جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۴
۱۵

کدام نابغه ریاضی می‌تواند معادله دولت درباره اشتغال را حل کند؟

شنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۵۰
کد مطلب: 386273
«چگونه امکان دارد ۷۰۰ هزار شغل از بین برود و در عین حال آمار بیکاری از سوی دولت کاهش پیدا کند؟!»
کدام نابغه ریاضی می‌تواند معادله دولت درباره اشتغال را حل کند؟
به گزارش جهان به نقل از کیهان، حسین راغفر استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا با طرح‌ این پرسش گفت: در مورد نرخ اشتغال گزارش شده، پرسش‌های متعددی مطرح است. اولین موضوع راجع به تعریف خود این شاخص‌هاست. اینکه آیا بیکار و شاغل به کسی اطلاق می‌شود که در هفته تنها یک ساعت کار کند؟ به نظر من، آنچه که عمدتاً در آمارها بیان می‌شود، اندازه‌گیری بیکاری مطلق است و کسانی که اشتغال ناقص دارند، به حساب نمی‌آیند.

وی در مصاحبه با خبر آن‌لاین می‌گوید: در تعداد مطلق مشاغل، گفته می‌شود، ۷۰۰ هزار شغل کم شده است. به این ترتیب، چطور می‌شود که شغل کم شده باشد و نرخ بیکاری هم کاهش پیدا کند! بنابراین آمارها، این شائبه را به وجود می‌آورد که این گزارش‌ها، گزارش‌های مناسبی نیستند و با خواندن آنها پرسش‌های متعدد بدون پاسخی، ایجاد می‌شود. در حالی که این گزارش‌ها باید تبیین‌کننده وضعیت اشتغال در کشور باشند. بر همین دلیل هم شائبه سیاسی بودن این گزارش‌ها به شدت افزایش پیدا می‌کند.

راغفر با بیان اینکه چنین گزارش‌هایی قابل استفاده نیست درباره اعلام نرخ رشد اقتصادی ۴/۶ درصد نیز گفت: این ۴/۶ درصد، باید محصول سرمایه‌گذاری بزرگ باشد. اما در اولین گزارش دولت در خصوص علل بروز رکود تورمی، تصریح شده که چون در شش ماه دوم سال ۹۲، سرمایه‌گذاری صورت نگرفته، خروج از رکود در سال ۹۳ منتفی است و به سال ۹۴ موکول می‌شود. اما این که با وجود نبود سرمایه‌گذاری در سال گذشته چطور در سه ماه اول سال، رشد اقتصادی ۴/۶ درصد ایجاد شده، تردیدهای جدی ایجاد می‌کند.

به نوشته خبر آن‌لاین «اعلام کاهش نرخ بیکاری به ۹/۵ درصد جای شک و شبهه زیادی بر جای گذاشت و صدای کارشناسان اقتصادی را درآورد. با این حال، مسئولان از رئيس‌جمهوری تا سخنگوی دولت، تمام قد از این آمار دفاع کردند. اما صحبت‌های آنها، برای کارشناسان قابل قبول نبود و آنها را راضی نکرد.

یادآور می‌شود برخی مقامات دولتی مدعی‌اند ۴۰۰ هزار شغل جدید ایجاد کرده‌اند- که سعید لیلاز عضو کارگزاران این رقم را حداکثر ۳۰ هزار شغل می‌داند- و از دیگر سو به از بین رفتن ۷۰۰ هزار شغل اذعان دارند بنابراین جای سؤال است که آیا با جمع کردن منفی ۷۰۰ هزار و مثبت ۴۰۰ هزار می‌توان به ادعای افزایش شغل و کاهش بیکاری رسید؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


غلی
خواستن توانستن است :>
ناشناس
درسته خواستن تواننستنه ولی کاره این بابا نیست
Iran, Islamic Republic of
حسین فریدون معدله را حل خواهد کرد
حامد
Iran, Islamic Republic of
من يه طرحي دارم براي 2.5ميليون شغل. اگه خواستند به من ايميل بزنند تا بگم. مفت و مجاني هم ميگم
سوفیا لوره
من هم هم طرحی دارم برای 2.5 میلبونشغل اگه ایمیل هم نزنیدمفت و مجانی میگم
شمسايي
آقاي راغفر حضور ذهن داريد در دوره آقاي احمدي انتقادي به اين مقوله كرده باشيد چرا كه اين نوع محاسبه از دوران ايشان مرسوم شده وحتي زنان خانه دار را هم از ليست بيكاران خارج كردنند
Iran, Islamic Republic of
تدبيره ديگه!!!!!!!!!!!!!!!
مجتبی
توی دولت راستگویان هیچ کاری نشد نداره؟!
موسوی
Iran, Islamic Republic of
آنان که طی 100 روز بازار ارز ، تورم و غیره را تدبیر کردند و بطور شفاف پاسخگوی قولهای خود بودند این معادلات که ساده است معادلاتی را حل خواهند کرد که ابر کامپیوتر ها نیز نتوانند آنها را حل کنند
چراغعلی
از معجزات کلید اینه که جنس ها روز به روز میره بالا و تورم میاد پائین بیکاری روز به روز مبریه بالا و بامعجزه کلید آمار بیکاری کاهش پیدا میکنه در تآسیسات هستی ای نزدیک است تخته بشه ولی کلیدمعجزه میکنه و میشه پیروزی بزرگ قرن و سرفرود اوردن قدرت های جهانی پیش ملت ایران تندروی و افراطی گری به نهایت رسیده ولی با کلید کذایی همه چی حول محور اعتدال داره میچرخه ر کود همه جارا قبضه کرده ولی کلید رکود را درعمق 60 متری زمین دفن کرده بعید نیست با معجزه این کلید خاتمی و موسوی و کروبی جایزه وطن پرستی و اسلام گرایی را هم از آن خودشون کنند
abbas
استاد عزیز مثل اینکه شما هنوز پیام انتخابات 92 را کامل درک نکرده اید؟
United States
اقای نابغه توی این چند سال کجا بودین؟
Iran, Islamic Republic of
این معادله برای اون نابغه ای که از 84 تا 92 معادلات را حل می کرد چیزی نیست و اصلا بدیهی به نظر می رسد.
عباس
Iran, Islamic Republic of
بسيار ساده بشرح ذيل

با سود و بهره ٢٥ درصد بدون ماليات و زحمت و هزينه چه انتظاري داريد، بنده توليد كننده گاني را سراغ دارم كارخانه را تعطيل كرده اند، و سرمايه خود را در يكي از بأنك ها سپرده گذاري كرده اند و احساس راحتي مي كنند.

دريافت سود بانكي، بدون هيچ گونه كاري و پرداخت هيچ گونه ماليات و هزينه اي، ديگر دنبال چي هستي؟

دولت مسئول سياست گذاري درست ميباشد.
تا زماني كه بأنك ها به مردم سود هاي بالا مي دهد چه انتظاري داريد، با اين سياست هاي نا درست مردم را به سوي تنبلي سوق مي دهند و هيچ اميدي نيست.
Iran, Islamic Republic of
همون نابغه ای که زمان احمدی نژاد حل می کرد