شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

شناسنامه‌دار شدن ۳۰ حزب در دولت اعتدال

يکشنبه ۸ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب: 441542
مدیر کل سیاسی وزارت کشور گزارشی از عملکرد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در دولت یازدهم ارائه کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، محمدامین رضازاده مدیر کل سیاسی وزارت کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گزارشی از عملکرد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور در دولت یازدهم ارائه کرد.

وی با بیان اینکه از (تاریخ ۱ شهریور ماه سال ۹۲ تا ۲۹ اسفند همان سال) توسط کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ۴ مجوز تأسیس حزب و تشکل سیاسی صادر شد، گفت: این کمیسیون همچنین با درخواست صدور‌۴ مجوز پروانه فعالیت موافقت کرد.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور تصریح کرد: مجمع معتمدین محلات تهران( اصولگرا)، جمعیت دوستداران مشهد مقدس(مستقل)، جمعیت اصولگرایان جوان (اصولگرا) و همچنین حزب عروج استان تهران (اصولگرا) از جمله احزابی هستند که با درخواست تأسیسشان موافقت شد.

رضازاده تاکید کرد: همچنین کمیسیون مربوطه با درخواست صدور پروانه حزب وحدت و همکاری ملی ایران اسلامی(اصلاح‌طلب)،‌جمعیت آبادگران جوان ایران اسلامی(اصولگرا)، مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم(اصولگرا) و جمعیت هم اندیشی استان زنجان(اصولگرا) موافقت کرد.

وی درباره اقدامات این کمیسیون نسبت به تشکل‌های صنفی در سال ۹۲ گفت: در طول آن ۶ ماهی که دولت یازدهم فعالیت خود را آغاز کرده بود با درخواست تأسیس ۱۱ و صدور پروانه ۱۲ تشکل صنفی و با درخواست ۵۰ مورد تمدید پروانه موافقت کرد. در حالی که اساسنامه ۴ تشکل صنفی هم در طول آن مدت مورد اصلاح قرار گرفت و گزارش ۲ پرونده هم تهیه شد.

مدیر کل سیاسی وزارت کشور درباره اقدامات دولت یازدهم در ۶ ماهه دوم سال ۹۲ در حوزه انجمن‌های اقلیت‌های دینی گفت: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با درخواست تمدید ۱۵ پروانه فعالیـت‌های انجمن‌های اقلیت‌های دینی موافقت‌ کرد و یک اساسنامه از این انجمن‌ها را مورد اصلاح قرار داد.

رضازاده در ادامه با اشاره به گزارش عملکرد کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در سال گذشته اظهار داشت: این کمیسیون در سال ۱۳۹۳ با درخواست تأسیس ۸ حزب و تشکل سیاسی و همچنین با درخواست صدور ۴ پروانه فعالیت احزاب موافقت کرد.

وی با اشاره به اعضا و تشکل‌های سیاسی که با درخواست تأسیس آنها موافقت شده از تصریح کرد: این اعضا و تشکل‌های سیاسی شامل جامع اسلامی مدیران ایران(اصولگرا)، حزب تلاشگران ایران اسلامی (مستقل)،‌ جمعیت پویندگان عدالت علوی(مستقل)، حزب پایداری انقلاب اسلامی(اصولگرا)،‌ جمعیت هم‌اندیشان البرز(مستقل)، حزب ندای ایرانیان(اصلاح‌طلب)،‌ جمعیت یاران خراسان (مشروط به اصلاح نام (اصولگرا)) و مجمع اصولگرایان استان قم(مشروط به اصلاح نام (اصولگرا)) موافقت شد.

وی همچنین درباره احزاب و تشکل‌های سیاسی که با درخواست صدور پروانه‌ها موافقت‌ شده است گفت: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با درخواست صدور پروانه فعالیت حزب مردمی اصلاحات ایران اسلامی (اصلاح‌طلب)،‌جمعیت حامیان انقلاب اسلامی(اصولگرا)، جمعیت دفاع از آرمان‌های اسلامی خراسان رضوی(اصولگرا)،‌ جمعیت انسجام اسلامی استان تهران(اصولگرا) در سال ۹۳ موافقت کرد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در سال ۹۳ با درخواست تأسیس ۴۴ تشکل صنفی و بازنشستگان موافقت کرد، افزود: این کمیسیون همچنین با درخواست صدور ۱۱ پروانه فعالیّت و درخواست تمدید ۷۴ پرونده فعالیت و همچنین اساسنامه ۱۵ تشکل مربوطه از این دسته را مورد اصلاح قرارداد.

رضازاده با تأکید بر جایگاه ویژه انجمن‌های اقلیت‌های دینی و توجه ویژه دولت به آنها، گفت: کمیسیون ماده ۱۰ احزاب در سال ۹۳ با درخواست تمدید پروانه فعالیت ۹ انجمن اقلیت دینی موافقت کرد، همچنین ۳ اساسنامه از این انجمن‌ها مورد اصلاح قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم در سال جاری اقدامات ویژه و روزهای پرکاری را در هم‌گرایی بین احزاب داشته است، گفت: در همین چارچوب کمیسیون مربوطه با درخواست تأسیس ۷ حزب و تشکل سیاسی همچنین با درخواست صدور پروانه فعالیت ۲ حزب موافقت کرد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور درباره اسامی احزاب و تشکل‌های سیاسی که با تأسیس آنها موافقت شده است، اظهار داشت: حزب اتحاد ملت ایران اسلامی (اصلاح‌طلب)، جمیعت جانبازان انقلاب اسلامی (اصولگرا)، شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی استان تهران (اصولگرا)، حزب آزادگی ایران اسلامی استان تهران (مستقل)، مجمع حامیان عدالت اسلامی استان تهران (اصولگرا)، حزب تدبیر و امید استان مرکزی (اصلاح‌طلب) و جمیعت تعالی ایران اسلامی استان تهران (اصولگرا) نیز ۷ حزبی بودند که با درخواست تأسیس آنها موافقت شد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور با بیان اینکه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب همچنین با درخواست صدور پروانه ۲ حزب جمعیت توسعه استان گیلان (مستقل) و مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم (اصولگرا) موافقت کرد، گفت: در ۶ ماه نخست سال جاری نیز با درخواست تأسیس ۱۲ تشکل صنفی و بازنشستگان موافقت و همچنین برای ۱۱ تشکل صنفی نیز پروانه فعالیت صادر کردیم.

رضازاده با بیان اینکه این کمیسیون در سال جاری با درخواست تمدید پروانه فعالیت ۲۹ تشکل صنفی موافقت کرد و ۶ اساسنامه از این تشکل‌های صنفی را مورد اصلاح قرار داد، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری همچنین کمیسیون ماده ۱۰ احزاب وزارت کشور با درخواست تأسیس یک انجمن اقلیت دینی و درخواست تمدید پروانه فعالیت ۵ انجمن دیگر موافقت کرد و برای ۲ انجمن اقلیت دینی دیگر هم پروانه فعالیت جدید صادر شد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد ۱۶ پرونده تقاضای تأسیس و صدور پروانه حزب و تشکل سیاسی جدید به اداره احزاب ارائه شده که امور مربوط به بررسی و تکمیل پرونده موارد مذکور به‌شرح زیر جهت طرح در کمیسیون در حال انجام است.

۱- جامعه جانبازان جبهه انقلاب اسلامی
۲- حزب پویندگان اصلاحات کشور
۳- کانون اندیشه و تمدن اسلامی
۴- مجمع اصولگرایان استان قم
۵- مجمع هماهنگی اصلاح‌طلبان استان کرمانشاه

۶- جمعیت اسلامی توسعه و آزادی استان کرمان
۷- جمعیت اسلامی فارغ‌التحصیلان مالزی
۸- جمعیت دانش آموختگان مستقل ایران اسلامی
۹- حزب پیشگامان عدالت استان گیلان
۱۰- حزب تلاشگران ایران اسلامی

۱۱- حزب توسعه ملی ایران اسلامی
۱۲- حزب راستی
۱۳- حزب رفاه و توسعه اسلامی استان تهران
۱۴- حزب ندای ایرانیان
۱۵- حزب وفاق ملی
۱۶- مجمع اعتدال‌گرایان استان کرمان

گفتنی است،‌ در جلسه گذشته کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پس از بررسی فعالیت‌های حزب ندای ایرانیان و برگزاری کنگره توسط این حزب در نهایت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب پروانه فعالیت حزب ندای ایرانیان را صادر کرد.

همچنین تعداد ۸ پرونده انجمن‌های اقلیت دینی و تعداد ۶۰ پرونده انجمن‌های صنفی تخصصی و کانون‌های بازنشستگی در نوبت رسیدگی کمیسیون ماده ۱۰ قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *