رپ گوش کردن به شرطی که آدم از خدا دور نشه حرامه؟
موحد
Iran, Islamic Republic of
موسیقی در اسلام مطلقا حرام است و ما به هیچ وجه چیزی به نام موسیقی حلال نداریم.
صدر
Germany
موسیقی در اسلام تماما و مطلقا حرام است و به هیچ وجه چیزی به نام موسیقی حلال نداریم.کل روایات شیعه و سنی را در مورد موسیقی ببینید به حرمت کامل موسیقی تاکید دارند به طوری که شما حتی نمی‌تونید یک روایت جعلی هم در تایید نوعی از موسیقی پیدا کنید.