کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مهمترین ناامنی برای زنان تهرانی اعلام شد

26 مرداد 1389 ساعت 12:02

آخرین تحقیق در مورد امنیت در بین زنان 18 تا 29 سال تهرانی نشان می دهد که بیشترین ناامنی آنها خودروهای مزاحم و هراس از حضور در ساعات آخر شب است.


به گزارش سرویس زنان جهان؛ برخي كارشناسان معتقدند که آنچه امنيت زنان را در جامعه امروز تهديد مي‌كند، تنها نوع حاد آن يعني تجاوز به عنف نيست بلكه مزاحمت‌هاي كلامي، تهديد و ارعاب زنان در خيابان‌ها با الفاظ زشت، آزار در محيط كار، فشار در خانه بويژه براي زنان شاغل و ... از جمله مواردي است كه ناامني روحي و جسمي زنان را به همراه دارد.

اين در حالي است كه ناامني محيط شغلي نيز دغدغه‌اي جدي براي برخي زنان به شمار مي‌رود. 

بررسي‌هاي صورت گرفته از سوي سازمان ملي جوانان درباره امنيت رواني و اجتماعي زنان جوان 18 تا 29 سال شهر تهران نشان مي‌دهد كه تنها عده كمي از آنها احساس امنيت مي‌كنند، هراس از حضور در ساعات آخر شب، ترس از تنها ماندن در مكان‌هايي مانند پارك، ترس از رانندگان ماشين‌هاي شخصي يا حرف زدن با مردان ناآشنا از جمله تجارب ناخوشايندي است كه براي زنان جوان حس ناامني مي‌آورد. 

آنچه زنان 18 تا 29 سال مزاحمت خوانده‌اند، كلامي و فيزيكي است، با ماشين ترساندن دختران، زير نگاه بودن و مسخره كردن آنان نيز از جمله مزاحمت‌هايي است كه زنان از آن رنج مي‌برند. 

روند صعودی آمار قتل زنان در تهران
براساس نتايج پژوهشي كه در نشست كاهش خشونت مبتني بر جنسيت در آبان سال گذشته ارائه شد، ميانگين دو ساله آمار قتل و جنايت عليه زنان در تهران گواهي بروز دغدغه جديدي در مقوله امنيت زنان در كلان شهرها بويژه تهران است براساس اين بررسي، از مجموع 149 فقره قتل در تهران در سال 86، 35 نفر از قربانيان زن بودند كه در سال 87 سهم آنان از 172 حادثه قتل به 46 نفر رسيد.

اين در حالي است كه آمار دقيقي از تعرض به زنان وجود ندارد تعرضاتي كه از مزاحمت‌هاي كلامي تا تجاوز به عنف طبقه‌بندي مي‌شود و صفحات روزنامه‌ها نشان مي‌دهد كه زنان، قربانيان بخش عمده‌اي از اينگونه جرائم هستند. 

فقط 32 درصد آگهی دهندگان خواهان کار مشروع زنان هستند


تحقيق ديگري در مورد آگهي‌دهندگان براي استخدام زنان در مشاغل غيردولتي نيز اين واقعيت تلخ را روشن كرد كه فقط 32 درصد آگهي‌دهندگان خواهان كار مشروع زنان بوده‌اند. معناي چنين داده‌هايي آن است كه در جامعه ما اگر زن بخواهد از نظر اقتصادي مستقل باشد و با تلاش خود زندگي كند، امنيت شغلي كمي بويژه در بخش غيردولتي دارد. در نتيجه ناچار است يا به‌خاطر فشار مالي به خواسته‌هاي غيرقانوني برخي از كارفرمايان تن دهد، يا فشار مالي را با تمام عوارض روحي و رواني‌اش تحمل كند و در بدترين حالت، در معرض سقوط و پرتگاه فساد بيفتد.

اين در حالي است كه متاسفانه پديده طلاق و جدايي خانواده‌ها نيز در جامعه ما روندي شتاب‌آلود و هولناك گرفته و عواقب آن بيش از هر چيز زندگي زنان و امنيت آنان را تحت تاثير قرار مي‌دهد. 

بیشترین جرم علیه زنان؛ اغفال، فریب و تجاوز است
سردار اسماعيل احمدي‌مقدم فرمانده نيروي انتظامي، درباره بيشترين جرايم صورت گرفته عليه زنان مي‌گويد: جرمي كه در حال حاضر بيشتر عليه زنان در جامعه نمود دارد، عمدتا اغفال، فريب و تجاوز است.

فرمانده ناجا با ابراز تاسف نسبت به وجود نگاه طماعانه به زنان و جرايم اخلاقي عليه آنان اضافه مي‌كند: معمولا چند متجاوز يا اغفال‌كننده نسبت به يك زن وجود دارد و سهم زنان و مردان در جرايم اخلاقي مساوي نيست، بنابراين نيازمند افزايش آگاهي زنان هستيم.

در چنين شرايطي، به نظر مي‌رسد طرح امنيت اجتماعي که در مجلس در حال بررسی است. نيازمند توجه به ابعاد مختلف امنيت زنان در جامعه، محيط كار و خانواده است. 

 


کد مطلب: 129917

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/129917/مهمترین-ناامنی-زنان-تهرانی-اعلام

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com