جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۲۴

آقای احمدی نژاد! حتی آقای هاشمی هم با این طرح مخالف بود

سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۰۷
کد مطلب: 143345

سرویس سیاسی جهان-حدود پنج سال قبل، مسئله ی پذیرش دانشجوی پولی به دانشگاه های معتبر کشور اعتراضاتی را در سطح کشور رقم زد که نتیجه آن اعتراضات با روی کار آمدن دولت اصولگرا ، تعلیق طرح پذیرش دانشجو از طریق پول (به جای کنکور) در دانشگاه ها بود. آن روزها ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام هم با اینکه هم در خط مشی اقتصادی و بعدها هم در خط مشی سیاسی خود، تمایلش را به سوی سیاست های اقتصاد باز و لیبرالی نشان داده بود، ولی نسبت به پذیرش دانشجوی پولی موضع مخالف اتخاذ کرد و عنوان نمود که :« پذیرش دانشجوی نوبت دوم را با توجه به اهداف مندرج چشم انداز بیست ساله به مصلحت نظام مقدس جمهوری اسلامی نمی دانم و انجام آن را عاملی در جهت تهدید فضای عادلانه برای دسترسی کلیه اقشار جامعه به آموزش عالی می بینم».
هدف از بیان این نقل قول بیان انتظارات دانشجویی از مقام ریاست جمهوری ایران ، دکتر احمدی نژاد است که در طی این سالها سعی کرده است که چه در عرصه نظری و چه در عرصه عملی در جهت اهداف عدالتخواهانه گام بردارد و جز منتقدین اصلی جهت گیری های لیبرالی در کشور بوده است.
زمانی که آقای هاشمی با آن نوع نگاه خود به مسئله عدالت و اقتصاد به مخالفت با این طرح می پردازد دیگر مطمئنا از رییس جمهوری که مهمترین دغدغه اش را بحث عدالت عنوان کرده است انتظاراتی بسیار فراتر می رود.
متاسفانه باید گفت که گرچه سیستم دانشگاهی کشور اکنون به سمت مدرک گرایی حرکت کرده است ولی حداقل سعی شده است که در پذیرش افراد به دانشگاه، عدالت در حد توان اجرا شود ولی متاسفانه این روزها با تصویب بندی از برنامه پنجم توسعه، صدور مجوز جذب دانشجوي پولي در دانشگاه‌هاي دولتي تصویب شده است!
گرچه از تمامی وکلای مجلس عدالتخواه انتظار می رود که نسبت به تصویب این بند موضع گیری کنند که تعدادی هم اینچنین کردند ولی بیش از همه از رییس جمهور این انتظار می رود که خود برای تصحیح طرحی که بر خلاف عدالت اجتماعی است و نتیجه ی آن به قهقرا رفتن آموزش عالی کشور است پیشقدم شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
دیوار کوتاه تر از هاشمی ندیدید؟
Iran, Islamic Republic of
البته و صد البته بنده در خصوص دانشجوی پولی نظر نمی دهم اما دلیل مخالفت آقای هاشمی از دانشجوی پولی در دانشگاه های دولتی رونق دانشگاه موقوفه آزاد به اصطلاح اسلامی بوده است .
Latvia
سلام بسیار مطالب زیبا و جالب است
Latvia
مخالفت آقاي هاشمي رفسنجاني با پولي شدن دانشگاهها اولا در تناقض با راه اندازي مدارس غير انتفاعي و پولي كردن آموزش و پرورش رايگان براساس قانون اساسي است. ثانيا متناقض با راه اندازي دانشگاه آزاد و پولي كردن دانشگاهها و اپيدمي شدن ويروس مرگبار مدرك گرايي است. ثالثا اجازه نداد دانشگاههاي دولتي ظرفيت مازاد خود را پولي كند تا تعداد بيشتري جوانان جوياي مدرك روانه دانشگاه آزاد شوند ...
Iran, Islamic Republic of
جهان جان تلاشت بجاست اما متاسفانه از دید حضرات بیجا
یکسری باید بی حساب و کتاب بیان دانشگاه مهم نیست کی هستن و چی مهم اینه پول دارن و البته قدرت. باید باور کنیم که عدالت و برابری شعاری بیش در مملکت ما نیست
Iran, Islamic Republic of
چرا رئیس جمهور را متهم قرار می دهید؟! این که از مواردی بود که دولت ارائه نکرده بود و در کمیسیون تلفیق مجلس اضافه شد. چرا انگشت اتهام را به سمت دولت می گیرید؟!
دیواری کوتاه تر از دیوار رئیس جمهور محبوب وجود ندارد؟!
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی ظلم نیست کسی که رتبه 500 کنکور رو میاره با کسی که با هزار تا کلاس خصوصی و کتاب و ... نمیتونه رتبه 50 هزار رو بیاره ولی بابایی مایه دار داره سر یه کلاس بشینن و یه مدرک بگیرن؟!؟!؟!؟!!!
Iran, Islamic Republic of
آقا در دیدار با هیئت دولت فرمودند که «عدالت آموزشی در آموزش عالی باید تعریف شود».
بدون ارائه تعریف از عدالت بعد از 5 سال از استقرار دولت، چگونه میخواهند عادلانه رفتار کنند؟!
Netherlands
در حوالي سال 71 هاشمي طرحي را به مجلس براي پولي كردن دانشگاههاي دولتي ارائه كرد كه با موج اعتراضات دانشجويان مجبور به عقب نشيني موضعي شد.چه بعد از آن در گسترش دانشگاههاي غير انتفاعي و آزاد و كمكهاي دولتي به آنها بسيار كوشيد همه به خوبي واقفند كه وي به اقتصاد ليبرالي اعتقاد داشته و دارد.
البته آقاي احمدي نژاد هم بايد در اين زمينه جوابگوي دانشجويان و حافظ قانون اساسي در زمينه تحصيل رايگان باشد.اين روش پذيرش دانشجو آنهم در دانشگاههاي معتبر ظلم بزرگي به بقيه دانشجويان و ضد عدالت است.
Iran, Islamic Republic of
هم اکنون هم دانشجویان پولی بی سواد با رتبه های کنکور 50 هزار تا 90 هزار وارد دوره های آموزش مجازی دانشگاههای معتبر و یا واحد های بین الملل این دانشگاه ها در مناطق آزاد کشور می شوند و مدرک تقلبی مفت می گیرند. اگر استادی در این دوره ها نمره مفت ندهد اخراج می شود و با یک دانشجوی دکترا که در دادن نمره مفت توجیه شده باشد جایگزین می شود. و در نهایت دانشجو بی سواد فارغ التحصیل می گردد. هم دانشجو به مدرک معتبر می رسد هم استاد به حق التدریس بالا و هم دانشگاه به پول باد آورده تا ساختمان بسازد و رئیس دانشگاه خود را فردی شایسته و موفق نزد مسئولین بی خبر ی که عقلشان به چشمشان است نشان دهد. در کل همه راضی می شوند و گند نمرات مف و بی سواد فارغ التحصیل شدن این دانشجویان پولی در نمی آید. این دانشجویان بی کفایت هم با مدرکی که گرفته اند و پول و پارتی که دارند تا بالا ترین سطوح مدیریتی کشور رسوخ می کنند و با تصمیمات ابلهانه خود که ناشی از بی سوادی آنان است دمار از روزگار ملت در می آورند.... دانشجوی بی سواد + پول = فساد
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این طرح از طرف نمایندگان دولت به مجلس تقدیم شد و در اصل دولت پیشنهاد دهنده این طرح بود.
Iran, Islamic Republic of
حداقل هاشمی بچه پولدارها را کنار بچه های عوام نگذاشت و برایشان دانشگاهی تاسیس کرد که باز هم حداقل اعتبار مدرک دانشگاه سراسری را ندارد.
Iran, Islamic Republic of
حالا فرقی نمی کنه مجلس پیشنهاد بده و دولت قبول کنه یا دولت پیشنهاد بده و مجلس قبول کنه !
در هر دو صورت این یک طرح ضد قانون اساسی و منطبق بر ظلم بر اقشار ضعیف جامعه هست

حضرات فکر نمی کنن اونایی که با بدبختی پول دانشگاههای نیمه دولتی و دولتی رو می پردازن از خیلی ایحتاجشون باید بزنن و یا زیر قرض برن
Iran, Islamic Republic of
چرا نباید از دولت و احمدی نژاد توقع داشته باشیم.قرار نیست که فقط فریاد عدالت را در مورد کارهای دولت بزند .مهم این است که هر جا بی عدالتی دیده شد فریاد بزند که نزد.
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه اینگونه بچه پولدارهایی هم که به دانشگاه می روند آنقدر مغرور و خودخواه هستند که دیگران را بیشتر آزار می دهد.
Iran, Islamic Republic of
واقعا کسانی که این طرح را عنوان کردند از خواب که بیدار شدند بدون فکر آن را بیان کردند. حدااقل کمی در مورد عواقبش فکر نکردند.
Iran, Islamic Republic of
قبلا می گفتند گیرم پدر تو بود فاضل ....
اما با تصویب این طرح پدری که از لحاظ مالی فاضل باشد خیلی به کار فرزند می آید.
Iran, Islamic Republic of
مگه آقای هاشمی بچه پپولدارها را دوستداره که تیتر زدید آقای هاشمی هم مخالف بود.از تهمت زدن بترسید.
Iran, Islamic Republic of
اقای ... از معاونت ... دانشگاه امیرکبیر 2 سال پیش می گفتند خیلی خیلی به ما فشار می آورند که پذیرش این دانشجویان پولی را لغو کنیم و ما مقاومت می کنیم چرا که مزایای بالایی دارد و باعث عدم خروج دانشجو از کشور می شود
خدا را شاهد می گیرم که این را خودم حدود 2 سال پیش از زبان ایشون شنیدم
Iran, Islamic Republic of
این چه طرز انعکاس اخبار است؟ طوری وانمود می کنید که انگار آقای هاشمی مخالف عدالت است؟ آقای هاشمی مبین و منادی عدالت اجتماعی در طی سالیان بوده و هست و اگر آقای احمدی نژاد نیز واقعاً طرفدار عدالت است، باید بگوئیم این دو بزرگوار در روشها با هم اختلاف دارند. یادمان نرود که آقای هاشمی طرح هدفمند کردن یارانه ها را سال 1368 شروع کرد. ولی متأسفانه آقایانی که الان منادی عدالت هستند آن موقع اجازه ندادند این مهم عملیاتی شود و کشور ر اسالیان سال عقب انداختند.....
Iran, Islamic Republic of
سلام
پس آنچه در سالهاي گذشته به عنوان شبانه، دوره‌هاي مشترك (با دانشگاه‌هاي خارج از كشور)، بين المللي و ... بود همه گربه بود!؟
انشاء الله
كمي باز تر نگاه و فكر كنيم
طبق قانون تحصيلات عالي بدون هيچ قيدي بايد رايگان باشد؟
چرا دانشگاه‌هاي معتبر دنيا دانشجوي شهريه‌اي دارند؟
از اعتبارشان كاسته؟
گيرم كسي با پول وارد شد
بايد با پول مدرك نگيرد!
يعني اگر نظام آموزش عالي مستحكم بود مشكلي كه نيست بهتر هم هست
تازه مدرك گرفت
اگر توانائي نداشت كجا را مي‌گيرد؟
مدرك گرائي همين است برادران كه فكر كنيم هركس آمد دانشگاه يعني علامه رفت بيرون
مگر ما كه در دانشگاه دولتي با كنكور درس خوانديم چند درصرمان نخبه شده؟
تعصب درست نيست
در همان سالها هم با دوستان بسيجي و ... ام در دانشگاه امير كبير همين اختلاف را داشتيم
والسلام
Netherlands
در سالهاي پاياني دهه 70 و بعد از جنگ دو تفكر پديدار شد تفكر مبني بر نكات ارايه شده توسط "بانك جهاني" و "ٌصندوق بين المللي پول" كه بر مبناي "توسعه اقتصادي" شكل گرفت كه دولت آن زمان به رياست هاشمي رفسنجاني و گروههاي همسو و طيف "كارگزاران سازندگي" كه پس از آن پديد آمد طرفداران آن بودن. ديدگاه ديگر "عدالت اجتماعي" بود كه منتقدين دولت اعم از چپي هاي آن روزگار(اصلاح طلبان امروزي) و برخي گروههاي راست طرفدار آن بودند.
اين ديدگاه اقتصاد ليبرالي هاشمي چيزي نيست كه با گذر زمان قابل انكار باشد.
طرح حذف یارانه‌ها هم در راستاي همان سياستها بود دقيقا "طرح حذف سوبسيد(يارانه) " بود و نه هدفمندسازي يارانه ها.
Iran, Islamic Republic of
چه اشکالی دارد وقتی که صندلی هاشون خالیه خوب دانشجوبگیرن که یکسال بی جهت پشت کنکورنمونه
این طرح بر خلاف اصول امام خمینی و انقلاب است.