چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 15 May 2024
 
۰
۱۰
اولین تبعات انحلال یک دانشگاه

تحصن چند روزه دانشجویان دانشگاه علوم پزشكي ايران

جمعه ۱۴ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۵۹
کد مطلب: 142327
تجمع دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایران در اعتراض به انحلال این دانشگاه امروز نیز با حضور گسترده تر نیروهای انتظامی و پلیس ضد شورش در اطراف ساختمان مرکزى دانشگاه ادامه یافت.
به گزارش خبرنگار سرويس دانشگاه جهان در این تحصن که از روز یکشنبه آغاز شده است صدها دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن تعطیل کردن کلاسها و نرفتن به بیمارستانها با روپوش های سفید در محوطه دانشگاه حاضر شده و شعارهای اعتراضی سر دادند.

آنان در پلاکاردهایی که با خود داشتند، خواهان "صیانت از نام و هویت دانشگاه پرافتخار علوم پزشکی ایران" شدند.

                             

بیشتر دانشجویان در سخنرانی های اعتراضی خود در حالی که پرچم دانشگاه علوم پزشکی ایران را در دست داشتند ضمن آنکه به بی اعتبار شدن مدرک تحصیلیشان که گویا مهر پردیس کرج دانشگاه تهران روی آن خورده معترض بودند بر این نکته تاکید داشتند که چرا برای انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران، از دانشجویان این دانشگاه نظرخواهی نشده است.

با این حال به نظر می رسد مشکل اصلی زمانی شروع خواهد شد که دانشجویان دو دانشگاه با یکدیگر ادغام شوند وآنوقت مسئله فضاهای آموزشی، خوابگاه، سلف سرویس و بیمارستان های آموزشی که مسلما پاسخگوی تعداد کثیر دانشجو نیست تازه شروع دردسرهای بعدی است.

انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران که به گفته مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، با ابلاغیه معاونت انسانی ریاست جمهوری صورت گرفته است، سردرگمی دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی را به دنبال داشت.

یکی از دانشجویان با استناد به صحبت های وزیر که گفته بود انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران در راستای اجرای تصمیمات دولت مبنی بر خروج دستگاه‌های اجرایی از استان تهران و ابلاغیه معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی محمود احمدی‌نژاد صورت گرفته است گفت: پایین آوردن سردر دانشگاه علوم پزشکی ایران و جایگزینی با سر در دانشگاه علوم پزشکی تهران طی دو روز شگفتی بسیاری از دانشجویان را در ضربتی بودن این کار به همراه داشت این سوال را مطرح کرد که آیا همه کارهای کشور به همین سرعت انجام می شود؟

                    

دانشجویی با دردست داشتن پلاکارد دانشگاه ایران ضمن انتقاد از این تصمیم گفت: من واقعا متاسفم که یک شبه دانشگاهی به این بزرگی منحل می شود، آیا واقعا اینگونه تصمیمات را نبایستی در مجلس گرفت؟ آیا با این کار واقعا تهران کوچیک میشه؟ آیا با دانشگاهی که می خواست رتبه چهارم شدن خود را جشن بگیرد بایستی اینگونه رفتار میشد؟ چرا وزیر محترم هیچگونه توضیحی به مجلس و کمیسیون مربوطه نمی دهد و به سفرهای استانی رفته است؟

او همچنین ادامه داد: تکلیف کسانی که دانش آموخته دانشگاه علوم پزشکی ایران هستند و در مدرکشان نام آن دانشگاه است چيست و چند سال بعد چگونه می توانند اصالت مدرکشان را ثابت کنند؟

همان طور كه مي دانيد اعتراض به انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران تنها به دانشجویان و استادان این دانشگاه هم محدود نماند. علیرضا مرندی وزیر پیشین بهداشت و نماینده کنونی مجلس نیز ضمن "عجیب و غریب" خواندن این اقدام دولت اظهار داشت که هیچیک از نمایندگان مجلس و حتی اعضای کمیسیون بهداشت نیز از چنین تصمیمی اطلاع نداشته‌اند. علیرضا مرندی ابراز نگرانی کرده که وزارت بهداشت تحت تاثیر فشارهای پشت پرده این تصمیم را گرفته باشد.

کامران باقری‌لنکرانی، وزیر بهداشت در کابینه نهم نیز از تصمیم وزارت بهداشت برای انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران انتقاد کرده وگفته است: «نگرانی اصلی در این اتفاق این است که موضوع ادغام آموزش پزشکی خدشه‌دار شود، چرا که نمی‌توان تنها چند دانشگاه را مسئول آموزش و چند دانشگاه را مسئول خدمات دانست.»

همچنین مسعود پزشکیان، وزیر بهداشت اسبق و نماینده کنونی مجلس شورای اسلامی هم استدلال وزارت بهداشت را برای انحلال دانشگاه علوم پزشکی تهران با هدف «کوچک‌سازی» تهران زیر سئوال برده است.

پزشکیان همچنین با بیان این که بر اساس ماده ۴۹ قانون استقلال دانشگاه‌ها، دولت نمی‌تواند در دانشگاه دخالت کند، گفته است: «مصوبات هیئت امنا همانند مصوبات مجلس است، اما مشخص نیست هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی ایران در زمان انحلال چه وضعیتی داشته است.»

محمدرضا رضایى‌کوچى، یکى از اعضاى کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شوراى اسلامى نیز روز یکشنبه با انتقاد از انحلال دانشگاه علوم پزشکى ایران از احضار وزیر بهداشت به کمیسیون بهداشت در هفته گذشته براى ارائه توضیح در این باره خبر داده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یکی نیست به رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی تهران بگوید: استاد محترم افزایش رتبه با عرض و طول نمیشه!
کارشناسان خبره بخوبی آگاهند که اکنون چند سال است که نوعی رکود پژوهشی بر دانشگاه علوم پزشکی تهران سایه انداخته است ولی راه برون رفت از آن اقدامات خلق الساعه با روشهای نامعقول و پرهزینه نمی باشد.
به نظر من باید جایزه "زرشک طلایی" را در شاخه مدیریت علمی به مبتکران طرح انحلال دانشگاه علوم پزشکی ایران داد.
این نحو برخورد در انحلال یک دانشگاه آدم را یاد کشورگشایی های اسکندر مقدونی و مغولها می اندازد.
در تحصن حضور نداریم ولی قلبا با شما همراهیم.
Iran, Islamic Republic of
سلام یک ماه پیش ریاست نهاد در دانشگاه ها آقای محمدیان از کثرت معاونت های تحت نظرش گفت و یه شوک ده روزه تو کل نهاد کشور بعد هم از مجموع کارکنان نهاد در قم و تهران به گفته خودشان 250 نفر از 450 نفر رو محترمانه اخراج و آواره دانشگاه های اطراف قم و تهران کردند و هر کس که موافق نبود بازخرید می شد
هنوز هم تکلیف خیلی ها رو مشخص نکردند نمونه اش همکار خودم که با 17 سال سابقه بازخریدش کردند
راجع به این خبر بزنید چون هنوز از شکه وارده خیلی ها مستن
Iran, Islamic Republic of
در همه حال ودر همه شرايط با شما هستيم
ونام دانشگاه ايران را پاس ميداريم!
بزرگترين افتخار زندگيم تحصيل توي اين دانشگاه بوده وهست وخواهد بود!

البته اين اقدام تعجب اور نيست،احتمالا در راستاي طرح هدفمند كردن (يارانه ها)دانشگاههاست و......
Iran, Islamic Republic of
یکی نیست بگه اگر تصمیم بر این اقدام را داشتید به چه علت این ترم دانشجو جدید پذیرفتید؟!(معلومه که یک شبه تصمیم گرفتید)...
Iran, Islamic Republic of
به خدا که همینطوره
من خیلی دنبال این موضوع هستم علی رغم اینکه پزشکی نخوندم
آخه چرا التهاب چرا انداختن تشنج تو کشور؟
Iran, Islamic Republic of
تو این شرایط آیا واقعا مشکل ما همین دانشگاه بوده؟
به امید ختم به خیر شدن