سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰

قدیمیترین شیرینی پز و آشپز ایران درگذشت

يکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۱۰
کد مطلب: 72504
خانم منتظمی كتاب "هنر آشپزی" را نخستین بار در سال ۱۳۴۳ با ۶۰۰ دستور غذایی منتشر كرد. نوشتن این كتاب به گفته خانم منتظمی بیش از ۲ سال طول كشید. او در جایی نقل كرده بود كه از سال ۱۳۳۷ در تهران كلاس آشپزی و شیرینی‌پزی داشته‌ است و صدها نفر در كلاس‌های او شركت داشته‌اند.

چاپ های اخیر "هنر آشپزی" در دو جلد منتشر شده و بیش از ۱۷۰۰ غذای ایرانی و فرنگی را شامل می‌شود.

گفته می شود "هنر آشپزی" یكی از پرفروش ترین كتاب های ایران بوده است كه تاكنون بیش از یك میلیون نسخه از آن در مواردی حتی بدون اطلاع نویسنده آن منتشر و فروخته شده است. این كتاب تاكنون بیش از پنجاه بار به طور رسمی تجدید چاپ شده است.

انتشار و فروش این كتاب منبع اصلی درآمد خانم منتظمی طی ۵۰ سال اخیر بوده است. آرش وفاداری، نوه خانم منتظمی به بخش فارسی بی بی سی گفت كه كلاس های آشپزی او تا پیش از انقلاب برگزار می شد اما پس از آن خانم منتظمی فقط از راه فروش كتاب و راهنمایی علاقمندان آشپزی، به آموزش می پرداخت.

در جریان گفت و گویی كه ۵ سال قبل خبرگزاری میراث فرهنگی ایران از خانم منتظمی منتشر كرده بود، او از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل ندادن كاغذ برای انتشار این كتاب انتقاد كرده بود.

خانم منتظمی گفته بود هر ساله ۲۰ هزار نسخه از این كتاب چاپ می كرده اما از آن سال به دلیل قطع حمایت وزارت ارشاد فقط ۵ هزار نسخه از آن را توانسته منتشر كند.

در سال های اخیر در ایران كتاب های متنوعی درباره هنر آشپزی و شیرینی پزی منتشر شده است اما به گفته دست اندر كاران صنعت نشر هیچ یك همچون "هنر آشپزی" با استقبال طبقات مختلف مردم رو به رو نشد.

كتاب خانم منتظمی در چند دهه اخیر در منزل اكثر ایرانی ها به چشم می خورد و به زوج های جوان هم هدیه داده می شود.

خانم منتظمی خود ناشر كتاب "هنر آشپزی" بود و در دوره ای طولانی این كتاب را در منزلش به فروش می رساند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *