سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 30 Apr 2024
 
۰
۱۰

مهمترین ناامنی برای زنان تهرانی اعلام شد

سه شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۰۲
کد مطلب: 129917
آخرین تحقیق در مورد امنیت در بین زنان 18 تا 29 سال تهرانی نشان می دهد که بیشترین ناامنی آنها خودروهای مزاحم و هراس از حضور در ساعات آخر شب است.
به گزارش سرویس زنان جهان؛ برخي كارشناسان معتقدند که آنچه امنيت زنان را در جامعه امروز تهديد مي‌كند، تنها نوع حاد آن يعني تجاوز به عنف نيست بلكه مزاحمت‌هاي كلامي، تهديد و ارعاب زنان در خيابان‌ها با الفاظ زشت، آزار در محيط كار، فشار در خانه بويژه براي زنان شاغل و ... از جمله مواردي است كه ناامني روحي و جسمي زنان را به همراه دارد.

اين در حالي است كه ناامني محيط شغلي نيز دغدغه‌اي جدي براي برخي زنان به شمار مي‌رود. 

بررسي‌هاي صورت گرفته از سوي سازمان ملي جوانان درباره امنيت رواني و اجتماعي زنان جوان 18 تا 29 سال شهر تهران نشان مي‌دهد كه تنها عده كمي از آنها احساس امنيت مي‌كنند، هراس از حضور در ساعات آخر شب، ترس از تنها ماندن در مكان‌هايي مانند پارك، ترس از رانندگان ماشين‌هاي شخصي يا حرف زدن با مردان ناآشنا از جمله تجارب ناخوشايندي است كه براي زنان جوان حس ناامني مي‌آورد. 

آنچه زنان 18 تا 29 سال مزاحمت خوانده‌اند، كلامي و فيزيكي است، با ماشين ترساندن دختران، زير نگاه بودن و مسخره كردن آنان نيز از جمله مزاحمت‌هايي است كه زنان از آن رنج مي‌برند. 

روند صعودی آمار قتل زنان در تهران
براساس نتايج پژوهشي كه در نشست كاهش خشونت مبتني بر جنسيت در آبان سال گذشته ارائه شد، ميانگين دو ساله آمار قتل و جنايت عليه زنان در تهران گواهي بروز دغدغه جديدي در مقوله امنيت زنان در كلان شهرها بويژه تهران است براساس اين بررسي، از مجموع 149 فقره قتل در تهران در سال 86، 35 نفر از قربانيان زن بودند كه در سال 87 سهم آنان از 172 حادثه قتل به 46 نفر رسيد.

اين در حالي است كه آمار دقيقي از تعرض به زنان وجود ندارد تعرضاتي كه از مزاحمت‌هاي كلامي تا تجاوز به عنف طبقه‌بندي مي‌شود و صفحات روزنامه‌ها نشان مي‌دهد كه زنان، قربانيان بخش عمده‌اي از اينگونه جرائم هستند. 

فقط 32 درصد آگهی دهندگان خواهان کار مشروع زنان هستند


تحقيق ديگري در مورد آگهي‌دهندگان براي استخدام زنان در مشاغل غيردولتي نيز اين واقعيت تلخ را روشن كرد كه فقط 32 درصد آگهي‌دهندگان خواهان كار مشروع زنان بوده‌اند. معناي چنين داده‌هايي آن است كه در جامعه ما اگر زن بخواهد از نظر اقتصادي مستقل باشد و با تلاش خود زندگي كند، امنيت شغلي كمي بويژه در بخش غيردولتي دارد. در نتيجه ناچار است يا به‌خاطر فشار مالي به خواسته‌هاي غيرقانوني برخي از كارفرمايان تن دهد، يا فشار مالي را با تمام عوارض روحي و رواني‌اش تحمل كند و در بدترين حالت، در معرض سقوط و پرتگاه فساد بيفتد.

اين در حالي است كه متاسفانه پديده طلاق و جدايي خانواده‌ها نيز در جامعه ما روندي شتاب‌آلود و هولناك گرفته و عواقب آن بيش از هر چيز زندگي زنان و امنيت آنان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. 

بیشترین جرم علیه زنان؛ اغفال، فریب و تجاوز است
سردار اسماعيل احمدي‌مقدم فرمانده نيروي انتظامي، درباره بيشترين جرايم صورت گرفته عليه زنان مي‌گويد: جرمي كه در حال حاضر بيشتر عليه زنان در جامعه نمود دارد، عمدتا اغفال، فريب و تجاوز است.

فرمانده ناجا با ابراز تاسف نسبت به وجود نگاه طماعانه به زنان و جرايم اخلاقي عليه آنان اضافه مي‌كند: معمولا چند متجاوز يا اغفال‌كننده نسبت به يك زن وجود دارد و سهم زنان و مردان در جرايم اخلاقي مساوي نيست، بنابراين نيازمند افزايش آگاهي زنان هستيم.

در چنين شرايطي، به نظر مي‌رسد طرح امنيت اجتماعي که در مجلس در حال بررسی است. نيازمند توجه به ابعاد مختلف امنيت زنان در جامعه، محيط كار و خانواده است. 

 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سایت محترم جهان: نمی دانم نظرم منتشر می شود یا نه. در سفری که به سوریه داشتم مسئول کاروان ما میگفت من 9 سال است که دارم به این کشور کاروان می آورم و طی این 9 حتی یک بار هم حادثه ای برای خانم های ایرانی که از هتل تا حرم حضرت رقیه را پیاده خصوصا ساعتهای 3، 4 نیمه شب می روند پیش نیامده است. حال سوال این جاست که این کشور تقریبا هم به صورت سکولار اداره می شود یعنی اعتقادات اشخاص به خودشان ارتباط دارد از این رو بی حجاب هم داریم مانند کشورهای اروپایی و با حجاب هم داریم که حتی از حجاب زنان ایرانی هم زیباتر است. و واقعا مردم آنجا خصوصا جوانان اصلا مزاحمت ایجاد نمی کنند. در حالی که در کشور ما می ترسیم که در روز روشن دخترمان برود سر کوچه و مثلا لوازم التحریر بخرد. چرا ما به اینجا رسیدیم؟
Iran, Islamic Republic of
جالب اينجاست كه هيچوقت وهيچكس از درمان حرفي نميزند همه فقط بلد هستند هي دردها را بگويند.
Latvia
بدون شك ايجاد امنيت براي مردم و بويژه اقشار آسيب پذير مثل زنان و كودكان مهمترين وظيفه حاكميت مي باشد. احساس ناامني نتيجه تجربه شخصي يا ديداري و يا شنيداري يك فرد يا جامعه مي باشد. اينكه زنان جامعه چنين حسي دارند بيانگر وجود يك بداخلاقي اجتماعي است و بر نهادهاي انتظامي و قضايي فرض است كه ضمن ريشه يابي و مبارزه با پديده هايي چون مزاحمت ،تجاوز به عنف و زورگيري ريشه آنرا بخشكانند.
Iran, Islamic Republic of
وقتی حجاب که خدا برای ایجاد امنیت زنان آن را واجب کرده است رعایت نشود دیگر انتظار دارید احساس امنیت وجود خارجی پیدا کند خود زنان باعث اصلی هستند که با پوشش خود باعث تحریک دیگران به ویژه مردان برای بی احترامی و ناامنی هستند.
Iran, Islamic Republic of
خودزنان يكي ازعوامل اين ناامني اند وقتي زني بااون وضع ميگرده يه مردتحريك ميشه .
Iran, Islamic Republic of
درد بی تقوایی است.
درمانش هم معلوم است.
Iran, Islamic Republic of
آن عزیزی که مشکل را فقط از حجاب خانم ها دیدند آیا فکر می کنند تمام این زنانی که احساس نا امنی کردند بیحجاب یا بدحجاب بودند؟ آیا واقعاً فکر می کنید چون فرضاً زن یا دختر حجابش درست نیست، مردها حق دارند هرکاری با آنها انجام دهند؟ ......
Iran, Islamic Republic of
به همه این موارد خشونت زنان علیه زنان رو هم اضافه کنید. آزارهای روانی خانواده همسر و عمدتا مادر و خواهر آنها. انگار این قضی هموروثی شده و خانممها عقده زمان جوانی خود را سر عروسشان خالی می کنند و زندگی را به کام زوجین زهر مار می نمایند. ................البته بعضی ها و این هم یه علت مشکلات خانم ها است
Iran, Islamic Republic of
برای حمایت از زنان باید قوانین سخت تری وضع شود و در مقابل نیز قانون عفاف و حجاب به درستی اجرا گردد.
Iran, Islamic Republic of
من حجابم رو رعایت می کنم ولی این قضیه لزوما امنیت من رو تامین نمی کنه. چند وقت پیش توی میدان انقلاب رد میشدم به محض رد شدن ماشین گشت ارشاد دختری رو دیدم که از سریع روسری شالیش رو جلو آورد. چند قدمی نگذشته بودم که پسری به من گیر داد . بهش گفتم اونوقت میگن که چرا گشت ارشاد میگذارن؟ و اون با پررویی تمام گفت می خواین شماره گشت رو بدم خدمتتون؟ بالاخره رفت رد کارش. بگذریم این صحنه واقعیت درد آور جامعه ماست. این مزاحمان خیابونی اصلا ترسی از اقدامات امنیتی ندارند چون میدونن همیشه این دخترها هستند که در قضیه حجاب در اولویت ارشاد بودند... دوستی تعریف می کرد وقتی برای سفر کاری به یک کشور خارجه با همکاران رفته بودیم یک روز یکی از همکاران مرد ما به یه خانم میانسال اهل اون کشور گیر داد. اون خانم به اولین پلیسی که رسید این همکار مزاحم ما را معرفی کرد. فورا دستگیرش کردند. ما به ایران بر گشتیم و او همچنان درگیری قضایی داشت....پیش خودم گفتم اونا از این گشتها ندارند اکثریت زنان کاملا بی حجابند ولی...اون روز من پلیسی اطرافم ندیدم. ای کاش بود و رفتارش را با آن پلیس خارجی الان می تونستم مقایسه کنم...