سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۵
۶

واکنش کاخ‌سفید به خبرتوافق ۱۰ساله باایران

چهارشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 409439
سخنگوی کاخ سفید گزارش های منتشر شده در برخی رسانه ها مبنی بر توافق ۱۰ ساله میان ایران و گروه ۱+۵ را رد کرد.
واکنش کاخ‌سفید به خبرتوافق ۱۰ساله باایران
به گزارش جهان، مهر به نقل از آسوشیتدپرس نوشت، «جاش ارنست» اعلام کرد که گزارش رسانه‌ ها در این زمینه که ایالات متحده و ایران طرح توافق ۱۰ ساله اتمی را بررسی می‌کنند، صحت ندارد.

روزنامه وال استریت جورنال و خبرگزاری آسوشیتدپرس روز دوشنبه گزارش داده بودند که بر اساس توافق احتمالی میان ایران و قدرت‌های جهانی، تهران فعالیت‌ های هسته‌ ای خود را حداقل به مدت ۱۰ سال متوقف خواهد کرد.

به گزارش این رسانه‌ ها، تعداد سانتریفوژهای فعال در ایران در ‌‌‌طول این توافق بیشتر از رقم مورد نظر آمریکا خواهد بود، اما ظرفیت غنی‌سازی آنها کمتر از سطح فعلی می‌شود و اگر ایران به تعهدات خود در پنج سال نخست پایبند بماند، آن وقت محدودیت‌ها به تدریج برداشته خواهند شد.

نیویورک تایمز هم نوشت که پیشنهاد مذکور - که کاخ سفید آن را تکذیب می کند - شامل اعمال محدودیت های جدی بر برنامه اتمی ایران برای ده سال است اما در سال های پایانی توافق این محدودیت ها به تدریج کاهش خواهد یافت.

این گزارش حاکیست که آمریکا ابتدا خواستار اعمال محدودیت هایی برای ۲۰ سال بر برنامه اتمی ایران بود اما ایران بر یک دوره زمانی کوتاهتر از یک دهه تاکید می کرد. گزارش هایی که از روز دوشنبه منتشر شد حاکیست که دو طرف ممکن است جایی بین این دو به توافق برسند.

آخرین دور مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا روز دوشنبه در ژنو به پایان رسید که طرفین ارزیابی مثبتی از آن داشتند و جان کری، وزیر خارجه آمریکا عنوان کرد که پیشرفتی در کار حاصل شده است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هم گفت که درباره کلیات توافق حاصل شده و تنها جزییات باقی مانده است.

کری همچنین دیروز سه‌شنبه در کنگره آمریکا تاکید کرد که هنوز توافقی به دست نیامده و آمریکا به زودی می‌ فهمد که ایران اساسا تمایلی برای توافق دارد یا نه.

کری همچنین استدلال کرد که سیاست برچیدن کل سانتریفیوژهای ایران - که مورد حمایت اسرائیل است - موفق نبوده است. او گفت که این سیاست در دوران ریاست جمهوری جورج بوش دنبال می شد اما شمار سانتریفیوژهای نصبت شده و فعال ایران اکنون شاید به ۱۹ هزار رسیده باشد.

این اظهارات به فاصله یک روز پس از مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو بیان شده است، مذاکراتی که جمعه گذشته در سطح معاونان وزرای خارجه دو کشور آغاز شد و در ادامه با حضور وزیران خارجه ایران و آمریکا و نیز علی‌اکبر صالحی، رییس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی ایالات متحده وارد سطحی عالی‌تر شد.

پس از این دور مذاکرات، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران گفت که «درباره کلیات توافق وجود دارد و باید درباره جزئیات به توافق برسیم»، همچنان که جان کری نیز تاکید داشت که «پیشرفت» حاصل شده است.

کری اما در اظهارات روز سه‌شنبه خود انتقاداتی را هم متوجه مخالفان توافق هسته‌ ای احتمالی کرد و گفت، آنها که می‌ گویند تمایلی به این توافق ندارند، اساسا نمی‌دانند که توافق یعنی چه.

وی در ادامه افزود: هنوز توافقی انجام نشده است و من هشدار می‌دهم که صبر کنید و ببینید که نتیجه این مذاکرات چه خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


فان حزب الله هم ا لقالبون
کری دل خوش نکن به وعدهای پوچ پشت پرده ظریف امت حزب الله آماده دفاع با حیله های شیطانی ات ومزدورانت در داخل ایران است
پانته آ
خواب دیدین خوش باشه هرگز ملت ایران زیاده خواهی های شما غربی های نجس را تمکین نمیکند شما به اهداف کثیفتون وقتی میرسید که از روی جنازه ما فرزندان خمینی و خامنه ای رد شوید هیهات منا الذله
شمیم
آرزوی اضمحلال نیروگاه های هسته ای ما را به گورخواهید برد فرزندان خامنه ای بیداروهوشیارند
رویا
مرگ بر امریکای جهانخوار به خاک سیاه مینشونیمتون
Iran, Islamic Republic of
معنای این توافق اینه که متخصصان هسته ای کشور تقریبا بیکار بشن و احتمالا در جاهای دیگه مشغول بشن . اگر اونا به جاهای دیگه برن با توجه به اینکه مصونیت امنیتی اونا کم یا برداشته میشه خطر ترورشون وجود داره . مسئولین باید در این خصوص هشیار باشند .
م
United Kingdom
به مرگ می گیرند تا به تب راضی شیم
اما واقعا چی شده که حالا حتی به تب راضی شدن ما را هم نمی خواهند بلکه ....... اما کور خودندن