جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

ديدارهاي خصوصي آيت‌الله بهجت با رهبرانقلاب

شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب: 166476
آيت‌الله محفوظي گفت: مقام معظم رهبري گاهي اوقات خصوصي حركت مي‌كردند، مي‌آمدند در آن منزل سابقشان در آنجا با آيت الله بهجت صحبت مي‌كردند و ديداري داشتند.
به گزارش فارس، آيت‌الله عباس محفوظي رييس دفتر آيت‌الله بهجت در گفت‌وگوي تفصيلي با خبرنگار سياسي خبرگزاري فارس، به سؤالات متعددي از جمله رابطه ايشان با امام راحل و مقام معظم رهبري، نظرات و ديدگاه‌هاي سياسي آن مرحوم پاسخ گفت.

براساس اين گزارش، متن كامل اين گفت‌وگو به شرح زير است:

فارس: حاج آقاي محفوظي در ابتدا درباره زندگي‌نامه آيت‌الله بهجت بفرماييد

آيت‌الله محفوظي: ايشان بعد از آنكه در كربلا و نجف از نظر علمي و از نظر اخلاقي بهره‌ها بردند و به درجه اجتهاد رسيدند تصميم گرفتند كه به ايران بيايند،‌ براي ديدار بستگان و فاميلين و صله رحم كرده باشند آمدند در زادگاهشان شهر فومن.
مدتي در آنجا ماندند و از آنجا حركت كردند كه در قم كه توقف مختصري داشته باشند و دوباره برگردند به نجف، تصميم اصلي ايشان اين بود كه دوباره به نجف هجرت كنند كه از اساتيد آن روز استفاده مي‌كردند باز بروند؛ در ضمن توقف در قم اساتيدشان يكي پس از ديگري رحلت كردند و عمده استادشان كه در نجف بهره‌ها از آن دو استاد بردند استاد فقه و اصول مرحوم آيةالله حاج‌شيخ‌محمدحسين اصفهاني غروي مشهور به كمپاني و در درس حضرت آيةالله آقاي ميرزا كاظم شيرازي هم ايشان حضور داشتند مدت‌ها و مرحوم آقاميرزا كاظم شيرازي به ايشان عنايت مخصوصي داشت.

* فارس: سير علمي آيت‌الله بهجت در ايران چگونه ادامه داشت؟

آيت‌الله محفوظي: وقتي كه به ايران آمدند، مرحوم آيةالله حاج‌شيخ كاظم شيرازي به بعضي‌ها از فضلاي حوزه قم سفارش فرمودند، فرمودند كه اين آقاي حاج‌شيخ محمدتقي بهجت در نجف بهره‌ها برده است، شما از وجودشان استفاده كنيد اين سفارش مرحوم آيةالله حاج‌شيخ كاظم شيرازي به فضلاي قم بود.

* فارس: در دروس آيت‌الله بروجردي و امام خميني چطور؟

در درس آيةالله بروجردي مرحوم آيةالله‌العظمي گلپايگاني، آيةالله آقاي خميني، آيةالله داماد اينها هم حضور داشتند، در ضمني كه در درس ايشان حاضر مي‌شدند خودشان هم تدريس داشتند،‌ مدرسه تدريس ايشان معمولاً تدريس خصوصي در منزل بود، بعضي از فضلا كه ايشان را مي‌شناختند در درسشان حاضر مي‌شدند.

بعضي از بزرگان از علما و مجتهدين كه الان بعضي‌ها از آنها زنده‌اند، مي‌گفتند كه ما در درس آيةالله بهجت حاضر شديم كه ايشان از نظر دقت نظر فوق‌العاده دقيق بود در بيان مطالب و دقت‌هايي كه داشتند و روش تدريسشان هم اين بود كه حرف اساتيد خودشان را به طور گذرا نقل مي‌كردند و بعد مي‌گذشتند و لذا بعد از فوت مرحوم آيةالله بروجردي مثل بعضي از اساتيد درس‌هايي داشتند فقه و اصول تدريس مي‌كردند.
البته بعضي‌ها كه مي‌خواستند استفاده اخلاق عملي كنند خدمتشان حضور پيدا مي‌كردند و بهره‌هاي غير از علمي بهره‌هاي عملي هم از ايشان داشتند، چون مشهور بود كه ايشان از نظر اخلاق و مسائل عملي فوق‌العاده است.

*فارس: ارتباط آيت‌الله بهجت با جامعه مدرسين چگونه بود؟

آيت‌الله محفوظي: من يك خاطره‌اي عرض بكنم، جامعه مدرسين در زمان امام راحل و حتي بعد از انقلاب، شرفياب محضر امام شدند و از ايشان تقاضا كردند شما دستور بفرماييد كه در حوزه علم اخلاق، رسمي بشود معلمين اخلاق درس اخلاق بگويند، امام فرمود كه شما برويد از آيةالله آقاي حاج‌شيخ‌محمدتقي بهجت تقاضا بكنيد كه ايشان بيايد در حوزه درس اخلاق بگويد. مرحوم آيةالله مشكيني كه اين تقاضا را از طرف جامعه كرده بود عرض مي‌كند كه (بنده خودم حضور داشتم اين را كه عرض مي‌كنم حاضر بودم) عرض مي‌كند كه آقا ايشان حاضر نمي‌شود.
فرمود شما برويد اصرار بكنيد و از ايشان بخواهيد كه از نظر اخلاق بيايد درس اخلاق بگويد، چون درس اخلاق دو جنبه دارد، يك جنبه جنبه نظري يك جنبه جنبه عملي، جنبه نظري همان است كه در كتاب‌ها نوشتند كبر چيست، حسد چيست، مثلاً صبر چيست، كه انسان مي‌خواند از نظر علمي متوجه مي‌شود كه معناي صبر چطور بايد صبر كرد چطور بايد كه معالجه كرد حسد را و حسد را از خودش دور كرد، اما يكدفعه در مقام عمل، عمل مي‌كنند،‌ در مقام عمل وقتي كه انسان زاهد به تمام معنا از نظر دنيا نظري به تجمل دنيا به مال دنيا به زخارف دنيا نداشته باشد.

ايشان يك چنين شخصيتي بود كه از نظر ذات كه توجه نداشتند به مال دنيا و به ثروت دنيا، ايشان در اين مسجدي است بنام مسجد فاطميه، در اين مسجد فاطميه ايشان كه در اين اواخر هم تدريسشان در همين مسجد بود صبح مي‌آمد نماز جماعت مي‌خواند ظهر و عصر اقامه جماعت داشت،‌ مغرب و عشاء اقامه جماعت داشت و بعد از اقامه جماعت نماز صبح حركت مي‌كردند مي‌رفتند براي زيارت فاطمه معصومه سلام‌الله‌عليها، نه اينكه بياييم بگوييم پنج دقيقه ده دقيقه يك ربع، مقيداً كه در آنجا بعضي از زياراتي كه خودشان مراقب بودند آن زيارات را در آنجا مي‌خواندند و بعد برمي‌گشتند مي‌آمدند براي منزل.

* فارس: آيت‌الله بهجت چه زماني به زيارت حضرت امام رضا (ع) مي‌رفتند؟

آيت‌الله محفوظي: در تابستان‌ها كه باز مواظب بودند كه به مشهد مقدس زيارت ثامن‌الائمه عليه‌السلام بروند در آنجا هم اين برنامه بود منتها برنامه زيارت آنجا بيشتر بود شايد به اندازه دو ساعت و بالاتر از دو ساعت مي‌آمد در آنجا زيارت مي‌خواند و زيارت جامعه زيارت عاشورا و اين زيارات را ايشان مداومت داشت و هميشه اين زيارات را قرائت مي‌كرده، اين از نظر زيارت ايشان كه شما سؤال كرديد.

*فارس: نگاه آيت‌الله بهجت به عرفان چگونه بود؟

آيت‌الله محفوظي: ايشان در نجف غير از اساتيد علمي از استاد ديگري به نام حاج‌آقا علي قاضي طباطبايي استفاده‌هاي فراواني از نظر عرفان عملي نه عرفان دروغي نه عرفاني كه مدعيان ادعا مي‌كنند، عرفاني كه انسان را وصل به حق در سير الي الله كه قرآن مي‌فرمايد إنّك كادح الي ربّك كدحاً فملاقيه، بايد انسان تلاش بكند تا لقاءالله برسد لقاءالله آسان بدست نمي‌آيد، فمن كان يرجو الي لقاء ربه فليعمل عملاً صالحاً، غير از ايشان در اين عرفان عملي استادش آقاي قاضي طباطبايي بود و كاملاً بهره برده بود و آن چيزي كه مي‌خواست استفاده بكند استفاده كرد.

*فارس: خاطره‌اي از امور عرفاني آيت‌الله بهجت داريد؟

آيت‌الله محفوظي: شخصي محكوم به اعدام شد، ايشان آن موقعي كه در نجف بود داراي كرامت بود شايد پنجاه سال قبل من آنجا شنيده بودم ايشان در آنجا محكوم به اعدام مي‌شود، متوسل مي‌شوند به آقا كه شما، ايشان مي‌فرمايد برويد نماز جعفرطيار را بخوانيد با دعاي زاد المعاد انشاءالله اين حكم اعدام لغو بشود؛ رفتند خواندند و دوباره آمدند آقا نشد، بار دوم دوباره آمدند آقا، فرمود برويد در جاي خلوت كه كسي نباشد اين نماز را با تضرّع با آن دعاي آخر بخوانيد جدّاً بخواهيد هميشه اين تعبير ايشان بود كه ما از ايشان مي‌شنيديم مي‌فرمود هميشه جدّاً از خدا بخواهيد نه اينكه خدايا تو به من رحم بكن خدايا اين كار را بكن، نه جدّاً‌ مي‌خواهم، رفتند باز هم در همين اطراف جمكران جاي خلوتي پيدا كردند و نماز را خواندند و ديدند خبري نشد آمدند در مسجد، عرض كردند كه آقا ما، ايشان تأملي كرد گفت آزاد نشده؟ خبري نشده؟ گفتند نه، گفت برويد حكم اعدام ايشان لغو شده و ايشان آزاد شده، گفت آقا ما تازه تلفن كرديم، گفت نخير حالا آزاد شده، رفتند و ديدند آزاد شده.

*فارس: از نحوه ارتباط آيت‌الله بهجت با مردم بگوييد؟

آيت‌الله محفوظي: ايشان يك شخصيتي بود كه خيلي ميل نداشت كه در ميان مردم ظاهر بشود حتي وقتي كه مي‌خواستند بروند براي بيمارستان در تهران مي‌فرمودند به آن كسي كه شما با او ارتباط داريد آن پزشك‌ها، به اينها بگوييد به كسي خبر ندهند من همين‌طور ناشناخته وارد بشوم در آنجا و معالجات خودم را انجام بدهم و برگردم و بعضي‌ها بعد از آنكه مي‌رفتند اطباء هم نمي‌شناختند.
موقعي كه مي‌خواست از بيمارستان بيرون بيايد يكدفعه متوجه مي‌شدند كه مثلاً شخصيتي مثل آيةالله بهجت است مي‌آمدند دورش را مي‌گرفتند و بالاخره دستش را مي‌بوسيدند و التماس دعا، ميل نداشت خيلي ظاهر بشود و ايشان داعيه مرجعيت را نداشتند اصلاً‌ در اين وادي نبودند با اينكه در همان زمان مرحوم آقاي بروجردي وقتي كه از نجف برگشتند، مجتهداً برگشتند نه اينكه مقلّداً برگشته باشند.

*فارس: روش ورود آيت‌الله بهجت به مباحث چگونه بود؟

آيت‌الله محفوظي: طريقه بحث ايشان هم اين بود، در قم وقتي كه وارد مي‌شدند براي آقايان طلاب تدريس بكند كتاب جواهر را برمي‌داشت فرازي از جواهر را مي‌خواند حرف‌هايشان را و بعد علمايي كه حرف داشتند نقل مي‌كرد و بعد نظر خودشان را هم القاء مي‌كردند و اين جامع المسائل البته كتاب مشكلي است از نظر فارسي، فارسي است ولي فارسي مشكل است ولي يك دوره فقه است از اول طهارت تا حدود و قصاص و ديات.

*فارس: رابطه آيت‌الله بهجت با امام راحل چگونه بود؟

آيت‌الله محفوظي: امام خميني (ره) به آيت‌الله بهجت علاقمند بودند، گاهي اوقات به آن كسي كه همراهشان و در منزلش بود، مي‌فرمود آماده باشيد، برويم براي زيارت آيت‌الله بهجت. بدون اينكه قبلاً به ايشان خبر بدهند مي‌آمدند در آنجا.

*فارس: ايشان براي حراست از حريم امام(ره) چه اقداماتي انجام مي‌داد؟

آيت‌الله محفوظي: در بحث‌هايي كه شب‌هاي پنجشنبه خدمت ايشان داشتيم، شايد كثيراً نقل مي‌كرد بعضي از مطالب را كه حضرت آيت‌الله خميني اينچنين فرموده، آقاي خميني مثلاً درباره آقاي بروجردي يا درباره مرحوم آخوند چنين نقلي كرده است؛ ايشان اين نقل‌ها را از آيةالله خميني داشتند و گاهي هم پيغام مي‌داد براي ايشان(امام راحل) براي دفع بلا شما مثلاً قرباني بكنيد.

* فارس: رابطه آيت‌الله بهجت با مقام معظم رهبري چگونه بود

آيت‌الله محفوظي: مقام معظم رهبري كه مقيداً به ايشان علاقمند بود و شايد ديدارهايي كه با ايشان داشته با ديگران نداشته باشد، آيت‌الله خامنه‌اي گاهي از اوقات خصوصي حركت مي‌كردند مي‌آمدند در آن منزل سابقشان در آنجا با ايشان مي‌نشستند و صحبت مي‌كردند و ديداري داشتند، نه يك بار نه دو بار؛ ايشان حفظ نظام را لازم مي‌دانستند حتي مي‌فرمودند كه مقررات نظام را بايد مراعات كرد.

* فارس: آيا ديدارهاي آيت‌الله بهجت با مقام معظم رهبري بيشتر خصوصي بود؟

آيت‌الله محفوظي: بله، ديدارهايي داشتند، اما ديدارها با غير رهبري مثلاً كسي كه رئيس‌جمهور مي‌شدند نخست‌وزير مي‌شدند، اين طور بود كه اينها تقاضا مي‌كردند اما ايشان آمادگي نداشتند براي ملاقات، گاهي از اوقات مي‌خواست در مسجد ملاقات بكند يعني بعد از آنكه مثلاً نمازشان تمام مي‌شد يك چند دقيقه‌اي صحبت مي‌كرد. معمولاً ايشان در روزهاي جمعه اقامه روضه‌اي داشتند براي سيدالشهداء‌ سلام‌الله‌عليه. در آنجا بعضي‌ها مثلاً رئيس مجلس، رئيس‌جمهور و يا فلان وزير مي‌آمدند و با ايشان ملاقات مي‌كردند. ملاقات با مسئولين مملكتي در منزل كم داشتند؛ آقازاده‌هاي آيت‌الله خامنه‌اي كه روحاني هستند معمولاً ارتباط داشتند و مي‌آمدند گاهي در خدمت ايشان و با ايشان ديدار و ملاقات داشتند.

*فارس: از ديدارها و نظرات سياسي آيت‌الله بهجت بگويد؟

آيت‌الله محفوظي: در خصوص ديدارها و نظرات سياسي ايشان بايد بگويم، آيت‌الله بهجت معمولاً كلّي صحبت مي‌كردند و خيلي به بعضي از كساني كه الان در دنيا حاكم هستند بدبين بودند و مي‌گفتند همه اين جرياناتي كه نسبت به شيعه و نسبت به اسلام مي‌گذرد زير سر اينهاست؛ آيت‌الله بهجت از مسائل روز جهان آگاه بود نه اينكه بي‌اطلاع باشد.

*فارس: ايشان چگونه از مسائل روز جهان مطلع مي‌شدند؟
آيت‌الله محفوظي: فرزندان ايشان گزارشات را به خدمت آقا مي‌آورند؛ البته اينطوري نبود كه آقا بيايد روزنامه بخواند و راديو گوش بدهد، وليكن از مسائل روز جهان كاملاً مطلع بود؛ حاج‌علي آقا(فرزند آيت‌الله بهجت) اخبار را مي‌گرفت و به عرض آقا مي‌رساند و آقا گاهي اوقات خودش به ديگران مي‌فرمود براي رفع اين قائله دعا كنيد.

فارس: خبر ارتحال آيت‌الله بهجت را شما چطور شنيديد؟

آيت‌الله محفوظي: ايشان روز جمعه در مسجد فاطميه روضه داشتند، صبح‌ها۲ ساعت مانده به ظهر ايشان مي‌آمدند مسجد، مداح منبري روضه خودشان را مي‌خواندند و بعدش هم حركت مي‌كردند به منزل، فردا روز شنبه قرار بود كه تشريف بياورند براي تدريس؛ مهيا شدند براي تدريس، يكدفعه فرمودند مثل اينكه حالم مساعد نيست، تدريس نمي‌روم، امروز نماز هم نمي‌روم، نماز هم بگوييد ديگري بخواند. روز يكشنبه بنده در نماز ظهر بجاي ايشان در مسجد اقامه كردم، فرستاده‌اي از طرف فرزندشان آمد به من فرمودند كه شما تهران تماس بگيريد كه آقا را مي‌خواهيم تهران ببريم، بعد از نماز ظهر بود كه به من خبر دادند نماز عصر را خواندم آمدم و تماس گرفتم كه در تهران يك بخشي را خالي كنند و خالي هم كردند؛ زنگ زدم، گفتند آقا از اين دار دنيا به دار لقاء‌ شتافتند.

* فارس: در پايان نصيحتي براي جوانان بكنيد؟

آيت‌الله محفوظي: نصيحت آقا(آيت‌الله بهجت) را مي‌كنم، مي‌فرمود دو چيز را مراعات بكنيد يكي تعبّد يكي تحرّز، اجتناب ازگناه و بندگي خدا، نماز اول وقت را فراموش نكنيد. التماس دعا دارم موفق و مؤيد باشيد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *