چهارشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۳ - 22 May 2024
 
۰
۱

کدام راست می گویند؛گمرک یا ایران خودرو

سه شنبه ۶ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۳۲
کد مطلب: 58726
کدام راست می گویند؛گمرک یا ایران خودرو
آمار صادرات خودرو در سه ماهه اول امسال میان گمرک و ایران خودرو تفاوت جدی دارد. 

به گزارش خبرنگار اقتصادی جهان در حالیکه مدیر صادرات شرکت ایران خودرو آمار صادرات خودرو در سه ماهه اول امسال را همراه با رشد 200 درصدی می داند، گمرک در گزارش رسمی خود اعلام کرد نه تنها آمار صادرات خودرو افزایش نداشته است ،بلکه با کاهش 71 درصدی نیز مواجه بوده است.
بر اساس گزارش گمرک در سه ماهه ابتدای سال جاری صادرات خودرو نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد 71.84 درصد و از لحاظ ارزش 83.62 درصد کاهش داشته است.
این کاهش چشمگیر توسط مرجع رسمی ارائه امار صادرات و واردات کشور در حالی است که ایران خودرو آمار عجیب افزایش 200 درصدی صادرات را گزارش می دهد.
مدیر صادرات ایران خودرو تعداد خودروی صادر شده در مدت مذکور را 6 هزار دستگاه می داند که به گزارش گمرک این تعداد خودروی صادراتی تنها 2 هزار دستگاه بوده است.
اگر چه یکی از مشکلات زیرساختی اقتصاد در کشور ما تناقض ها و تفاوت های فاحش در ارائه آمار از سوی نهاد های مختلف است ،اما این میزان اختلاف سوال برانگیز و شبهه ناک به نظر می رسد و به سادگی قابل گذشت نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با سلام،‌ همين عددهايي هم كه داديد به هم نمي خورد. يعني اگر فرض را بر اين بگيريم كه عدد 2000 دستگاه درست باشد و اين با 71 درصد كاهش باشد مفهومش اين است كه صادرات قبلاً حدود 6900 دستگاه بوده است كه در اين صورت اين با عدد 6000 دستگاه ايران خودرو سازگار نيست كه حتي اين 6000 دستگاه را نيز با 200 درصد افزايش مي داند يعني ايران خودرو مي گويد ما قبلاً‌ حدود 2000 دستگاه صادر كرده ايم كه الان با 200 درصد افزايش به 6000 دستگاه رسيده است و گمرك مي گويد ايران خودرو پارسال نزديك به 7000 دستگاه خودرو صادر كرده كه الان به 2000 دستگاه رسيده است؟ البته اين چيزي از شاكي بودن ما نسبت به ايران خودرو كم نمي كند ولي به هرحال هم شفاف شدن آمار يه موضوع اساسي است و هم ما علي رغم نامردي هاي ايران خودرو در قبال مشتريان داخلي اش،‌از پيشرفت او و شكوفايي اقتصاد كشور خوشحال مي شويم به اميد روزي كه هم ايران خودرو به مشتريانش احترام بگذارد و هم به بزرگترين خودرو ساز دنيا تبديل شود.