شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۳

به شرطی با تو توافق می کنم که به تعهدات خودم عمل نکنم!

سه شنبه ۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۸
کد مطلب: 419600
صدام در سال 1998شروع به همراهی با آمریکا کرد‌ و اجازه داد در برخی از مراکز حساس نامی این کشور دوربین نظارتی گذاشته شود‌، اجازه بازدید از8 سایت نظامی متعلق به ریاست‌جمهوری را صادر کرد و قانون آزادی عراق را برای تغییر رژیم در این کشور به اجرا گذاشت.
به گزارش جهان، رسول رخشانی در "سمعک" نوشت:
آیا آمریکا غیر قابل اعتماد است؟ این سوال مدت هاست که اذهان یک ملت را درگیر خود کرده است که در این میان جمع دانشگاهیان بیشتر از همه به دنبال پاسخ این سوال اند. خیلی ها مدعی اند که که آمریکا بهترین گزینه روی میز برای برقرای روابط دوستانه است و خیلی ها هم معتقدند که آمریکا ذاتش عهدشکن و بدعهدی است و اعتماد به آن خیالی باطل است
 
با این تفاسیر ما باید دنباله رو کدام مسیر باشیم یا باید به آمریکا بگوییم بله و دست دوستی به سمت آن دراز کنیم و یا بگوییم خیر. در مقام پاسخ بهتر است نگاهی به پیشینه روابط این کشور با دیگر کشورها بیاندازیم و از زبان تاریخ پاسخ این سوال را جویا شویم.
 
لیبی :قذافی که در ابتدا شعار مرگ بر آمریکا و رژیم صهیونیستی سر می‌داد و مواضع تندی علیه آن دو داشت سر انجام در مقالب تحریم‌ها و فشارهای دیپلماتیک و عملیات های هوای آمریکا تسلیم شد و در سال ۲۰۰۱ با آن ها پای مذاکره نشست که در سال ۲۰۰۳پس از جنگ آمریکا به عراق این مذاکرات جدی تر شد و در پی آن لیبی موظف شد که تاسیسات هسته ای خود را منهدم و بخشی از آن را به کشوری دیکر انتقال دهد و به بازرسان آژانس حق بازرسی از تمام فعالیت های هسته ای لیبی داده شد. قذافی تمام موارد فوق را موبه مو انجام داد ولی آمریکا و متحدانش که در مقابل خوش قولی لیبی تحریم‌ها را بردارند. هر روز اتهام تازه ای به لیبی نسبت دادند و هنوز هیچ کدام از توافقات اقتصادی و نفتی به پایان نرسیده بود که در نهایت زمانی که در لیبی تظاهرات مردمی بالا گرفته بود و اوضاع داشت از دشتش خارج می شد مهره سوخته خودش – قذافی – را سرنگون کرد تا خودش را در حامی مردم قرار دهد و این گونه بود که قذافی طعم اعتماد کردن به آمریکا را نوش جان کرد.
 
کره شمالی : در رابطه با کره‌شمالی نیز از سال ۲۰۰۵عمل نکردن آمریکا به وعده‌هایش آغاز شد‌. آمریکا در این سال با وجود انجام شدن قبلی مذاکرات و توافق نهایی، تحریم‌های جدیدی علیه کره‌شمالی به اجرا گذاشت. در فاز اول مذاکرات به‌دلیل اینکه آمریکا حقی برای کره‌شمالی در دستیابی به انرژی هسته‌ای قائل نبود‌، مذاکرات به شکست انجامید و در فاز دوم نیز مخالفت آمریکا با تأسیس راکتور آب سبک در این کشور مذاکرات را به شکست کشانید‌. در فاز سوم این کره‌شمالی بود که کوتاه آمد و قرار بر از بین بردن تمامی فعالیت‌های هسته‌ای این کشور و تعطیل شدن راکتورهای اتمی گذاشته شد‌. با این حال آمریکا در این سال به‌بهانه اقدامات احتمالی برای پولشویی، نزدیک به۲۴ میلیون دلار از دارایی‌های کره‌شمالی را مسدود کرد‌. در گفت‌و‌گوهای سال۲۰۰۷ که همراه با اولین آزمایش موشکی کره‌شمالی بود، آمریکا هر‌گونه توافق با کره‌شمالی بر سر برداشته شدن تحریم‌ها را رد کرد و سرانجام در۱۸ جولای سال۲۰۰۷ کره‌شمالی تحت تأثیر تحریم‌ها و فشارهای بین‌المللی موافقت کرد تمام برنامه‌های اتمی خود را به‌ازای دریافت کمک‌های اقتصادی و فنی تعطیل سازد‌.کره در این مدت۸۰ درصد فعالیت‌های خود را تعلیق کرد اما خبری از کمک‌های اقتصادی و فنی وعده داده شده توسط آمریکا نشد
 
مصر: انقلاب مردمی مصر رؤیای چندین ساله مردم این کشور برای رسیدن به آزادی و تشکیل دولت دموکراتیک غیر‌نظامی را به واقعیت تبدیل کرد‌. رییس‌جمهوری با رأی مردم انتخاب شد و دولت شکل گرفت. با این حال این رؤیای تحقق‌یافته، با تلاش مرسی برای نزدیکی به آمریکا به رؤیای ناتمام مردم مصر تبدیل شد و کشور دوباره در باتلاق حکومت نظامیان بر مردم و کودتا فرو رفت‌.
 
تلاش مرسی برای نزدیکی به آمریکا در راستای کاسته‌نشدن از میزان کمک‌های اقتصادی این کشور به مصر و ارتش آن، باعث شد آمریکایی‌ها به یار جدید خود در منطقه نیز پشت کرده و در حالی که هیلاری کلینتون در سفر به مصر گفته بود برای تشکیل دولت دموکراتیک تمام تلاش خود را به کار می‌بندد، چند ماه بعد با کودتایی نظامی‌، رییس‌جمهور منتخب به زندان افتاد و دوباره نظامیان اوضاع را در دست گرفتند‌.
 
عراق: با وجود اینکه حمله صدام حسین به ایران در سال۱۳۵۹ با حمایت کشورهای غربی مواجه شد و آمریکا و سایر کشورهای اروپایی از ارسال سلاح گرفته تا کمک‌های مادی، هیچ‌گاه او را در مقابل ایران تنها نگذاشتند، آغاز جنگ اول خلیج فارس و حمله عراق به کویت، باعث تیره شدن روابط آمریکا با عراق و تحریم‌های سازمان ملل علیه این کشور شد. البته تا قبل از این، به کار بردن سلاح‌های شیمیایی علیه ایران هیچ‌گاه مورد انتقاد کشورهای غربی و به‌خصوص آمریکا قرار نگرفته بود و از زمانی که عراق به منافع آمریکا در خلیج فارس چشم دوخت، تهدیدها و تحریم‌های بین‌المللی وارد عمل شدند‌.
 
از سال۱۹۹۱ یعنی زمان حمله عراق به کویت، ماجرای سلاح‌های شیمیایی عراق و تلاش آمریکا برای بازرسی از این کشور نیز آغاز شد‌. صدام در سال ۱۹۹۸شروع به همراهی با آمریکا کرد‌ و اجازه داد در برخی از مراکز حساس نامی این کشور دوربین نظارتی گذاشته شود‌، اجازه بازدید از۸ سایت نظامی متعلق به ریاست‌جمهوری را صادر کرد و قانون آزادی عراق را برای تغییر رژیم در این کشور به اجرا گذاشت.
 
با وجود تمام این اقدامات، بازرسان سازمان ملل اعلام کردند “عراق با آنها همکاری لازم را ندارد”. بر همین اساس بود که در آخرین روزهای سال۱۹۹۳ حمله آمریکا به عراق و جنگ دوم خلیج فارس آغاز شد‌و در نهایت حکومت صدام در سال ۲۰۰۳ در پی حملات امریکا – که به اصطلاح با هدف برقراری صلح وامنیت در منطقه بود – از بین رفت .
 
در پایان جا دارد به این مطلب اشاره کرد که اگر بخواهیم سوابق بدعهدی آمریکا را مورد به مورد بررسی کنیم حجم نوشتار فراتر از یک صفحه و دو صفحه و.. می‌شود که هر کدام به نحوه‌ی خود مهر تأییدی بر بی‌اعتمادی امریکاست. کشوری که اصل اساسی آن در تنظیم روابط خارجه‌اش اصل ماکیاولیستی است که در یک جمله بیانگر این است مهم نیست که کشور مقابل دموکراتیک است و یا دیکتاتوری و یا هر چیز دیگر بلکه مهم این است که در راستای اهداف امریکا قدم بر می‌دارد و یا خیر؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *