سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰
۸
نگاهی به دستاوردهای یک رزمایش

رزمایش نیروی‌دریایی درخلیج فارس؛ پاسخ قاطعانه به متجاوزان

يکشنبه ۴ دی ۱۳۹۰ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب: 200692
رزمایش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیروز سوم دی ماه به مدت ده روز در آب های خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز، خلیج عدن و اقیانوس آغاز شد.
رزمایش نیروی‌دریایی درخلیج فارس؛ پاسخ قاطعانه به متجاوزان
سرویس سیاسی جهان - داوود حسین‌پور: رزمایش نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از دیروز سوم دی ماه به مدت ده روز در آب های خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز، خلیج عدن و اقیانوس آغاز شد.
به گفته امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش، نمایش عزم، اراده، اقتدار و توان دفاعی نیروهای مسلح و بازدارندگی نیروی دریایی در دریای آزاد، ارسال پیام صلح و دوستی به منطقه، آزمایش سلاح ها و تجهیزات جدید ساخت نیروی دریایی، نمایش قدرت تاکتیکی این نیرو، اقتدار نیروی دریایی در کنترل منطقه و خطوط مواصلاتی و آزمایش انواع سامانه های موشکی و اژدر شناورهای سطحی و زیرسطحی از اهداف این رزمایش است.

رزمایش نیروی دریایی در روزهایی برگزار می شود که کشورهای غربی به میدان داری امریکا و انگلیس آخرین فشارهای خود را بر جمهوری اسلامی ایران برای متوقف کردن فعالیت های علمی و سیاسی کشورمان بکار بسته اند. تحریم نفتی ایران، تهدید نظامی و برخی تحریم های اقتصادی دیگر آخرین حربه نظام سلطه برای مقابله با نظام اسلامی بوده است. این مسئله پس از آن در دستور کار مخالفان جمهوری اسلامی قرار گرفت که آنها در سناریوهای پیشین
تهدید نظامی و برخی تحریم های اقتصادی دیگر آخرین حربه نظام سلطه برای مقابله با نظام اسلامی بوده است
خود نتوانستند از پس ایران بر بیایند. سناریوهایی همچون فتنه 88 و کودتای نافرجام مخملی، صدور قطعنامه های کاغذی در شورای امنیت، تحریم بانک ها، شرکت ها و شخصیت های ایرانی، ترور دانشمندان و نخبگان علمی کشور، راه اندازی شبکه های مبتذل ماهواره ای و تشدید جنگ فرهنگی در این حوزه و... که هیچ کدام نه تنها دردی از طرف غربی دوا نکرد بلکه سنگر جمهوری اسلامی را نیز مستحکم تر کرد.

اکنون سوال این است که آیا غرب قادر خواهد بود با تحریم نفتی ایران، کشورمان را تحت فشار قرار دهد؟ آیا غرب می تواند به ایران حمله کند و آیا توانایی حمله پیروزمندانه به ایران را دارد؟

جمهوری اسلامی ایران همواره بر امنیت همه کشورها بویژه در حوزه خلیج فارس تاکید داشته است اما سیاست اصولی کشورمان بر این نکته نیز تصریح کرده که امنیت خلیج فارس یا برای همه یا برای هیچ کس. در این زمینه رهبر معظم انقلاب اسلامی 29 آذرماه 89 در دیدار امیر قطر فرمودند: «امنیت در منطقه خلیج فارس تبعیض پذیر نیست زیرا اگر منطقه امن باشد، همه کشورهای منطقه از آن سود خواهند برد ولی اگر امنیت منطقه خدشه دار شود، همه کشورهای این منطقه نیز نا امن و متضرر خواهند شد». طبیعی است که نمی توان انتظار داشت که خلیج فارس برای کشورهای منطقه و مهمانان ناخوانده و بی تمدن آن امن باشد اما برای ایران که بیشترین همسایگی با خلیج فارس را دارد ناامن باشد. منطقی نیست که تنها
طبیعی است که نمی توان انتظار داشت که خلیج فارس برای کشورهای منطقه و مهمانان ناخوانده و بی تمدن آن امن باشد اما برای ایران ناامن
جمهوری اسلامی برای ثبات خلیج فارس و منطقه تلاش کند و سایرین تنها تماشاچی باشند.

غربی ها بخوبی به این نکته پی برده اند که جمهوری اسلامی ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد و البته آنها بهتر از ما ایرانی ها قدر این تنگه را می دانند، تنگه ای که خودشان نامش را شاهراه انرژی جهان نامیده اند و سوخت کارخانه ها و ماشین ها و صنایع نظامی و غیرنظامی شان روزانه از این تنگه عبور می کند بنابراین عجیب نیست که تنها شایعه بستن این تنگه بازار جهانی نفت را دستخوش تغییر کند. آنها خوب می دانند که تعطیلی تنگه استراتژیک هرمز به معنی سقوط آزاد اقتصاد جهان و افزایش چندصد درصدی قیمت نفت خواهد بود. از نظر غربی ها تنگه هرمز شوخی بردار نیست چه که حدود چهل درصد نفت دنیا و عمده نفت هشت کشور صادر کننده حاشیه خلیج فارس از آن عبور می کند. تنگه ای که بیش از 88 درصد نفت عربستان سعودی، 98 درصد نفت عراق، 99 درصد نفت امارات متحده عربی و صد درصد نفت كشورهای كویت و قطر و در مجموع به طور متوسط 97 درصد نفت این کشورها از آن عبور می‌كند. بگذریم از آن سوی ماجرا که مشتری های متمول کالاهای غربی و شرقی نیز در این منطقه ساکن هستند.

ایران توانایی بستن تنگه هرمز را دارد، گرچه بنا به گفته فرماندهان نظامی در رزمایش اخیر قرار نیست که تنگه هرمز بسته شود اما برگزاری رزمایشی به وسعت دو میلیون کیلومتر مربع حتما دشمن را به هراس خواهد انداخت تا به جای ماجراجویی و فشار بر ایران، تصمیم بگیرد با ایران
آنها خوب می دانند که تعطیلی تنگه استراتژیک هرمز به معنی سقوط آزاد اقتصاد جهان و افزایش چندصد درصدی قیمت نفت خواهد بود
کنار بیاید یا حداقل عربده کشی را کنار بگذارد و حواسش را جمع کند. ایرانی که امروز ارتشش مجهز به زیردریایی های پیشرفته، ناوشکن جماران، ناوهای موشک انداز و اطلاعاتی زیردریایی، بالگرد ها، پشتیبانی هوایی، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک های ساحل به دریا و ضدکشتی، قایق های تندرو و پرنده، انواع موشک و... است. ایرانی که ارتش آن همه مرزهای جغرافیایی را در نوردیده و باصلابت در نقاط استراتژیک دنیا همچون باب‌المَندَب، خلیج عدن، دریای سرخ و كانال سوئز حضور یافته است. بی دلیل نیست که با برگزاری یک رزمایش ایرانی ها، رسانه ها و مقامات غربی سراسیمه نظاره گر مانور ارتشیان ایرانی در منطقه می شوند و قلب‌هایشان در بورس و بازارهای نفت تند تند می زند. فراموش نشود که همانگونه که بارها فرمانده کل قوا تاکید کرده اند گرچه حماسه های نظامیان ایرانی دشمن را به وحشت انداخته اما "حضور مقتدرانه یگان‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران در آب‌های آزاد برای ملت‌ها الهام‌بخش و امیدآفرین است". (دوم مرداد 90 در جمع فرماندهان ارشد نیروهای مسلح در بندرعباس)

رزمایش اخیر فرزندان شجاع ایران اسلامی در نیروی راهبردی دریایی ارتش بار دیگر این پیام را مخابره می کند که قدرت ایران در صحنه عمل بالاتر از دشمنان است و جمهوری اسلامی ایران توانایی حراست از مرزهای سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی خود را دارد و چنانچه دشمن آغازکننده جنگی در منطقه باشد، قطعا پایان‌دهنده آن نخواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بر توان و اراده شما درود مي‌فرستيم و بر دستان شما بوسه میزنیم
United Arab Emirates
نخست اينكه اين مانور يك مانور عادى نيست براى اينكه دراثر تهديدات جارى است ودولت از ترس به ان رو اورده.دشمن نيز همين را در مد نظر دارد كه از نيروى ايران اطلاع داشته باشد كه ما دو دستى در اختيارش قرار داديم.
Iran, Islamic Republic of
اون كسي كه كامنت گذاشته و انتقاد كرده واقعا ...
عزيزم اگه فهم سیاسیت پایینه کسی مجبورت نكرده نظر بدي.
همه جاي دنيا براي اينكه قدرت خودشون رو به عنوان يك تاتيك بازدارنده به دشمن نشون بدن مانور انجام ميدن.
Iran, Islamic Republic of
"نخست اينكه اين مانور يك مانور عادى نيست براى اينكه..."

به خدا ما قدر اين نخبه ها! رو نميدونيم ديدين چه راحت تجزيه تحليل كردند اين دوستمون. در ضمن تا حالا نميدونستيم كه دولت در خصوص امور نظامي و ارتش تصميم ميگيره كه خدا رو شكر اين دوست عزيز يادمون دادند!!!
Iran, Islamic Republic of
به نظر شما اگر تنگه هرمز بسته بشه و نفت هم افزایش قیمت پیدا کنه و به قول شما اقتصاد جهان افول کنه بقیه کشورهایی که نفت وارد میکنند چیکار خواهند کرد؟ آیا همینجوری میشینند و نگاه میکنند تا اقتصادشون ورشکسته بشه یا اینکه به التماس میوفتند و میگند غلط کردیم مارو ببخشید!! آخه این چه طرز سیاست خارجیه که ما اجرا میکنیم؟ خب معلومه هیچ کدوم از اتفاقات یاد شده نمیوفته بلکه اتفاقی مهمتر میوفته و اونم جنگه نمیدونم با همه کشورهایی که نفت وارداتیشون از این تنگه میگذره و حتی بقیه کشورهایی که قیمت نفتشون به همین دلیل بالا میره میشه جنگید یا نه
در هر صورت اینکار معنیش شروع یک جنگ خطرناکه
United States
دوستی نوشته که بستن تنگه هرمز باعث بروز جنگ می شود. اول از این سطح تحلیل ها آدم خجالت می کشد دوم باید دید چه چیز دشمن را وادار به تحریم می کند؟ صحنه بین الملل در حال دگرگونی است و قدرت ها در حال جابجایی اند. تمام واکنشهایی که علیه ایران به راه افتاده است ناشی از یک واقعیت است که ایران می تواند مبدا تحولی شود که جابجایی قدرت را به ضرر حاکمان کنونی دنیا تمام می کند. پس به هر تقدیر ایران باید متوقف شود. اما به دلیل اینکه این جابجایی قدرت در حال وقوع است متوقف کردن ایران هزینه های سنگینی برای حاکمان کنونی دنیا در پی دارد برای همین نمی توانند به سرعت به اقدامی قاطع علیه ایران دست بزنند. این در حالی است که در این شرایط قدرت های کوچک تر و منطقه ای هم توان نافرمانی هایی از حاکمان دارند. در صورت بروز حوادثی که نشان از، از هم گسیختگی نسبی در داخل ایران باشد دولت های حاکم بر دنیا تن به تحریم نفت ایران خواهند داد. و در غیر اینصورت به سختی تن به این کار خواهند داد. اول از همه باید به این سوال پاسخ دهیم که سیاست خارجی دولتی که می تواند مبدا تحولات و جابجایی قدرت در آینده نزدیک باشد چگونه باید باشد؟ اگر به طور کل فرض سوال را نپذیریم باید مانند این دوست که از جنگ حذر دادند بگوییم بابا ول کنید برید تعامل کنید . با دنیا که نمی شود در افتاد. اما از آنجا که واقعیت مهمتری قابل انکار نیست و آن این است که ایران مرکز هدف تمام اقدامات دولتهای قدرتمند کنونی است به راحتی می شود اثبات کرد که پس ایران برای این قدرت ها خطرناک است و این یعنی همان فرض سوال. و نتیجه طبیعی راهبردی برای ادامه روند تاثیر گذاری اساسی بر تحولات آینده این است که در مقابل فشار ها مقاومت و در مقابل تهدید ها تهدید کرد. اقدام نظامی علیه ایران قبل از تحریم نفت به طور قطع امکان پذیر نیست که اگر بود فرصت های زیادی برای آن وجود داشت . بر فرض اینکه عربستان بتواند کمبود نفت ایران را در بازار تامین کند ( که در ماجرای قطع نفت لیبی این امکان به طور جدی زیر سوال رفت ) و به مرور کشورهای اروپایی واردات نفت خود از ایران را جایگزین کند این امکان برای غرب پیش خواهد آمد که نفت ایران را تحریم کنند که البته به دلیل وابستگی وسیع اقتصادی چند کشور بزرگ غیر غربی به ایران این تحریم در سازمان ملل امکان پذیری کمی پیدا می کند و مانند تحریم هایی که در سنای آمریکا و یا شورای اروپا ( که اگر تا آن موقع از هم نپاشیده باشد ) یکسویه اعمال گردد. پس این احتمال به طور فرضی وجود دارد که کشورهای قدرتمند کنونی به سمت تحریم نفت ایران حرکت کنند. در چه صورت به این سمت حرکت نمی کنند؟ در صورتی که ماجرای فرض اول منتفی شود . یعنی ایران دستش را ببرد بالا بگوید تسلیم. ما عبد و مطیع دولتهای قدرتمند هستیم و این جابجایی لاجرمی قدرت در دنیا را به دست همانها می سپاریم. که مسلما این کار را نخواهیم کرد چرا که شان ملی ما و دینی ما این اجازه را به ما نمی دهد. حالا باید در برابر این روند آرام آرام غرب به سمت تحریم نفت ایران چه واکنشی نشان دهیم که عاقلانه باشد؟؟ طبیعی است که باید هزینه اقدام آنها را تا جایی که امکانش وجود دارد بالا برد که صرف تامین نفت جایگزین ایران از سوی عربستان و چندتا شیخ نشین کافی نباشد و آنها را در برابر گزینه های دیگر هم قرار دهد . امکان ژئوپلیتیک تنگه هرمز بهترین هزینه سازی علیه اقدام غرب است . و اثبات اینکه توانایی بسته شدن این تنگه وجود دارد. اولین و بدیهی ترین اثر این اعلان، هزینه سازی های جدید برای غرب است که به این نتیجه برسد که تحریم نفت ایران و جنگ با ایران برابر است . توجه داریم که امکان نظامی جنگ با ایران و عواقب آن برای این قدرت ها خارج از محاسبه و اقدامی معطوف به بی خردی و جرقه زدن به انبار باروت خاورمیانه است. خود همین تصمیم گیری برای تحریم نفت ایران را دچار تامل فراوان می کند و هرچه زمان بگذرد به نفع ایران است چرا که سرعت تحولات به قدری بالا رفته که قابل باور نیست و در فرآیند جابجایی قدرت امور برگشت پذیر نیست بعنوان مثال دیگر نمی شود مصر را به مصر زمان مبارک برگرداند. پس هرچه غرب مجبور به سختی در تصمیم گیری و زمان بری آن شود به نفع ایران تمام خواهد شد. و در آخرین حالت ممکن غرب بلاخره به این نتیجه برسد که چه در اثر تحریم نفت ایران و چه بدون آن اقدام به جنگ با ایران کند . که طبیعتا این کار با ریسک بسیار بالایی خواهد بود چرا که نتیجه قطعی از دو حال خارح نیست یا برای همیشه قدرت ایران تثبیت می شود یا مشکل غرب برای همیشه رفع می گردد. اما احتمال دوم دارای شانس کمتری است . چرا که تجربه لشگرکشی غرب در برابر افغانستان که اصولا چیزی به نام ارتش و دولت مرکزی و این چیزها نداشت و دچار جنگهای داخلی بود هم چندان تجربه موفقی نبوده یا تجربه جنگ با عراق که همان ابتدای حمله صدام سوراخ موش پیدا کرده بود . از طرفی امکانات ایران در منطقه فراتر از تصور غربی هاست و خود نیز همین را می دانند و علت تام و تمام فشار بر سوریه نیز کاستن این امکانات برای روز مبادا است . پس من برایم سخت نیست که اگر در آخرین اقدام توجه کنید آخرین اقدام غرب تصمیم به حمله به ایران را گرفت نگران شوم چرا که شانس برتری ایران قوق العاده بالاست . اما به شرطها و شروطها . که مهمترین آن انسجام داخلی است که غرب روی آن امید باز کرده است . بعنوان مثال اگر ایران در فتنه 88 به زانو در می آمد دولتهای غربی به این بسنده نمی کردند که مثلا ولایت فقیه در ایران محدود و یا حذف شود . به سرعت شروع به تخلیه ایران از امکانات نظامی و ترور دانشمندان ایرانی و در نهایت حمله به ایران برای نابودی زیرساختها و فرستادن ایران به 100 سال قبل می کردند تا برای همیشه خیالشان راحت شود . اما خوب نشد آنطور که می خواستند و به امید خدا هم نخواهد شد.
در نهایت به دوستی که از جنگ می ترسید باید بگویم عزیز دلم اگر از جنگ می هراسی برای همیشه باید این فکر که ایران کشوری قدرتمند و مرفه شود را به فراموشی عمیق بسپری و اگر این را نمی خواهی به خدا توکل کن. و بدان و اگاه باش که مومنان برای جهاد در راه خدا همواره آماده اند و دلهایشان از پولاد محکمتر .
United States
سلام جهان
مانور به مساحت 2میلیون کیلومتر مربع رو فکر کنم با مساحت خلیج فارس نخونه. وسعت ایران یک میلیون و ششصدوچهل و هشت هزار و صدونودوپنج هستش.
لطفا چک بفرمایید منبع خبر را . 
United States
این رزمایش در ابهای ازاد هم هست بخاطر همین ابعادش گسترده شده