سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
 
۱
۳
نامه مهم 17 اندیشمند و استاد ايراني به رئيس ‌جمهور مصر:

مبنا و الگوی مدیریت مصر را بر پایه اسلام قرار دهید

اسامی امضاکنندگان و تصویر امضاهای نامه
جمعه ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب: 272116
17 اندیشمند و استاد ايراني همزمان با دومین سالگرد پیروزی انقلاب مردم مصر در نامه‌ي مهمي به رئيس ‌جمهور مصر با اشاره به تجربه گرانقدر انقلاب اسلامي ايران در مرحله نظام سازي مبتني بر اصول شريعت اسلام و همچنين بركات، دستاوردها و پيشرفت‌هاي خيره كننده در سايه حكومت ديني و مشاركت عظيم مردمي، به يادآوري مواردي از پيشرفت‌هاي ایران اسلامي در حوزه‌هاي مختلف با استناد به آمارهاي مراكز معتبر جهاني پرداختند و تأكيد كردند: توصیه می‌کنیم مبنا و الگوی قطعی و عملی مدیریت مصر را بر پایه اسلام عزیز قرار دهید و در اين مسير، اندیشمندان مسلمان ایرانی آمادگی دارند تجربه و توان علمی خود را به دولت و ملت مصر انتقال دهند.
مبنا و الگوی مدیریت مصر را بر پایه اسلام قرار دهید
به گزارش جهان، متن كامل اين نامه كه به امضاي آقايان دكتر علي اكبر ولايتي (استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي)،‌ دكتر غلامعلي حدادعادل (نماينده مجلس و رئيس فرهنگستان زبان و ادب فارسي)، آيت الله دكتر سيد مصطفي محقق داماد (استاد حقوق فقه و فلسفه اسلامي)، دكتر احمد احمدي (استاد سابق دانشگاه تهران)، دكتر سعيد رضا عاملي (استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران)، دكتر جليل تجليل (استاد نمونه دانشگاه)، دكتر سيد عليرضا مرندي (نماينده مجلس و استاد برتر دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي)، دكتر صادق آئينه‌وند (استاد نمونه تاريخ اسلام)، دكتر غلامحسين ابراهيمي ديناني (موسس موسسه حكمت و فلسفه ايران)، دكتر فرهاد رهبر (رئيس دانشگاه تهران)، دكتر رضا روستا آزاد (رئيس دانشگاه صنعتي شريف)، دكتر غلامرضا اعواني (استاد گروه فلسفه دانشگاه شهيد بهشتي)، دكتر كريم مجتهدي (استاد فلسفه دانشگاه تهران)، دكتر محمد رضا گنجعلي (رئيس پرديس علوم دانشگاه تهران)، دكتر محمد رضا مخبر دزفولي (دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي)، دكتر محمد علي معلم دامغاني (رئيس فرهنگستان هنر) و دكتر منصور خليلي عراقي (رئيس دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران) رسيده، به شرح زير است:

به نام خداوند حکیم و توانا

جناب آقای دکتر محمد مرسی
رئیس جمهور محترم مصر

با سلام
ضمن تبریک به مناسبت پیروزی ملت مصر در براندازی حکومت استبدادی و ظالم رژیم حاکم بر مصر و شکل‌گیری "مصرجدید" مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و همچنین تبریک به‌مناسبت موفقیت جنابعالی در اولین انتخابات مردم‌سالارانه ریاست جمهوری و همچنین رای مثبت به قانون اساسی مصر، به‌عنوان کسانی که شاهد موفقیت عظیم ملت ایران در پیروزی انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی اعلی الله مقامه الشریف که الحق حکیم؛ عارف و عالم کم نظیر تاریخ جهان اسلام بود و همچنین تجربه 34 سال مبارزه بی‌امان با صهیونیزم و استکبار جهانی برای استقرار جمهوری اسلامی ایران نکاتی را به استحضار حضرتعالی می‌رساند:

1. جهان موسوم به پیشرفته از توفیقات زیادی برخوردار بوده است که به‌دلیل عدم برخورداری از ایمان مستحکم به کتاب و حکمت الهی و یا حداقل به‌دلیل ایمان ناقص که مصداق "ایمان به بخشی از کتاب خدا و کفر به بخش دیگر" بوده‌اند با بحران‌های فردی و اجتماعی بسیاری مواجه بوده و هستند که منشاء و مرجع اصلی این بحران‌ها جدائی از حقیقت اسلام است.

2. امروز جهان غرب به اهمیت و جایگاه دین هم در مدیریت ارزش‌های اجتماعی و هم در سلامت فرد، خانواده و جامعه تاکید دارد و مسیر دین‌مداری جامعه بعنوان یک روند جدی مشاهده می‌شود. بازگشت به دین محصول بن بست‌های ناشی از رشد و توسعه منهای دین و بحران های اجتماعی فراگیری است.

3. دین و به‌طور خاص اسلام مرجع حل مسائل  و مشکلات ملی و منازعات بین‌المللی است. بدون تمسک به عروه الوثقی دین، همه بندها می‌گسلد و فرد و جامعه دچار خسران بزرگ نسبت به همه سرمایه‌های انسانی و اجتماعی خواهد شد. 

4. آغاز و سرانجام همه کارها منتهی به خداست و با تمسک به‌قدرت لایزال الهی همه توفیقات منتهی به سلامت  و سعادت فراهم می‌گردد. اِلَى اللَّهِ مَرْجِعُكُمْ وَهُوَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ (هود-4) و اگر خداوند بخواهد وسعت عظیمی به‌فکر انسان خواهد داد که منشاء خلق پدیده‌های جدید، موثر و مفید در زندگی است. فَمَن يُرِدِ اللَّهُ أَن يَهْدِيَهُ يَشْرَحْ صَدْرَهُ لِلْإِسْلَامِ وَمَن يُرِدْ أَن يُضِلَّهُ يَجْعَلْ صَدْرَهُ ضَيِّقًا حَرَجًا كَأَنَّمَا يَصَّعَّدُ فِي السَّمَاءِ كَذَالِكَ يَجْعَلُ اللَّهُ الرِّجْسَ عَلَى الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ (سوره انعام – 125).

5. دیدگاه‌های انسان‌محورانه پاسخ جامعی برای تامین نیازهای معنوی و مادی انسان نیست و بدون توجه به کمال مطلق که مصداق احد و واحد آن خدای متعال است، امکان تامین سلامت و سعادت انسان نیست.

6. اصل و حقیقت ولایت متعلق به‌ خدا و رسول خدا و اولیاء خدا  است و بهترین مسیر و سبک زندگی، مسیری است که برگرفته از ولایت الهی باشد. حکومتی که در ذیل و مسیر ولایت الهی سیاست‌گذاری، نهادسازی و برنامه‌ریزی کند، قطعا به صلاح و سعادت دست پیدا خواهد کرد و مرجع رشد و ترقی خواهد بود. البته این راه، مسیری هموار نیست و مستلزم مجاهدت و تلاش گسترده و تحمل مرارت های ناشی از مبارزه با شیاطین بزرگ است.

7. اسلام بزرگترین ودیعه و منت الهی بر بشریت است  که درک حقیقت آن منجر به‌سلامت، سعادت و آسایش جاودانه می‌شود. همه امور مرتبط با زندگی انسان اعم از امور فردی و اجتماعی و یا قلمروهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بدون توجه و تمسک به‌اصول اسلامی منتهی به‌ضلالت و گمراهی و رشد ناقص و یا ظهور جامعه ناقص الخلقه می‌شود.

8. جمهوری اسلامی ایران از همان آغاز با اندیشه محوری حضور اصول اسلام در کلیت نظام و همه روندهای مدیریت اجرائی، قانون‌گذاری و امور قضایی مسیر خود را آغاز نمود و بنیان حکومت را بر اسلام عزیز استوار کرد. در 12 فروردین 1358 اصل نظام جمهوری اسلامی ایران به آراء عمومی عرضه شد و با 99.2 درصد رای موافقت جمهوری اسلامی ایران به‌تصویب ملت ایران رسید و متعاقب آن در آذر ماه همان سال قانون اساسی جمهوری اسلامی که به‌تصویب مجلس خبرگان رسیده بود،  به آراء عمومی گذاشته شد و با اکثریت آراء به‌تصویب ملت ایران رسید.

9. مهمترین اصل قانون اساسی اصل اول و دوم  آن است که در آن بر ابتناء جمهوری اسلامی ایران به اصول اعتقادی و قوانین اسلامی تصریح شده است.

10. طی 34 سال مجاهدت، تلاش و تدبیر و مبارزه بی‌امان با استکبار جهانی  و دشمنان اسلام و مسلیمن در سطح بین‌المللی، دستاوردهای گرانقدری بدست آمده است که محوری‌ترین این دستاوردها پافشاری بر استقلال جمهوری اسلامی ایران از قدرت‌های شرقی و غربی و نفی استیلاء بر قلمرو اسلامی ایران است. در این مسیر حمایت از ملت مظلوم فلسطین و همه مظلومین جهان، اصل محوری سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بوده است، که بدین خاطر غرامت سنگینی را پرداخت کرده که از جمله آنها جنگ و تحریم فراگیر و فشار های سیاسی بین المللی است.

11. در توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و عمرانی اقدامات برجسته و خیره کننده ای صورت گرفته است که علیرغم هشت سال جنگ بی‌امان و تحریم‌ها و حصارکشی‌های اقتصادی و سیاسی بر علیه ملت ایران، امروز جمهوری اسلامی ایران با تمسک به اسلام و بهره مندی از رهبری حکیمانه و الهی امام خمینی و آیت الله العظمی خامنه ای مفتخر است که ضمن فقر‌زدایی و محرومیت‌زدایی از مناطق روستایی و شهرهای محروم ایران، جایگاه وزینی را در حوزه علم و فناوری بدست آورد که به مواردی از این دستاوردها ذیلا اشاره می شود: 

- براساس آمار رسمی سازمان یونسکو، امروز ایران اسلامی با سن امید به تحصیل  16-13 سال، نرخ سواد جوانان  99-95 درصد، نرخ سواد بزرگسالان  95-85 درصد همراه با پیش‌افتادن تحصیلات زنان (75-55 درصد بیش از همه کشورهای جهان) از چهار پنجم کشورهای جهان پیشروتر است. این در حالی است که نرخ سواد در ایران قبل از انقلاب، 28 درصد بود. 

- براساس اعلام رسمی سازمان‌های ساینس متریکس ، بخش تجارت، نوآوری و مهارت دولت انگلستان  و اسپرینگر  طی 30 سال گذشته، ایران در حوزه علم و فناوری، 14.4 درصد رشد داشته است که «بالاترین» رشد تولیدات علمی در «جهان» را تجربه کرده است  و در مقایسه با جایگاه 52 جهانی ایران در قبل از انقلاب اسلامی، امروزه در مقام 16 جهان در تولید علم قرار دارد. بنیاد علم ملی امریکا، رشد سریع کشور ایران در زمینه علم را علاوه بر تولیدات علمی، به رشد ابزارهای فناورانه، دارو و فناوری‌های ارتباطات در ایران مرتبط می‌داند.

- در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، با 42 میلیون نفر (ضریب نفوذ 53 درصد) دسترسی به اینترنت ، مقام اول در خاورمیانه و نهم جهان را دارد که نهمین مقام جهانی از نظر رشد دسترسی را هم داراست.

- براساس اعلام رسمی یونیدو  در شاخص شدت گسترش صنعت ، ایران با 0.54 رشد، در رده نخست جهانی قرار گرفته است و در زمینه سرانه تولید ناخالص داخلی  (15 هزار دلار امریکا )، جایگاهی بالاتر از سه چهارم کشوهای جهان دارد. مقایسه آمارهای مالی ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی به گزارش بانک جهانی رشد سریع این کشور در شاخص‌های توسعه را نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال، در زمینه تولیدات کشاورزی، شاخص تولید محصول  به‌رقم بیش از 110 رسیده است که نسبت به قبل از انقلاب اسلامی با میزان 18 واحد، بیش از 600 درصد رشد داشته است .

- دست‌یابی به فناوری هسته‌ای و استفاده صلح‌آمیز از آن در تولید انرژی پاک، امور پزشکی و کشاورزی، دست‌‎یابی به پیشرفت‌های علمی در زمینه سلول‌های بنیادی و کاربرد‌های آن در پرشکی و ریزفناوری و زیست‌فناوری از جمله موفقیت‌هایی حاصل شده در راستای «سند‌ چشم‌انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران» و «سند نقشه جامع علمی جمهوری اسلامی ایران»، است. ایران اسلامی به‌عنوان نهمین کشور پرتاب کننده ماهواره‌ی ساخت کشور به فضا در سال 2005 در فهرست جهانی قرار گرفته است. دستیابی به دانش فنی تامین سوخت هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم 20 درصد، دانش فنی 150نوع مایع یونی، ذوب و پالایش فولاد در کوره قوس الکتریکی، دانش حفاري چاه‌هاي نفت و گاز در آب‌هاي عميق 800 تا 1000 متر و ساخت سد و نیروگاه‌های برق آبی نمونه‌هایی از تحقق برنامه‌های برآمده از سند چشم‌انداز هستند.

- دولت جمهوری اسلامی ایرانی، «طرح تحول اقتصادی» و «اقتصاد مقاومتی» را به‌منظور نزدیک‌تر شدن هر چه بیشتر به هدف پیشرفت همراه با عدالت، اصلاح نظام‌های یارانه‌‌ای، مالیاتی، گمرکی، بانکی، توزیع کالا و خدمات، ارزشگذاری پول ملی و بهره‌وری در راس برنامه‌های خود قرار داده است.

ما پیشرفت‌های بسیار در شاخص‌های کمی و کیفی در ایران اسلامی را حاصل تجربه انقلاب اسلامی می‌دانیم که به‌زیباترین شکل، تعادل بین فرد و جامعه را مدنظر داشته است. برنامه اصلی آینده کشور ایران متمرکز بر «تمدن‌سازی نوین اسلامی» است. این برنامه بلندمدت مبتنی بر الگوی ویژه‌ای از پیشرفت است که هم از نظر مبانی نگرشی و معرفتی و هم از نظر روش اجرا مبتنی بر اصول مترقی اسلام و متمایز از هنجارهای دیکته شده و سلطه‌آمیز جهان غرب و صهیونیزم بین‌الملل تحت عنوان شاخص‌ها و معیارهای توسعه است.

جناب آقای دکتر مرسی

به‌طور حتم اندیشمندان مسلمان ایرانی آمادگی دارند تجربه و توان علمی خود را در اختیار دولت و ملت شریف و مسلمان مصر قرار دهند و بر این باورند که در سایه إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ فَأَصْلِحُوا بَيْنَ أَخَوَيْكُمْ وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ (الحجرات – 10)، ظرفیت‌های بزرگی در جهان اسلام وجود دارد که می‌تواند منشاء نجات، صلاح و سعادت جهان شود. ایجاد تفرقه مذهبی و فرقه ای در جهان اسلام، فتنه بزرگی است که با اشکال مختلف از ناحیه دشمنان مشترک اسلام و مسلمین برنامه ریزی و تحریک می شود.

با توجه به موارد مذکور به‌جنابعالی که از ظرفیت اعتقادی و حکمت و اندیشه عمیق برخوردار هستید و در راس کشوری قرا گرفته‌اید که میراث‌دار تمدن عظیم اسلامی است، توصیه می‌کنیم، مبنا و الگوی قطعی و عملی مدیریت کشور را بر پایه اسلام عزیز قرار دهید و مقاصد فشارهای بین‌المللی و فضاهای به‌اصطلاح روشنفکری متاثر از رویکرد‌های منزوی کننده دین از عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد را مطمح نظر قرار ندهید. مَن كانَ يُريدُ العِزَّةَ فَلِلَّهِ العِزَّةُ جَميعًا  إِلَيهِ يَصعَدُ الكَلِمُ الطَّيِّبُ وَالعَمَلُ الصّالِحُ يَرفَعُهُ وَالَّذينَ يَمكُرونَ السَّيِّئَاتِ لَهُم عَذابٌ شَديدٌ  وَمَكرُ أُولئِكَ هُوَ يَبورُ (الفاطر-10).

برای عزت و سربلندی ملت و دولت مسلمان مصر و همه مسلمانان جهان دعا می‌کنیم و سلامت و سعادت جاودانه را برایتان آرزومندیم.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Netherlands
سئوال اینجاست کدام اسلام؟ اسلام آمریکایی الازهر هیچ دردی را دوا نمی کند؛ اسلام روشنفکری امثال سروش و خاتمی هم نوعی شرک است که از شریک قرار دادن اندیشه های غربی با کلام خدا به وجود امد و فاسد کننده ی دین و دنیاست.اسلام حقیقی اسلام مبتنی بر ولایت اهل بیت است که در زمان غیبت امام معصوم(ع) پرچمش به دست فقیه عالم به فقه اهل بیت باشد.آیا مرسی می پذیرد تحت ولایت رهبر معظم انقلاب کار کند؟خیر! پس امیدی به این دست آدمها نیست.نجات جهان از تهران است و لاغیر
هادی
Malaysia
به نام خدا
احسن به نگارندگان نامه . بسیار هوشمندانه و به موقع هست این نامه . امیدورام فتح بابی باشد برای گفتگوی خردمندان مسلمان در دو کشور.
به امید عزت بیش از پیش تمام کشورهای مسلمان
محمد
United States
امضاء ها ؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!