جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱
۱۵

عجیب ترین صحنه فیلم قتل ندا آقاسلطان

سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 118630
تريبون: آرش حجازی در بخشی از مصاحبه ی معروف خود با بی بی سی فارسی که دو روز پس از حادثه ندا در انگلستان انجام شد چنین گفت:
« …در همان لحظه من برگشتم و دیدم خون از سینه خانم ندا که در یک متری من ایستاده بود داره فواره می‌زنه. من به طرف ایشون رفتم و به کمک فردی که فکر می‌کردم پدرشونه و بعدا شنیدم که معلم موسیقیشونه، روی زمین خواباندیم و سعی کردم که با فشار دستم جریان خون رو متوقف کنم ولی گلوله به آئورت ایشون خورده بود و ریه ایشون رو پاره کرده بود. گلوله از جلو وارد شده بود به سینه ایشون. متأسفانه نتوانستم کاری برای ایشون بکنم. متأسفانه هر چه فشار به سینه ایشون آوردم وقتی که آئورت ایشون پاره شده بود، خون در مدت ۳۰ثانیه، ۴۰ ثانیه از بدن خالی شد.»

برای یک انسان با وزن متوسط(۷۰ کیلوگرم)، برون ده قلبی(و بالتبع جریان خون آئورت) چیزی نزدیک به ۵٫۵ لیتر در دقیقه است که این میزان تحت استرس های وارده(مثل ترومای فیزیکی) به علت افزایش سرعت و قدرت انقباض قلب می تواند به دوبرابر این مقدار (تقریبا ۱۱لیتر در دقیقه) نیز برسد. سرعت گردش خون در شریان های بدن بالا است و خونریزی شریانی برخلاف خونریزی وریدی که به آهستگی صورت می گیرد، سریع است و خروج خون با هر ضربان قلب جهش دارد. پس اگر آئورت به عنوان بزرگترین شریان بدن بوسیله یک گلوله(ترومای نافذ) پاره شود طبیعتا باید شاهد خروج جهنده و فواره مانندِ خون روشن از محل پارگی باشیم. ضمن اینکه انتظار می رود ظرف حدود ۵ ثانیه ۲۰% کل خون بدن خارج شود و در کمتر از ۱۰ ثانیه فرد وارد فاز عدم هوشیاری شود.

با ذکر این توضیحات یکبار دیگر فیلم معروف ندا را ببینید. در لحظه شروع فیلم مقداری خون(کمتر از یک لیتر) پیش پای ندا روی زمین وجود دارد. از این لحظه تا پایان این فیلم –حتی قبل از قرار گرفتن دست آرش بر قفسه سینه ندا- نه تنها اثری از فوران خون ادعایی آقای حجازی وجود ندارد.، که محل خونریزی یا حتی اثری از خون قابل توجه بر روی زمین یا لباس ندا نمی بینید.

با صرفنظر از فاصله زمانی لحظه برخورد گلوله تا شروع فیلم برداری، از زمان شروع فیلم تا حدود ۲۰ ثانیه پس از آن هم حرکاتی در دست های ندا مشهود است.

ترومای نافذ به قفسه سینه باعث ورود خون و هوا(هموپنوموتوراکس) به حفره پلور(فضای بالقوه بین ریه ها و دیواره قفسه سینه) می شود. این فضا در فرد معمولی ۳-۴ لیتر گنجایش دارد. از سوی دیگر خروج مستمر خون از بینی و دهان پس از اصابت گلوله زمانی توجیه پیدا می کند که خون وارد ریه ها و مجاری تنفسی شده و پس از مملو کردن آن از راه بینی و یا دهان بیرون بزند. امری که باتوجه به فاصله زمانی کوتاه برخورد گلوله تا خروج خون، دور از انتظار است.

ضمن اینکه همانطور که ذکر شد خون شریانی به علت اینکه از اکسیژن اشباع است رنگ قرمز روشن دارد در حالی که خون ندا، چه خون ریخته شده بر زمین و چه خونی که از بینی و دهان او خارج می شود، تیره به نظر می رسد که این تیرگی در تصویر معروف منتشر شده از او نیز مشهود است. البته در فیلم ردی از خون بر پیشانی ندا نیز وجود دارد که در این تصویر یعنی همان تصویری که نمایندگان پارلمان اروپا هم آن را به دست گرفته اند، اثری از این رد خون نیست.

اما عجیب ترین صحنه ای که در فیلم توجه افراد مطلع را به خود جلب می کند لحظه ای است که آرش حجازی در تلاش برای بند آوردن خون ندا -طبق قاعده علمی- اقدام به فشار مستقیم روی موضع خونریزی می کند. اما در کمال حیرت از ابتدای اقدام آرش تا پایان فیلم هیچ اثری از خون بر دست های او یا گردن ندا دیده نمی شود. چگونه ممکن است پارگی آئورت صورت بگیرد ولی خروج یا -بقول آقای حجازی- فورانِ خون، از لابلای انگشت ها یا کناره دست هایی که بر موضع خونریزی قرار گرفته اند، مشهود نباشد؟!

این در حالی است که جدای از منظر پزشکی، ابهامات فراوان دیگری در خصوص این ماجرا و مخصوصا نحوه روایت آرش حجازی وجود دارد مثل ماجرای عجیب و پرابهام دستگیری قاتل ندا آقاسلطان پس از این حادثه توسط معترضین و خلع سلاح او و سپس رهاکردن او و … که در مصاحبه با VOA عنوان می شود.

این ماجراسازی ها در حدی بود که حتی داریوش سجادی(اپوزیسیون مقیم آمریکا) نیز در گفت و گو با گویانیوز به آن معترض شد و خطاب به آرش حجازی گفت: « از آرش حجازی شاهد قتل ندا آقاسلطان یا هر کس دیگر که پاسخ دهد، می پرسم: ۴۸ ساعت بعد از حادثه با ویزای آماده در جیب سر از بی بی سی درآوردند و گفتند قاتل ندا را گرفتیم و کارتش را درآوردیم و بسیجی بود و… بنده سوالم این است اقای آرش و کلیه کسانی که خبر را شنیدید. شما می گویید جنبش سبز یک جنبش نایس ِ ملاطفت طلب است بعد هم توانستید یک بسیجی را که یک نفر را در مقابل چشم همه کشته، خلع سلاح کنید و کارت شناسائی اش را هم در اورده اید ایشان هم تمام مدت مثل ماست وایساده و شما را نگاه کرده؟! از کی تا حالا جنبش سبز اینقدر دلاور شده که یک قاتل مسلح را خلع سلاح کند بعد هم ولش کند؟! آیا روی پیشانی بنده و امثال بنده نوشته شده ابله؟!»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
ندای سبز آزادی حقیقت زنده است.
Iran, Islamic Republic of
هر کس که از نظر عقل و ضریب هوش دارای حداقل های ممکن باشه و کینه عقده عناد عقل چشم و گوشش رو از کار ننداخته باشه و دلش رو سیاه نکرده باشه و صد البته به آمریکا انگلیس اسرائیل دخیل نبسته باشه و برای احترام به شخصیت و شعور خودش هم که شده حداکثر از همون ماه های اول بعد از این شعبده بازی مسخره فهمیده که این ها همه یک بازی کثیفه از سوی بریتانیای کثیف .
Iran, Islamic Republic of
چرا خجالت نمیکشید.میخواهید چی رو ثابت کنید.
Iran, Islamic Republic of
ومکروا ومکرالله ولله خیرالماکری.ن
اینم اخر عاقبت کسی که بخواد با خدا مکر و حیله کند.
United States
متاسفانه این موضوع به این راحتی جا نمی افتد و از طرف دیگر موضوع حیثیتی شده برای کشور. بهر حال اینها یک عکس از قاتل داده اند چرا در این مورد تحقیق نمی شود؟ ارش حجازی فرار کرد بقیه که در فیلم دیده می شوند از جمله معلم موسیقی هنوز در دسترس هستند. چرا تحقیق نمی شود. همه مردم که پدر سوخته نیستند. چرا سابقه این کاسپین ماکان بررسی نمی شود؟ این فرد از همه مشکوک تر است. بهر حال حقیقت از هر چیز دیگر زیباتر و قانع کننده تر است.
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر انگلیس
Switzerland
والله ما که جزو بچه های جبهه و جنگ هستیم از روز اول هم که این کلیپ رو دیدیم باور نکردیم این آدم گلوله خورده باشد.
Iran, Islamic Republic of
من يك پزشك هستم و همان بار اول كه فيلم را ديدم فهميدم واقعا فيلمه نه واقعيت.
آن دخترك بيچاره ملعبه ي انگليس استعمار پير شد.

راستي تو انتخاباتم به موسوي راي داده بودم ولي اين مانع از گفتن حقيقت نيست.
Iran, Islamic Republic of
در جواب كامنت اول ، كدام ندا را مي گويئد يك نداي مقتول و معدوم احساسات شيطاني داريم و يك نداي رساي رهبري فرزانه كه پيام اتحاد و همبستگي مي دهد ، كدام سبز يك سبز علوي و معتقد به ظهور منجي داريم و يك سبز لجني فتنه اي كه در توهم يك انقلاب و سروري اوباما و ... هست ، كدام آزادي يك آزادي كه وديعه الهي و ميراث خميني كبير است كه آزادي و رهايي از قيد بندگي قدرتهاي زروگوست و يك آزادي كه معتقد به اسارت در زير بيرق كفر و افتادن در دام رذالتهاي اخلاقيست ، و كدام حقيقت يك حقيقت آن است كه خميني كبير فرمود ميزان راي ملت است و رهبري فرمود ما اهل خيانت در آراي ملت نيستيم و رئيس جمهوري باپشتوانه 25 ميليون آرا انتخاب شد و يك حقيقت هم توهم دروغ ، توطئه ، ديكتاتوري ، كشتگان كذايي ساختند ، در مجلس ختم زندگان شركت كردند ، نظام را متهم به آزار جنسي نمودن و قانون را ناديده گرفتن و مردم را مثل نداي شهيده !!!!!!!!!!!شما به مسلخ احساسات كشاندن و سپس او را به قتل رساندن و نظام را متهم كردن و مظلوم نمايي كزدن براي قدرتهاي بزرگ و در آخر رسواي جهان شدن به اذن پروردگار
Iran, Islamic Republic of
نکات ابهام آمیز در این واقعه:
1-نشان دادن صحنه قتل،مقتول واطرافیان به وضوح وعدم به تصویر کشیدن قاتل.مثل این که فیلمبردار می خواهد بگوید که فقط همین است ببینید به جریان دیگری.
2-خون سیاه رنگ وبسیار غلیظ
3-شیی که ندا در روی زمین در دست راست خود داشته وظاهراسعی دارد آن را پنهان کند
4-ورود آرش حجازی 48 ساعت پیش از حادثه بخ ایران فرار وی به خارج ا زکشور در کمتر از24ساعت پس از حادثه
5-فرار کاسپین ماکان به سمت فلسطین اشغالی ودیدار با شیمون پرز
6-از این جریان بیشترین مانور تبلیغاتی وجوسازی نصیب چه جریانی شد وکسانی از آن نهایت بهره برداری را کردند؟!
Iran, Islamic Republic of
بابا برید کلیپ مبارز رو ببینید دیگه این مسایل براتون سوال برانگیز نیست ندا اصلا در اون صحنه گلوله نخورده بود و خون رو صورتش رو هم خودش با سرنگی که در دست داشت ریخت اینا فقط با یه کم دقت مشخصه، دست چپشو میاره رو صورتش رنگ رو میریزه رو صورتش و می بره پایین و در این مدت هم به دوربین نگاه می کنه، جالب تر اینه که اون چیزی که تو دستش بود در صحنه های قبل از رسیدن دوربین با بالای سرش تو دست این آدم نبود .
سوتی فیلم بردار همۀ این ها رو لو داده
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر انگليس
Iran, Islamic Republic of
به نظر من تابلوترين و ضايع ترين صحنه تءاتر خياباني نفله شدن ندا آقا سلطان اولين صحنه فيلمه كه به محض روشن شدن و نزديك شدن دوربين، حجازي خائن برميگرده و درست به دوربين نگاه ميكنه. به نظر شما اين نگراني از اينكه نكنه دوربين جابمونه و صحنه هاي ابتدايي تئاتر رو ثبت نكنه جاي تعجب نداره؟
Iran, Islamic Republic of
برین بابا کشکتون را بسابید از همون اول هم که تلویزیون پخش کرد معلوم بود ساختگی هستش من فقط برای اون دختر متاسفم که اینطور و الکی قربانی باطل شد و خودش را به آتش دوزخ انداخت
Iran, Islamic Republic of
اگه ببریشون سر صحنه و نشونشون بدی هم باور نمی کنن، همین الان ندا آقاسلطان رو بیاری هم باور نمی کنن! بیخیال جهان جون!
اون روز بحث سر همین بود، یکی از بچه ها می گفت توی یه کوچه ای که پرنده پر نمی زنه یه دونه گلوله شلیک کنی 500 نفر جمع می شن، حالا تو این کوچه ای که مثلا وسط تظاهرات بوده و شلوغ بوده یه نفر رو با گلوله زدن همین سه چهار نفر جمع شدن؟
من که باورم نمی شه