جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۳

صدای مردم برای گرانی ها بلند است

سه شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۲:۳۸
کد مطلب: 219403
موضوع اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها با حضور مسئولان و وزرای اقتصادی دولت در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت که واکنش برخی نمایندگان مجلس به شرح زیر است .
به گزارش جهان به نقل از  فارس، موضوع اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها با حضور مسئولان و وزرای اقتصادی دولت در جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس مورد بحث و بررسی قرار گرفت که واکنش برخی نمایندگان مجلس به شرح زیر است .


مصباحی‌مقدم: هدفمندی یارانه‌ها نقدینگی 55 هزار میلیاردی ایجاد کرد

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جریان بررسی نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آثار و برکات مثبت اجرای این قانون اظهار داشت: چگونگی اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها حواشی و آثاری دارد که معتقدم باید این حواشی ارزیابی شود تا در مرحله بعدی اجرای این قانون مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: پیشنهاد دولت در لایحه هدفمندی یارانه‌ها این بود که سهم حمایت از تولید را 15 درصد قرار دهیم که مجلس با بررسی‌های خود این سهم را صد در صد بالا برد و پیشنهاد دولت را از 15 درصد به 30 درصد افزایش داد.

این نماینده مجلس همچنین گفت: مجلس در ابتدای اجرای این قانون از رکود، بیکاری و آثار نامناسب اجرای نادرست قانون هدفمندی یارانه‌ها نگران بود که پس از اجرا نیز آثار ناگواری در بخش تولید رخ داد مثل بیکار شدن افرادی که در بنگاه‌های تولیدی شاغل بودند همچنین ما شاهد کاهش نرخ رشد تولید بودیم.

مصباحی‌مقدم در ادامه با بیان اینکه در چند ماه اخیر از افزایش بی‌رویه قیمت‌ کالاهای داخلی را داشتیم،‌ گفت: هم آمارهای داخلی و هم آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد که اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها علاوه بر اینکه خوب بوده اما سبب تشدید رکود و افزایش قیمت‌های کالاها شده است.

وی همچنین گفت: در ابتدای اجرای این قانون پیش‌بینی 40 هزار میلیارد تومان نقدینگی می‌شد که ما چاره‌ای نداشتیم و سهم تولید را کاهش دادیم‌ اما پس از اجرا با توزیع پول به حساب خانوارها، ‌تقاضاها افزایش یافت و همچنین دولت با استقراض پول از بانک مرکزی سبب شد تا 55 هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید ایجاد شود که پس از ایجاد این نقدینگی تقاضا افزایش یافت اما عرضه افزایش پیدا نکرد که همین موضوع سبب بالا رفتن قیمت‌ها شد.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه صدای مردم و نمایندگان مجلس از گرانی‌ها بلند شده است، گفت: با اتفاقی که سال گذشته در بازار ارز و سکه رخ داد و پس از آن دولت نرخ سود سپرده‌ها را افزایش داد که به تبع آن سود تسهیلات نیز بالا رفت و اکنون حدود 25، 27 و تا 30 درصد نیز این پول در موسسات مالی و اعتباری ارائه می‌شود. این نرخ‌ها ‌ضد تولید و ‌ضد حمایت از تولید در سال تولید ملی و حمایت از کار ایرانی است.

مصباحی‌مقدم در پایان سخنان خود پیشنهاد کرد برای رفع مشکلات ایجاد شده از اجرای قانون هدفمندی دولت با تعامل و احتیاط عمل کنند، همچنین کمیته‌ای بین دولت و مجلس تشکیل و بر این تخلفات دولت در اجرای فاز اول اجرای قانون رسیدگی کنند همچنین دولت از تولید حمایت کرده و کاری کند تا هزینه‌های تولید کاهش یابد و مردم را نسبت به مصالح و منافع اجرای قانون یارانه‌ها توجیه کند.

وی همچنین در خصوص تخلفات دولت در اجرای فاز نخست قانون هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: ‌در 15 ماه اجرای این قانون، 13 مورد تخلف از قانون را در خصوص دولت داشتیم که گزارش این تخلفات در کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی احصا کردیم و این گزارش به دست هیئت رئیسه داده شده تا در دستورکار قرار گیرد.


احمد توکلی: رکود، تورم و بیکاری تشدید می‌شود / تجدیدنظر کنید

احمد توکلی در جلسه علنی صبح امروز با اشاره به سناریوی دولت برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: بر اساس سناریوی 135 هزار میلیارد تومانی دولت برای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، قیمت آب 350 تومان، برق 142 تومان، گاز 350 تومان می‌شود.

وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در صورت افزایش قیمت‌ها به این میزان آیا مردم قادر به تحمل این قیمت‌ها خواهند بود؛ با اجرای این سیاست‌ها، دولت چه اهدافی را دنبال می‌کند؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: هدف کمیسیون تلفیق، اصلاح قیمت‌ها در حد 72 هزار میلیارد تومان است، اما من به نمایندگان اعلام می‌‌کنم که دولت تنها در فاز دوم می‌تواند 26 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند و بیش از این میزان منجر به تخلف دولت و تأمین منابع از محل منابع بانک مرکزی خواهد شد.

توکلی افزود: در صورتی که سناریوی 72 هزار میلیارد تومانی مجلس اجرایی شود، قیمت‌ها باید 2.2 برابر افزایش یابد و این افزایش قیمت‌ها برای مردم به هیچ‌وجه قابل تحمل نیست، بنابراین به نمایندگان توصیه می‌کنم که رقم واقعی در بودجه برای فاز دوم هدفمندی تعیین کنند.

وی با اشاره به برخی اظهارنظرها در خصوص حذف کارخانجات تولیدی در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: این دیدگاه که عنوان می‌کند اشکالی ندارد تولیدکنندگان غیربهره‌ور از گردونه تولید حذف شوند، مربوط به سرمایه‌داری قرن نوزدهم است.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس ادامه داد: این در حالی است که در سرمایه‌داری جدید، حمایت از تولید صورت می‌گیرد و به عنوان مثال؛ امریکا در سال 1995 در حمایت از شرکت‌های فولادی، برای هر شرکت تعرفه‌ای مشخص قرار داد تا آنها ورشکست نشوند و این نشان می‌دهد تحلیل عدم حمایت از تولید، بی‌اساس و عقب‌مانده است.

وی تأکید کرد: در صورت اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها براساس سناریوی دولت، رکود، تورم و بیکاری تشدید می‌شود و پیشنهاد می‌شود که سهم تولید در فاز دوم هدفمندی به طور مشخص تعیین شده و در دریافت‌کنندگان یارانه تجدیدنظر شود.


رجایی: اگر یارانه بخش کشاورزی پرداخت نشود با اجرای فاز دوم مخالفم

عباس رجایی نماینده مردم اراک و رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی درباره نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، اظهار داشت: در حال حاضر 97 درصد بخش کشاورزی توسط بخش خصوصی اداره می‌شود و آن بخش‌هایی که به نوعی مرتبط با سیستم‌های دولتی می‌شود، مشکلاتی دارد ولی خود مردم به خوبی این حوزه را اداره می‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه متاسفانه گام‌های جدی در راستای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها برای بخش کشاورزی برداشته نشده است، تصریح کرد: نوع مسائل حوزه کشاورزی با حوزه صنعت و خدمات متفاوت است چراکه در حوزه کشاورزی ما با موجود زنده سر و کار داریم و اگر توجهی به این بخش نشود، اصل موضوع نابود می‌شود.

"ما در حال حاضر به پایه مناسبی از اقتصاد صنعت کشاورزی نرسیده‌ایم در حالی که کشاورزان ما افراد ضعیفی از لحاظ درآمدی هستند و باید البته این موضوع را نیز مورد توجه قرار داد که محصولات کشاورزی هر روز سر سفره مردم وجود دارد و اگر تغییراتی در این زمینه انجام نشود، صدای مردم در می‌آید."

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در خاتمه با تاکید بر اینکه واردات بی‌رویه امروز یکی از موضوعات جدی است که آسیب‌های زیادی را به بخش کشاورزی وارد می‌کند، گفت: ما باید به صورت نقدی و هدفمند به بخش کشاورزی یارانه دهیم و اگر چنین شرایطی در کشور پیش نیاید، ما مخالف اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه‌ها هستیم.

 

یوسف‌نژاد: بخش تولید نمی‌تواند قیمت‌ها را ‌پایین نگه‌ دارد

علی‌اصغر یوسف‌نژاد نماینده مردم ساری  و سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در خصوص نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندسازی‌یارانه‌ها در صحن علنی، اظهار داشت: قانون یارانه‌ها با نظرات دولت و مجلس که طرح بسیار مهم و کارآمد و مؤثری بود، به قانون تبدیل شد که پیامدهای بسیار مؤثری در بخش‌های مختلف خواهد داشت.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: صنعتی که 30سال است با روش‌های قدیمی طراحی، تدوین و تنظیم شده، نمی‌تواند با سرعت ظرف دو سال با روش‌های نوین خودش را تطبیق دهد. چطور می‌توانیم از تولید انتظار داشته باشیم قیمت‌های خود را در حدی که دولت می‌خواهد، نگه دارد علیرغم آنکه قیمت‌های تمام شده تغییر یابد.

یوسف‌نژاد در خاتمه متذکر شد: اگر بخواهیم به بخش تولید کمک کنیم، با این شیوه‌ها و روش‌ها نمی‌توانیم به این هدف دست یابیم، با توجه به اینکه قیمت حامل‌های انرژی بسیار بر بخش تولید و صنعت مؤثر است، اما بخش تولید قیمت‌های خود را در حدی که دولت می‌خواهد، پایین نگه داشته است.

 

نادران: مجلس بخاطر عوارض گرانی ها روی فاز دوم هدفمندی حساس است

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: حساسیت مجلس درباره اجرای فاز دوم قانون یارانه‌ها، از ناحیه عوارض تورمی آن است که به نظر می‌رسد انحراف نسبت به اجرای جامع قانون وجود دارد و از این جهت حساسیت بیشتر می‌شود؛ گرانی‌ها فشاری را بر طبقات مختلف مردم وارد می‌کند ولی به استناد گزرشات کارشناسی انجام شده، وقتی اعلام می‌کنند تورم 20درصد است، تأثیر این 20درصد به طور واقعی در دهک‌های درآمدی پایین جامعه، بیش از دو برابر است و در حالیکه عموماً کالاهای مصرفی دهک‌های پایین جامعه، ‌جزو کالاهای ضروری هستند.

نادران با بیان اینکه طبقات پایین جامعه امکان انتقال این فشار را به طبقات بالایی ندارند، تصریح کرد: بیش از دو برابر متوسط افزایش قیمت‌ها، اثر واقعی بر زندگی طبقات پایین جامعه می‌گذارد، یعنی 40درصد ارزش درآمد گروه‌های پایین درآمدی، از بین می‌رود؛ به عنوان مثال وقتی خانواری در دهک پایین جامعه ماهانه 300هزار تومان درآمد داشته باشد و 200هزارتومان یارانه نقدی دریافت کند، متوسط افزایش قیمت‌ها نیز 20درصد باشد، ‌این خانوار 40درصد قدرت خرید خود را از دست می‌دهد یعنی همان 200هزارتومان یارانه نقدی دریافتی.

"حساسیت مجلس از این جهت است و در این شرایط، کل یارانه دریافتی از سبد خرید آن خانوار خارج می‌شود، دولت باید یارانه‌های پنهان را به صورت عادلانه توزیع کند و این اقدام نیز باید از ناحیه اصلاح قیمت‌ها انجام شود؛ اصلاح قیمت‌ها نیز باید به صورت تدریجی و ظرف مدت 5سال انجام شود."

حسینی: ‌فاز دوم هدفمندی نباید به ‌گام نهایی تبدیل شود

سید‌عماد حسینی نماینده مردم قروه و سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) درباره نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، اظهار داشت: طبق مصوبه مجلس در قانون هدفمندی یارانه‌ها، باید قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی به 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس در فرآیند 5 ساله برسد و افزایش یابد.

وی افزود: نکته دیگری که در قانون یارانه‌ها باید در نظر گرفته شود، قیمت تمام شده برق است.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: دولت باید قیمت برق را به صورت قیمت‌های ترجیحی اعمال کند در حالی که هم‌اکنون خانوار‌هایی که از میزان برق بیشتری استفاده می‌کنند، با خانوار‌هایی که از میزان برق کمتری استفاده می‌کنند، یکی هستند.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اینکه باید هدفمندی یارانه‌ها را به صورت یک سیاست قیمت در نظر بگیریم، تصریح کرد: انتظار مجلس و قانون یارانه‌ها این است که گام دوم اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها به گام نهایی تبدیل نشود تا از تورم و رکود اقتصادی جلوگیری شده و نقدینگی در کشور نیز کنترل شود.


توکلی: گرانی‌ها به گوجه‌فرنگی نارمک هم رسیده است

احمد توکلی نماینده مردم تهران و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جریان بررسی نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در صحن علنی مجلس و با بیان اینکه اعتراض مردم از تورم و گرانی‌ها بسیار شدید است، گفت: آنقدر این تورم و گرانی زیاد شده که به گوجه فرنگی نارمک هم رسیده و صدای دولتی‌ها نیز از این گرانی‌ها درآمده است.


کواکبیان : آیا فروش آزاد 53 میلیارد دلار برای واریز یارانه‌های نقدی صحت دارد؟

مصطفی کواکبیان نماینده مردم سمنان امروز سه‌شنبه طی تذکری در جریان ارائه گزارش مسئولان اقتصادی کشور به وکلای ملت در صحن علنی مجلس اظهار داشت: درست است که موضوع کنونی موضوعی اقتصادی است، اما این موضوع به دلیل اهمیتیش پیامدهای سیاسی، داخلی و خارجی دارد.

وی افزود: بنده اول صبح هم گفتم که سایر نمایندگان هم حق دارند در رابطه با این موضوع اظهارنظر کرده و نظرات خود را مطرح کنند.

کواکبیان ادامه داد: در حال حاضر سؤال من این است که مسئولان بگویند درست است که 53میلیارد دلار بانک مرکزی در بازار آزاد برای واریز یارانه نقدی فروخته شده است؛ مسئولان فقط جواب همین یک سؤال من را بدهند.

محمدرضا باهنر نائب‌رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر کواکبیان گفت: هیئت‌رئیسه روالی دارد که بر اساس آیین‌نامه به آن عمل می‌کند و اگر نمایندگان هم سؤالی دارند، می‌توانند به صورت مکتوب بدهند تا بررسی کنیم.


حسینی:دولت قصد دارد قانون هدفمندی را دوساله اجرا کند

سید عماد حسینی سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز سه شنبه مجلس در بررسی چگونگی نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمندی یارانه ها که با حضور مسئولان اقتصادی دولت در دستور کار مجلس قرار داشت، گفت: ما از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها انتظار کنترل تورم، رکود اقتصادی و نقدینگی در جامعه را داشتیم.
وی گفت: آنچه مهم است مکانیزم اجرای صحیح و دقیق این قانون بود. ما در ماده (1) این قانون دولت را مکلف کردیم قیمت فروش مشتقات نفت تا 90 درصد قیمت فوب خلیج فارس در فرآیند 5 ساله افزایش دهد اما دولت قیمت بنزین را 700 و قیمت بنزین سهمیه ای را 400 تومان تعیین کرد و در مقایسه با فوب خلیج فارس که 1000 تا 1050 تومان است قرار بود تا 5 سال به 900 تومان برسیم اما در گام دوم اجرای این قانون بحث بر سر افزایش قیمت تا این میزان است.
 
وی ادامه داد: سئوالی که داریم این است که آیا اجرای فاز دوم به معنای گام نهایی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است ؟ مسئولان دولت پاسخ دهند که این مرحله گام دوم یا گام پنجم است؟
 
حسینی خاطر نشان کرد: فرضیات قانون گذار بر اساس برنامه پنجساله بوده اگر قرار است این قانون دو ساله اجرا شود بهتر است مسئولان بگویند تا مردم و مجلس هم در جریان باشند .
 
نماینده قروه گفت: قرار بود قیمت برق و گاز طبیعی به لحاظ مناطق جغرافیایی بر اساس قیمت ترجیحی اعمال شود اما روشی که هم اکنون در حال پیگیری است به گونه است که معلوم نیست هر خانوار در روستا چه میزان مصرف داشته چون به این مفهوم است که بار کلی روستا روی یک ترانس می افتد .
 
حسینی خاطر نشان کرد: موضوع دیگر عدم موازنه بین قیمت حامل های انرژی و محصولات صنعتی و کشاورزی است که اگر این توازن برقرار نشود اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نتیجه مطلوبی ندارد.


خلیلیان : قرار نیست با هدفمندی یارانه‌ها شاد و خندان به پیک نیک برویم

صادق خلیلیان در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح هدفمند سازی یارانه ها یک انقلاب واقعی و بزرگ در اقتصاد کشور ما محسوب می شود، گفت: البته طرح هدفمند سازی یارانه ها محدود به اقتصاد نیست بلکه در ابعاد مختلف امنیتی و سیاسی نیز آثار و نتایج مثبتی داشته است.

وی با بیان اینکه در بخش کشاورزی دستاوردهای خوبی با اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ها داشته ایم، گفت: ما باید این مسیر را با بهترین تدبیرها و حمایت ها و همدلی طی کنیم.
 
وزیر کشاورزی با بیان اینکه زاویه نگاه من در مورد دو سال اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها با زاویه نگاه نمایندگان متفاوت است، گفت: ما برای بسته های حمایتی، اعتباری علاوه بر بودجه های عمرانی سال 90 اعتبارات خوبی دریافت کرده ایم که حدود دو هزار و 200 میلیارد تومان است.

وی ادامه داد: این اعتبارات برای اصلاح روش های مصرفی انرژی و آب مصرف شده است و عدد مناسبی برای شروع کار در بخش کشاورزی بوده است.
 
خلیلیان با بیان اینکه پرمصرف ترین فعالیت ما در بخش کشاورزی که تحت تاثیر هدفمند سازی یارانه ها قرار می گیرد آبیاری، تراکتورها، مرغداری ها، دامداری ها و گلخانه ها است، گفت: هر کدام از این بخش ها از یک زاویه متفاوت تحت تاثیر قانون هدفمند سازی یارانه ها قرار می گیرند.
 
وی با اشاره به اقداماتی که در سال 90 در خصوص پرورش طیور صورت گرفته است، گفت: تعداد زیادی از واحدهای طیور را در سال گذشته مجهز به سیستم های جدید تولیدی کردیم که مصرف گازوئیل در آنها به اندک رسیده است و هنوز تعداد قابل توجهی از این واحدها با سیستم قدیمی حدود 40 سال پیش فعالیت می کنند

وزیر کشاورزی گفت: در سال گذشته حدود 4441 واحد از 17500 واحد ها اصلاح سیستم مصرف انرژی صورت گرفت که حدود یک چهارم این کار در طول دو دهه گذشته اتفاق نیفتاده بود که ظرف یک سال برای واحدهای مرغداری انجام شد.
 
وی با اشاره به کمک های بلاعوض به واحدهای تولیدی و همچنین تسهیلات یارانه ای 4 درصد برای واحدهای تولیدی گفت: در تلاشیم 4500 واحد را در سال جدید تحت پوشش این طرح قرار دهیم و فناوری تولیدی بخش قابل توجهی از پرورش طیور نیز اصلاح شد که نه تنها در کاهش مصرف انرژی بلکه در افزایش جوجه ریزی، ضریب تبدیل دام به گوشت هم موثر خواهد بود و ضریب تولید آنان را بالا خواهد برد.
 
خلیلیان با بیان اینکه 10598 واحد نیاز به بهینه سازی و کمک دارند، گفت: 1483 واحد را در سال گذشته کمک کردیم و سامانه هایشان را بهینه سازی کردند که امسال هم به همین میزان واحدهای تولیدی را بهینه سازی خواهیم کرد.
 
وزیر کشاورزی با بیان اینکه وام های معوق واحدهای تولیدی را جایگزین وام با سود نرخ صفر درصد کردیم، گفت: 200 میلیارد تومان  برای تهیه علوفه در اختیار دامداران قرار دادیم زیرا علوفه با توجه به نوسانات نرخ ارز گران شده است.
 
وی ادامه داد: در بحث آب برای توسعه آبیاری نوین که مصرف آب و انرژی توامان کم می کند در سال گذشته 165 هزار هکتار از اراضی کشاورزی را زیر پوشش این طرح بردیم و 150 هزار هکتار نیز الان برای آبیاری نوین در دست داریم و با اقداماتی که از قبل انجام شد 1144 هزار هکتار از اراضی ما تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است.
 
در ادامه محمد رضا باهنر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که اداره جلسه علنی مجلس را به عهده داشت خطاب به خلیلیان گفت: اقداماتی که انجام داده اید خوب است مخصوصا در زمینه عدد و رقمی که مطرح می کنید اما آیا به طور موردی با کشاورزان برخورد داشته اید چرا که اقدامات کوتاه مدت و بلند مدت اثرات متفاوتی دارد و تا به حال گزارشی از هزینه هایی که به یک کشاورز تحمیل شده است داشته اید؟
 
خلیلیان ادامه داد: با وزارت نفت توافق کردیم که کار گازرسانی را به واحدهای تولیدی انجام دهد که البته در اواخر سال 90 این کار با سرعت شروع شده و قیمت برق نیز که حدود 2 تومان بود به میانگین 9 تومان افزایش پیدا کرد که اول 14 تومان بود و به 9 تومان برگشت.
 
وزیر کشاورزی با بیان اینکه برای واحدهای تولیدی که نیاز به مصرف گازوئیل دارند وام های قرض الحسنه بدون وثیقه در اختیارشان گذاشتیم تصریح کرد: از آن جایی که قیمت گازوئیل 16 تومانی به 150 تومان تبدیل شد برای واحدهای تولیدی متقاضی وام های قرض الحسنه بدون وثیقه در اختیارشان گذاشتیم  و الان هم هر کشاورزی درخواست کند این وام در اختیارش قرار خواهد گرفت.
 
وی ادامه داد: همچنین صندوق بیمه کشاورزی در سال گذشته هزار میلیارد تومان خسارت به کشاورزان پرداخت کرد.

 
خلیلیان همچنین با بیان اینکه با کنترل واردات در سال 90 سعی کردیم به کشاورزان کمک کنیم، گفت: در سال 90 در مجموع 14 درصد واردات کشاورزی کاهش پیدا کرد و واردات میوه نیز نسبت به سالهای گذشته 22 درصد کاهش داشت که این موضوع موجب حمایت قیمتی برای کشاورزان شد.
 
وزیر کشاورزی افزود: همچنین میزان خریدهای تضمینی ما در سال گذشته به حداقل رسید و معنایش این است که کشاورزان توانستند محصولات خود را بیشتر از قیمت های تضمینی عرضه کنند.
 
وی با بیان اینکه در مقابل صنعت کشاورزی و واحدهای تولیدی ما دو روش را می توانیم اعمال کنیم، گفت: یکی اینکه همان روند قبلی که در 30 سال گذشته داشتیم را ادامه دهیم یعنی کود مجانی، گازوئیل مجانی و ... اما در این 30 سال آیا بخش کشاورزی ما دچار تحول شد ؟
 
خلیلیان افزود: اما راه دیگری که از سال گذشته شروع کردیم موجب تغییر و تحول در فناوری تولیدی واحدهای صنعتی، کشاورزی شده است و وقتی از یک سال به سال دیگر می رویم واحدهای صنعتی بیشتری متحول می شوند.
 
وی با بیان اینکه در بحث هدفمندسازی یارانه ها در بخش کشاورزی سال 90 را به خوبی پشت سر گذاشتیم، گفت: صادرات 5.5 میلیارد دلار را سال گذشته پشت سر گذاشتیم .
 
وزیر کشاورزی با بیان اینکه اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها به همان اندازه بزرگی و اهمیتی که دارد سختی کار نیز هم دارد، گفت: الان در سومین سال اجرای این قانون هستیم و طبیعتا باید با صبر و تدبیر و کارهای سخت و شبانه روزی اجرای این قانون را جلو ببریم چرا که در هدفمند سازی یارانه ها قرار نبود شاد و خندان به پیک نیک برویم بلکه نیازمند کار سخت و شبانه روزی است که ما داریم این کار را انجام می دهیم.


توضیحات غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت
درآمد 3هزار میلیاردی وزارت صنعت از قانون یارانه‌ها چگونه هزینه شد؟

مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه) طی سخنانی در خصوص نحوه اجرای فاز دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها، این طرح را یکی از بزرگترین طرح‌های اصلاح ساختار اقتصادی کشور دانست و اظهار داشت: باید قدر این کار بزرگ را بدانیم و شاکر باشیم.

وی افزود: اگر برخی از  بخش‌های قانون یارانه‌ها نیازمند اصلاح است، دولت و مجلس می‌تواند با کمک یکدیگر، آن را اصلاح کند اما نباید اصل طرح زیر سوال برود.

"دولت آماده است گام‌های اصلی را بردارد و با مردم و بخش تولید نیز همکاری کند؛ بنده منحنی سینوسی تورم در کشور بعد از اجرای قانون یارانه‌ها را تائید می‌کنم اما می‌دانید که تحلیل‌های دیگری را هم می‌توانید در این زمینه مطرح کنیم  و بنده نمی‌خواهم فشار ناشی از تحریم‌ها را در اینجا بیان کنم."

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر همین اساس یادآور شد: وزارت صنعت از مسیر هدفمندی یارانه‌ها مبلغ 3 هزار میلیارد تومان دریافت کرد که 1000 میلیارد تومان آن را با نرخ سود چند درصدی تسهیلات ارائه داد و 400 میلیارد تومان را نیز یارانه بلاعوض داد و برای تولید صنعتی حامل‌های انرژی و سوخت و برق نیز به صورت تعویضی قیمت‌هایی داده شد.

وی گفت: وزارت صنعت در 4 محور، تولید صنعتی و معدنی و خدمات تجاری را هدایت و حمایت کرد که جمعا 3 هزار میلیارد تومان، ما در محور اصلی، قیمت‌های ترجیحی را قائل شدیم و در محور دوم یارانه‌هایی را پرداخت کردیم و در سومین اقدام نیز پروژه‌های بازسازی کوچک و بزرگ را آغاز کردیم که 3 هزار و 500 پروژه بازسازی کوچک در آغاز راه داریم و در چهارمین اقدام نیز قیمت فروش محصولات صنعتی اصلاح شد و ما بین 5 تا 15 درصد افزایش قیمت‌ها را پذیرفتیم.

مهدی غضنفری اضافه کرد: حوزه صنعت و معدن بسیار گسترده است و باید دانست در صنعت اگر یک واحد تولیدی فقط یک بار بتواند تجهیزات خود را به روز کند، دیگر می‌تواند کار خود را ادامه دهد البته در مرحله اول همه واحد‌های صنعتی وام دریافت نکردند که تجهیزات خودشان را تعویض کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من در یک شرکت تجاری 2 سال پیش با حقوق ماهیانه 450 هزار تومان استخدام شدم و توی این 2 سال هیچ گونه افزایش حقوقی نداشته ام قانون کار فقط حداقل حقوق را افزایش می دهد و کاری به حقوقهای بالاتر ندارد شرکت هم می گوید همین که هست خواستی بخواه نخواستی به سلامت ما هیچ پشت و پناهی نداریم کرایه خانه ما که ماهی 120 هزار تومان با 7 میلیون پیش بود حالا صاحب خانه می گوید 10 میلیون ماهی 350 هزار همه چیز دو برابر شده داریم نابود می شویم
Iran, Islamic Republic of
اگر گرانی به نارمک نمیرسید چه ؟؟ اگه دولتی ها ناراحت نمیشدند چه ؟ بقیه مردم که ماههاست فریاد میزنند کشک !!
Iran, Islamic Republic of
هنوز مرحله دوم يارانه ها اجرا نشده قيمت ها سرسام آور افزايش يافته كاش در همين اوضاع واحوال مرحله دوم حذف يارانه ها اجرا ميشد .چون فردا وقت اجراي مرحله دوم مجدا" قيمت ها افزايش ميابد وظلم مضاعفي است برمردم . مسئولين حداقل به روانشناسي بازار براي اجراي چنين طرحهایي بپردازند!