جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰
۱
احمدي نژاد: در گفتگوي ويژه خبري با اشاره به برخي جوسازي ها

يادشان رفته كه مو و كراوات پسران و دختران را قيچي مي كردند

شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۳۶
کد مطلب: 53964
يادشان رفته كه مو و كراوات پسران و دختران را قيچي مي كردند
به گزارش جهان، دكتر احمدي نژاد ديشب در گفتگوي ويژه خبري 45 دقيقه با مردم با اشاره به اينكه برخي بر روي گشت ارشاد جوسازي كرده‌اند گفت: من نظر خود را پيش از انتخابات اعلام كردم و همچنان هم نظر من همان است و حتي به وزير كشور هم نامه دادم و اعتقاد ندارم كه مسائل فرهنگي از طريق مسائل انتظامي مديريت شود.
احمدي‌نژاد ادامه داد: آن افرادي كه امروز به گشت ارشاد ايراد مي‌كنند آيا سال 64 و 65 را فراموش كرده‌اند كه وزارت كشور موتورسوارها را سازماندهي مي‌كرد تا در همين خيابان وليعصر موي دختران و موي پسران را قيچي و لباس‌ها و كفش‌ها را پاره مي‌كردند و آيا فراموش كرده‌اند كه كراوات‌ها را قيچي مي‌كردند و آيا يادشان رفته است مردم را كتك مي‌زدند و آيا يادشان رفته است كه كراوات يك ديپلمات خارجي را از وسط قيچي مي‌كردند و او متعجب مي‌ماند كه چه خبر است.
وي با اشاره به بخشنامه اين افراد در سال 64 و 65 در خصوص لباس گفت: آيا اين افراد فراموش كردند كه در آن سالها براي لباس مرد و زن در ادارات بخشنامه كردند و گفتند كه بايد از رنگ‌هاي اسلامي استفاده شود و رنگ سياه، سرمه‌اي و قهوه‌اي تيره را مشخص كردند و اسم رنگ‌ها را رنگ اسلامي گذاشتند و آيا يادشان رفته است كه با گزينش‌هاي خود پدر مردم را درمي‌آوردند.
رئيس جمهور ادامه داد: در آن زمان شهرباني تحت امر وزارت كشور بود و زماني كه شهرباني،‌ كميته و ژاندامري ادغام شدند چيزي ديگري از آب درآمد و نظرات ديگري دارند و كار خود را انجام مي‌دهند اما من نمي‌خواهم آنها را نفي كنم و بسياري از آنها هستند كه خوب يا بد عمل مي‌كنند اما اين افرادي كه امروز جوسازي مي‌كنند من مطمئنم همان افرادي هستند كه در انتخابات نهم مي‌گفتند اگر احمدي‌نژاد بيايد در خيابان‌ها ديوار مي‌كشد و آيا من در خيابانها ديوار كشيدم؟ و يا يك لحظه به اين موارد فكر كردم؟
احمدي‌نژاد در ادامه اظهار داشت: به نظر من امروز هم همان افراد هستند كه مشغول شكل دادن برخي رفتارها هستند كه طراحي و برخورد مي‌كنند تا ميوه آن را در اين شرايط سياسي بچينند اما ما سالهاي 64 و 65 را كه فرياد امام بلند شد و عده‌اي را فرستادند تا اين افراد را دستگير كنند فراموش نكرديم و فراموش نكرده‌ايم كه دولت از اين افراد كه در خيابانها با مردم برخورد مي‌كردند حمايت مي‌كرد.

وي با اشاره به قيام 15 خرداد گفت: امروز سالگرد قيام 15 خرداد است و ياد اين قيام شهداي اين قيام و امام شهدا را گرامي‌ مي‌داريم و از خداوند مي‌خواهم كه ياد و نام آنها هميشه در ملت ما و در جهان زنده باشد.
وي افزود: من از همه ملت ايران به خاطر همه خوبي‌ها، بزرگواري‌ها، تحمل‌ها و همراهي‌هايشان صميمانه تشكر و سپاسگزاري مي‌كنم و بايد تشكري از مردم عزيز و غيرتمند اصفهان داشته باشم كه از فرودگاه تا ميدان امام اصفهان از خادم خودشان استقبال كردند و مورد لطف خود قرار دادند.
رئيس جمهور با طرح اين سؤال كه آيا ما پيرو آن امام نيستيم كه وقتي ناظر بر بازار اهواز دچار انحراف مالي شد به حاكم اهواز نامه نوشت و گفت كه به محض دريافت اين نامه بايد آن فرد را بركنار كني و آبروي او را بريزي و مبادا در مجازات او غفلت كني كه نزد خدا خوار مي‌شوي؟ اظهار داشت: امام علي (ع) به حاكم اهواز گفت كه اگر اين كار را نكني من تو را به زشت‌ترين شكلي بركنار خواهم كرد و سؤال اينجاست كه چرا اينگونه است؟ دليل آن اين است كه بيت‌المال اموال عمومي، آبرو و عزت عمومي و حيثت يك ملت مهمترين سرمايه يك ملت است و در نزد خداوند متعال بسيار مهم و ارزشمند است.
احمدي‌نژاد با طرح سؤالي از مردم گفت: آيا يادتان هست كه 4 سال قبل در همين نشست تلويزيوني من چه چيزي را بيان كردم و يك هفته در ميان دو مرحله انتخابات سنگين‌ترين هجمه‌ها به بنده كه يك معلم ساده بودم و براي خدمت حاضر شده بودم وارد شد و تهمت‌هاي بسياري به بنده نسبت دادند و من در آن زمان اعلام كردم كه ظاهراً وارد منطقه ممنوعه شده‌ام يعني اينجا اختصاص به عده‌اي خاص دارد و من خارج از يك يك حلقه‌اي هستم و ظاهرا بيش از حد مردم كه من هم جزو آن بودم پايم را دراز كردم.
وي افزود: نظام جمهوري اسلامي ايران يك نظام الهي است و از متن فطرت مردم برآمده است و بدنبال ارزش‌هاي الهي و انساني است و عدالت، مهرورزي، مردم‌گرايي و پاكي جزو ذات اين نظام است و همه اين نظام براي مردم و در خدمت به مردم و همراه مردم و براي كرامت و عزت مردم است و جايگاه مردم در اين نظام برجسته‌ترين جايگاه است و امام راحل نيز فرموده‌اند كه مردم ولي نعمت ما هستند و معني آن اين است كه همه چيز مردم هستند و امروز هم مشاهده مي‌كنيد كه مقام معظم رهبري و همه دلسوزان و مردم انقلاب را براي خودشان مي‌دانند و اتفاقاً سرمايه‌گذاري اصلي را مردم كردند و اين همه شهيد اين مردم داده‌اند و اين همه مقاومت را انجام دادند.

*برخي مصرند با دروغ‌هاي بزرگ دستاوردهاي چشمگير دولت نهم را پنهان ‌كنند

رئيس جمهور ادامه داد: نظام جمهوري اسلامي ايران برپا شد و خدمات بسيار زيادي صورت گرفت اما معلوم شد كه ظرفيت‌هاي اين ملت بسيار بيشتر از اين حد است و اين يعني توانمندي‌هاي ملت ايران فوق آن چيزي بود كه محقق شد و يك ملتي كه تمدن‌ساز است و بايد در دنيا حرف اول را بزند، در همه عرصه‌ها دچار مشكلات عديده شده بود و ما يادمان هست كه پيش از انقلاب در چه فضايي زندگي مي‌كرديم.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه ضعف در مديريت باعث فاصله گرفتن از ارزش‌ها و جايگاه واقعي ملت ايران شد، گفت: به دليل ضعف مديريتي كه در گذشته وجود داشت يك اخلاق اشرافي‌گري در سيستم مديريتي ما شكل گرفت يعني يك عده‌اي پيدا شدند كه آرام آرام خود را برتر از مردم دانست و ارتباطاتي بين خودشان برقرار كردند و بعد از مدتي خود را مالك كشور و ملت دانستند و براي خودشان حقوقي بيش از حق مردم و جايگاهي بالاتر از جايگاه مردم قائل شدند.
وي افزود: اين افراد بعد از مدتي خودشان را معادل كل نظام تلقي كردند و مي‌خواستند كه قدرت به طور انحصاري در اختيار خودشان، دوستانشان و احزابشان باشد و كساني كه با آنها همراهي مي‌كنند و اين سيستم اشرافي‌گري را به رسميت مي‌شناسند، نظام اموال عمومي و منافع ملت را براي خانواده و نزديكان خودشان مي‌دانستند و افراد و نزديكان خود را در وزارتخانه‌ها قرار مي‌دادند و به آنها مي‌گفتند كه ناظر ما باش و در بسياري از وزارتخانه‌ها وزير شخص دوم آن وزارتخانه بود و آن نماينده و آن فردي كه حتي به عنوان معاون بود حرف اول را مي‌زد كه يكي از اين وزارتخانه‌ها وزارت نفت بود كه افرادي از خانواده همين حلقه آنجا حضور داشتند و در بحث نفت حكمراني مي‌كردند.
رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: اين افراد در گلوگاه‌هاي مختلف مستقر شدند و سهم خودشان را بر سهم ملت ترجيح دادند و اگر مي‌خواست كاري در كشور شكل بگيرد حتماً مي‌بايست از مسير آنها عبور مي‌كرد و براي ديگران حقي قائل نبودند و اين افراد بتدريج به يك طبقه ممتاز در كشور تبديل شدند و يك حلقه بسته مديريتي شكل گرفت كه تنها آدم‌ها جابجا مي‌شدند اما اساس كار مانند هم بود و يك عده‌ خاص را به بازي مي‌گرفتند و دراين حلقه داراي منافع مشترك بودند.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه 4 سال گذشته من وارد منطقه ممنوع همين افراد شدم گفت: زماني كه من وارد منطقه اين افراد شدم يك جو سنگين عليه من شكل گرفت و بدترين تهمت‌ها به من زده شد و اين سؤال مطرح است كه جرم من چه چيزي بود؟ و پاسخ اين است كه جرم من اين بود كه من خارج از اين حلقه بودم و به ضوابط حاكم بر اين حلقه معتقد نبودم و به آن اعتقادي نداشتم؛ لذا سنگين‌ترين تخريب‌ها عليه من اتفاق افتاد.
وي با اشاره به عدم توقف تخريب‌ها پس از انتخابات سوم تير 84 گفت: در طول اين 4 سال با استفاده از قدرت مالي بدست آمده در آن زمان تخريب‌ها عليه من و دولت ادامه پيدا كرد و رسانه‌هاي متعدد داخلي همراه با رسانه‌هاي خارجي شروع به تخريب كردند و اگر به آن 2 رسانه‌ تصويري مهم دو استعمارگر نگاه كنيد مشاهده مي‌كنيد 80 درصد برنامه‌هاي فارسي آنها عليه بنده است و آنها براي خود و خانواده‌شان حريمي درست كرده بودند كه هيچيك از احاد ملت و حتي قوه قضاييه و ناظران كشور حق ورود و سؤال از آنها را نداشت اما ملت در انتخابات نهم اين حلقه را شكست و يك نه‌ي بزرگ به آن سيستم مديريتي گذشته گفتند.
رئيس جمهور با بيان اينكه ما در اين 4 سال به هرجايي كه رفتيم انگار حريم آنها بود گفت: ما هرجايي را كه مي‌خواستيم در اين 4 سال اصلاح كنيم آنها فرياد مي‌زدند و هرجايي كه پا مي‌گذاشتيم مشاهده مي‌كرديم كه دم يكي از همين افراد در آنجا است و آنها از هر وسيله‌اي براي شكست اين دولت استفاده مي‌كردند.
احمدي‌نژاد در ادامه اظهار داشت: با وجود همه اين تخريب‌ها اما ما با ملت يك عهد بسته بوديم تا كشور را بسازيم تا بتوانيم در عرصه‌هاي گوناگون به پيش برويم لذا بايد سكوت مي‌كرديم و بايد تحمل مي‌كرديم تا امور كشور جلو برود تا اين دست‌ها بتدريج از عرصه‌ها قطع بشود و همه تلاش ما اين بود كه اين فشارها به مردم منتقل نشود و من تا به امروز هيچگونه گله و شكايتي نكرده‌ام و هيچ موضوعي را با مردم در ميان نگذاشته‌ام مگر در موارد خاص كه اين مشي دولت موفق بود و 4 سال خدمات بسيار گسترده‌اي در كشور انجام شد.
وي افزود: آنها نگران بودند كه اين حلقه بسته به طور كامل منهدم بشود و راه براي حضور نيروهاي مردمي و نيروهاي انقلاب و مستقل خادم مردم در عرصه‌هاي گوناگون باز شود و آنها همواره به دنبال مجازات كردن ملت بودند و ملت را به منحرف شدن و اشتباه كردن متهم كردند و هدفشان پشيمان كردن ملت بود.
رئيس جمهور با بيان اينكه برخي افراد براي پشيمان كردن ملت به كاري از جمله كارشكني‌هاي گسترده و اخلال دست زدند گفت: ماجراي مسكن يك ماجراي عادي نبود و آنها هم در فضاي رسانه‌هاي تورم انتظاري را دامن مي‌زدند و هم در بازار مسكن دائماً به طور كاذب نرخ‌ها را افزايش مي‌دادند و در تبليغات نيز فحش آن را به دولت مي‌دادند و دولت را خطاب قرار مي‌دادند و در اين 4 سال چقدر به اين دولت اتهامات واهي زدند و گفتند كه اين دولت كار كارشناسي بلد نيست و روش‌هاي آن درست نيست و در اين راستا اخبار جعلي و دروغ‌هاي بزرگ را منتشر كردند.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه ما در اين 4 سال به اين دورغ‌ها و اخبار جعلي پاسخ نداديم گفت: هدف ما ادامه روش آنها نبود و تئوري‌هاي ما با آنها متفاوت بود چرا كه آنها براي اكثريت مردم اهميتي قائل نبودند و معتقد بودند اين افرادي كه محروم و ضعيف هستند بايد از بين بروند و كسي كه مسئول تهران بود صريحاً گفت كه ما براي كساني كار مي‌كنيم كه توانايي مالي براي زندگي كردن دارند و در برنامه‌هاي توسعه خود مي‌گفتند كه قشرهايي كه ناتوان هستند و نمي‌توانند خود را بالا بكشند بايد از بين بروند و بسياري از برنامه‌ريزي‌ها در همين جهت بود و بسياري از روستاها ويران شد و مهاجرت‌هاي گسترده در كشور انجام شد و فاصله طبقاتي در كشور گسترش پيدا كرد و مشكلات فراواني براي كشور ايجاد شد.
وي افزود: برخلاف فشارهايي كه آنها وارد كردند نه تنها دولت شكست نخورد بلكه به لطف خداوند و عنايات حضرت ولي عصر (عج) و حمايت‌‌هاي مردم دستاوردهاي چشمگيري در اين دولت حاصل شد و ما امروز در جبهه‌هاي گوناگون داراي دستاوردهاي مهمي هستيم اما برخي اصرار دارند كه اين دستاوردها را با دروغ‌هاي بزرگ پنهان كنند و در اين 4 سال هر عرصه‌اي را كه انتخاب كنيد وضعيت ما بهتر از 4 سال مشابه اين دولت است.
رئيس جمهور با اشاره به مانور رقباي اين دولت بر روي مسئله تورم گفت: امروز كه تورم 15 درصد است آنها اصرار مي‌كنند كه تورم 25 درصد است اما متوسط تورم 4 ساله اين دولت از 4 سال اول ساير دولتها پايين‌تر است و تورم كه در دولت اول 22، در دولت دوم 24 و در دولت سوم 17.5 درصد است در اين دولت 16.5 درصد است و امروز هم با تدابيري كه دولت به كار گرفته است اين تورم در حال كاهش است ضمن اينكه رشد اقتصادي ما در جاي خود قرار دارد.
احمدي‌نژاد با اشاره به عرصه كاهش نرخ بيكاري گفت: بيش از 2 درصد علي‌رغم سنگين‌ترين فشارها كه بر ما وارد شد نرخ بيكاري ما در حال كاهش است در حالي كه در تمام دنيا نرخ بيكاري در حال افزايش است و در آمريكا از 6.5 به 9.5 درصد افزايش يافته و در كل منطقه نرخ بيكاري در حال افزايش است و در حالي در ايران تورم در حال كاهش است كه در منطقه ما يعني خاورميانه درصد تورم كشورها 60 درصد رشد كرده است يعني اگر 10 درصد بوده است به 16 درصد و اگر 16 درصد بوده است به 23 درصد رسيده اما عدد تورم ما در حال كاهش است.
وي با اشاره به كاهش فاصله طبقاتي در اين دولت گفت: مسئله‌اي به نام ضريب جيني وجود دارد كه در واقع فاصله بين دهك‌هاي درآمدي را نشان مي‌دهد كه كمترين آن براي اولين‌بار به 0.3897 درصد در سال 87 رسيديم و روشن است كه دولت با توزيع سهام عدالت و افزايش درآمد كارمندان و شروع طرح‌هاي زودبازده از دورترين نقاط كشور تلاش كرد تا ثروت را در ميان مردم توزيع كند تا فاصله طبقاتي در كشور كاهش پيدا كند.
رئيس جمهور افزود: ما امروز كمترين فاصله طبقاتي را در طول بعد از انقلاب در حال تجربه هستيم و در سرمايه‌گذاري‌ها و در كارهاي عمراني كار به همين ترتيب است.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه اگر مسائل مختلف گفته نشود ممكن است تصويري كه مردم از تاريخ دارند تصويري روشن نباشد گفت: برخي گفته‌اند كه دولت بانكها را حياط خلوت خود قرار داده است اما طي 24 سال قبل از اين دولت همه بانكها بدون كنترل از بانك مركزي پول برداشت مي‌كردند و زماني كه به اين دولت رسيد 11هزار ميليارد تومان پول از بانك مركزي برداشته بودند و دولت بدهكار بود و اين يعني در سال 60 تا 64 كه 320 ميليارد تومان آن در آن زمان از بانك مركزي برداشته شده بود و ما آن را همان 320 ميليارد تومان حساب كرديم در حالي كه مردم مي‌دانند خانه‌اي كه در آن زمان 250 هزار تومان بود، امروز 100 ميليون تومان است.
وي افزود: در آن زمان 320 ميليارد تومان پول از بانك مركزي در 4 سال اول جنگ برداشته شده و اين امر ادامه پيدا كرد و به 11 هزار ميليارد تومان رسيد و براي اولين‌بار اين دولت هزار ميليارد الي هزار و 300 ميليارد آن را كاهش داد چرا كه اين امر ريشه‌ بسياري از تورم‌ها است.

*دولت‌هاي قبلي تصور مي‌كردند با اجراي هدفمندكردن يارانه‌ها ضربه مي‌خورند

رئيس جمهور در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به آمار مقايسه‌اي درآمدهاي كشور گفت: در سال 60 تا 63، 70 ميليارد دلار درآمد نفتي در كشور بود و در اين دولت 211 ميليارد دلار درآمد نفتي وجود داشت اما دلار سال 60 با دلار سال 88 متفاوت است و همين‌طور كه ريال ما كاهش پيدا كرده دلار هم در جهان كاهش پيدا كرده است و ارزيابي مراكز اقتصادي جهان كاهش قيمت دلار را بين 3 تا 10 برابر اندازه‌گيري كرده‌اند.
وي با بيان اينكه كاهش قيمت دلار در حدود 3 براي اوپك است چون متعهد است كه سوخت جهان را تأمين كند هميشه قيمت سوخت را پايين مي‌گذارد گفت: اگر ما قيمت 3 بگذاريم اين عدد 3 ضرب در 70 ميليارد دلار بشود معادل امروز 210 ميليارد دلار از سال 60 تا 63 درآمد نفتي بوده است و 320 ميليارد تومان هم از بانك مركزي برداشت شده است و اگر دلار را 7 تومان حساب كنيم و آن را تبديل كنيم 40 تا 50 ميليارد دلار و ضرب در 3 بشود رقم بالايي حاصل مي‌شود اما ما آن را ضرب در دلار 60 تومان مي‌كنيم كه حدود 26 ميليارد دلار هم به قيمت امروز مي‌شود كه 236 ميليارد دلار درآمد ارزي بين سال 60 تا 63 بوده است.
رئيس جمهور ادامه داد: در اين دولت 211 ميليارد دلار بوده است و قصد من اين است كه مقايسه‌اي انجام دهم تا نشان دهم كه در اين 4 سال چه اتفاقي افتاده است. در آن زمان 14 درصد درآمد دولت هزينه جنگ بوده است و برخي‌ها نبايد با جنگ برخي كارها را سرپوش بگذارند و در طول 4 سال هم يك ريال حقوق كاركنان هم با اينكه 22 درصد تورم وجود داشت اضافه نشد و هزينه‌هاي داخلي دولت افزايش پيدا نكرده است و سرمايه‌گذاري عمراني تقريباً صفر و سرمايه‌‌گذاري صنعتي تقريباً صفر بوده است.
احمدي‌نژاد با طرح اين سؤال كه در 4 سال اين دولت چه اتفاقي افتاده است؟ گفت: در 4 سال قبل 11 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري صنعتي صورت گرفت، اما در اين 4 سال 50 هزار ميليارد تومان سرمايه‌گذاري صنعتي صورت گرفت و 75 ميليارد دلار ما كار عمراني انجام داده‌ايم و 20 ميليارد دلار به بخش خصوصي براي سرمايه‌گذاري داديم و 25 ميليارد دلار به وزارت نيرو براي شفاف‌سازي يارانه‌ها داديم كه داخل سرمايه‌گذاري‌هاي خود بردند و حدود 12 الي 13 ميليارد دلار براي واردات فرآورده‌هاي نفتي اختصاص داديم و 75 ميليارد دلار هم براي بودجه‌هاي جاري دولت در 4 سال آمده است و اين را با 230 ميليارد دلار در آن زمان با 40 ميليون جمعيت و 22 درصد تورم و امروز 211 ميليارد دلار كه 3.6 دهم آن به حساب ذخيره ارزي رفته است و كارهاي عمراني زياد و افزايش حقوق كارمندان صورت گرفته و پرداختي به نهادهاي حمايتي اختصاص يافته و سرمايه‌گذاري افزايش يافت.
وي ادامه داد: زماني كه يك دولت از متن مردم و متكي به مردم است و قرار است تا ظرفيت‌هاي اين ملت شكوفا شود از امكانات چگونه استفاده مي‌كند و چه دستاوردهاي بزرگي براي ملت حاصل مي‌شود.
رئيس جمهور با اشاره به مسئله امنيت در كشور در اين 4 سال گفت: امروز امنيت ملي ما در بالاترين نقطه است و تهديدي وجود ندارد و در بخش سياسي پيروزي‌هاي بسيار بزرگي حاصل شده است و امروز دشمنان ايران كه قصد داشتند ايران را براندازي كنند و براي آن بودجه اختصاص داده بودند و با پرويي از براندازي ايران مي‌زدند امروز اعلام مي‌كنند كه بايد با ايران همكاري كنند و انرژي هسته‌اي ما را به رسميت مي‌شناسند و اعلام مي‌كنم كه بدون ايران نمي‌توانند كاري كنند چرا كه ايران نقش جهاني دارد و يك ابرقدرت‌ منطقه‌اي است و مشاهده مي‌كنيد كه چقدر تفاوت در عرصه سياسي و سياست خارجي رخ داده است.
احمدي‌نژاد با اشاره به فضاي عمومي كشور گفت: آيا ما فراموش كرده‌ايم كه فضاي نااميدي در كشور وجود داشت و نااميدي بر كشور حاكم شده بود و همه فكر مي‌كردند كه ما نمي‌توانيم، مانند كساني كه برگه‌اي را امضا كردند و به امام دادند و گفتند ما نمي‌توانيم بجنگيم و ناتواني خود را به حساب ملت بزرگ ايران گذاشتند اما امروز مشاهده مي‌كنيم كه ما مي‌توانيم و تازه ما در ابتداي راه توانستن هستيم.
وي افزود: امروز ظرف 4 سال اتفاقات بسيار عظيمي همچون هسته‌اي شدن، دستيابي به فناوري هوا فضا و نانوتكنولوژي رخ داد و جايگاه ايران در دنيا برجسته شد و من تصور مي‌كنم كه بايد ريشه‌يابي كنيم اما منكر خدمات قبلي نيستم و در حال مقايسه كردن هستم كه ما چه شرايطي داشتيم و امروز چه شرايطي داريم.
رئيس جمهور تأكيد كرد: به نظر من مردم و بدنه دولت در طول اين 30 سال زحمات بسياري كشيدند اما ريشه‌ اصلي مشكل در همان حلقه مديريتي و ضعف مديريتي بود كه شجاعت و پايبندي لازم به ارزشها را نداشت و تكيه آن به ملت نبود.
احمدي‌نژاد ادامه داد: فردي آمد و گفت كه ما رأي مردم پابرهنه و گداگشنه را مي‌خواهيم چكار كنيم و سؤال اين است كه اين مردم چگونه گدا شده‌اند آيا از آسمان افتاده‌اند يا به خاطر سياست‌هاي غلط اقتصادي كه اتفاق افتاد به فقر كشيده شدند.
وي با بيان اينكه من مي‌خواهم در پايان مقدمه صحبت‌هايم نتيجه‌گيري كنم گفت: برخي به من گفتند كه تو چرا اسم‌ها را اعلام كرده‌اي پاسخ اين است كه مشكل ما در آن حلقه مديريت اين بود كه مردم، انقلاب و منافع ملي را فداي يك عده خاص كرديم و اين عده آنقدر مقدس شدند كه حريم اين افراد حريم ممنوعه شد در حالي كه در مشي انقلاب، اسلام، مردم و حضرت علي (ع)‌، امام راحل و رهبري هميشه منافع ملي بر منافع افراد ترجيح داده شده و هرجايي كه تضاد پيدا شود آن افراد را بايد قرباني كنيم.
رئيس جمهور ادامه داد: به دستور حضرت امام علي (ع) بايد انگ ننگ بر پيشاني آنها بزنيم و اين افراد را در بازار راه ببريم تا همه بفهمد كه دست‌اندازي به بيت‌المال، ويژه‌خواري و امتيازخواري يك ننگ ابدي است تا اين امر به يك ضدارزش تبديل شود نه اينكه به جايي برسيم كه اگر كسي از مديريت سواستفاده كرد او را بي‌عرضه بخوانيم.
احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤال مجري اين برنامه در خصوص طرح تحول اقتصادي كه به طرح هدفمند كردن يارانه‌ها معروف شده است گفت: طرح تحول اقتصادي يك حلقه از يك مجموعه است و ما در اين طرح از مطالعه جدي و عالمانه و از ظرفيت كل كارشناسي كشور و تجربيات ساير كشورها استفاده كرديم و به اين نتيجه رسيديم كه ساختارهاي اقتصادي اگر اصلاح نشوند تورم، اسراف و پايين بودن بهره‌وري و فاصله طبقاتي اصلاح نخواهد شد يعني اين ساختارها هستند كه فرصت مي‌دهند بهره‌وري كاهش و اسراف و فاصله‌ طبقاتي افزايش پيدا كند و استعدادهاي ملت آنگونه كه مي‌بايد شكوفا شود شكوفا نشود.
وي با بيان اينكه ما 7 برنامه را كه يكي از آنها هدفمند كردن يارانه‌ها است را برنامه‌ريزي كرده‌ايم گفت: 23 سال است كه مديران از انجام هدفمند كردن يارانه‌ها صحبت مي‌كنند كه اگر ما قيمت امروز نفت كه 60 دلار است را حساب كنيم ما نفت و گازمان روزانه معادل 4 ميليون و 200 هزار بشكه مصرف داخل داريم كه اگر آن را ضرب در 60 كنيم مي‌بينيم كه در سال چقدر مصرف داريم.
رئيس جمهور ادامه داد: بيش از 90 هزار ميليارد تومان يارانه انرژي هست كه اين يارانه عادلانه توزيع نمي‌شود كه 70 درصد آن را كمتر از 30 درصد مصرف مي‌كند اما اين به آن معنا نيست كه مصرف آن توسط اين 30 درصد اشكال داشته باشد چرا كه مردم ما هستند اما بايد عادلانه مصرف شود و 70 درصد جمعيت كمتر از 30 درصد اين يارانه‌ها را مصرف مي‌كنند كه اين امر ناعادلانه است.
احمدي‌نژاد گفت: زماني كه يارانه‌ را عمومي توزيع مي‌كنيم مصرف به شدت افزايش مي‌يابد و اين امر را بايد اصلاح كنيم و بايد هدفمند شود چرا كه همه ملت نياز به حمايت دولت ندارد و اصل 29 قانون اساسي دولت را مؤظف مي‌كند تا از مردم در بخش درمان، بيكاري، بازنشستگي، خدمات اجتماعي حمايت كند.
وي افزود: ما در بررسي‌هايي كه داشتيم مشاهده كرديم كه 70 درصد مردم يعني 7 دهك تحت فشار قرار مي‌گيرند و ما مؤظف هستيم كه اين 7 دهك را حمايت كنيم و لايحه‌اي كه ما تهيه كرده‌ايم لايحه‌ايي بسيار جامع، كامل و دقيق است و يك قانون جامع است و ما 26 كشور را كه پيش از ما چنين كاري را انجام داده‌اند مطالعه‌ كرده‌ايم و ضعف‌ و قوت‌هاي آن را استخراج كرده‌ايم و همه مطالعات قبلي را خوانده‌ايم لذا اين لايحه يك لايحه جامع است و اگر مجلس آن را تصويب كند ما همه سازوكارها و مقدمات آن را فراهم كرده‌ايم و به محض اعلام مجلس ما حساب‌هاي بانكي را باز مي‌كنم و حتي نقدي دادن آن نيز كاري عالمانه است؛ چراكه ما بايد براي مديريت مصرف خود مردم را وارد كنيم تا خود مردم مشاركت كنند و خود مردم مدير مصرف شوند.
رئيس جمهور با اشاره به اظهارنظرات مختلف در خصوص طرح هدفمند كردن يارانه‌ها گفت: برخي معتقدند كه ما بايد اين يارانه‌ها را به صورت غير نقدي توزيع كنيم و معني آن اين است كه سازمان‌هاي دولتي گسترش پيدا كند و بار ديگر فساد را گسترش دهيم.
احمدي‌نژاد با بيان اينكه متأسفانه برخي به اين طرح‌ها نام گداپروري مي‌دهند و به مردم توهين مي‌كنند، گفت: اين امر اصل 29 قانون اساسي است و در 2 قانون برنامه آمده است و قانون برنامه چهارم نيز سومي آن است و سه دولت پيش از ما قصد داشتند آن را اجرا كنند اما آن را تهديد مي‌دانستند و تصور مي‌‌كردند اگر اجرا كنند دولت ضربه مي‌خورد اما ما اعلام كرديم كه ما آن را اجرا مي‌كنيم چرا كه به نفع كشور است.
وي افزود: طرح هدفمند كردن يارانه‌ها يك طرح جامع است و مشكل تورم نيز ندارد و به صورت ريشه‌اي يكي از عوامل تورم را برطرف خواهد كرد.

*برخي در سال 64 و 65 مو و لباس مردم را در خيابان قيچي مي‌كردند

ئيس جمهور كشورمان در گفت‌وگوي ويژه خبري كه از شبكه 2 سيما پخش شد در بخش ديگري از سخنان خود در پاسخ به سؤال مجري برنامه در خصوص انحلال سازمان مديريت و برنامه‌ريزي و انحلال شوراها مبني براينكه آيا پس از انتخاب دوباره اين موارد را احيا خواهيد كرد يا خير گفت: مركز برنامه‌ريزي كشور كه اسم آن سازمان مديريت بود از ابتداي تأسيس خود 10 بار تغيير شكل داده است و اين اولين باري نيست كه ما آن را تغيير شكل داده‌ايم.
وي افزود: اين سازمان اول سازمان برنامه دوم برنامه و بودجه سوم وزارت و دوباره به سازمان و بار ديگر ادغام شده است اما آن چيزي كه براي ما مهم است اين است كه يك قانوني بايد مختص انديشه و برنامه‌ريزي براي كشور وجود داشته باشد اما اين سازمان مديريت و برنامه‌ريزي خودش يك دستگاه اجرايي شده بود و اختيارات همه دستگاهها را در مشت خود گرفته بود و نه رئيس و نه معاونان و نه كارشناسان آن فرصت برنامه‌ريزي و انديشه نداشتند به همين دليل شما ملاحظه مي‌كنيد كه وضع موجود كشور حاصل همين سازمان برنامه‌ريزي است و اين سازمان 60 سال بوده است و امروز اين وضعيت كشور است.
رئيس جمهور با طرح اين سؤال از مردم كه كدام بخش كشور به يك سامان مطلوب رسيده است گفت: عمران روستايي، شهري، مسكن، توليد، علم، آموزش و پرورش و تحقيق ما همه ناقص است و اين حاصل همان سازمان مديريت و برنامه‌ريزي است البته اشكالات مبنايي و انديشه‌ايي نيز بر آنجا حاكم بود چرا كه پايه‌گذار آن آمريكايي‌ها بودند و هيچگاه اين مباني تغيير نكرد.
احمدي‌نژاد در ادامه اظهار داشت: ما نهاد نظارت و برنامه‌ريزي كشور را منحل نكرديم بلكه آمديم تمام آن اختيارات اضافه‌اي كه از ساير دستگاهها بر خودش بار كرده بود و سنگين شده بود و به يك نهاد اجرايي تبديل شده بود را از او گرفتيم و وارد قانون اساسي كرديم چرا كه قانون اساسي رئيس جمهور مسئول امور برنامه و بودجه مي‌داند و ما آن را خلوت و سبك كرديم و گفتيم كه آن سازمان بايد جايي باشد كه همه انديشمندان و صاحب‌نظران در آنجا حضور داشته باشند تا يك نگاه كلان به كشور شود و هر دستگاهي كه منحرف مي‌شود را اصلاح كنيم.
وي در خصوص انحلال شوراها نيز گفت: در قانون اساسي ما هيچ جايي براي شوراها نيست به همين خاطر هر دفعه كه تصويب شده است شوراي نگهبان آن را رد كرده و آن را مغاير با قانون اساسي دانسته است اما يك بند به آن اضافه كردند كه شوراي نگهبان آن را تأييد كرده است و آن اين است كه مصوبات اين شوراها پس از تأييد وزير يا رئيس جمهور قابل اجرا است كه مسئوليت را به وزير يا رئيس جمهور داده است.
رئيس جمهور با بيان اينكه 36 شورا تنها براي رئيس جمهور درست شده است گفت: تمامي كارهاي كشور به اين 36 شورا گره زده شده و مگر رئيس جمهور در چند شورا مي‌تواند شركت كند لذا در گذشته مجبور مي‌شدند اين شوراها را دست‌گردان كنند و در شورايي وزير صورت جلسه را ارائه مي‌كرد و در جلسه امضا گرفته مي‌شد و تمام مي‌شد و اين مسئله‌اي فرماليته است.
احمدي‌نژاد در ادامه افزود: ما آمديم تجديدنظر كرديم و اين شوراها را در هم ادغام كرديم و آنها را با ساختارهاي دولت در كنار هم ديديم تا آنها هم تصميم‌گير باشند و هم پاسخگو باشند و ما دقيقاً همان قانوني را كه تصويب شد اعمال كرديم و طبق همان قانون در حال اداره شوراها هستيم منتها ممكن است اسم آن عوض شده باشد و 4 شورايي كه موازي هم بودند در هم ادغام شدند و ما براي كوچك كردن دولت از ساده‌ترين موارد شروع كرديم تا دولت يك مجموعه كارشناس تصميم‌گير و اجرايي قوي باشد.
وي ادامه داد: ما اصلاحات ساختاري را ادامه مي‌دهيم و بنا داريم لايحه‌اي به مجلس بدهيم تا تعداد وزارتخانه‌ها را كاهش دهيم تا اين موازي‌كاري‌ها كاهش پيدا كند چرا كه ما بايد ساختار اجرايي را كوچك، كارشناسانه و اجرايي كنيم تا بتواند كشور را به خوبي اداره كند.
رئيس جمهور با اشاره به اصلاحات ساختاري وعده داده شده گفت: اين اصلاحات ساختاري در اصلاحات مباني و اخلاق اداري نيز وجود دارد و آنها نيز ذيل همين اصلاحات هستند.
احمدي‌نژاد در پاسخ به سؤال ديگري مجري اين برنامه در خصوص حساب ذخيره ارزي گفت: صحبت‌هايي كه در خصوص حساب ذخيره ارزي مطرح مي‌شود يك بي‌اخلاقي است چرا كه دقيق‌ترين سيستم كنترلي سيستم بانك مركزي و ارز است اما برخي بي‌ تقوايي را به جايي رساندند و اعلام كردند كه 100 ميليارد تومان پول در اين دولت مفقود شده است در حالي كه اين گزارش هيئت نظارت دارد و به مجلس نيز گزارش داده مي‌شود و اخيراً‌ هم مشاهده كرديم كه يك ميليارد دلاري كه اشتباه محاسباتي در آن بود بر سر آن برخي جنجال درست كردند در حالي كه يك اشتباه محاسباتي بود و در جايي ريال را با دلار جمع زده بودند و يك اشتباه محاسباتي رخ داده بود اما من احترام را حفظ كردم و سخني نگفتم.
وي افزود: هيچ كشوري ذخاير ارزي خود را به طور دقيق اعلام نمي‌كند خصوصاً ما كه نبايد الان اعلام كنيم چون دشمن به دنبال بلوكه كردن آن است.
رئيس جمهور در پاسخ به سؤال مجري برنامه مبني براينكه افرادي كه انتقاداتي را مطرح مي‌كنند معتقدند كه ذخاير ارزي با حساب ذخيره ارزي متفاوت است گفت: حساب ذخيره ارزي آن چيزي است كه به فروش مي‌رسد و بخشي از آن را مجلس تصويب مي‌كند كه در اختيار دولت قرار مي‌گيرد و مابقي آن به حساب ذخيره ارزي مي‌رود اما ما 2 جور حسابداري تعهدي و نقدي داريم اما اين افراد تعهدي حساب مي‌كنند اما آن حسابداري نقدي كه ما داريم بيشتر از همه زمان‌هايي است كه از حساب ذخيره ارزي باز شده است كه من از رئيس كل بانك مركزي مي‌خواهم كه آن را اعلام كند.
احمدي‌نژاد ادامه داد: ذخاير بانك مركزي را به چه دليل بايد ما اعلام كنيم؟ و امروز برخي از مجامع جهاني مي‌گويند كه اين ذخاير 120 ميليارد دلار شده است و اين بد نيست اما ما نسبت به ارزي كه به حساب دولت مي‌آيد پاسخگو هستيم و آن چيزي به حساب دولت مي‌آيد كه مجلس آن را تصويب مي‌كند و يك ريال خارج از قانون قابل برداشت نيست.
وي در خصوص تحريم دشمنان عليه ايران گفت:‌در زماني كه آنها ايران را تحريم كردند ما نامه‌اي خدمت مقام معظم رهبري نوشتيم و گفتيم كه اين افراد مي‌خواهند با تحريم روحيه صنعت نفت ما را تضعيف كنند لذا شما اجازه دهيد كه مقداري از حساب ذخيره ارزي در صنعت نفت ببريم و زماني كه پروژه‌ها فعال شد آنها برمي‌گردند و چنين اتفاقي هم افتاد و زماني كه پروژه‌ها فعال شدند شركت‌هاي مختلف به سمت آنها هجوم آوردند و در حال حاضر 70 ميليارد دلار قرارداد و 66 ميليارد دلار كار انجام شده داريم و اين يك ابتكار بسيار خوبي بود اما اين پول به صورت قرض داده شد كه وزارت نفت آن را برخواهد گرداند.
رئيس جمهور در بخش ديگري از گفت‌وگو در پاسخ به سؤالي مبني براينكه كه آيا پس از انتخاب مجدد سفرهاي استاني خود را ادامه خواهيد داد و اينكه برخي معتقدند اين سفرها تصويب مصوبات در جلسه هيئت دولت فاقد كار كارشناسي است گفت: به طور حتم سفرهاي استاني را ادامه خواهم داد چرا كه اين يك ابتكار كم‌نظير است و اين نقدها پايه و اساس ندارد چرا كه من بارها اعلام كرده‌ام كه از 6 ماه قبل كارگروههاي تخصصي تشكيل مي‌شوند و آنها همه زمينه‌ها را براي يك سفر استاني بررسي مي‌كنند و امروز اين آقايان انگار فراموش كرده‌اند كه در همه دولتها اينچنين است و مواردي كه از كميسيون‌ها وارد مي‌شود تصويب آن 2 دقيقه هم طول نمي‌كشد چرا كه همه وزرا در كميسيون‌ها نظرات خود را بيان كردند و بحث‌هاي خود را انجام دادند و اين مصوبه پخته و آماده شده وارد دولت مي‌شود و دولت براي تصويب يك مصوبه نه اول كار بلكه آخر كار است.
احمدي‌نژاد افزود: 200 بندي كه در جلسه دولت تصويب مي‌شود و اين يعني براي اجرايي شدن رسميت پيدا مي‌كند نه اينكه ما براي آن 200 بند تازه در جلسه بنشينيم و بحث كنيم بلكه كارشناسان در گذشته در خصوص آنها بحث و بررسي كردند و آن چيزي كه در جلسه هيئت دولت تصويب مي‌شود 6 ماه قبل مورد بحث و بررسي همه وزرا قرار گرفته است.
وي با اشاره به بركات سفرهاي استاني گفت: اين سفرهاي استاني اين بوركراسي اداري تنبل را زنده كرد و بازدهي را افزايش داد و سفرهاي استاني براي دولت بسيار سخت است و يك رئيس جمهور 60 سفر استاني رفته و به بيش از 400 شهرستان رفته است و يك نشاطي در كشور درست شده است و هزينه‌اي كه ما مي‌‌گذاريم هزينه سفر يك وزير و رئيس جمهور است.
رئيس جمهور در ادامه اظهار داشت: امروز همه كشور ايران است و تنها تهران و يا كاخ‌ها و يا وزارتخانه‌ها ايران نيست و امروز در دنيا بر اين شيوه به عنوان يك شيوه مديريتي جديد بحث و تبادل‌نظر مي‌شود و امروز هرجاي ايران كه برويد مردم احساس نشاط مي‌كنند و نظارت عمومي را توسط مردم افزايش مي‌دهد و هزينه‌ها را كاهش مي‌دهد و چند برابر شدن عملكرد اين دولت نسبت به دولت‌هاي گذشته به خاطر همين سفرهاي استاني است و ديگر كسي نمي‌تواند دولت را فريب و يا اطلاعات غلط بدهد.
احمدي‌نژاد ادامه داد:‌با سفرهاي استاني ثروت، اميد، توليد و اشتغال در كشور توزيع شد و اين امر يك كار اساسي بود كه در اين دولت به خوبي اجرا شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: وقتي ظرفيت‌هاي يك ملت شكوفا بشود آن كشور با سرعت نور به سمت بالا حركت مي‌كند و امروز همه مي‌دانيم كه ظرفيت‌هاي ملت ايران بسيار بالا است و ما در ابتداي راه هستيم و هيچ‌كس هم نمي‌تواند مسير ايران را متوقف و يا آن را منحرف كند و اين راه راهي است كه ادامه خواهد داشت.
وي در خصوص بحث گراني و تكرار آن توسط رقبا گفت: گزارش بانك مركزي اعلام مي‌كند كه ما 15 درصد تورم داريم اما اين افراد ‌مي‌گويند كه تورم 25 درصد است در حالي كه ما در گذشته 49 درصد تورم داشتيم اما متوسط تورم اين 4 سال با سال قبل كه وضعيت خوب بود بسيار كمتر است و آنها 17.5درصد و ما امروز 16.5درصد هستيم و تورم در حال كاهش است و به لطف خدا به كمتر از 10 نيز خواهد رسيد.
رئيس جمهور در پاسخ به اظهارات برخي مخالفان دولت براي دشمن جلوه دادن دولت با اهل سنت گفت: برخي در ميان اهل سنت گفته‌اند كه احمدي‌نژاد گفته است به رأي اهل سنت نياز ندارد و اين يك دروغ بزرگ است و از نگاه من همه ملت ايران در هر جايي كه باشند ملت ايران هستند و براي دولت همه يكسان هستند و ما به همه جا سفر كرده‌ايم و براي همه مصوبه داريم.
احمدي‌نژاد افزود: برخي رفته‌اند و در جمع برخي اقوام حرف‌هايي عليه دولت زده‌اند كه اين حرفها واقعيت ندارد و همه برنامه‌هاي ما براي آينده روشن است و مهمترين برنامه ما اشتغال، مسكن، ازدواج و توليد است چرا كه ايران بايد به جايگاه برجسته علمي و سياسي در جهان برسد و همه زيرساخت‌هاي آن امروز آماده است و مثلاً طرح مسكن مهر و اشتغال امسال سال شكوفايي آن است.
رئيس جمهور تأكيد كرد: ما امروز هسته‌اي و فضايي شده‌ايم و بايد تمام عرصه‌ها را به مرزهاي دانش بكشيم.
احمدي‌نژاد در خصوص مسئله سياست خارجي نيز گفت: ما بايد در مسئله سياست خارجي در مديريت جهان مشاركت فعال داشته باشيم و جزو حلقه‌هاي اصلي مديران جهان باشيم و اين موارد همه جزو ظرفيت‌هاي ملت ايران است و محقق شدني نيز مي‌باشد لذا بايد با اميد و نشاط به جلو حركت كنيم و در بخش كشاورزي و صنعت ما برنامه‌هايمان تضمين شده است و 7 طرح بزرگ اقتصادي داريم كه پايه اجراي اصل 44 است و همه ساختارها براي اجرايي شدن اصل 44 را اين دولت ظرف 5 الي 6 ماه كه كار بسيار بزرگي بود فراهم كرد.
وي به برنامه‌ دولت در خصوص سياست داخلي اشاره كرد و گفت: در بحث سياست داخلي برنامه ما حفظ كرامت مردم است و همه مردم عزيز هستند و بايد كار در دستان آنها باشد و دولت بايد كوچك شود و كار را تحويل مردم بدهد.
رئيس جمهور با بيان اينكه برخي به نامه به آمريكا ايراد مي‌گيرند گفت: برخي انگار امروز عقب هستند در حالي كه در دنيا ديپلماسي عمومي مطرح است و علم روز نيز مطرح است برخي آن را تخريب مي‌كنند و اينكه من به آقاي اوباما نامه مي‌دهم اين نامه خطاب به اوباما نيست بلكه نامه به كل بشريت است و يعني افكار عمومي را در جهت ما حركت مي‌دهد و امروز خوشبختانه افكار عمومي به نفع ملت ايران است و من صميمانه از ملت ايران به خاطر همه بزرگواري‌ها و لطف‌هايشان تشكر مي‌كنم.
احمدي‌نژاد خطاب به ملت بزرگ و غيرتمند ايران گفت: تا روزي كه شما ملت غيرتمند، شجاع و با اقتدار بخواهيد من هستم و همه فشارها را تحمل مي‌كنم اما محال است كه يك سند را عليه اين ملت و حقوق ملت امضا كنم و درخواست من از ملت اين است كه همانطور كه يك دوره اجازه دادند تا من در خدمت آنها باشم اجازه بدهند تا 4 سال ديگر در خدمت مردم عزيز ايران باشم.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


با سلام .دقیقآ آقای رئیس جمهور راست میگوید در سالهای 64 و 65
جوانها را بخاطر پوشیدن لباس آستین کوتاه زیر مشت و لگد میگرفتن و با قیچی پاچی شلوارها را جر میدادن .ولی متاسفانه اونهای که الان حنجرشان را برای این اقایان پاره میکنند فقط 5 یا 6 سال بیشتر نداشتن .در زمان اقتداری همین آقای موسوی بود که ما جوانهای خدمت سربازی رفته زمان جنگ دست از همجا بریده مجبور به ترک وطن کردیم .و قربت نشین شدیم ..خداوند باعث را نبخشد...که مارا 20سال است که همنشین دیار غریب کرده...