شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
مسئول مرکز پژوهش‌های علوم انسانی صدرا:

باید جریان روشنفکری انقلاب را فعال کنیم

جمعه ۲۹ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۲۰:۲۷
کد مطلب: 355709
مسئول مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با بیان اینکه باید جریان آزاد اندیشی اسلامی و روشنفکری انقلاب را فعال کنیم، گفت: باید در مقابل شبهاتی که به جریان انقلاب وارد می شود و مبانی اسلام را زیر سئوال می‌برد، تولید اندیشه کنیم.
به گزارش جهان به نقل از ستاد خبری اجلاس ملی اصحاب عشق، حجت الاسلام رضا غلامی مسئول مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا عصر امروز و در دومین روز از اجلاس ملی «اصحاب عشق»، با موضوع اهداف و لزوم گسترش و تقویت جبهه مردمی انقلاب اسلامی به ایراد سخنرانی پرداخت.

رضاغلامی گفت: امروز با یک رویکرد غلط در صحنه فرهنگی از جانب برخی از کارشناسان و مسئولان فرهنگی روبه‌رو هستیم مثل این نظر که سبک زندگی غربی در بخش قابل توجهی از مردم نفوذ کرده ولذا باید روی اصول فرهنگی خیلی پا فشاری نکنیم.

وی همچنین خاطر نشان کرد: ما معتقدیم که با حفظ ارزش ها می توانیم فعالیت فرهنگی کنیم. امروز ده ها اثر موفق را می توان نام برد که با حفظ اصول انقلاب بین مردم هم جذاب است و این موضوع در حوزه های مختلف تجربه شده است.

مسئول مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا با اشاره به اینکه در بخشی از حوزه مدیریت فرهنگی دچارضعف هستیم، اضافه کرد: اگر چنین نگاهی در کشورما رویش می کند، به دلیل این است که بخشی ازبدنه کارشناسی فرهنگی ما بیمار است.

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما نمی توانیم جبهه مقابل خود را جبهه باطل نبینیم. ما با گوناگونی سلایق مشکلی نداریم ولی این گوناگونی سلیقه ها باید در چارچوب گفتمان انقلاب اسلامی باشد. با معیارهایی که از تعابیر متن نورانی اسلام حاصل می شود می توان معیار را مشخص کرد.

وی خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین وظایف مراجع فرهنگی این است که نسبت به مشخص کردن جبهه حق از باطل اقدام کنند.

مسئول مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا ادامه داد: این که در قدرت سخت افزاری و نرم افزاری دشمن اغراق کنیم، درست نیست ما باید این را قبول داشته باشیم که جریان باطل مانند کف روی آب است و هرگاه جبهه فرهنگی جریان حق وارد عرصه می شود تمام توطئه های جبهه باطل را از بین می برد. شما اگر به تهاجم فرهنگی که در این سی سال انقلاب نگاه کنید، متوجه می شوید که مردم ما با اتکا به دارایی هایی خود مقاومت کرده اند و بخشی از توطئه های فرهنگی جبهه باطل کاملا بی اثر بوده است.

غلامی ادامه داد: جبهه مردمی انقلابی باید وارد صحنه شود و فرهنگ انقلاب تقویت را کند و زمین عوض کند. البته باید درنظر گرفت که جبهه مردمی بدون فرماندهی جواب نمی دهد. فرماندهی کل جبهه فرهنگی انقلاب رهبری معظم انقلاب هستند و باید به فهم جامع و دقیق نسبت به فرمایشات ایشان برسیم ولی ما به سطوح متعدد فرماندهی نیاز داریم که می تواند بر اساس فرمایش رهبری در جبهه مردمی انقلاب را هدایت کند، یکی از این قرارگاه ها همین قرارگاه خاتم الاوصیا(عج) است.

وی با اشاره به اینکه باید حرکت های فرهنگی عاقلانه صورت بگیرد، خاطر نشان کرد: کارهای کور و بی هدفی که وزن آن مشخص نیست، اصلا درست نیست و اولویت بندی در حوزه فرهنگی حتما باید لحاظ شود تا موفق شویم. به تعبیر رهبری باید آتشبار دشمن را پیدا کنیم و آنرا هدف قرار دهیم.

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما باید جریان آزاد اندیشی اسلامی و روشنفکری انقلاب را فعال کنیم. جریان روشنفکری باید فعال باشد یعنی اینکه باید در مقابل شبهاتی که به جریان انقلاب وارد می شود و مبانی اسلام را زیر سئوال می برد تولید اندیشه کنند.

وی همچنین تاکید کرد:یکی از انتظاراتی که امروز از جریان روشنفکری داریم است که وجوه عقلانیت حاکم برحرکت انقلاب و آرمانهای اساسی آن را بیان کند و د رنقطه مقابل، وجوه غیر عقلانی جریان ضد انقلاب را افشانماید.

مسئول مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در بخش دیگر از سخنان خود گفت: ایجاد توازن بین برنامه ریزی و مطالعه با عملیات از دیگر وظایف جبهه فرهنگی انقلاب است. نگاه افراطی در حوزه برنامه‌ریزی و کار مطالعاتی را باید کنار بگذاریم . دشمن در بعضی عرصه ها پیش روی کرده است و ما هنوز درحال برنامه ریزی هستیم. باید بین کار عملیاتی و برنامه ریزی توازن ایجاد کنیم.

غلامی همچنین با اشاره به تشکل های جبهه فرهنگی انقلاب گفت: تشکل های مردمی باید خوداتکا شوند و تشکل‌هایی که نتوانند بعد از چند سال خود را به لحاظ مالی مستقل کنند، باید در مورد مدیریت آن یک بازنگری کرد.

وی ادامه داد: در جبهه مردمی فرهنگی انقلاب کار سیاسی - جناحی ممنوع است البته بصیرت افزایی سیاسی از وظایف ماست و باید قطار سیاسی کشور را در ریل هایی که رهبری معین فرموده اند قرار دهیم و این به معنای کار جناحی نیست.

مسئول مرکز پژوهش های علوم انسانی اسلامی صدرا در خاتمه متذکر شد: از وظایف فعالان فرهنگی این است که دو موضوع را در حوزه فعالیتهای خود قرار دهند، یکی سبک زندگی اسلامی - ایرانی و دیگراینکه سبک زندگی غربی را با شدت نقد کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *