جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۴
در برنامه مناظره مطرح شد؛

۲۲ میلیارد دلار واردات قاچاق بدون پرداخت مالیات

شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۷
کد مطلب: 409908
معاون سازمان امور مالیاتی اظهار داشت: مالیات بر درآمداز اهمیت ویژه ای برخوردار است و اجرای طرح جامع مالیاتی شزایطی را ایجاد می کند که بتوان مالیات بر درآمد را نیز دریافت کرد که اگر سنجیده در این زمینه حرکت کنیم موفق خواهیم شد.
۲۲ میلیارد دلار واردات قاچاق بدون پرداخت مالیات
به گزارش جهان به نقل از روابط عمومی برنامه مناظره، موضوع این هفته در مورد درامد مالیات بود که با حضور حسین وکیلی معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی، جمشید پژویان استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی، مرتضی الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی و ابوالقاسم شفیعی کارآفرین نمونه کشوری در سال ۹۱ روز جمعه ۸ اسفند برگزار شد.

بخش نخست گفتگوی مهمانان

مرتضی الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن، کشاورزی ایران به اشاره به اینکه دولت های گذشته برای دسترسی به نفت خام نیاز به دریافت مالیات را احساس نمی کردند، افزود: کاهش درآمد های نفتی در سال های اخیر یکی براثر تحریم هایی که از اواخر سال ۹۰ شاهد آن بوده ایم، علاوه برآن کاهش قیمت نفت و سیاست های جهانی در این زمینه در سالهای اخیر موجب آن شده است.

ولی افزود: در اغلب کشورهای پیشرفته درزمان رکورد تنفس مالیاتی داده می شود، تا تولیدکنندگان بخش های مختلف شرایط بهتری را داشته باشد.

معاون اقتصادی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن، کشاورزی ایران گفت: نگاه به دیگر کشورها در زمان رکود راه گشا است و باید فرصتی ایجاد شود، تا تولیدکنندگان قدرتمند شوند.

جمشید پژویان اقتصاددان و متخصص سیاست های مالیات در ابتدای سخنان خود گفت: ساختار مالیات ایران به طور کلی اشتباه است، هنگامی که طراحی شد، برای اولین بار در سا ل ۱۳۴۵ قانون مالیات های مستقیم را کسانی که طراحی کرده بودند که افزایش درآمد نفت با روند که باید قانون مالیات مستقیم طی می کرد موجب شد، درامدهای مالیاتی پیشرفت آن چنانی نداشته باشد.

پژویان افزود: هیچ گاه نمی توان اقتصاد ایران را با کشورهای اطراف خلیج فارس مقایسه کرد و اقتصاد ایران ۷۵ میلیون متقضی دارد که به راحتی می تواند درآمدهای نفتی را در جهت رشد تولید هدایت کند.

اقتصاددان و متخصص سیاست های مالیات گفت: در اقتصاد ایران پایه های مالیاتی به گونه ای است که طبقه متوسط و پایین جامعه پرداخت می کنند که باید این ساختار اصلاح شود.

ابوالقاسم شفیعی کارآفرین نمونه کشوری در سال ۹۱ نیز گفت: بجث مالیات یک امر دینی ملی و قانونی است، اما در کشور ما عدالت مالیاتی نیست و با توجه به اینکه سعی شده مالیات های هدفمند باشند.

کارآفرین نمونه کشوری در سال ۹۱ افزود: در حوزه مالیاتی چون مالیات تابعی از نرخ بازگشت سرمایه است، مناطق محروم علی رغم سیاست ها توسعه یافته نیستند و باید استانی شود تا استان های محروم انگیزه بیشتری داشته باشند.

وی در ادامه گفت: استان ها در حوزه مالیات باید صاحبان صنایع مادر با وابسته متفاوت باشد. نگاه ۲۵درصد نگاه غلطی است و اگر اصلاح نشود با بن بست مواجه خواهیم شد.

حسین وکیلی معاون مالیات های مستقیم سازمان امورمالیاتی نماینده دولت عنوان کرد: باید هزینه ها را خود پرداخت کنیم و تا مخارج کشور تامین شود. بحث مالیات بیشترین رنج تبعیضی است و عدالتی که باید وجود ندارد و کمتر کسی را داریم که مالیات خود را بداند.

معاون مالیات های مستقیم سازمان امورمالیاتی نماینده دولت ادامه داد: سازمان امور مالیاتی برای حل مسائل اقتصادی باید در این اصلاحات وجود داشته باشد. سعی شده است، تا مالیات ها هدفمند شود.

وی افزود: معافیت ها افزایش یافته است تا شفافیت وجود داشته باشد. درکنار ضوابط موجود نرخ ها را کاهش دادیم و می توانیم از مودی ها به موقع دریافت کنیم. حرف راحت است اما در عمل مشکل است.

بحث آزاد


پژویان: تنها را دریافت مالیات از ثروتمندان مالیات برمجموع درآمد است


جمشید پژویان اقتصاددان و متخصص سیاست های مالیاتی در خصوص مالیات بنگاه های غیر دولتی اظهار داشت: تنها را دریافت مالیات از ثروتمندان مالیات برمجموع درآمد است که آن هم یکسری قوانین خاصی از جمله قوانین جریان وجوه را نیاز دارد.

وی افزود: مالیات به تنهایی اثر مثبت ندارد و از نظر کارایی اقتصادی تاثیر ندارد.

پژویان در ادامه تصریح کرد: در بخش صنعت به دلیل اینکه فعالیت آن ها قانونی است و اظهار نامه دارند، فشار مالیاتی بر این بخش بالا است، اما بخش های دیگر از فشار کمتری برخوردار هستند.

این اقتصاددان و متخصص سیاست های مالیاتی در ادامه گفت: قوانین ما باید پشتوانه کافی برای جمع آوری اطلاعات ایجاد کند و در خصوص مالیات بر درآمد باید قوانین ما به گونه ای باشد که سازمان مالیاتی کلیه نقل و انتقالات را از طریق نظام بانکی باشد، جریان وجوه بررسی شود.

پژویان در ادامه بابیان اینکه اطلاعات کافی در مورد مجموع درآمد بخش عمده ی جامعه در دسترس است، گفت: متوسط درصد مالیاتی که در دنیا از تولید ناخالص داخلی دریافت می شود، ۳۰ درصد است اما در کشور ما ۶ تا ۷ درصد می باشد که یک خلا بزرگ محسوب می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: از نظر من با اجرای مالیات بر درآمد از بسیاری از مشکلات از جمله قاچاق و فساذ جلوگیری خواهد شد.

الله داد: ۲۲ میلیارد دلار واردات قاچاق داریم که هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی کنند


مرتضی الله داد معاون اقتصادی اتاق بازرگانی،صنایع، معادن، کشاورزی ایران در خصوص مالیات بنگاه های غیر دولتی اظهار داشت:

۲۲ میلیارد دلار واردات قاچاق داریم که هیچ گونه مالیاتی پرداخت نمی کنند.

وی افزود: از سال ۹۳ تا ۹۴ اتفاق مهمی از جمله کاهش قیمت نفت رخ داد که اهمیت درآمدهای مالیاتی را نشان می دهد.

الله داد در ادامه گفت: ما در شرایط رکود اقتصادی هستیم و شرایط تولید کننده نمی تواند مالیات پرداخت کند و باید راه حلی طراحی شود، تا کمترین فشار به بخش تولید وارد شود تا سیستم مالیاتی کارآمد و پاسخگو ایجاد شود.

وی بابیان اینکه در دهه ۸۰، حدود ۱۷۰ درصد از کارکنان دولت افزایش یافت که اگر این شرایط تغییر نکند و دولت کوچک نشود، نمی توان کمک به سزایی به اقتصاد کشور کرد.

در اکثر کشورهایی که شرایط مشابه ما دارند، رقمی حدود ۲ هزار میلیارددلار ذخیره درآمد نفتی دارند، اما متاسفانه ما در این بخش عملکرد درستی نداریم.

وکیلی: با وجود درآمدهای نفتی، نیاز به درآمدهای مالیاتی احساس نمی شد


حسین وکیلی معاون مالیات های مستقیم سازمان امورمالیاتی نماینده دولت در خصوص مالیات بنگاه های غیر دولتی اظهار داشت: در لایحه بودجه در دولت قبل مالیات بر جمع درآمد تدوین شد، اما به دلیل عدم احساس نیاز برای درآمد های مالیاتی، ترجیح داده شد تا این طرح حذف شود، زیرا بستهای لازم را می طلبید.

وی در ادامه در این خصوص افزود: اجرای این طرح همیاری کل کشور را می طلبد، زیرا تا کنون به دلیل وجود درآمدهای نفتی، در کشور نیاز به درآمدهای مالیاتی احساس نمی شد و به تبع سیستم اطلاعاتی لازم وجود ندارد.

وکیلی تصریح کرد: اجرای این طرح بسترهایی لازم دارد و سازمان مالیاتی به راحتی نمی تواند و نیاز به حمایت همه جانبه دارد و نیاز به قانونی دارد تا عدالت ایجاد شود و فرار مالیاتی به حداقل برسد.

معاون مالیات های مستقیم سازمان امور مالیاتی نماینده دولت در خصوص اجرای طرح دریافت مالیات از درآمد گفت: تاکنون وجود سایر درآمدها نیازی برای اصلاح مالیات ها ایجاد نمی کرد.

وی در ادامه اظهار داشت: مالیات بر درآمداز اهمیت ویژه ای برخوردار است و اجرای طرح جامع مالیاتی شزایطی را ایجاد می کند که بتوان مالیات بر درآمد را نیز دریافت کرد که اگر سنجیده در این زمینه حرکت کنیم موفق خواهیم شد.

وکیلی افزود: سیستم های مالیاتی در روز به روز در حال پیشرفت است و به سمتی در حرکت است که بازرسان حذف و سیستم های اطلاعاتی جایگزین آن ها شوند.

وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده طرح های پیمانکاران تصریح کرد: تلاش شده تا مالیات نه تنها پیمانکاران بلکه سایر حوزه ها نیز تقسیط شود و علاوه بر آن قانونی در حال تصویب است تا هنگامی که پیمانکاران با دولت همکاری دارند، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده بر عهده دولت است.

شفیعی: اقتصاد ما بیمار است و نیاز به اصلاح جدی دارد


ابوالقاسم شفیعی کارآفرین نمونه کشوری در سال ۹۱ در خصوص مالیات بنگاه های غیر دولتی اظهار داشت: کلیه نهاد های عمومی و اقتصادی باشد مشمول دریافت مالیات باشند، زیرا هنگامی که به شهرک های صنعتی نگاه می کنیم شرایط کاملا گویا است و دولت با شعار کوچک کردن دولت آغاز کرد، اما اقدام جدی صورت نگرفته است.

وی افزود: متاسفانه باید گفت اقتصاد ما بیمار است و نیاز به اصلاح جدی دارد.

شفیعی در ادامه تاکید کرد: از نظر من باید مالیات در استان های محروم با شهرهای بزرگ متفاوت باشد،زیرا درآمدها متفاوت است.

کارآفرین نمونه کشوری در سال ۹۱ در ادامه گفت: کشور پس از گذشت این سال ها باید به رونق اقتصادی مورد نظر دست یافته باشد و با توجه به این موضوع که فن آوری اطلاعات پیشرفت چشمگیری داشته است، شناسایی مودیان مالیاتی کار سختی نیست.

وی افزود: از نظر من پایه های مالیاتی باید افزایش یابد تا خلا های موجود رفع شود.

۷۴.۹ درصد بینندگان برنامه به افزایش مالیات ثروتمندان رای دادند


ببینندگان برنامه مناظره به سوال نظرسنجی برنامه مناظره مبنی براینکه: «به نظر شما دولت و مجلس کدام نوع مالیات را در اولویت افزایش قرار دهند؟» ۱-مالیات ثروتمندان ۲- مالیات بر واردات ۳- مالیات بر مصرف بدین ترتیب پاسخ دادند:

۷۴.۹درصد از مخاطبان گزینه شماره ۱افزایش مالیات ثروتمندان را انتخاب کردند و ۱۹.۴۸درصد نیز به افزایش مالیات بر واردات رای دادند و در پایان ۶.۴۴درصد گزینه شماره ۳ افزایش مالیات بر مصرف را انتخاب کردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
این برنامه داره به سمت روزمرگی می ره
محسن
Iran, Islamic Republic of
- براساس بند الف ماده یک قانون جدیدالتصویب مجلس شورای اسلامی قاچاق کالا و ارز به هر فعل یا ترک فعلی که موجب نقض تشریفات قانونی مربوط به ورود و خروج کالا و ارز گردد و براساس این قانون و یا سایر قوانین، قاچاق محسوب و برای آن مجازات‌ تعیین شده باشد اطلاق و برای آن مجازات‌ تعیین می گردد حتی اگر کالا و ارز مذکور در مبادی ورودی یا هر نقطه از کشور حتی محل عرضه آن در بازار داخلی کشف شود. براساس بند ت همین مادره تشریفات قانونی به اقداماتی از قبیل تشریفات گمرکی ، بانکی ، أخذ مجوزهای لازم و ارائه به مراجع ذیربط اطلاق شده است.
2- هدف از ایجاد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز که با عضویت تمامی دستگاههای ذی ربط و حضور نمایندگان تام الاختیار سه قوه برخورد سریع ، قاطع و جامع با زمینه ها و مصادیق بروز معضل قاچاق کالا و ارز بوده است خواست و تمایلی که پس از نزدیک به پانزده سال و تغییر چهار دوره ریاست جهوری و مجلس شورای اسلامی و روسای قوه قضاییه همچنان ناتوان از اقدامی موثر می نماید.
3- چنانکه بنابر آمار تولیدی بخش های ذی ربط در ستاد قاچاق کالا طی سالهای مذکور و علی رغم هزاران جلسه و مصاحبه و اقدام توسط اعضای ستاد مذکور برآورد حجم قاچاق از 14 به 20 یا 24 میلیارد دلار افزایش داشته است هر چند بنابر توضیحات مکرر مسئولین قبلی و فعلی ستاد برآورد حجم قاچاق کالا بدلایل عدیده به دشواری قابل محاسبه می باشد و نمی توان تمایلات سیاسی مسئولین وقت قوای سه گانه در ایجاد تغییرات آمار تولیدی را نادیده گرفت همانطور که معاونت وقت پژوهشی ستاد در سال 1390 که مسئولیت مستقیم انجام و انتشار برآورد حجم قاچاق را نیز طی دو دوره اعلام 14 و 20 میلیارد حجم قاچاق را عهده دار بود نیز در نامه رسمی ارسالی خطاب به دبیر وقت ستاد به دستوری بودن اعداد انتشار یافته تصریح می نماید.
4- همانطور که قانون مصوب تأکید دارد کالای قاچاق به مصادیقی اشاره دارد که به نقض قوانین منجر گردد بنابر این کالای وارده با هر کمیت و کیفیتی در چارچوب قوانین جاری و ابلاغی از شمول این قانون خارج و قابل پیگیرد قانونی نخواهد بود یا در شرایطی که قانون گذار یا ضوابط مصوب و ابلاغی دستگاههای اجرایی به لغو نظارت و کنترل قانونی دستگاهها تأکید نماید عملا فعل یا ترک فعل که در این بحث به موضوع قاچاق کالا دلالت دارد دیگر مشمول قانون قاچاق نبوده و قابل پیگیری نخواهد بود.
5- مقامات و مردم یا رسانه ها مکرر با اشاره به حجم عظیم کالاهای متنوع و موجود در بازار که غالبا فاقد اسناد مثبته طی تشریفات قانونی می باشند از فاجعه قاچاق کالا سخن می گویند باید در همین بخش تأکید کنم که هرگز هیچ مقام مسئولی یا دستگاهی از قاچاق ارز که مستقیما در حوزه مسئولیتی وزارت اطلاعات تعریف شده است سخن نگفته و هرگز گزارشی در خصوص برخورد با مصادیق قاچاق ارز منتشر نشده است در حالی که حتی با فرض حجم غلط و غیر قابل استناد 14 ، 20 یا 24 میلیارد دلاری قاچاق کالا باید مابه ازاء ارز خروجی غیر قانونی نیز حداقل برای یک بار مورد توضیح و نشانه یابی قرار گرفته باشد.
6- دستگاههای مسئول طی سالهای گذشته با تبلیغات گسترده خبر از طراحی و بکارگیری طرحهایی ناظر بر کنترل پذیر ساختن کالای موجود در بازار مصرف داشتند که بدلایل عدیده مانند ناتوانی طرح و ناکارآمدی یا آسیب پذیریهای فنی و همچنین ایجاد خلل در فرایند فعالیتی سایر بخشها به مرور یا یکباره مورد فراموشی قرار گرفتند. بنابر این ضروری است قبل از تأمل در سوال علت و شیوه برخورد با قاچاق کالا به این پرسش اساسی پاسخ گفت که اصولا به کدام از دسته کالاهای قابل دسترس مردم در بازارهای داخلی می توان کالای قاچاق اطلاق کرد؟ آیا تمامی کالاهای ورودی خارج از مجاری گمرکات کشور با استناد به قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر قوانین مندرج در بند الف ماده یک همین قانون قاچاق محسوب می شوند؟ آیا می توان در بازار داخلی یا به عبارت فقهی بلاد اسلامی با کالایی تحت عنوان مصداق کالای قاچاق برخورد قضایی و انتظامی داشت؟ آیا طی یفات گمرکی شامل تمامی موارد قانونی که در گمرکات مستقرند علی رغم تمامی چفت و بستهای پیش بینی شده تنها مجرای قانونی ورود کالا به کشور هستند؟ تکلیف کالای ورودی از سایر مجاری قانونی فاقد تشریفات گمرکی چیست؟
7- بنابر دستور صریح رییس جمهور وقت در تجمع سفر استانی رییس جمهور مقامات استانی ضمن هماهنگی با مقامات ستادی و نیروی انتظامی موظف شدند تا نسبت به ایجاد معابر مرزی اقدام کنند. معابر مرزی بنابر دستور مذکور با حضور نیروی انتظامی بعنوان تنها دستگاه نظارتی در خدمت مبادله کالای مرزنشینان تعریف گردید. مقرر شد مرزنشینان با استفاده معابر مستند بر دستور صادره رییس جمهور وقت با طی مراحلی بسیار ساده از معبر مرزی عبور و نسبت به خروج و ورود کالای مورد نیاز اقدام کنند. بنابر این معابر مرزی محلی است که مرزنشینان که بعدها به مزدور یا کوله بر شناخته شدند در برابر نظارت سطحی و فاقد سایر مسئولیتهای حکومتی بتوانند به انتقال کالا اقدام کنند.
8- بلافاصله پس از صدور دستور رییس جمهور وقت و با توجه به شوق و تمایلات استانی استاانداران و مقامات محلی مجوز ایجاد حداقل 57 معبر مرزی صادر گردید معابری که در برخی نقاط بدلایل وجود و سیاستهای اقتصادی و غیره کشور همسایه از رونق فراوان تا وضعیت معمولی و نچندان شکوفای اقتصادی برخوردار شدند. معابری مانند بانه ، مریوان ، مهاباد و.... از جمله این موارد هستند. معابر پر رونق روزانه شاهد عبور بالغ بر یک هزار کوله بر می باشند که بدون کالا از مرز خارج و پس از ساعاتی با بهمراه داشتن کوله هایی حداقل یک در یک و نیم متر از معبر به داخل باز می گردند بدون اینکه ریالی برای خرید کالا همراه داشته باشند کالای وارده نیز برخلاف تمامی قوانین جاری در برابر معبر تجمیع و توسط عوامل واسط به شهر منتقل می گردند.
9- اگر فرض کنیم از 57 معبر ورودی فقط 20 معبر خیلی فعال باشند به این معنا است که روزانه حداقل بالغ بر 20 هزار کوله با ابعاد مذکور بدون هیچ تشریفات قانونی و گمرکی و البته براساس ضوابطی که توسط رییس جمهور وقت ایجاد و صرفا مامورین نیروی انتظامی در آن حضور فیزیکی دارند به بازار کشور وارد می شوند. اگر فعالیت معابر را صرفا برای 200 روز در سال در نظر بگیریم ملاحظه می کنیم که سالانه حداقل و صرفا از طریق مجاری قانونی فاقد تشریفات قانونی بالغ بر 4 میلیون بسته بزرگ کالای صددر صد مصرفی بدون کمترین نظارت پذیری و پرداخت حقوق دولتی و توجه به ضرورتهای تنظیم بازار به کشور سرازیر می گردد. حال اگر ارزش هر بسته در کمترین سطح ممکن حداقل 2 میلیون تومان لحاظ کنیم شاهد وارداتی به ارزش نجومی سالانه 3 میلیارد دلار نخواهیم بود؟ اگر 20 معبر به تعداد واقعی 57 معبر تسریع یابد محاسبات بسیار تندتر از این و در حدود 8 میلیارد دلار نیست؟ یا تأکید بر اینکه طی تیر ماه سال 89 گردش مالی شهر کوچک بانه بالغ بر 3 هزار میلیارد تومان اعلام گردید. حالا سوال این است که کالای ورودی از مجرای قانونی و تحت نظر نیروی انتظامی می تواند در شمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز قرار گیرد؟ چه کسی و با چه مکانیسم عملی قادر است بین کالای ورودی از معابر 57 گانه و کالای ورودی از سایر مجاری موجود تمیز دهد؟
10- اصطلاح ته لنجی طی سالهای گذشته به منظور حمایت از صاحبان ، ملوانان و جاشوه لنجهای فعال در حوزه واردات و صادرات کالا اطلاق گردید به این معنا که گروه مذکور می توانستند به منظور تسریع در امرار معاش مقداری بسیار ناچیز از بار قانونی وارده توسط لنج بعنوان اقدام شخصی همراه خود داشته و بدینوسیله بدلیل معافیت از حقوققانونی درآمدی کسب نمایند. قانون مذکور امروزه به شکل عجیبی تغییر ماهیت داشته است بطوریکه تمامی محموله لنج صد تنی تحت عنوان ته لنجی محاسبه می گردد و صاحبان کالای وارده با اتکا بر این رویه محلی غلط قادر به واردات بسیار انبوه بدون نظارت پذیری و پرداخت حداقل حقوق دولتی می باشند فرماندهار یکی از شهرهای ساحلیدر مصاحبه تبلیغی سال 89 با هدف جذب مسافر توضیح می دهد که در سواحل این شهر کوچک روزانه بالغ بر 270 قایق تند رو و لنج کالای ته لنجی عرضه می کنند بنابر این مسافرین ضمن بهره گیری از شرایط اقلیمی منطقه می توانند خریدهایی ارزان تر از بانه داشته باشند. اینکه در طول شهرهای ساحلی چهار استان خوزستان ، بوشهر ، هرمزگان و سیستانو بلوچستان روزانه چه میزان کالا تحت عنوان ته لنجی توسط قایق ها و لنج های سه تا صد تنی تخلیه می گردد هیچ ازطلاع دقیقی در دسترس نیست اما بازارهای پر تعداد و پر رونق مشابه گچین و بوستانو دلالت بر وقوع اتفاقی بسیار بزرگ در حوزه ورود حجم عظیم کالای خارج از مجاری حقوق قانونی می باشد.
11- سالانه بالغ بر پنج میلیون مسافرت خارجی به معنای حداقل ورود کالای همراه مسافر خارج از حقوق دولتی به ارزش حداقلی پنج هزار میلیارد تومان می باشد که در کنار کالای وارده از مناطق آزاد ، ویژه و اقتصادی پر تعداد موجود در کشور رقمی بسیار قابل توجه خواهد بود حجم عظیم کالایی که در چارچوب نظارت پذیری و پرداخت حقوق دولتی نبوده اما مشمول قانون قاچاق نیز نخواهد بود بنابر این مسئولین دستگاههای اجرایی با تکیه بر کدام ابزار قانونی قادر به تمیز کالای قاچاق و قانونی خواهند بود؟ کم رونقی بازارچه های مرزی ، پیله وری و غیره نیز باید به این بازار قانونی و غیر قابل مشاهده افزوده شوند.
12- کالای قاچاق در کشور با توجه به شرایط مذکور غالبا شامل مواردی است که اصولا با ممنوعیت واردات روبرو می باشند مانند سیگار تا کالاهای غیر اخلاقی یا تولیدات صنعتی که بدلیل صدور مجوز تولید قادر به ورود انبوه نیستند لذا بخش عظیمی از کالای موجود و قابل دسترس در بازار مصرف را نمی توان مشمول قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز دانست هر چند بزرگترین عامل ویرانی حزه اقتصاد تولید ملی محسوب شوند. لذا حمایت از تولید امروز نمی تواند به منزله برخورد و تشدید مبارزه با قاچاق کالا تعریف گردد بلکه باید مجاری ورود فاقد تشریفات قانونی کالا متوقف و تمامی اقدامات به طی مجاری قانونی و کنترل پذیر و پرداخت کننده حقوق عمومی و دولتی منوط گردد هر چند با توجه به شرایط موجود بازگشت به رویه قانونی بسیار دشوار و شاید ناممکن بنظر برسد
آشنا
باسلام
یکی از اهداف قاچاق کالا فرار از مالیات و عدم پرداخت گمرکی میباشد و قاچاقچی کالا و... شخص عادی و معمولی نیست و برای سیستم امنیتی هم کار دشواری نیست که بخواهد شناسایی کند مهم و فقط وفقط رانت و آقازاده ها هستند که ....
تازه کشور اروم شده ...