شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱۴

انتقاد فاطمه رجبی از سخنان احمدی نژاد

يکشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب: 134921
فاطمه رجبي گفت: سخنان احمدي‌نژاد در خصوص كورش بار علمي نداشت و در شأن يك رئيس جمهور هم نبود كه نيم ساعت از وقت مردم را به مطالب اينچنيني اختصاص دهد.
فاطمه رجبي استاد دانشگاه و كارشناس مسائل سياسي در گفت‌وگو با فارس‌، با اشاره به اظهارات رئيس جمهور در گفت‌وگوي اختصاصي با شبكه خبر سيما، با بيان اينكه دفاعش از احمدي‌نژاد، دفاع از گفتمان قرآن، اسلام، اهل بيت و علي‌الخصوص امام زمان بوده است، افزود: متاسفانه با توجه به بحث‌هايي كه اكنون آقاي احمدي‌نژاد مطرح مي‌كند ما شاهد يك واژگوني گفتماني در دولت دهم هستيم.

وي اظهارات كنوني احمدي‌نژاد و نزديكانش را افتادن در ورطه باستان‌گرايي خطرناك توصيف كرد، افزود: آنچه امروز پيش روي آقاي احمدي‌نژاد است ممكن است به وسيله مشاورين به وي ارائه داده شود و يا اينكه خود ايشان چنين اعتقاداتي داشته باشند اما در هر حال معتقدم دولت در يك ورطه هولناك باستان‌گرايي گرفتار شده است.

نويسنده كتاب "احمدي‌نژاد معجزه هزاره سوم " با بيان اينكه باستان گرايي قبل از انقلاب در دوران پهلوي، بعد از انقلاب اسلامي توسط روشنفكران و در دوران اصلاحات مطرح شد اما اين مباحث بصورت بارزي كه آقاي احمدي‌نژاد امروز مطرح مي‌كند نبوده است، تاكيد كرد: در دوران اصلاحات توجه ويژه به باستان‌گرايي به اندازه دولت آقاي احمدي‌نژاد نبوده است. اين باستان‌گرايي در نهايت به اسلام‌ستيزي و به تاسيس فرقه‌هاي انحرافي منجر خواهد شد.

وي با اشاره به اظهارات رئيس جمهور در خصوص كوروش، خاطر نشان كرد: به نظر من، سخنان اخير احمدي‌نژاد در گفت‌وگو با شبكه خبر، نه تنها بار علمي نداشت بلكه در شأن يك رئيس جمهور هم نبود كه نيم ساعت از وقت مردم را به مطالبي در خصوص كوروش اختصاص بدهد كه در كتب سال پنجم ابتدايي مطرح شده بود.
رجبي معتقد است كه در هرشرايطي هرشخصي كه از موضع انقلاب تخطي كند نبايد در مقابل آن سكوت كرد و احمدي‌نژاد هم از اين مسئله مستثني نيست.

نويسنده كتاب رنسانس اسلامي84، گفت: بسياري‌ از تحليل‌گران معتقدند احياي شاهنشاهي با كوروش با برنامه‌ريزي يهود صورت مي‌گيرد و به اين مسئله تمامي منتقدان دلسوز، امام و رهبري اشاره كرده‌اند.
وي با بيان اينكه بحث هتك حرمت به قرآن به بحث اول جهان اسلام تبديل شده است، از عدم اشاره رئيس جمهور به هتك حرمت قرآن در برنامه گفت‌وگويي ويژه خبري به شدت انتقاد كرد و گفت: ما سؤالات بسيار جدي در خصوص هتك حرمت به قرآن داريم كه بايد آنرا مطرح كنيم اما متاسفانه آقاي رئيس جمهور به جاي اينكه در خصوص هتك حرمت سخن بگويد به مباحث انحرافي پرداخت.

رجبي سكوت مخالفان دولت احمدي‌نژاد در قبال سخن گفتن وي از كوروش را ‌معنادار ‌دانست و اظهار داشت: كساني كه مخالفان دولت احمدي‌نژاد بودند و در روزنامه‌هاي خود احمدي‌نژاد را به جرم اينكه نام امام زمان(عج) را به زبان مي‌آورد به جمود فكري و عقب‌ماندگي متهم مي‌‌كردند امروز در مقابل انحرافات دولت آقاي احمدي‌نژاد سكوت كردند.
نويسنده كتاب "احمدي‌نژاد معجزه هزاره سوم "، اهداي چفيه از سوي رئيس جمهور به مجسمه كوروش را مورد نقد قرار داد و گفت:‌ اين رفتارها باعث خوشحالي فتنه‌گران است چرا كه آنها بر اين باورند كه آقاي احمدي‌نژاد با اين رفتارهاي خود پشتوانه فكري خود را نابود مي‌كند.

اين استاد دانشگاه در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه برخي‌ها معتقدند كه كوروش همان ذوالقرنين قرآن است، نظر شما در اين خصوص چيست، گفت: اين ماجرا علمي و حائز اهميت نيست. سؤال من اين‌است كه آيا ذوالقرنين از پيامبر، امام علي و امام حسين و حضرت مهدي(عج) بالاتر است؟
رجبي با بيان اينكه لقمان بالاتر از ذوالقرنين است، گفت: خداوند به نام لقمان سوره نازل كرده است. حالا اين سؤال مطرح مي‌شود، كدام مسلماني حاضر مي‌شود روي لقمان مانور بدهد و در عين حال از حقيقت اميرالمؤمنين چشم‌پوشي كند؟، پاسخ روشن است هيج مسلماني اين كار را نمي‌كند.

نويسنده كتاب رنسانس اسلامي84، با بيان اينكه تعريف احمدي‌نژاد از عدالت كوروش را بايد به شيعيان جهان تسليت گفت، تصريح كرد: بايد به اين نكته اشاره كنيم كه كدام انسان لائيك، مسيحي، يهودي و انسان معتقد به اديان الهي تاكنون عدالت حضرت علي (ع) را زير سؤال برده است كه آقاي احمدي‌نژاد شب گذشته تنها از عدالت كوروش صحبت مي‌كند درحالي كه بسياري معتقدند كوروش دست‌پروده يهود بوده است. من بارها گفته‌ام تا زماني از احمدي‌نژاد دفاع خواهيم كرد كه بر گفتمان امام زماني خود تاكيد داشته باشد اما او اگر بخواهد بنا به آنچه كه آقاي بقائي گفته است، كوروش زمان باشد بايد بگويم كه ما سال‌هاست كه فاتحه كوروش را خوانده‌ايم چرا كه اينجا مملكت امام زمان (عج) است و هيچكس نمي‌تواند گفتمان من درآوردي داشته باشد.

وي با بيان اينكه برخي اظهارنظرها مبني بر اينكه صرفا مشاوران احمدي‌نژاد موجب انحرافات فكري دولت شده‌ است را قبول ندارد، گفت: آقاي احمدي‌نژاد يك رئيس جمهور است و بايد داراي فكر باشد و نمي‌توان گفت كه ايشان هرچه مي‌گويد متاثر از اطرافيانش است؛ من خود احمدي‌نژاد را در برخي انحرافات فكري دولت مقصر مي‌دانم.

وي در پاسخ به اين سؤال كه ريشه انحرافاتي كه مي‌گويد را در كجا مي‌بيند، گفت: من از نهاد رياست جمهوري مطلع نيستم اما معتقدم ريشه اين انحرافات را كسي بايد بگويد كه از درون دولت خبر دارد. اگر بخواهم نگاه بيروني خودم را بگويم معتقدم آقاي احمدي‌نژاد به يك غرور بعد از انتخابات رسيد و فكر مي‌كند كه هر حرفي بزند و هركاري بكند مورد قبول است.

رجبي در پاسخ به اين سئوال كه آيا غرور موجب تعريف رئيس جمهور از كوروش شده است، گفت: براي پاسخ به اين سؤال، بايد گذشته احمدي‌نژاد را مورد بررسي قرار بدهيم تا مشخص شود كه در گذشته در اين خصوص چگونه فكر مي‌كرده و اكنون چگونه فكر مي‌كند.
وي از انديشمندان خواست تا انديشه احمدي‌نژاد را با درنظر گرفتن پيشرفت‌ها و نكات مثبت، به صورت منصفانه به نقد بكشند و در عين حال ضمن اعلام آمادگي خود براي مناظره با شخصي كه پيش از اين او را معجزه هزاره سوم خواند بود، گفت: آقاي احمدي‌نژاد بايد نظرات خود را به مناظره بگذارد تا مشخص شود كه چه دليلي باعث شده كه دولت امام زماني به اين روز دچار شود چراكه بنده اين ماجرا را سرآغاز يك خط انحراف مي‌دانم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من هم طرفاران خانم رجبی هستم ولی در این مصاحبه بسیار بی انصافی کرده اند..مشکات
Iran, Islamic Republic of
ملاک حال فعلی افراد است
بله یک زمانی ایشان (رییس جمهور) در قامت معجزه برای ملت ظاهر شدن ولی باید قبول کرد که گاهی حرفها و مواضع ایشون با راه و هدف ملت انقلابی تناقض داره و ما نباید از انتقاد به ایشون واهمه داشته باشیم و اجازه انتقاد به کسی ندیم
از خانم رجبی به خاطر شجاعتشون در بیان انتقاد به ایشون با اینکه قبلا اونطور ازشون دفاع کردن ممنونم
Iran, Islamic Republic of
این مسئله صرفا یک نگاه به تمدن ایران است اما از چند پادشاه و شاه نسبتا عادل که بگذریم همه شاهان به جرات بیش از 95 درصد آنان بر گرده مردم سوار وناعادل ومستبد بوده اند اگر هم پیشرفتی در تمدن وفرهنگ نایل شده ایم به برکت هوش سرشار مردمان این مملکت بوده است نه نبوغ شاهان .در این بین ممکن است یک امیرکبیر وکورش وکریمخانی بوجود آیند در دربار شاهان که از نوادر ونوابغ هستند.اما تکیه بر تمدن ایران قبل از اسلام اگر کوروش را استثناءبدانیم که سر شار از استبداد وبیعدالتی بوده وطبقه بندی کاستی حاکم بوده کمی انحراف محسوب می شود.مثلا انوشیروان عادل ! در جواب کسی که از اوانتقاد کرده بود مشهور است که دستور داد آنقدر با قلمدان سنگی بر سر او زدند تا مرد تا هیچ دبیری دیگر جرات انتقاد به شاه عادل را نکند؟؟!!آنچه از پیشرفت خارف العاده بوجود آمده است بعد از ورود اسلام به ایران بوده از جمله از هم پاشیدن نظام کاستی وطبقه بندی حاکم.نکته مهمی را خانم رجبی اشاره کرده اند مسئله اصلی ما الان هتک حرمت به قرآن است نه کوروش.یک رییس جمهور باید امور مهمه را مد نظر داشته باشد.
Latvia
سركار خانم رجبي نيك مي دانند كه تعصب ديوار بين عقل و منطق از طرفي و قضاوت منصفانه از طرف ديگر مي باشد.كوروش افتخار ملي ايرانيان است و رييس جمهور بعنوان نماينده ملت بايد براي معرفي ايران به اين داشته هاي ملي اشاره نمايند. ضمن اينكه ايشان با هر طرز فكري مثل هر شهروندي حق انتقاد داريد.
Iran, Islamic Republic of
همين تنگ نظري هاست كه حتي اقدامات خوب شاه عباس را ناديده ميگيريم در دربار او دانشمنداني چون شيخ بهائي ملاصدرا وميرفندرسكي و.. دهها دانشمند ديگر مشغول به كار تدريس تحصيل بودند مگر غير از اين است كه شاه عباس با پاي پياده به پابوس امام رضا (ع) ميرفت وشيخ بهايي وملاصدرا وبسياري از بزرگان در اين سفر اورا همراهي مي كردند .كاروانسراهاي شاه عباسي را براي زائران آقا امام رضا ساخت و....
Iran, Islamic Republic of
خانوم رجبی یکی به نعل میزنه یکی به پاشنه
کتاب مدحی میده بیرون از اون طرف میاد اینطوری انتقاد میکنه
خدا همه ما رو به راه راست هدایت کنه
این کارا همش برای پست و مقام و کسب شهرته نه برای ما مردم بدبخت
Iran, Islamic Republic of
احسنت به زينب زمانه سركارخانم دكتر رجبي واقعا" زيبا نقد كرده اند
Iran, Islamic Republic of
خانم بعدازافراط تفریط است ایشان نه معجزه بود نه حالا کافر
Iran, Islamic Republic of
بنام خدا
خداوند بزرگ استاد گرانقدرخواهر رجبي گرامي را حفظ بفرمايد كه چون هميشه با استدلال و منطق سخن گفته و حقگو و حق خواه است....
Iran, Islamic Republic of
1. رییس جمهور هم مانند دیگران انسانی است ممکن الخطا!
2. لطفا با خوردن یک کشمش گرمی و با خوردن یک غوره سردیتان نکند و به خاطر یک نظری که از نظر شما نادرست است تمام زحمات ارزشمند رییس جمهور مکتبی و خدوم را زیر سوال نبرید.
3. چه کسی گفته است که افتخارات ملی با عقاید مذهبی در تعارض و تضاد می باشد؟ ایران و اسلام همواره به یکدیگر خدمات متقابل داشته اند . و صد البته که ما دنیا و آخرتمان را مدیون و مرهون اسلام ناب محمدی هستیم. و صد البته عمل به فرامین اسلام در دامان پاک ایران زمین مقدور و میسور مان گردیده است.
4. تاریخی که در این سی و دو ساله خودمان شاهد و ناظرش بوده ایم بارها بد خواهان سعی در تحریفش داشته اند . از مظلومیت انقلابیون نسل اول گرفته تا رشادت های رزمندگان دفاع مقدس و نیز تا پیشرفت های چشمگیر علمی و صنعتی... حال چگونه می توان به ضرص قاطع گفت کورش ساخته و پرداخته و دست پرورده ی یهود بوده است؟؟؟ آیا به تارخ نگاران تا این حد اطمینان دارید؟؟؟
4. ایرانی که هویت ملی نداشته باشد قطعا هویت مذهبی هم برای خود قائل نمی تواند باشد. پاک طینتی ایرانیان و آزادی خواهی و آزاد اندیشی ایرانیان باعث پذیرش دین مبین اسلام و آنهم مذهب مترقی تشیع گردید و این امر بر کسی پوشیده نیست. حال اینکه چرا برخی می خواهند گذشته ی ایران را به بهانه ی اسلام دوستی از یاد نسل آینده ببرند واقعا جای تامل و سوال دارد ... اندکی تامل دور از تعصب!!!
Iran, Islamic Republic of
کورش ساخته و پرداخته نویسندگان و تاریخ نگارن یهود می باشد چون کورش خدمت بزرگی در آزادی یهودی های زمان خود داشته است . برخی میگویند کورش یکتا پرست بود خوب رضا خان هم یکتا پرست بود کورش به بت پرستان و خرافه پرستان آزادی داد و رضا خان هم به فرقه پرستان و افراد متخلف آزادی داد . اگر امروز امثال کدیور و مهاجرانی را لیبرال می دانیم باید گفت کورش در زمان خود یک لیبرالیسم بوده است
Iran, Islamic Republic of
برای بعضی از دوستان متاسفم که به این راحتی شخصیتی ارزشمند که بنا به نظر برخی از عالمان همان ذوالقرنین مورد اشاره در قرآن است را زیر سوال می برند.
البته اینکه ناگهان این موضوع مطرح می شود را در راستای تحرکات جریانی که نزدیک به دولت است می دانم و صحبت های آقای احمدی نژاد در شرایط کنونی موضوعیتی نداشت ولی حمله به تمدن کهن ایرانی را نیز نمی پذیرم.
Iran, Islamic Republic of
خوب گفته..
Iran, Islamic Republic of
خانم رجبی مثل همیشه تنئ رفتی. اینکه کورش ذوالقرنین هست یا نه رو شما نباید بگی مفسر قآن باید بگه. آیت الله طباطبایی در تفسیر المیزان گفته ذوالقرنین همون کورش و همین آیت الله مکارم در تفسیر نمونه. ..